TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Informasjon fra medlemmer om deres pågående bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #314282  av MOTORSPORTHUSET
 31 jan 2009 20:26
Hei tenkte kansje noen av dere på ogn forumet var intresert i og se celican min som skal bli norges sprekeste og letteste
forhåpentlivis.
1100kg og 800hk+ noen må jo prøve. :D MASSE BILDER PÅ MOTORSPORTHUSET.NO :D
Sist redigert av MOTORSPORTHUSET den 04 des 2011 13:25, redigert 7 ganger totalt.
 #314283  av Supramk3turbo
 31 jan 2009 20:29
Jøss, dette blir sjukt rått. Må oppdatere her inne også da :D
 #314284  av Amund
 31 jan 2009 20:37
Hei og velkommen til forumet her.
Spennende prosjekt den celican din! :twisted:
Foreslår at du leser reglene våre: viewtopic.php?p=98709#98709
Då kan du legge merke til regel #10, og forandre emnetittelen din i henhold til den.
Ser du er veldig glad i caps lock på nettsiden din, men her inne klarer me oss fint uten :wink:
 #314289  av MOTORSPORTHUSET
 31 jan 2009 20:53
noen lurer vel på litt specs

92mm custom veiv
je spesialdesigna 86mm stempler 2.1l
custom h stålråder
ingen toppakning stål ringer
custom sylinderforinger 8mm tykke race stålvegger
custom insug 4t
custom grenror
garret gt 4094r
300grader cammer med 12i løft durasjon hemli
custom ventiler 3mm lengre
race løftere med shims under
sm4 1600cc dyser
el vannpumpe med intak i alle frostplugger foran
pluss mange andre ting for og klare holbarheten til alle hestene.

turtall blir i underkant av 10000 og 2.4 bar trykk :D
 #314302  av sleeper
 01 feb 2009 00:13
MOTORSPORTHUSET skrev:noen lurer vel på litt specs

92mm custom veiv
je spesialdesigna 86mm stempler 2.1l
custom h stålråder
ingen toppakning stål ringer
custom sylinderforinger 8mm tykke race stålvegger
custom insug 4t
custom grenror
garret gt 4094r
300grader cammer med 12i løft durasjon hemli
custom ventiler 3mm lengre
race løftere med shims under
sm4 1600cc dyser
el vannpumpe med intak i alle frostplugger foran
pluss mange andre ting for og klare holbarheten til alle hestene.

turtall blir i underkant av 10000 og 2.4 bar trykk :D




Hm.. noen spørsmål her: hvilken blokk skal du bruke? hvordan har du tenkt og få plass til 8mm tykke cyl foringer? Skjønner ikek helt hvordan du skal få plass til det?
Hva mener du med 3 mm lenger ventiler? sikker på at du ikke mener 3 mm større? ( det er foresten heller ikke plass til det i toppen.)
Hvordan har du tenkt og få til sekvensilt girskifte i bilen? ( ser det på siden din)

Legg gjerne ut mer bilder ettersom du kommer videre med det.. :D
 #314319  av MOTORSPORTHUSET
 01 feb 2009 10:21
2 gen celica 3sgte blokk som har standard 4,5 mm støypegodsvegger.

nede i bunnen av blokka er det jo kun 3.5mm inn til den langsgående oljekanalen
foringene er designa etter egne ønske.
i toppen har di en 11mm hvilekant/hylle så blir di 8mm i 101mm nedover i blokka
og så går di inn til 2.5mm di siste 45mm nedover i blokka.

der vor di er tykke øverst og på mitten er blokke frest helt vekk. altså ingen sylindervegg lengre.
foringen blir altså liggende vått i vått.

det er det nederste partiet på 45mm som foringen blir limt til og en oring i tilleg
der den orginale sylinderveggen forsatt er i bruk bare borret opp til 90.5mm fra 86mm.

imellom sylinderen blir jo veggene frest mot hverandre og blir 4 mm i gods i hver foring
mellon syl 1 og 2 og 3 og 4.
mellom 3 og 2 blir det 6mm i hver.
det var grunnleggende i blokka.

toppen.
det går ikke ann og ha 12mm løft i en vanlig 3sgte topp.
maks er 9.3mm. for kammen går i toppen.

derfor er grunnsirkelen på kammen min 6mm mindre altå 26.5mm.
og løften kan da bli 12mm. og ventilen må da være 3mm lengre for og ikke ha 3mm shims.
i tilleg blir løfterene 31 mm flate istedenfor 29 med di som har overliggende shims.

:)

sjønner at det blir noen dokterspørsmål her.
som sakt så tror jeg det må være den første i norge og kansje verden noe sånn blir gjort med. :D
av 3sgte vel og merke.
 #314321  av MOTORSPORTHUSET
 01 feb 2009 10:37
seq shift. kassen blir ny dog inmat i første omgang med vanlig h-gir mønster i utganspunktet.
men inne bakk dash bordet som det ikke er så mye lenger blir det no som ligner på ikyea sine
seq shiftere bare custom og tilpasset celicaen. wireene blir fjernet og byttet ut med uniballstag.
legger ut bilder etter hvert.

vis ikke girene holder skal jeg prøve x-trac.
og vis ikke x trac holder skal martin schanke hjelpe med driverk.
bilen SKAL funke og kjøre fra en escort el to på gatebil :D
 #314330  av Morten
 01 feb 2009 12:27
MOTORSPORTHUSET skrev:det går ikke ann og ha 12mm løft i en vanlig 3sgte topp.
maks er 9.3mm. for kammen går i toppen.

derfor er grunnsirkelen på kammen min 6mm mindre altå 26.5mm.
og løften kan da bli 12mm. og ventilen må da være 3mm lengre for og ikke ha 3mm shims.
i tilleg blir løfterene 31 mm flate istedenfor 29 med di som har overliggende shims.


Er vel en sannhet med modifikasjoner det der. Trodde ikke det var mer enn litt massering av toppen med en fres for å få plass til lobene som skal til for å gå opp i løft? Må vel i tillegg borre opp ventilfjørsetet for å få lange nok fjører til å unngå at fjørene bunner med såpass løft normalt, men det unngår du muligens med din alternative løsning?

Er det underliggende shims og bøtter fra 3.gen du tenker å bruke, eller shimless fra 1zz?

Kult prosjekt forresten, stå på! :D
 #314332  av celica_st185
 01 feb 2009 12:44
Kan jo bli meget bra dette her :) Syns det er alt for få celicaer som blir kjørt på bane i Norge, vertfall som holder følge med di verste Audier og cosworter på gatebiltreffa... Skal bli morsomt og se hvordan det går :)
 #314335  av sleeper
 01 feb 2009 13:14
MOTORSPORTHUSET skrev:2 gen celica 3sgte blokk som har standard 4,5 mm støypegodsvegger.

nede i bunnen av blokka er det jo kun 3.5mm inn til den langsgående oljekanalen
foringene er designa etter egne ønske.
i toppen har di en 11mm hvilekant/hylle så blir di 8mm i 101mm nedover i blokka
og så går di inn til 2.5mm di siste 45mm nedover i blokka.

der vor di er tykke øverst og på mitten er blokke frest helt vekk. altså ingen sylindervegg lengre.
foringen blir altså liggende vått i vått.

det er det nederste partiet på 45mm som foringen blir limt til og en oring i tilleg
der den orginale sylinderveggen forsatt er i bruk bare borret opp til 90.5mm fra 86mm.

imellom sylinderen blir jo veggene frest mot hverandre og blir 4 mm i gods i hver foring
mellon syl 1 og 2 og 3 og 4.
mellom 3 og 2 blir det 6mm i hver.
det var grunnleggende i blokka.

toppen.
det går ikke ann og ha 12mm løft i en vanlig 3sgte topp.
maks er 9.3mm. for kammen går i toppen.

derfor er grunnsirkelen på kammen min 6mm mindre altå 26.5mm.
og løften kan da bli 12mm. og ventilen må da være 3mm lengre for og ikke ha 3mm shims.
i tilleg blir løfterene 31 mm flate istedenfor 29 med di som har overliggende shims.

:)

sjønner at det blir noen dokterspørsmål her.
som sakt så tror jeg det må være den første i norge og kansje verden noe sånn blir gjort med. :D
av 3sgte vel og merke.



Høres jo ut som du har en god plan på dette :D

Men et par ting som slår meg her:
Er ganske sikker på at du kan frese ut i toppen for og få plass til så store kammer.. ( vet de gjør det for og få i hks sine high lift 272 kammer.. ( normal løft er på 9.3 men mener high lift versonen er på 10.5 eller noe i nærheten.) Kan sende deg bilder av topper hvor dette er gjort hvis du vil.
Trur kansje det er en enklere vei og gå?
Ang shims så regner jeg med at du skal bruke de som sitter org i zz1 motoren? ( hvis ikke så sjekk det før du bruker masse penger på custom greier! de veier mye mindre en de som er der org og det er heller ikke noen shims i de. der må du bestille den størelsen du skal ha og ferdig med det.)

Ang blokk tykelse, så mener jeg og huske ( kan sjekke det 100% ) at det faktisk ikke er mer en 2.7-2.8mm vegger inn mot vannkanalen på cyl3, ( ca mitt i cylinderen.) men så lenge den blir liggende vått så er det vel ikek noe prob uansett :D

Jeg hadde forøvrig ALRDI brukt den blokka når du alikavell skal bruke så mye tid og penger på den motoren! skal jeg sette pengene på noe så ender det med sprekt blokk! :? ( sprak min gamle motor på ca 500hk for noen år siden!)
Noe bedre blir det jo selfølgelig med at du har bedre kjøling og cyl foringer, men 2 gen blokka sprekker ikke så ofte i cyl vegger uansett. ( 3 gen sprekker ofte mellom cyl 2 og 3, mens 2 gen sprekker rundt vannpumpa)
Problemet ligger i at den studsen som er ve vannpumpa ikek greier og holde igjen cyl trykk og dermed så drar du løs en stor del av blokka! ( har bilder av hvordan det blir seende ut hvis du trenger bilder av prob området!)

Så skal du bygge helt værst så anbefaller jeg deg og enten bruke 3 gen blokka med cyl foringer eller så kan du bruke 98+ mod 5s blokk! den er det så langt jeg vet INGEN som noen gang har greid å knekt. Og jeg har leitet i mange timer på alt av forum osv og ikke funnet en eneste en som har knekkt den ( sett ganske mange 750-950hk 5s blokker)
Dette er forøvrig den løsningen jeg bruker nå ( 2002mod 5s blokk, med 2 gen 3sgte topp)
 #314340  av MOTORSPORTHUSET
 01 feb 2009 13:25
det går an og frese ned i toppen men løfterene kommer så langt ned da at di blir ustabile ved turtall (mindre styring der nede)
men ventilfjæra kan du få plass til på begge måter. (ikke standard fjærer altså)
men det er sutten/ suttsete som må ned. vil ikke annbebale det.

som regel er ikke dette no problem for hks kammene med 9.2 iløft holder til di flestes mål max ca 650hkmax.
og di passer i uten mods.

løfterene er ikke fra noen andre standard toyotaer.
di er egne raceløftere som er i cat cams sortemanget veldi lette.

ja det er på tide og vise at en liten toyota motor ogsa KAN det flere av di andre bilmerkene kan.

gleder meg mye. det har vært mye tenking og dårlige netter bak dette hehe.
men jeg tror abolutt det er mulig.
 #314349  av sleeper
 01 feb 2009 14:18
Sender en PM til deg med noen bilder av hvordan blokka blir seende ut jeg.. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 90