Side 1 av 90

castrol celica

Legg innLagt inn:31 jan 2009 20:26
av MOTORSPORTHUSET
Hei tenkte kansje noen av dere på ogn forumet var intresert i og se celican min som skal bli norges sprekeste og letteste
forhåpentlivis.
1100kg og 800hk+ noen må jo prøve. :D MASSE BILDER PÅ MOTORSPORTHUSET.NO :D

Re: CELICA CZ EXSTREME GATEBIL

Legg innLagt inn:31 jan 2009 20:29
av Supramk3turbo
Jøss, dette blir sjukt rått. Må oppdatere her inne også da :D

Re: CELICA CZ EXSTREME GATEBIL

Legg innLagt inn:31 jan 2009 20:37
av Amund
Hei og velkommen til forumet her.
Spennende prosjekt den celican din! :twisted:
Foreslår at du leser reglene våre: viewtopic.php?p=98709#98709
Då kan du legge merke til regel #10, og forandre emnetittelen din i henhold til den.
Ser du er veldig glad i caps lock på nettsiden din, men her inne klarer me oss fint uten :wink:

Re: CELICA CZ EXSTREME GATEBIL

Legg innLagt inn:31 jan 2009 20:45
av MOTORSPORTHUSET
oki sorry prøver og finne ut av det. er ik så go på data :oops:

Re: exstreme gatebil Celica

Legg innLagt inn:31 jan 2009 20:53
av MOTORSPORTHUSET
noen lurer vel på litt specs

92mm custom veiv
je spesialdesigna 86mm stempler 2.1l
custom h stålråder
ingen toppakning stål ringer
custom sylinderforinger 8mm tykke race stålvegger
custom insug 4t
custom grenror
garret gt 4094r
300grader cammer med 12i løft durasjon hemli
custom ventiler 3mm lengre
race løftere med shims under
sm4 1600cc dyser
el vannpumpe med intak i alle frostplugger foran
pluss mange andre ting for og klare holbarheten til alle hestene.

turtall blir i underkant av 10000 og 2.4 bar trykk :D

Re: exstreme gatebil Celica

Legg innLagt inn:01 feb 2009 00:13
av sleeper
MOTORSPORTHUSET skrev:noen lurer vel på litt specs

92mm custom veiv
je spesialdesigna 86mm stempler 2.1l
custom h stålråder
ingen toppakning stål ringer
custom sylinderforinger 8mm tykke race stålvegger
custom insug 4t
custom grenror
garret gt 4094r
300grader cammer med 12i løft durasjon hemli
custom ventiler 3mm lengre
race løftere med shims under
sm4 1600cc dyser
el vannpumpe med intak i alle frostplugger foran
pluss mange andre ting for og klare holbarheten til alle hestene.

turtall blir i underkant av 10000 og 2.4 bar trykk :D


Hm.. noen spørsmål her: hvilken blokk skal du bruke? hvordan har du tenkt og få plass til 8mm tykke cyl foringer? Skjønner ikek helt hvordan du skal få plass til det?
Hva mener du med 3 mm lenger ventiler? sikker på at du ikke mener 3 mm større? ( det er foresten heller ikke plass til det i toppen.)
Hvordan har du tenkt og få til sekvensilt girskifte i bilen? ( ser det på siden din)

Legg gjerne ut mer bilder ettersom du kommer videre med det.. :D

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 09:13
av Tevosupra
Hmm... for du til de talla der o det holder mange runder på banen , så skal jeg skifte motor på supraen..
For det hørest hels sykt ut, 800 hk og 10 000 rpm.

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 10:21
av MOTORSPORTHUSET
2 gen celica 3sgte blokk som har standard 4,5 mm støypegodsvegger.

nede i bunnen av blokka er det jo kun 3.5mm inn til den langsgående oljekanalen
foringene er designa etter egne ønske.
i toppen har di en 11mm hvilekant/hylle så blir di 8mm i 101mm nedover i blokka
og så går di inn til 2.5mm di siste 45mm nedover i blokka.

der vor di er tykke øverst og på mitten er blokke frest helt vekk. altså ingen sylindervegg lengre.
foringen blir altså liggende vått i vått.

det er det nederste partiet på 45mm som foringen blir limt til og en oring i tilleg
der den orginale sylinderveggen forsatt er i bruk bare borret opp til 90.5mm fra 86mm.

imellom sylinderen blir jo veggene frest mot hverandre og blir 4 mm i gods i hver foring
mellon syl 1 og 2 og 3 og 4.
mellom 3 og 2 blir det 6mm i hver.
det var grunnleggende i blokka.

toppen.
det går ikke ann og ha 12mm løft i en vanlig 3sgte topp.
maks er 9.3mm. for kammen går i toppen.

derfor er grunnsirkelen på kammen min 6mm mindre altå 26.5mm.
og løften kan da bli 12mm. og ventilen må da være 3mm lengre for og ikke ha 3mm shims.
i tilleg blir løfterene 31 mm flate istedenfor 29 med di som har overliggende shims.

:)

sjønner at det blir noen dokterspørsmål her.
som sakt så tror jeg det må være den første i norge og kansje verden noe sånn blir gjort med. :D
av 3sgte vel og merke.

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 10:37
av MOTORSPORTHUSET
seq shift. kassen blir ny dog inmat i første omgang med vanlig h-gir mønster i utganspunktet.
men inne bakk dash bordet som det ikke er så mye lenger blir det no som ligner på ikyea sine
seq shiftere bare custom og tilpasset celicaen. wireene blir fjernet og byttet ut med uniballstag.
legger ut bilder etter hvert.

vis ikke girene holder skal jeg prøve x-trac.
og vis ikke x trac holder skal martin schanke hjelpe med driverk.
bilen SKAL funke og kjøre fra en escort el to på gatebil :D

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 12:27
av Morten
MOTORSPORTHUSET skrev:det går ikke ann og ha 12mm løft i en vanlig 3sgte topp.
maks er 9.3mm. for kammen går i toppen.

derfor er grunnsirkelen på kammen min 6mm mindre altå 26.5mm.
og løften kan da bli 12mm. og ventilen må da være 3mm lengre for og ikke ha 3mm shims.
i tilleg blir løfterene 31 mm flate istedenfor 29 med di som har overliggende shims.
Er vel en sannhet med modifikasjoner det der. Trodde ikke det var mer enn litt massering av toppen med en fres for å få plass til lobene som skal til for å gå opp i løft? Må vel i tillegg borre opp ventilfjørsetet for å få lange nok fjører til å unngå at fjørene bunner med såpass løft normalt, men det unngår du muligens med din alternative løsning?

Er det underliggende shims og bøtter fra 3.gen du tenker å bruke, eller shimless fra 1zz?

Kult prosjekt forresten, stå på! :D

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 12:44
av celica_st185
Kan jo bli meget bra dette her :) Syns det er alt for få celicaer som blir kjørt på bane i Norge, vertfall som holder følge med di verste Audier og cosworter på gatebiltreffa... Skal bli morsomt og se hvordan det går :)

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 13:14
av sleeper
MOTORSPORTHUSET skrev:2 gen celica 3sgte blokk som har standard 4,5 mm støypegodsvegger.

nede i bunnen av blokka er det jo kun 3.5mm inn til den langsgående oljekanalen
foringene er designa etter egne ønske.
i toppen har di en 11mm hvilekant/hylle så blir di 8mm i 101mm nedover i blokka
og så går di inn til 2.5mm di siste 45mm nedover i blokka.

der vor di er tykke øverst og på mitten er blokke frest helt vekk. altså ingen sylindervegg lengre.
foringen blir altså liggende vått i vått.

det er det nederste partiet på 45mm som foringen blir limt til og en oring i tilleg
der den orginale sylinderveggen forsatt er i bruk bare borret opp til 90.5mm fra 86mm.

imellom sylinderen blir jo veggene frest mot hverandre og blir 4 mm i gods i hver foring
mellon syl 1 og 2 og 3 og 4.
mellom 3 og 2 blir det 6mm i hver.
det var grunnleggende i blokka.

toppen.
det går ikke ann og ha 12mm løft i en vanlig 3sgte topp.
maks er 9.3mm. for kammen går i toppen.

derfor er grunnsirkelen på kammen min 6mm mindre altå 26.5mm.
og løften kan da bli 12mm. og ventilen må da være 3mm lengre for og ikke ha 3mm shims.
i tilleg blir løfterene 31 mm flate istedenfor 29 med di som har overliggende shims.

:)

sjønner at det blir noen dokterspørsmål her.
som sakt så tror jeg det må være den første i norge og kansje verden noe sånn blir gjort med. :D
av 3sgte vel og merke.

Høres jo ut som du har en god plan på dette :D

Men et par ting som slår meg her:
Er ganske sikker på at du kan frese ut i toppen for og få plass til så store kammer.. ( vet de gjør det for og få i hks sine high lift 272 kammer.. ( normal løft er på 9.3 men mener high lift versonen er på 10.5 eller noe i nærheten.) Kan sende deg bilder av topper hvor dette er gjort hvis du vil.
Trur kansje det er en enklere vei og gå?
Ang shims så regner jeg med at du skal bruke de som sitter org i zz1 motoren? ( hvis ikke så sjekk det før du bruker masse penger på custom greier! de veier mye mindre en de som er der org og det er heller ikke noen shims i de. der må du bestille den størelsen du skal ha og ferdig med det.)

Ang blokk tykelse, så mener jeg og huske ( kan sjekke det 100% ) at det faktisk ikke er mer en 2.7-2.8mm vegger inn mot vannkanalen på cyl3, ( ca mitt i cylinderen.) men så lenge den blir liggende vått så er det vel ikek noe prob uansett :D

Jeg hadde forøvrig ALRDI brukt den blokka når du alikavell skal bruke så mye tid og penger på den motoren! skal jeg sette pengene på noe så ender det med sprekt blokk! :? ( sprak min gamle motor på ca 500hk for noen år siden!)
Noe bedre blir det jo selfølgelig med at du har bedre kjøling og cyl foringer, men 2 gen blokka sprekker ikke så ofte i cyl vegger uansett. ( 3 gen sprekker ofte mellom cyl 2 og 3, mens 2 gen sprekker rundt vannpumpa)
Problemet ligger i at den studsen som er ve vannpumpa ikek greier og holde igjen cyl trykk og dermed så drar du løs en stor del av blokka! ( har bilder av hvordan det blir seende ut hvis du trenger bilder av prob området!)

Så skal du bygge helt værst så anbefaller jeg deg og enten bruke 3 gen blokka med cyl foringer eller så kan du bruke 98+ mod 5s blokk! den er det så langt jeg vet INGEN som noen gang har greid å knekt. Og jeg har leitet i mange timer på alt av forum osv og ikke funnet en eneste en som har knekkt den ( sett ganske mange 750-950hk 5s blokker)
Dette er forøvrig den løsningen jeg bruker nå ( 2002mod 5s blokk, med 2 gen 3sgte topp)

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 13:25
av MOTORSPORTHUSET
det går an og frese ned i toppen men løfterene kommer så langt ned da at di blir ustabile ved turtall (mindre styring der nede)
men ventilfjæra kan du få plass til på begge måter. (ikke standard fjærer altså)
men det er sutten/ suttsete som må ned. vil ikke annbebale det.

som regel er ikke dette no problem for hks kammene med 9.2 iløft holder til di flestes mål max ca 650hkmax.
og di passer i uten mods.

løfterene er ikke fra noen andre standard toyotaer.
di er egne raceløftere som er i cat cams sortemanget veldi lette.

ja det er på tide og vise at en liten toyota motor ogsa KAN det flere av di andre bilmerkene kan.

gleder meg mye. det har vært mye tenking og dårlige netter bak dette hehe.
men jeg tror abolutt det er mulig.

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 13:35
av MOTORSPORTHUSET
vil gjerne se et bilde der vor men trar av et stort stykke av blokka.
men jeg har hørt om det men jeg har tenkt ut løsningen på det.

Re: celica exstreme gatebil

Legg innLagt inn:01 feb 2009 14:18
av sleeper
Sender en PM til deg med noen bilder av hvordan blokka blir seende ut jeg.. :wink: