TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461438  av ArildM
 
På en måte kjipt å sette bort gobilene, samtidig husker jeg hvor mye jeg gledet meg til å finne den frem til våren igjen :) Den følelsen blir enda bedre når bilene er på lagring. Samtidig er det jo ikke sånn at du ikke har noe fint å se på i garasjen heller da :mrgreen:
 #461832  av magnesmurf
 
Da var den blå på plass hjemme :D
Måtte bytte kaliper på den da den hadde hengt seg på. Det var et tema når den ble vinterlagret, så kjøpte inn caliper i vinter.
Den fikk også et oljeskift og en vask med en gang den var hjemme.

Skal ta en service på bremsene på den, så alt er tipp topp stand.

Hadde glemt hvor mye mer lettkjørt, solid og stabil den kjennes ut sammenliknet med rev1 turboen.
Vedlegg
DSC_0041.JPG
DSC_0041.JPG (4.92 MiB) Vist 2115 ganger
 #461834  av ArildM
 
Morsomt å høre.
Noe spesifikt du tenker er utslagsgivende?
Begge har vel oppgradert understell etc?
Bare 2.gen 3sgte som er seig eller?
 #461835  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Morsomt å høre.
Noe spesifikt du tenker er utslagsgivende?
Begge har vel oppgradert understell etc?
Bare 2.gen 3sgte som er seig eller?
Aner ikke nøyaktig hva som er utslagsgivende. I bremsesystemet er det jo annen abs modul.
I tillegg veier jo turboen litt mer. Begge skal jo i teorien ha samme understell (annet enn stabstag innfestingene som har litt forskjellig posisjon foran)
Er jo litt andre små forskjeller på plasten under bilen osv.
Men nøyaktig hvorfor det er såpass merkbar forskjell aner jeg ikke.
Kan jo rett og slett være det at den blå er såpass godt vedlikeholdt og ivaretatt, mens den gule er både eldre og ikke like godt vedlikeholdt, samt at den gule har fått seg en smell en gang i tiden.
 #461836  av ArildM
 
Uansett en meget interessant observasjon.
Kommer jo til spørsmålet om to "like" biler, er like å kjøre.
Og da spiller vel historikk gjennom 30 år en del ser det ut til.
Og som sådan er vel aldri to like biler 100% identiske.

Evt har bare den gamle ikke utviklet sjel etter å ha vært hos rett eier lenge nok :lol:

Spent på hva du hadde synes om Smokey / MR2 med 3.gen motor som er høvelig frisk.

3sgte er nok uansett ganske så sluggish kontra en NA motor, i alle fall sammenliknet med AW11 med 20v motor. Ene var totalt gocart og instant i reaksjonen, mens SW20 turbo er mye "større" og sluggish på et vis. Som å sammenlikne en katana med en slegge, begge har sine klare formål og kan være svært effektive begge to :lol: :mrgreen:

Om du verdsetter instant respons skjønner jeg godt at du har 2GR i kortene :wink:
 #461837  av Makk
 
Viss du synes 3sgte er sluggish Arild så må du jekke litt mer på boostcontrolleren og få den originale intercooleren kastet på sjøen :mrgreen:

3rd gen spooler helt villt raskt når div originalt ræl er bortkoblet og maks trykk kjøres.

Min gamle der bare spratt den opp, helt syk, instant spinout i sving om du bare tråkket inn hehehe
 #461838  av ArildM
 
Har greddy style IC, letta svinghjul og mater 15-16psi helt fint iflg boost gauge, men kontra en 4age blacktop er input responsen uansett sluggish, akkurat det kommer en turbomotor aldri i fra :) Som jeg sier det blir som å sammenlikne et katana sverd med en slegge. I alle fall på relativt gamle turbomotorer som dette, moderne motorer har jeg ikke kjørt så mye. Men jeg digger 3sgte 3.gen uansett jeg, er hærlig når trykket virkelig dytter deg i setet 8)

Er jo en grunn til at jeg beholdte slegga for å si det slik 8) :mrgreen:

Men så er det ikke sikkert alle tenker likt :)
 #461842  av magnesmurf
 
3sge er jo skikkelig turtallmaskin. Så må noen gir ned før det skjer noe særlig. Men med litt turtall er den morsom.
Men det var en grunn til at det en stund ble vurdert å montere kompressor på den for å få litt mer bunndrag :wink:

Alt kommer jo ann på smak og bruk. Men det man aldri vil få i en turbo er skikkelig bunndrag. Derfor ønskes v6 sterkt.
Da får man både bunndrag og like god akselerasjon som i turbo :wink:
 #461843  av ArildM
 
Har du liten nok turbo får du vel bunndrag, men da dauer den jo helt i toppen. Har aldri kjørt sw20 NA, så har ikke noe annet å sammenlikne med enn AW11, men den var jo tross alt 300kg lettere også da :)

Er noe ekstremt digg med en turbomotor som er litt "seig" og tar helt av i toppen :mrgreen:
3.gen er fint matchet fra fabrikk synes jeg, får tålelig tydlig turbotrykk, og lader helt fint opp til topps 8)
 #461874  av magnesmurf
 
Begynner å bli gammel :roll:
Var såpass lei støy, så jeg byttet tilbake til orginalt luftfilter.
Eneste kjedlige er at nå passer ikke løfter til motorlokket, og jeg finner ingen annen type som passer med orginal luftfilterboks.
Skulle gjerne hatt en like stille og komfortabel bil som turboen er. Men det krever minimum nye fjærer, samt stillere dekk.
Vedlegg
DSC_0047.JPG
DSC_0047.JPG (4.13 MiB) Vist 1971 ganger
 #461877  av ArildM
 
Begynner å bli litt samme tendenser her også :lol:
Ble bra med RacerX sin luftfilterboks på min. Men nå er jeg litt usikker på om singeleksos faktisk er så gøy :lol:
Har kjørt for mye IS300h :lol: Heck tilogmed Rav4n er bedre støydempet enn MR2n :lol:

Går vi mot en verden der bråkete biler er like harry som gubbe på 50 som kjører Harley? :lol:
 #461879  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Begynner å bli litt samme tendenser her også :lol:
Ble bra med RacerX sin luftfilterboks på min. Men nå er jeg litt usikker på om singeleksos faktisk er så gøy :lol:
Har kjørt for mye IS300h :lol: Heck tilogmed Rav4n er bedre støydempet enn MR2n :lol:

Går vi mot en verden der bråkete biler er like harry som gubbe på 50 som kjører Harley? :lol:
Kommer vel ann på støyen :wink:
Stor forskjell på "baaarp" lyden fra et åpent filter på en 4er, og en fint tunet eksos på noe med mer enn 4 cylindre :D
 #461882  av ArildM
 
Var 5 grader overskyet og hagl i luften når jeg kjørte den for første gang på søndag, så kan jo ikke akkurat si at sommerfølelsen tok heelt overhånd da :lol:

Meldt sol på yr appen hver eneste dag, men når alt kommer til stykke så er det overskyet og surt når jeg går ut døra :lol:

Så ja, det er nok absolutt mye mindre støy fra en turbobil, tipper det blir heelt innafor etter en solskinnstur :wink:
 #462312  av magnesmurf
 
VAr en tur ute på onsdagen. Tok en runde til et av de første stedene jeg besøkte med den blå.
11 år mellom bildene... Fortsatt ganske like.
Vedlegg
IMG_1600.JPG
IMG_1600.JPG (4.5 MiB) Vist 1209 ganger
høst 09 027.jpg
høst 09 027.jpg (4.97 MiB) Vist 1209 ganger
 #462315  av ArildM
 
Ser kanskje mer strøken ut nå enn for 11 år siden :shock:
Godt jobbet med å ta vare på bilen 8)
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97