TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #449827  av hmsilset
 
Ser bra ut :) gjør seg med en skikkelig shine til sesongen!
 #450085  av magnesmurf
 
Noen gode bilder av bilen i sommesolen på vei til jobb :)







 #450121  av ArildM
 
Nydelig :)
Med deg som eier kommer den til å vare evig :) Den kommer i alle fall til å utleve deg om du fortsetter å holde den så strøken :)
 #450680  av magnesmurf
 
Nye matter bestilt, da førermatten begynner å bli litt slitt.
Akkurat identiske som de som sitter i bilen.

Prosjekter for hørst og vår blir litt begrenset i år, grunnet familieforøkelse.
Følgende står på tapeten:

-Godkjenning av senkefjærer med tilhørende forstillingskontroll.

-Kjøp av nye dekk til orginalfelgene. Heller mot toyo R1R, da jeg mistenker at banekjøringsdagene er over for en god del år fremover, hvertfall hvis omlakkering blir gjennomført. Noen som vet om noen som supplerer toyo dekk i riktig dim til en fornuftig pris? Av og til kommer det inn noen få par på dekkonline, og disse forsvinner igjen med en gang, da de er utrolig populære..

-Innkjøp\anskaffelse av fargeprøver til omlakkering av bilen.
Noen som vet om en dyktig lakkerer\lakkbutikk i drammen\omegn som kan supplere fargeprøver, helst på sprayboks, av skjeldene og vriene farger? Vet at den ene lakken jeg vil ha fargeprøve av består av tre lag med forskjellige farger.
 #450688  av magnesmurf
 
Dimensjonene er 225/50-15 bak, en dimensjon som visstnok ikke leveres i Norge for R1R dekkene?
Foran er det 195/55-15.

Mulig jeg bare må sjekke dekkonline regelmessig og handle når de plutselig dukker opp.
 #450767  av magnesmurf
 
Da har jeg inhentet lakk prøver. Planen er å kjøpe et par modellbiler (mr2) og lakkere disse med fargeprøvene.

Desverre bød fargeprøvene på litt utfordringer, og regner med at de samme utfordringene dukker opp når bilen en gang i fremtiden skal lakkeres.
Foreløbig står jeg mellom 3 (4) farger, inkludert bilens orginale farge.

De 3 andre enn orginalfarge er farger fra lexus. Den første var grei nok og bød ikke på problem. 8U1, ultrasonic blue.
Den andre fikk jeg også prøve av, lexus lfa blå 8v8 pearl blue. Nydelig farge som krever intet mindre enn 4 spraybokser med farge for å matches, undercoat, middelcoat i 2 farger, og topcoat. Regner med at det blir en fryktelig dyr lakk, hvis bilen skal lakkeres i den fargen, da den nok må ha 3-4 strøk med forskjellig lakk i virkeligheten også.
Den siste fargen finnes med fargekode, bilde av på nett, men alikevel eksisterer den ikke i den internasjonale lakkdatabasen, og kan derfor ikke gis fargeprøve av eller blandes. Lexus brownstone, kode 9J1. Kun en bil i verden som er lakkert i den fargen tydeligvis. Stakkars evt eier av den bilen hvis han får en skade... Hvis noen kjenner en lakkerer som klarer å oppdrive fargeprøve av en farge som egentllig ikke finnes, skrik ut :P
Har egentlig hele tiden ønsket å lakkere bilen i fargen 8v8, pearl blue. Men ikke hvis lakken alene koster 15-20k..

1. Alternativ, dagens farge:


2. Alternativ, Lexus ultrasonic blue.


3. Alternativ, Lexus LFA pearl blue.


4. Alternativ, som tydeligvis egentlig ikke er et alternativ? Lexus Brownstone. Kode 9J1.
 #450770  av lasse
 
Jeg personlig ville nok holdt meg til originalfargen (ja, jeg er kanskje litt kjedelig? )
Tenk deg at du skal bytte farge, da må ALT demonteres for at det skal bli 100% og du skal bli fornøyd, alt i frunk, panser, bagasjelokk, motorlokk, dører skal jo lakkeres på begge sider, pluss motorrom, og der må jo motor ut om det skal bli bra nok.
I tillegg er jo som du selv sier disse perlemorlakkene ganske vriene, jeg kjøpte meg nylig en ny nr2 bil, og lakkereren min spurte med skrekk i stemmen om jeg kjøpte den i en av de mest vanlige fargene (perlemor hvit-ish), men pustet lettet ut når jeg sa nei "å herregud så bra, for med den perlemorlakken må jo bilen stå inne nesten en hel dag i lakkboksen, og det er nesten umulig å få det til å matche" var responsen hans, han har lakkert hele sider på biler med perlemor for å få det til å stemme bra nok, og det er jo kjedelig å betale for fire ganger så mye lakk og jobb om uhellet først skulle være ute...
 #450773  av magnesmurf
 
Enig i den.
Nå har faktisk ikke min mr2 samme blåfarge i motorrom og frunk, sammenliknet med resten av bilen.
Vet ikke om andre mr2 i andre farger har samme greia, men min har faktisk ikke metallic lakk i frunk og motorrom. Der et det kun en litt mørkere plain blåfarge.

Men jeg ser poenget med at det uansett må lakkes ekstra i dører osv.

Jeg synes jo blåfargen er orginal er pen, men det virker litt "blass" når man ser den oppmot andre blåfarger.
Derfor kikker jeg på en litt kraftigere blåfarge. Men må nok gå mange runder frem og tilbake, og troligvis innom flere andre blåfarger, før jeg får bestemt meg for hva jeg gjør. Ingenting blir gjennomført før jeg er 100% sikker i mitt valg.
 #450778  av ArildM
 
Var inne på å bytte farge på gamle MR2en min, men ble for mye jobb og ekstraarbeid for å få det bra til at jeg orka å betale for det i Latvia.
Om du kan leve med litt forskjell her og der er det ikke dumt med en av de andre Lexus fargene med litt mer spill i da :)
Ellers er jo en original farge det som er mest verdt vanligvis om du skal tenke på bilens verdi, noe som man selvfølgelig ikke gjør fordi man aldri må selge en MR2 :mrgreen:
 #450785  av lasse
 
Er vanlig med en litt kjipere basefarge i motorrom og lignende faktisk, det er noe produsentene gjør for å spare penger da skikkelig lakk er dyrere.
Min har også en litt kjipere matt rødfarge i motorrom og frunk, og det jeg har hatt av BMW'er oppigjennom har hatt det samme (sikkert de andre bilene jeg har hatt også, men har ikke tenkt noe på det)
Men om man skulle lakkert en helt annen farge må man jo gjøre noe med det synes ihvertfall jeg, og minimum inne i dører og karmer...
Er ikke noe som ser værre ut en biler som er såkalt "skallakkert" blir bare feil når man åpner døra...
 #450793  av magnesmurf
 
Helt enig i at det ser idiotisk ut med annen farge i dørkarmer.
Hvis det skal byttes fargenyanse, blir det tatt i dører og karmer, og andre steder som er i den gamle fargen. Kommer jo litt ann på hvor mye det koster, og hvor mye jobb det egentlig blir.
Planen er jo uansett å ta dette neste år. Så det er plenty med tid til å undersøke priser og bestemme seg for fargenyanse.
 #450801  av lasse
 
Helt klart, og deilig blir det uansett!!
Skal du demontere og montere selv eller? Gjorde det selv da jeg tok min bil for noen år siden, er veldig lite som slår følelsen av å montere helt freshe deler :D
 #450807  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Helt enig i at det ser idiotisk ut med annen farge i dørkarmer.
Hvis det skal byttes fargenyanse, blir det tatt i dører og karmer, og andre steder som er i den gamle fargen. Kommer jo litt ann på hvor mye det koster, og hvor mye jobb det egentlig blir.
Planen er jo uansett å ta dette neste år. Så det er plenty med tid til å undersøke priser og bestemme seg for fargenyanse.
Støtter 100%
Er selv inne på tanken om hellakering om 1-2 år i orginal black 202. Blir dog å finne noen som kan gjøre hele jobben til en overkommelig pris. Hvor tenker du å lakkere din?
 #450808  av hmsilset
 
Synes blåfargen på din mr2 er fin :) Mulig en coating kunne gitt litt mer dybde, eller gitt ett litt annet utseende. Vanskelig å vite før det er prøvd :)
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 97