TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #458305  av magnesmurf
 
Etter å ha lest litt skremsel historier på forum fra Amerika, om mr2er som tar fyr i hytt og pine grunnet dårlige jordingspunkter og kabler, fikk jeg for meg å fikse på dette.

Ikke store jobben egentlig. Tok løs jordingskabler fra orginal plassering mellom batteri og karroseri, og mellom karroseri og motor.
Pusset på begge punkter med sandpapir og monterte på jordingskabler igjen.
Passet også på å kjøpe\lage meg et par ekstra jordingskabler, og montere de mellom motor og karroseri og mellom batteri og karroseri på annen plass en de orginale. Da har jeg et ekstra par kabler om de gamle skulle feile på noe vis, så bilen ikke tar fyr hvis det skjer. En billig, men veldig god oppgradering mtp sikkerhet.
Vedlegg
2017-10-12 14.59.56.jpg
2017-10-12 14.59.56.jpg (4.06 MiB) Vist 3591 ganger
2017-10-12 15.00.12.jpg
2017-10-12 15.00.12.jpg (4.07 MiB) Vist 3591 ganger
2017-10-12 15.00.20.jpg
2017-10-12 15.00.20.jpg (3.59 MiB) Vist 3591 ganger
 #458310  av RotorTom
 
Legg litt klarlakk over jordingspunktet for å hindre vann å smuss imellom. Dette forhindrer og rust hvis det er rent først :)
 #458318  av magnesmurf
 
Ikke så dumt, så lenge man ikke skal løsne det igjen.
Frunken skal jo være tett. Men skal gjøre det i motorrommet.
 #458322  av lasse
 
Lurt å få gjort det der ja, har lagt opp ekstra jording til motor/gir selv, men har brukt det vi kaller kontaktfett på elektrikerspråket på koblingspunktene for å hindre irr/smuss imellom :)
 #458325  av OleST
 
Litium fett heter det vel? Mener det er det jeg bruker på antenne-coax skjøter som ligger ute i all slags vær.
 #458327  av magnesmurf
 
lasse skrev:Lurt å få gjort det der ja, har lagt opp ekstra jording til motor/gir selv, men har brukt det vi kaller kontaktfett på elektrikerspråket på koblingspunktene for å hindre irr/smuss imellom :)
Blir vel noe liknende av det vi smørte inn batteripolene med når jeg jobbet som mekaniker en gang for evigheter siden.
 #458479  av magnesmurf
 
Byttet clutch væske her om dagen.
Har en eller annen ulyd fra clutchen i motorrommet.
En skrike\knirke lyd som kommer når man løser ut og inn clutchen. Virker som om et eller annet fra selve utløsermekanismen til clutchen som burde smøres.
Er ikke utløserlageret, da lyden oppstår når motor står stille.

Har prøvd å spraye litt silicon spray på alt jeg kan se av clutch overføringer, uten at det hjalp.
Noen som har vært borti det samme problemet og funnet ut av det?
 #458480  av lasse
 
På selve clutchpedalen er det en liten pinne med en låsesplint i enden, som går igjennom en slags plasthylse, skiftet den på min bil for maaaaaange år siden da det var gnagd hull i plasthylsen, min ble stille da ihvertfall :D
Kan jo være samme problemet hos deg? Kostet en slikk og ingenting for delene på Toyota den gang ihvertfall, men litt knot å få skiftet da jeg hverken er dverg eller slangemenneske....
 #458485  av ArildM
 
Er vel hovedsaklig på to punkter lyden oppstår, enten inne i kabinen, eller bake i motorrommet.
Inne i kabinen er det som Lasse sier ofte slitasje i overføringa på selve clutchpedalen, ser noen borrer opp og setter i lager etc på denne. Ikke enkel å få tak i, beste er å ta en opp ned sjåfør stilling, og lure huet og armer neddi der beina vanligvis er, selv om ikke dette er akkurat så veldig behagelig. Her kan man også justere clutchpedalen mekanisk, slik at om man har hatt motorbytte så kan man få clutchen til å ta tidligere om dette er ett problem (litt usikker her på om hvordan dette justeres, skal hjula gå når bilen er i fri i løse luften?).

Sted nummer to er inne i girkassa ett sted, tror det er en gummiforing i selve skiftearmen eller noe dritt inne i der ( i nærheten av utløserlageret) såvidt jeg har forstått etter å ha googlet meg opp. Skal kunne gå an å få lurt noe remedier inni der (silikonspray eller annen smørespray), men eneste permanente løsningen er vel å ta av girkassen og bytte den som lager "squueeeeqk" lyden hver forbanna gang du trør inn clutchen :lol:
 #458488  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Er vel hovedsaklig på to punkter lyden oppstår, enten inne i kabinen, eller bake i motorrommet.
Inne i kabinen er det som Lasse sier ofte slitasje i overføringa på selve clutchpedalen, ser noen borrer opp og setter i lager etc på denne. Ikke enkel å få tak i, beste er å ta en opp ned sjåfør stilling, og lure huet og armer neddi der beina vanligvis er, selv om ikke dette er akkurat så veldig behagelig. Her kan man også justere clutchpedalen mekanisk, slik at om man har hatt motorbytte så kan man få clutchen til å ta tidligere om dette er ett problem (litt usikker her på om hvordan dette justeres, skal hjula gå når bilen er i fri i løse luften?).

Sted nummer to er inne i girkassa ett sted, tror det er en gummiforing i selve skiftearmen eller noe dritt inne i der ( i nærheten av utløserlageret) såvidt jeg har forstått etter å ha googlet meg opp. Skal kunne gå an å få lurt noe remedier inni der (silikonspray eller annen smørespray), men eneste permanente løsningen er vel å ta av girkassen og bytte den som lager "squueeeeqk" lyden hver forbanna gang du trør inn clutchen :lol:
Ikke noe tvil om at lyden kommer fra motorrommet, og det er logisk at det kommer inne fra girkassa, siden jeg prøvde å smøre opp alt jeg kunne se på utsiden, uten at lyden gav seg.
Blir nok ikke utbedret på en stund i så fall, da jeg ikke har planer om å plukke ut girkassen med det første :P
 #458529  av magnesmurf
 
Ny gir olje, nye bremseklosser og litt annet småplukk utført. Greit å ha litt å pusle med når bilen står i ro :)
 #458530  av ArildM
 
Bare en del av MR2 sjarmen det vel?
Hehe, så klæint når du skal kjøre bort fra et C&C også høres det ut som hele treffet hører "squiek" lyden når du trøkker inn clutchen (i alle fall i hodet ditt) :mrgreen:
 #458541  av magnesmurf
 
Bakre stabstag foringer byttet.
Det var trangt, men ikke umulig :P

Måtte senke traversen, så jeg trenger riktig moment for å få strammet den igjen. Så ut som locktite på boltene til den. (grønt belegg)
Noen som vet om de skal settes inn med det?
Dere som har hatt motor inn og ut eller byttet motor, hva gjorde dere med boltene til travers?
 #458542  av lasse
 
Ja, de er litt kinkige å komme til!
Jeg pleier bare å stramme traversboltene godt, har aldri brukt locktite, men det burde jo stå noe om det (og moment) i BGB om du har den?
 #458543  av lasse
 
Tatt en kjapp kikk i BGB nå, står omtalt på side SA83 til 113NM, står ingenting om locktite, men det skader jo aldri om man vil være sikker :wink:
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 97