TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #459915  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:Med alle disse v6 tankene, hva skjer med kompressorkittet? Følger med på fb gruppen og ser han leter etter noen som kan fabrikere dele, men sier ikke noe dato for salg enda. Tenker du å gjennomføre konverteringen, eller blir det v6 isteden? (når/om det evt. blir mulig å godkjennes.) ;)
Har jo kjøpt og overhalt kompressoren. Så det venter på at kittet kommer for salg. Det er korttids planen for bilen.
V6 får bli langtidsprosjekt når jeg har økonomi til noe slikt.
Etter kjøring på vestlandsveier med mye svinger har jeg funnet ut at jeg etterhvert vil ha limited slipp diff i girkassa, men om det blir girkassebytte eller montering av diff i eksisterende kasse vet jeg ikke enda.
Skjønner :)
Om jeg noen gang skal ha diff ville jeg gått for montering av diff i eksisterende kasse. Det konkludert etter å ha sett og hørt fordel og ulempe med de to alternativene.
 #459917  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:Med alle disse v6 tankene, hva skjer med kompressorkittet? Følger med på fb gruppen og ser han leter etter noen som kan fabrikere dele, men sier ikke noe dato for salg enda. Tenker du å gjennomføre konverteringen, eller blir det v6 isteden? (når/om det evt. blir mulig å godkjennes.) ;)
Har jo kjøpt og overhalt kompressoren. Så det venter på at kittet kommer for salg. Det er korttids planen for bilen.
V6 får bli langtidsprosjekt når jeg har økonomi til noe slikt.
Etter kjøring på vestlandsveier med mye svinger har jeg funnet ut at jeg etterhvert vil ha limited slipp diff i girkassa, men om det blir girkassebytte eller montering av diff i eksisterende kasse vet jeg ikke enda.
Skjønner :)
Om jeg noen gang skal ha diff ville jeg gått for montering av diff i eksisterende kasse. Det konkludert etter å ha sett og hørt fordel og ulempe med de to alternativene.
Rent teknisk sett, så er nok ny diff i eksisterende kasse best ja. Hvertfall for deg med beams motor.
Men da må man få tak i en LSD fra en nyere zw30 bil med dette (eller celica)
For meg som får vesentlig mere moment med kompressor, eller etterhvet V6 med litt flaks, så er det ikke sikkert det stemmer. Orginal s54 kasse tåler ikke allverden av moment. Fordelen med orginal kasse er kun vekt og at man ikke trenger andre deler enn diffen i seg selv, samt at den er litt kortere drevet, så den gir bedre akslereasjon.
Girkasse fra turbo utgaven, e153 er tyngre og lengre drevet, så bilen blir ikke like rask. Min store fordel er at jeg har en slik med LSD liggende, inkludert alt som trengs, untatt clutch og svinghjul.

Om jeg bytter kasse eller får montert diff i den eksisterende kassa gjenstår å se. Det blir nok ikke gjort noe før jeg vet hva som skjer med v6 osv.
 #459919  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:https://www.youtube.com/watch?v=ALd28GB7PL8 V6 med kompressor ;) 8)
Ja, rått det. Men "feil" V6. Er jo noen som har satt kompressor på 3,5 litern også. Det er betydelig råere 8) (lotus teritorie)
Så også noen som hadde modifisert noe småplukk på inntaket på en standard 3,5 v6 og endte opp med ca 315 HK på hjulene, så rundt 350hk i motor.

Men for meg er det lyden sammenliknet med firer.
Ikke bry deg om at han gjøken har bygd spagettikoker av en fullt brukbar mr2. Hør på lyden fra v6 med skikkelig eksos
 #459920  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:https://www.youtube.com/watch?v=ALd28GB7PL8 V6 med kompressor ;) 8)
Ja, rått det. Men "feil" V6. Er jo noen som har satt kompressor på 3,5 litern også. Det er betydelig råere 8) (lotus teritorie)
Så også noen som hadde modifisert noe småplukk på inntaket på en standard 3,5 v6 og endte opp med ca 315 HK på hjulene, så rundt 350hk i motor.

Men for meg er det lyden sammenliknet med firer.
Ikke bry deg om at han gjøken har bygd spagettikoker av en fullt brukbar mr2. Hør på lyden fra v6 med skikkelig eksos
Feil v6 ja, men delte pga kompressor delen. Tenkte langsiktig med å flytte over kompressoren på v6'en. Om det er mulig er en annen sak da det kittet er laget for 3sge. Men uansett en morsom tanke :)

Bare å lukke øynene og høre på v6-lyden :twisted:
 #459921  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:https://www.youtube.com/watch?v=ALd28GB7PL8 V6 med kompressor ;) 8)
Ja, rått det. Men "feil" V6. Er jo noen som har satt kompressor på 3,5 litern også. Det er betydelig råere 8) (lotus teritorie)
Så også noen som hadde modifisert noe småplukk på inntaket på en standard 3,5 v6 og endte opp med ca 315 HK på hjulene, så rundt 350hk i motor.

Men for meg er det lyden sammenliknet med firer.
Ikke bry deg om at han gjøken har bygd spagettikoker av en fullt brukbar mr2. Hør på lyden fra v6 med skikkelig eksos
Feil v6 ja, men delte pga kompressor delen. Tenkte langsiktig med å flytte over kompressoren på v6'en. Om det er mulig er en annen sak da det kittet er laget for 3sge. Men uansett en morsom tanke :)

Bare å lukke øynene og høre på v6-lyden :twisted:
For liten kompressor ifht motorstørrelse mtp v6 montering. Men finnes egene kompressorer til de v6 motorene. Laget av trd :wink:
 #459922  av OleST
 
Tundra med trd V6 går fælt! Tundraen er vel en god del tyngre enn mr2 og? Så det bør bli god kombo det med den motoren i en mr2.
 #459923  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:
magnesmurf skrev: Ja, rått det. Men "feil" V6. Er jo noen som har satt kompressor på 3,5 litern også. Det er betydelig råere 8) (lotus teritorie)
Så også noen som hadde modifisert noe småplukk på inntaket på en standard 3,5 v6 og endte opp med ca 315 HK på hjulene, så rundt 350hk i motor.

Men for meg er det lyden sammenliknet med firer.
Ikke bry deg om at han gjøken har bygd spagettikoker av en fullt brukbar mr2. Hør på lyden fra v6 med skikkelig eksos
Feil v6 ja, men delte pga kompressor delen. Tenkte langsiktig med å flytte over kompressoren på v6'en. Om det er mulig er en annen sak da det kittet er laget for 3sge. Men uansett en morsom tanke :)

Bare å lukke øynene og høre på v6-lyden :twisted:
For liten kompressor ifht motorstørrelse mtp v6 montering. Men finnes egene kompressorer til de v6 motorene. Laget av trd :wink:
Da snakker vi 8)
 #459924  av Zepticon
 
magnesmurf skrev: Nevnt litt om både 2gr og 1mz motor, utslipp, vekt effekt osv på disse.
2gr er den motoren jeg egentlig ønsker. Den motoren har langt mer dreiemoment og hk enn 3sgte. Det er vel strengt tatt der problemet ligger, i tillegg til at mazda nok er mer behjelplige med godkjenningspapirer enn det toyota er..
I en tråd på noe og 90-sider er det vanskelig å vite hvor det starter:) Og det som står etter treffet har jeg lest.

Mazda gir ut absolutt 0 papirer. Så det måtte jeg klare meg uten. Det var faktisk det første jeg skrev i søknaden at Mazda nektet å gi ut papirer, siden slikt ikke ga penger inn.

Jeg har søkt om en effektøkning på 25%. Heldigvis kunne jeg dokumentere at andre Miata/MX-5 er godkjennt ombygget med 25% økning (dog fra 116hk, ikke fra 130hk slik min orginalt er). Dette var en turbobil.
Jeg dokumenterte også at 2. generasjon var levert med turbo og lignende effekt/moment som min plan.
SÃ¥ fikk jeg et skriv fra "Flyin Miata" der de gikk god for chassi, og bekreftet at 1. og 2. gen er veldig like.
Jeg dokumenterte at vekt på motor er lik (V6 er faktisk lettere enn orginalmotorn, alu vs jern hjelper).
Så dokumenterte jeg at bremseskiver på Miata er større enn på donorbil, og at bremseklosser har større areal.
Utslipp er dokumentert da donorbil er norsk.

Totalt 20 sider med tekst, og 15 vedlegg med bilder, utregninger og brosjyrer. Struktur er også viktig, og gjøre det ryddig og oversiktlig. Først intro og forklaring på hvorfor, så en oppsummering av hva søknaden inneholder og hvilke punkter den dekker. Så tok jeg steg for steg alle underpunkter: Effekt, utslipp, understell, drivline, bremser. Til slutt en oppsummering igjen av alle alternativene jeg hadde drøftet, med en matrise som viser mulighetene jeg har foreslått, hvilke jeg ønsker å gjøre, og hvilke dem kan pålegge meg å gjøre. Så en sluttekst der jeg viser til lovverket og hvilke paragrafer som gjelder (den som gir mulighet for at trafikkstasjonen kan utvise skjønn) , og nevner lovverket om kit-cars osv.

Jeg ville skrevet en søknad der begge motorene er med som alternativer. De som jobber med dette er bilinteresserte folk, men man må gjøre det lett for dem å si ja. Moderasjon og realisme hjelper på. "Søknad om ombygging til 2JZ med 1000 hester" er koko prosjekt. Ombygging til en V6 med 280 hester når bilen orginalt ble levert med 260 i japan er ikke det.
 #459925  av magnesmurf
 
Zepticon skrev:
magnesmurf skrev: Nevnt litt om både 2gr og 1mz motor, utslipp, vekt effekt osv på disse.
2gr er den motoren jeg egentlig ønsker. Den motoren har langt mer dreiemoment og hk enn 3sgte. Det er vel strengt tatt der problemet ligger, i tillegg til at mazda nok er mer behjelplige med godkjenningspapirer enn det toyota er..
I en tråd på noe og 90-sider er det vanskelig å vite hvor det starter:) Og det som står etter treffet har jeg lest.

Mazda gir ut absolutt 0 papirer. Så det måtte jeg klare meg uten. Det var faktisk det første jeg skrev i søknaden at Mazda nektet å gi ut papirer, siden slikt ikke ga penger inn.

Jeg har søkt om en effektøkning på 25%. Heldigvis kunne jeg dokumentere at andre Miata/MX-5 er godkjennt ombygget med 25% økning (dog fra 116hk, ikke fra 130hk slik min orginalt er). Dette var en turbobil.
Jeg dokumenterte også at 2. generasjon var levert med turbo og lignende effekt/moment som min plan.
SÃ¥ fikk jeg et skriv fra "Flyin Miata" der de gikk god for chassi, og bekreftet at 1. og 2. gen er veldig like.
Jeg dokumenterte at vekt på motor er lik (V6 er faktisk lettere enn orginalmotorn, alu vs jern hjelper).
Så dokumenterte jeg at bremseskiver på Miata er større enn på donorbil, og at bremseklosser har større areal.
Utslipp er dokumentert da donorbil er norsk.

Totalt 20 sider med tekst, og 15 vedlegg med bilder, utregninger og brosjyrer. Struktur er også viktig, og gjøre det ryddig og oversiktlig. Først intro og forklaring på hvorfor, så en oppsummering av hva søknaden inneholder og hvilke punkter den dekker. Så tok jeg steg for steg alle underpunkter: Effekt, utslipp, understell, drivline, bremser. Til slutt en oppsummering igjen av alle alternativene jeg hadde drøftet, med en matrise som viser mulighetene jeg har foreslått, hvilke jeg ønsker å gjøre, og hvilke dem kan pålegge meg å gjøre. Så en sluttekst der jeg viser til lovverket og hvilke paragrafer som gjelder (den som gir mulighet for at trafikkstasjonen kan utvise skjønn) , og nevner lovverket om kit-cars osv.

Jeg ville skrevet en søknad der begge motorene er med som alternativer. De som jobber med dette er bilinteresserte folk, men man må gjøre det lett for dem å si ja. Moderasjon og realisme hjelper på. "Søknad om ombygging til 2JZ med 1000 hester" er koko prosjekt. Ombygging til en V6 med 280 hester når bilen orginalt ble levert med 260 i japan er ikke det.
Det høres ut som om du har hatt litt flaks og møtt de rette personene når du sendte inn papirer.
Jeg kommer nok til å gjøre et forsøk etterhvert jeg også. Så får en ta dialog og problemer som oppstår når den tid kommer.
Prosjektet blir ikke gratis, så jeg kommer uansett ikke til å begynne prossesen før jeg har økonomi til det.
Men jeg skal ha deg i bakhodet og kommer nok til å spørre om et par råd fra deg underveis :wink:
Tror det viktigste på mr2 er momentet i v6 motor sammenliknet med turbo R4. Øker hestekreftantaller med ca 40hk eller 15% (245 opp til 280). Øker driemomentet med ca 100nm, eller 25%(307 opp til 400). Og det blir ikke lett å få tak i papirer på hva karroseri tåler. Forhåpentligvis godtar tilsynet papirer fra de som har brukt v6 motorer til racing i disse bilene, samt woodsport, som er spesialist på ombygginger til v6.
 #459926  av magnesmurf
 
Trodde faktisk at 2gr motor kun ble levert i usa og asia. Men så en lexus rx 350 på veien idag, så begynte å undersøke litt nøyere.
Viser seg at lexus solgte 2gr motor på denne modellen i europa fra 2006 til 2010. Så da er motor typegodkjent med utslippsdata i EU. Kun i lexus rx350, men det gjør nok ting litt lettere.
 #459929  av ArildM
 
Morsomt å høre at 2GR er solgt i Europa. Ikke så lenge siden jeg hørte det motsatte jeg også.
Følger spent med videre her :) Uansett hva som skjer videre :)
 #459948  av magnesmurf
 
Byttet bensinfiter idag. Ganske grei jobb så lenge bilen er heist opp i lufta og man har klemt av tilførselslangen.
Får ta litt mer slitedeler ila vinteren. Tenningsdeler og dempertopper. Samt se om ikke mr Bryson får støpe litt mer carbon til interiøret 8)
Slo meg isted at det er ca 6 uker til sesongen er over og bilen skal parkeres for vinteren :(
 #459951  av ArildM
 
Tenkte å ta litt anlegg i vinter, kanskje montere boost kontroller :) Som vanlig har sesongen gått alt for raskt over :roll: Håper på like bra sommer neste år også :D
 #459974  av magnesmurf
 
Den berømlige rustkontrollen utført. Sjekket innerskjermer og indre kanaler for rust. Heldigvis gode nyheter, da det ikke var anntydning til fukt eller rust der. I grunn så det helt fabriksnytt ut bak alle deksler og tepper. Vurderer om jeg bare skal la skumgummien i bakkant av kanalene sitte der, når det er i så god stand :D
Vedlegg
DSC_0204.JPG
DSC_0204.JPG (3.72 MiB) Vist 5066 ganger
DSC_0205.JPG
DSC_0205.JPG (3.89 MiB) Vist 5066 ganger
DSC_0206.JPG
DSC_0206.JPG (4.56 MiB) Vist 5066 ganger
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 97