TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Auduns MR2 MK2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455224  av GhostRider88
 
Audun F skrev:Ta det helt med ro folkens, jeg skal søke godkjenning. Det skal være samsvar mellom bil og vognkort :mrgreen:
Tommel opp på den :) Får satse på at du snart får mer info på motor. Virker jo til å være ganske bra. Og et stort pluss er at det er en mr2 beams, som er vanskelig å oppdrive.
 #455293  av Audun F
 
Så, da har jeg hatt en kjapp prat med Runar hos tilsynet. Veldig hyggelig fyr, og har hjulpet meg tidligere også.

MEN, i utgangspunktet så fort han hørte "JDM", så ble han litt skeptisk siden denne motoren da ikke mest sannsynlig har avgasspapirer fra Europa eller Amerika.

Beams Red Top ble levert kun JDM for MR2 G, Celica ST202 SS-II og SS-III, og Caldina. Utifra mengden med biler som er importert fra Japan så må det vel være en av disse som er godkjent i EØS området? Hvis jeg hadde fått tak i reg nummer på en bil som er godkjent på skilt i et EØS land med Beams Red Top vil jeg være et godt stykke på vei, selve utfordringen da vil være å overbevise tilsynet om at dette er ok.

Er det noen som vet om en Red Top som sitter godkjent i en bil i Norge - eller i et annet EØS land - eller US for den saks skyld?
 #455294  av CelicaTurbo
 
England er jo full av importerte MR2-er, og det finnes sikkert noen Beams blant disse. Men jeg kjenner ikke reglene disse er importert til England på, om det gjøres på et form for unntak. I utgangspunktet kreves det bare at bilen tilfredsstiller generelle avgasskrav ved registrering der (i tillegg til en del annet, som tåkebaklys som må ettermonteres etc). Om det lar seg gjøre å få norsk vegvesen å godkjenne på bakgrunn av bil som er importert fra Japan til England det aner jeg ikke. Det er godt mulig det er et blindspor. Du har også Beams greytop og blacktop som ble brukt i andre biler, bl.a. Rav4?
 #455295  av Makk
 
Problemet med england er vel at dem ikke er/var/har vært 100% EU, rattene er på feil side og bilene som var importerte kom via "the grey market" og dem var alle sammen JDM, dvs ikke levert der, problem allerede der for miljøpsykopatene i norge.
 #455296  av Audun F
 
Mener jeg så en artikkel om en endring nå angående registrering av biler i Norge - at det skulle bli lettere. Det hørtes ut som om så lenge bilen var registrert og godkjent i et EØS land så var det ok å ta det til Norge (mest sannsynlig). Nå er det snakk om bare motoren, så kanskje litt annerledes, spesielt siden Canada (der hvor jeg har en motor stående) ikke er helt EØS. EØS og EU er jo ikke helt samme sak uansett. Har begynt å plage UK gjengen litt i alle fall, så får vi se hvor det ender. I mellomtiden skal jeg skrive søknad til tilsynet for å se hvordan vi kan løse dette.

Eventuelt blir det vel en 3SGTE da...
 #455299  av Audun F
 
CelicaTurbo skrev:England er jo full av importerte MR2-er, og det finnes sikkert noen Beams blant disse. Men jeg kjenner ikke reglene disse er importert til England på, om det gjøres på et form for unntak. I utgangspunktet kreves det bare at bilen tilfredsstiller generelle avgasskrav ved registrering der (i tillegg til en del annet, som tåkebaklys som må ettermonteres etc). Om det lar seg gjøre å få norsk vegvesen å godkjenne på bakgrunn av bil som er importert fra Japan til England det aner jeg ikke. Det er godt mulig det er et blindspor. Du har også Beams greytop og blacktop som ble brukt i andre biler, bl.a. Rav4?
Blacktop / Greytop hjelper ikke stort siden disse aldri har sitti i en MR2 originalt. Derimot om noen har en Celica på norske skilter med Beams originalt (må vel være en RHD) så er jeg evig takknemlig :)
 #455301  av ArildM
 
Er det ikke nok å dokumentere at bilen er karosseri og understellsmessig lik med utgaven med Beams?
Samt dokumentere at motoren har tilsvarende eller bedre avgasser sammenliknet med originale utslippskrav? Da uavhengig av hvilken bil den sitter i. Mulig jeg er på bærtur :D
 #455302  av Audun F
 
ArildM skrev:Er det ikke nok å dokumentere at bilen er karosseri og understellsmessig lik med utgaven med Beams?
Samt dokumentere at motoren har tilsvarende eller bedre avgasser sammenliknet med originale utslippskrav? Da uavhengig av hvilken bil den sitter i. Mulig jeg er på bærtur :D
Det er den samme tanken jeg har. Neste på lista for meg nå er å prøve å få tak i originale avgasspapirer fra Toyota på Beams utgaven i Japan. Wish me luck :mrgreen:
 #455303  av GhostRider88
 
Audun F skrev:
ArildM skrev:Er det ikke nok å dokumentere at bilen er karosseri og understellsmessig lik med utgaven med Beams?
Samt dokumentere at motoren har tilsvarende eller bedre avgasser sammenliknet med originale utslippskrav? Da uavhengig av hvilken bil den sitter i. Mulig jeg er på bærtur :D
Det er den samme tanken jeg har. Neste på lista for meg nå er å prøve å få tak i originale avgasspapirer fra Toyota på Beams utgaven i Japan. Wish me luck :mrgreen:
Good luck :D Blir spennende å se hva du får til :)
 #455304  av ArildM
 
Lykke til :) Fikk knepent ut papirene på Typegodkjenning for AW11 i sin tid, så du får ha lykke til :)
Hjelper å ha god kontakt med sin lokale Toyota forhandler i slike tilfeller :wink:
 #455394  av CelicaTurbo
 
Jøss ja, har du tekniske data i den der? Som dekker beams-motoren? Jeg har fått en original delekatalog med tegninger og delenummere knyttet til chassisnummer (i tilfellet Toyota krangler med utskrift av delelister), og på vei er det en japansk brukerhåndbok og en salgsbrosjyre (som jeg håper har tekniske data). Brosjyren har jeg ikke fått sendebekreftelse på etter tre uker, så den er etterlyst og jeg håper den faktisk kommer. Jeg har jo tenkt å bruke det i godkjenningsprosessen av 3rd gen motor. Har også engelsk og tysk katalog over Celica GT-Four for å vise at motoren er brukt i europeisk marked.

Du handlet på ebay? For jeg har ikke sett en slik til salgs og jeg sjekket hver dag en periode. Den jeg har kjøpt har et annet cover men skal ha det samme modellbildet inni.
 #455401  av magnesmurf
 
Har et par slike brosjyrer. Det står noe teknisk data på beams mr2 der, men har enda ikke klart å finne ut hva det står. Det meste står på japansk...

Prøvde bilde og google translate. Ble ikke veldig mye klokere :wink:
2015-01-01 20.37.03.jpg
2015-01-01 20.37.03.jpg (2.55 MiB) Vist 7006 ganger
 #455402  av Audun F
 
Har samme brosjyra som Magne ser det ut til. Kjøpte den på eBay, men er jo på Japansk - så er ikke så lett å skjønne alt som står der :D

Det er ganske mye tekniske data om motor og bil lenger bak i brosjyra, men må nok innom en oversetter for å få noe vettugt ut av en del av det - om det blir behov for det. Det er som sagt mer papirer på utslipp som er utfordringa for min del tror jeg.

Men, CelicaTurbo - 3rd gen? Den ble jo levert utenfor Japan, så der burde du ha et godt utgangspunkt for godkjenning - om ikke det er 178 hestern du sitter med da? :)

Har også bestillt opp en tysk brosjyre og en engelsk en for Celica og MR2 fra 1998. Litt usikker på om det har noe som helst å si siden de sikkert ikke dekker 4th gen motorene, menmen....
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 73