TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Auduns MR2 MK2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #343980  av Audun F
 
Endelig på tide med litt oppdateringer... Jeg fikk som sagt ei pakke fra DHL på rundt 100kg forrige helg - gledet meg veldig til å pakke opp. Det som var veldig gledelig var at det ikke var noe moms, toll eller sånt søl :) Nedenfor er en kjapp gjennomgang av hva som kom, minus 1 del - nemlig toppen som jeg måtte ha ny. Den originale som jeg hadde har jo en sprekk så jeg så frem til å få en overhalt, hel en fra USA. I det jeg pakker den opp ser jeg at transporten ikke har vært helt god siden de 2 ytterste røra til tennpluggene var bøyd innover. Jippi :twisted:

Jeg snakket med han som har hatt blokka mi for maskinering og han skulle kikke på den. Dette løste seg greit ved å flytte over 2 rør fra den originale min. Det som ikke var så enkelt var at Johnny ikke fikk noe som helst kompresjon i ventilene når han testa dem. Hva det betyr er for meg uvisst, men noe er i alle fall ikke tett vil jeg tro - selv om selgeren flere ganger har påpekt at alt er testa og i orden. I tillegg så var noen av boltene som fester kammene ikke skrudd til nok og andre var skrudd til for mye... Om ikke det var nok så hadde han bruk fett istedenfor olje for å smøre kammene i stedenfor olje... Så nå venter jeg bare på å få en dom fra mekanikern på hva jeg bør/må gjøre med toppen... Utsettelser igjen altså...

Men, bilder :D
Nytt lokk til radiatorn / Ny EGR ventil siden det andre hadde rusta ihjel / Termostat / Coil og kontrollmodul
Nytt lokk til radiatorn / Ny EGR ventil siden det andre hadde rusta ihjel / Termostat / Coil og kontrollmodul
061.jpg (216 kiB) Vist 1487 ganger
OBX tennplugger / Nytt bensinfilter / Nytt "TRD" lokk til toppen / Nye vifter til radiatoren
OBX tennplugger / Nytt bensinfilter / Nytt "TRD" lokk til toppen / Nye vifter til radiatoren
062.jpg (213.16 kiB) Vist 1487 ganger
"Ny" veiv /  Fordeler / OBX eksosmanifold / Magnetisk bunnplugg
"Ny" veiv / Fordeler / OBX eksosmanifold / Magnetisk bunnplugg
064.jpg (253.18 kiB) Vist 1487 ganger
Exedy clutch kit / Nye bolter til toppen / "Trunk release kit", så da har jeg et til bagasjen og et til bensinlokket. Må bare finne noen fine brytere nå / Letta Fidanza svinghjul
Exedy clutch kit / Nye bolter til toppen / "Trunk release kit", så da har jeg et til bagasjen og et til bensinlokket. Må bare finne noen fine brytere nå / Letta Fidanza svinghjul
065.jpg (237.52 kiB) Vist 1487 ganger
I tillegg så har jeg plukket av "Fuel Injection Pressure Regulator" og "Fuel Injection Pressure Damper". Er dette noe som bør byttes? Jeg presterte å sandblåse de delene jeg har, går det greit med tanke på innhold etc?
Sist redigert av Audun F den 02 jun 2010 00:18, redigert 1 gang totalt.
 #344092  av celica_st185
 
Mye fine nye deler her ja :) Men istedenfor og montere ny Egr, hadde jeg heller fjerna helle driten, og blokka di hullene som er i topp og innsug. Du vil vel ikke kokse ned en nyoverhalt motor med eksos? Er kun i noen stater i USA som trenger dette systemet for å gå klar utslippskontroll....
 #344102  av Audun F
 
celica_st185 skrev:Mye fine nye deler her ja :) Men istedenfor og montere ny Egr, hadde jeg heller fjerna helle driten, og blokka di hullene som er i topp og innsug. Du vil vel ikke kokse ned en nyoverhalt motor med eksos? Er kun i noen stater i USA som trenger dette systemet for å gå klar utslippskontroll....
Vil det tilsi at jeg ikke trenger denne delen? Er usikker hva den egentlig gjør for noe, så innspill mottas selvfølgelig med takk :D
 #344103  av magnesmurf
 
Located smack dab on your car's intake manifold, an EGR [Exhaust Gas Recirculation] valve functions by sending exhaust gas back into the combustion chamber as "exhausted air" is much hotter than intake air. By bringing warmer gas into the combustion chamber, your engine operates much more cleanly and efficiently.

Du trenger den ikke, bare plugg igjen hullene.

Den sender bare eksos tilbake i forbrenningskammeret på motoren, slik det står ovenfor. Bilen går renere, men også litt dårligere. Selv om det nok ikke er merkbart.
 #344104  av celica_st185
 
Hvis du kobler det helt bort og lar stikket henge er det mulig du får feilkode. Vet ikke hvordan det er på din motor. Dette kan du enkelt fikse med en motstand, eller bare ha selve den elektriske regulatoren til Egr ståendes en plass :)
 #344187  av inzane2012
 
vist di bremseskivene er til en turbomodell fra 92 skal dem vere helt like i størrelse som skivene på GTi utgaven, for bremsene er like mellom GTi og turbo innenfor samme revisjon...
 #344253  av Audun F
 
Hurra, da kom julegaven fra DHL. Viste seg at de hadde tolla inn pakka mi som kom forrige uke... 4231,- i moms :(

Hadde håpet en liten stund at det hadde blitt tatt inn uten slikt søl, men neida - blir vel som å tru på nissen det gitt... Ellers så ble jeg og mekanikern min enig om å gå over den nye toppen som jeg fikk nå. Kompresjon var langt under det som det skal være (0.7), så da må noe gjøres igjen... Nye 3000,- der da... Jaja, ser ut til at alt av planer forskyves litt hele tiden - er redd jeg går glipp av 2010 sesongen :shock:
 #344279  av ArildM
 
Koster å være kar ja.
DHL har egne fortollingsavdelinger i hvert eneste land.
 #345231  av Audun F
 
Ok, en kjapp oppdatering nå på nyåret. Etter at mekanikeren hadde kikka litt på toppen jeg hadde fått så sjekka han kompresjonen på ventilene - og under ser dere resultatet (beklager dårlig bildekvalitet):
Litt dårlig kompresjon...
Litt dårlig kompresjon...
018-1024.jpg (136.96 kiB) Vist 1644 ganger
Det som det skal se ut som er vel at det ligger et sted mellom 0 og 0.5 på samtlige. Skal vel være 0.7 utslag på den... Litt avik da ja...

Så enden på visa er at han har nå tatt fra hverandre hele toppen og maskinerer og tilpasser det som må til for at dette skal bli brukbart. Han har fått de nye ventilene mine, ventilstyringene etc. som han bruker for å få dette opptimalt (i den grad det er mulig på denne motorn).

Utover det så kan jeg melde om at luftinntaket er tatt fra hverandre for rens/lakk og det er en pen haug med sensorer og anna styr jeg må bestille opp. Så jeg tok likegjerne turen innom Toyota for et par deler jeg ikke fant til salgs noe sted. De var på lager i Belgia, så da er de vel på vei neste uke. De hadde derimot klart å bestille feil gassvaier til meg. Den jeg fikk var den som går fra motorrommet til pedalen, mens den jeg skulle ha er den som er 1 meter ca og går fra "spjeldet" og bort til EFI på andre siden av motorrommet. Den fant de faktisk ikke på tegningene de hadde - genialt... Så han på Toyota måtte ringe til hovedlageret eller noe for å få avklart det. I tillegg så påstod han at bilen min var fra Canada - øh, nei?!

Han kunne derimot ikke skaffe et nytt inntak siden det var gått ut av produksjon. Det ville i tillegg kosta 12000,- + moms... Så, et lite spørsmål da: er det noen som har et luftinntak de ikek skal bruke for en 5SFE? Det er bare selve inntaket med spjeldet som er nødvendig, alt av sensorer og ekstra ting kan jeg bytte uansett... Problemet er at spjeldet har fått litt juling så jeg trenger ei ny plate der, og jeg sliter med å få ut den gamle siden det som var av skruer ikke var veldig samarbeidsvillige. Er det no ettermarkedsdeler jeg kan bruke kanskje? På forhånd takk ;)

Begynner å dra seg til det her - har vel skjønt nå at dette tar 2 år istedenfor 1. Så får vel satse på at jeg er ferdig til Rudskogen våren 2011 :D
Sist redigert av Audun F den 02 jun 2010 00:20, redigert 1 gang totalt.
 #345245  av hmsilset
 
Synses du skal ta sikte på 2011 jeg :) altså, en kan jo klare alt, men det er ikke vits å stresse heller. Joda, Canada har noe å gjøre
med disse bilene.Husker ikke hva, men deler jeg bestilte hos toyota kom derfra.Husker dessverre ikke hva.
 #345249  av inzane2012
 
vist det er 5sfe motor du har, så er den ikke europesk vel, ble ikke 5sfe utgaven bare solgt borte i nord-amerika da??
her i europa var det vel bare 3sg(t)e som ble solgt orginalt vel?
 #345251  av magnesmurf
 
5SFE ble kun levert i amerika og canada til mr2. Det er en 2,2 liter, og skal være samme motor som i camry fra den tiden. (92-96?)

Så kanksje du finner den delen på et bilopphuggeri? Har jo blitt vraket noen camryer fra den tida... Og de skal så vidt meg bekjent ha akkurat samme motor.
 #345256  av Audun F
 
magnesmurf skrev:5SFE ble kun levert i amerika og canada til mr2. Det er en 2,2 liter, og skal være samme motor som i camry fra den tiden. (92-96?)

Så kanksje du finner den delen på et bilopphuggeri? Har jo blitt vraket noen camryer fra den tida... Og de skal så vidt meg bekjent ha akkurat samme motor.
Er helt riktig det du sier der. 5SFE ble bare levert i nordamerika, både i standard 2.2 liter og i en turbo utgave. Når jeg legger inn chassinr på toyodiy.com så får jeg opp USA modell, men Toyota mente at det er CND (altså Canada) - ikke vet jeg, men man skulle jo kanskje kunne stole på Toyota - selv om bilen faktisk er importert fra Calefornia :mrgreen: Bilen er også registrert som CP (coupe) selv om det er en TBR (t-bar) - jadda, ikke greit...

Anyway, jeg skal ta en tur innom høggern og se hva de kan spa opp av Camry '92+ (som har samme motor ja). Sistgang jeg var der ville de selge en hel motor til meg for 4000,-... Hehe, nei takk du, men vi får se nå da...

Skulle noen få noen gode forslag her mottas de som vanlig med takk ;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 73