TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Auduns MR2 MK2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455405  av magnesmurf
 
Er nok ikke noe mer info i engelsk brosjyre. Har den også. Den omtaler ikke beams.

Du kan evt prøve å få tak i noe teknsik spec på altezza, rav4, evt andre biler som ble levert med beams.
Altezza kom vel også med redtop, mens rav 4 vel hadde blacktop. Usikker på hva de utgavene av rav4 het, men tror de ble levert i europa.
 #455407  av Audun F
 
wikipedia skrev:The fourth-generation 3S-GE, also known as the 'Red Top BEAMS' 3S-GE began production in 1997. BEAMS is an acronym which stands for Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System.

The first version was equipped with VVT-i and produced 200 PS (147 kW; 197 hp) at 7,000 rpm when coupled to a manual transmission. The automatic version produced 190 PS (140 kW; 187 bhp) at 7000 rpm; this is believed to be an ECU restriction implemented by Toyota due to gearbox limitations. It was available in a few models sold only in Japan: the MR2 G and G-Limited, the Celica ST202 SS-II and SS-III and the Caldina.

The second version generation 4 3S-GE, the 'Grey Top BEAMS' 3S-GE, was an available engine option in the RAV4 and second-generation Caldina Active Sports GT in Japan. Even though the valve cover on this engine is black, it is referred to as the "Grey Top", taking its name from the grey intake plenum colouring. This naming is as such to differentiate it from the fifth-generation Dual-VVTi "Black Top" in the Altezza. Power output is 180 PS (132 kW; 178 hp) at 6,600 rpm in the RAV4 and 190 PS (140 kW; 187 hp) in the Caldina GT.

The mechanical differences between the Red Top and Grey Top is the headers and the ECU. Wiring is identical.
Så, det er bare MR2, Celica og Caldina som er levert med Red Top. Andre motorer i samme serien gir meg ikke mye siden det ikke er identiske spesifikasjoner på disse...
 #455408  av CelicaTurbo
 
Formålet med dokumentet i en godkjenningsprosess må vel være å dokumentere at motoren faktisk ble brukt i det karosseriet. Det er derfor jeg henter japansk brosjyre, siden 3rd gen turbo ikke ble solgt i MR2 i Europa, kun i Celica (de britiske turbobilene er importert). Jeg er usikker hvor nødvendig det er med oversettelse så lenge tall og enheter er felles for effekt, dreiemoment og vekt. Det kan jo bli spennende å se.
 #455411  av Audun F
 
CelicaTurbo skrev:Formålet med dokumentet i en godkjenningsprosess må vel være å dokumentere at motoren faktisk ble brukt i det karosseriet. Det er derfor jeg henter japansk brosjyre, siden 3rd gen turbo ikke ble solgt i MR2 i Europa, kun i Celica (de britiske turbobilene er importert). Jeg er usikker hvor nødvendig det er med oversettelse så lenge tall og enheter er felles for effekt, dreiemoment og vekt. Det kan jo bli spennende å se.
Joda, det er jo sant - er med samme hensikt jeg har anskaffet dette også - MEN, jeg tenkte vel slik at om det fantes dokumentasjon på at Red Top var registrert inn/godkjent på en av disse bilene inn i et EØS land så ville man se at bilen hadde bestått krav om utslipp. Litt far-fetched, men må vel bare prøve å skaffe så mye informasjon som mulig.
 #455412  av CelicaTurbo
 
Er Beams brukt i noen solgte biler i Europa da? Jeg vet ikke. Men det høres ut som du har samme utfordring som meg. Jeg må henvise til at motor ble brukt i Celica GT-Four som ble solgt ny i Europa (og dermed er motor godkjent i Europa med tanke på avgass), og at den dermed også bør godkjennes i en lettere MR2. Jeg vet ikke omdet er mulig, men jeg ser ikke andre muligheter for å få avgass godkjent.

Eventuelt, er det noen amerikanske biler med redtop Beams? Det står nevnt noe i forskriften til loven om amerikanske godkjenninger av avgass.
 #455413  av Audun F
 
Litt "enklere" for deg siden motoren faktisk sitter i en bil som er levert i Europa. Ser ikke ut til at Beams Red Top ble levert utenfor Japan i det hele tatt. Jeg må i så fall få tak i info på en importbil fra Japan til US eller Euro markedet. Noe jeg tror kan bli vanskelig å komme over, dessverre.

Har begynt å plage US brukerne på mr2.com for å se om noen har papirer på import/godkjenning av MR2. Kanskje - kanskje det er noe å hente der også.
 #455417  av CelicaTurbo
 
Lykke til da, det er ikke lett. Jeg mener jeg så noe om at USA nylig har lettet på reglene slik at høyrerattede biler faktisk lar seg registrere der, men jeg husker ikke hvor jeg så det. Tror det omhandlet en diskusjon om import av høyrerattet Skyline til Norge. Ellers er det jo England, men jeg aner ikke på hvilke vilkår de bilene er registrert i England, og om det hjelpe på registrering i Norge.
 #455420  av magnesmurf
 
Det finnes jo en regel i Norge som tilsier at en bil som er registrert i et annet eu land skal la seg registrere i Norge.
Og det finnes garantert et par redtop beams mr2 registrert i England. Problemet blir vel at da må man faktisk kjøpe hele bilen i england og registrere den i Norge.
Deretter kan man flytte over alle delene til bilen man bygger opp og få godkjenning siden det da er fra en godkjent bil til en annen bil som er identisk.

Når det gjelder 3rd gen turbo ble det jo godkjent en mr2 med denne motoren, den ble vel vraket forrige vinter? Var blandt annet i gatebil og lå for salg i vår som vrak. Det skal finnes en tråd på den her inne.
Mulig å høre med han som bygde og fikk den godkjent, nøyaktig hva han gjorde?
 #455422  av CelicaTurbo
 
Jeg tror også det hadde vært enklere å importere en hel bil med beams enn å godkjenne en ombygging. Og jeg er klar over at 3rd gen er godkjent her til lands og jeg har oppsøkt litt informasjon, men det er vanskelig å få tydelige svar på fremgangsmåten som er brukt. Det virker nesten som om enkelte har mast seg til godkjenning.
 #455449  av Audun F
 
Status:
Toyota Norge ville ikke ha noe med meg å gjøre. Svaret bestod av "kan ikke", "kan ikke", "kan ikke", "kan ikke"... selv om det mer hørtes ut som "gidder ikke", "vil ikke", "bryr oss ikke"...

Har derfor prøvd å komme i kontakt med Toyota Japan - så får vi se om det er noe muligheter der...

Noen som har noe erfaring med denne gjengen: http://www.bosmal.com.pl/TESTING/2/23/E ... tests.html :mrgreen:
 #455451  av Zepticon
 
Audun F skrev:Status:
Toyota Norge ville ikke ha noe med meg å gjøre. Svaret bestod av "kan ikke", "kan ikke", "kan ikke", "kan ikke"... selv om det mer hørtes ut som "gidder ikke", "vil ikke", "bryr oss ikke"...

Har derfor prøvd å komme i kontakt med Toyota Japan - så får vi se om det er noe muligheter der...

Noen som har noe erfaring med denne gjengen: http://www.bosmal.com.pl/TESTING/2/23/E ... tests.html :mrgreen:
Hvorfor skal de bry seg med deg og din gammle møkkabil de ikke tjener noe på, når de kan pushe overprisa avensiser på gammle ektepar i steden for :wink: :mrgreen:

Hør med disse folka: http://www.sps-motorsport.com/
De skaffer TÜV på Flyin Miata sitt MX-5 Superchargerkit, så da må BEAMS være innafor å klare.
 #455787  av Teamany
 
Audun:
No er eg ferdig på jobb, og har brukt sånn ca heile arbeidsdagen min på å lese igjennom 70!!! sider, Ca 5 år fra prosjekt tråden din...Ufattelig synd at ikkje denne er på veien endå.
Etter meir eg las, dess meir fekk eg lyst å gå ut å skru...Men har hverken garasje eller Mr2 lengre :(
For eit utrulig bygg dette har vært, føler nesten som en guidet tur gjennom Toyota`s Mr2 produsjonshall!
 #456487  av Audun F
 
Etter mye frem og tilbake har jeg besluttet å skrote Beams prosjektet og heller gå for en mototr som er innenfor rekkevidde. Dette for å få ferdig bilen slik at jeg kan bruke den, selv om det ikke sitter noe monster bak ryggen, men det gjorde det ikke fra før av heller...

5SFE blir nå til 3SGE (Thomas sin gamle) og den står klar hos David for overhaling. Jeg har fått bestillt originale Toyota deler som skal på, og nå er det bare snakk om at David får tid til å se på min motor også - så blir det kanskje noe drift snart. Planen er å få skrevet ombygging i vognkortet uten alt for mye papirarbeid.

Jeg vil si beklager til de som var spent på å se Beams fremgangen, men grunnet tid og penger så vil jeg heller ha en bil jeg kan kjøre i år - istedenfor noe som kanskje går igjennom om 2 år, til en pris som jeg fint kunne kjøpt noe skikkelig vasst for...

Flere oppdateringer kommer når motor kommer seg!
 #456488  av Philip
 
Skjønner deg jævlig godt! Få den kjørbar, så får man bare vente til en senere anledning!:-)

Husk fjellvettreglen (bilvettreglen?;-)

Det er ingen skam å snu!
 #456489  av magnesmurf
 
Audun F skrev:Etter mye frem og tilbake har jeg besluttet å skrote Beams prosjektet og heller gå for en mototr som er innenfor rekkevidde. Dette for å få ferdig bilen slik at jeg kan bruke den, selv om det ikke sitter noe monster bak ryggen, men det gjorde det ikke fra før av heller...

5SFE blir nå til 3SGE (Thomas sin gamle) og den står klar hos David for overhaling. Jeg har fått bestillt originale Toyota deler som skal på, og nå er det bare snakk om at David får tid til å se på min motor også - så blir det kanskje noe drift snart. Planen er å få skrevet ombygging i vognkortet uten alt for mye papirarbeid.

Jeg vil si beklager til de som var spent på å se Beams fremgangen, men grunnet tid og penger så vil jeg heller ha en bil jeg kan kjøre i år - istedenfor noe som kanskje går igjennom om 2 år, til en pris som jeg fint kunne kjøpt noe skikkelig vasst for...

Flere oppdateringer kommer når motor kommer seg!
Bare en liten tanke... det er en ganske stor forskjell på 2.gen og 3.gen 3sge motoren. De 20 ekstra hestene hjelper en del.. hvis du alikevel skal hive inn en standard 3sge kan du like gjerne gå for det beste alternativet? Thomas har fått prøve min, så han vet hva som skiller 156 og 175 hk.
Skjønner godt at du vil ha liv i bilen. Men dumt å slenge nedi en motor som gjør at du føler at bilen mangler litt krefter?
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73