TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Auduns MR2 MK2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #447477  av ArildM
 
Kjipt med motoren.
Hvilken motor tenker du å konvertere til? 3SGE?
Har du vært i dialog med biltilsynet om å bygge om til 3SGE? Kan ikke helt skjønnet at det skal være noe problem å få det godkjent i så fall når du holder på samtidig.

Om du skal ha 5sfe må du nok tråle litt etter de bilene som ble levert med denne motoren i Norge, og da er det vel kun USA import biler som har 3sfe? Så da må det evt bli Camry som magnesmurf sier. Finner sikkert en med grei motor på et huggeri et sted.
 #447479  av Audun F
 
Zepticon skrev:Hva feiler den da? Satte da sammen min egen motor i garasjen uten å ha noe peiling på hva jeg dreiv med, og den går fremdeles 20.000km senere :D og jeg kan umulig ha vært like nøye som deg :D

Var jo det jeg tenkte også - at dette måtte jo gå fint... David mente det hørtes ut som rådebank og åpnet bunnpanna. Det var mett med metallspon visstnok og det var visst noen riper i veiva som måtte gjøres noe med. Det er mulig dette stammer fra maskineringa som ble gjort på blokka, men det vet vi ikke for sikkert. Uansett så har jeg 2 valg (minst): pelle ut den motoren som jeg har og bruke 20 tusen til på å ta den fra hverandre, polere opp veiv - nye lager etc etc. - eller finne en annen motor å sette i istedenfor - som mest sannsynlig er billigere...
magnesmurf skrev:Hvis det bare er selve innmaten i motoren som er gåen, kan du nok få tak i en billig 5sfe motor.
Det forutsetter at du kan bruke de fleste delene fra motoren du har, og kun trenger komplett blokk med innmat.
Camry ble levert med 5SFE. Å finne en 90-96 modell camry som fortsatt går, evt hente motor fra en opprustet bil på høggern er ikke noe problem. Det finnes flust av slike biler og motorer i norge.
Denne typen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Selv om den var temmelig overpriset. Bør fint la seg gjøre å finne en slik til rundt 5000kr, som er rustet i filler, men motormessig bra.

Vær forresten obs på at biltrangsynet kan krangle når motoren din ikke har samme nummer som den som kom med bilen orginalt, så derfor er det veldig greit hvis blokk fra orginal motor kan brukes.
Hva er det som er feil med motoren?
Ble ikke topp og blokk overhalt hos noen som hadde peiling på hva de gjorde?
5SFE fra MR2 og 5SFE fra Camry er dessverre ikke like motorer, noe jeg smertelig har fått erfare da jeg har fått Camry deler istedenfor MR2 deler tidligere. Topp og blokk ble overhalt hos Merket Motor, og det virket da som om han hadde peiling...

Jeg tenker vel å beholde motoren som står i og i så fall sette i denne (eventuelt bare la den stå i) for visninga si skyld... Litt tidlig i planleggingsfasen her nå, var ikke akkurat dette jeg hadde sett for meg :(
 #447480  av Audun F
 
ArildM skrev:Kjipt med motoren.
Hvilken motor tenker du å konvertere til? 3SGE?
Har du vært i dialog med biltilsynet om å bygge om til 3SGE? Kan ikke helt skjønnet at det skal være noe problem å få det godkjent i så fall når du holder på samtidig.

Om du skal ha 5sfe må du nok tråle litt etter de bilene som ble levert med denne motoren i Norge, og da er det vel kun USA import biler som har 3sfe? Så da må det evt bli Camry som magnesmurf sier. Finner sikkert en med grei motor på et huggeri et sted.
Hvis jeg først skal bytte så tenker jeg 3SGTE eller Beams. Som du sier så er det kun MR2 MK2 import som har 5SFE, og spesielt den motoren jeg har er bare på 91-92 utgaven. Camry har ikke samme oppsettet dessverre.
 #447482  av David
 
Problemet er metallspon i rammelager og rådelager og dette har forårsaket langsgående riper i veiv, muligheter for større følgeskader(slitte kamaksler,løftere,stempler,etc(alle bevegelige deler)
i beste tilfelle består reperasjon av total demontering av hele motoren, grundig vask, polering av veivaksel(/evt sliping veivaksel hvis behov) nye lager, ny oljepumpe,etc.

årsak er manglende vask/rens av motor før/ved montering, mulig svikt hos maskinverksted etter borring dersom det var avtalt, men dette vet jeg ingenting om.
såvidt jeg husker ble jeg fortalt at denne har hatt rådebank før, så det kan også være gamle rester av rådelager som har fått være med på en ny runde dersom andre komponenter ikke har blitt renset før montering.
det fins motorverksteder som er kjent for å være mer nøye enn han som gjorde denne jobben.
magnesmurf skrev: Hvis det bare er selve innmaten i motoren som er gåen, kan du nok få tak i en billig 5sfe motor.
Det forutsetter at du kan bruke de fleste delene fra motoren du har, og kun trenger komplett blokk med innmat.
Det er deler som ikke passer om hverandre pga ulikheter mellom motorer.
magnesmurf skrev: Vær forresten obs på at biltrangsynet kan krangle når motoren din ikke har samme nummer som den som kom med bilen orginalt, så derfor er det veldig greit hvis blokk fra orginal motor kan brukes.
Det er ikke forbudt å bytte motor til lik variant av det man allerede har.
fortell meg gjerne hvor i motorvognregisteret produksjonsnummeret på motoren står.
 #447485  av ArildM
 
Kjipern. Er nok billigere med byttemotor, særlig siden du ikke skal ha den noe lenge.

Vet ikke hva shipping fra USA blir, men det er vel kanskje der du har størst mulighet til å få tak i motor. Evt Lennart Anderson på Facebook, om det ble solgt MR2 med 5SFE i Asia noe sted. MR2OC gruppa på facebook ser jeg stadig folk som spør andre om 5SFE motoren er noe som helst verdt etter bytte. Evt feks Prime Preformance, som konverterer til 3SGTE motorer, de har sikkert en busslast med motorer liggende?

EDIT: Vet en del av Amcar folket shipper hele containere med deler jevnlig fra statene, muligheter for billig frakt der i alle fall (sammen med alle LSx motorene folk setter i alt i dag :wink: ). Fant i alle fall noe når jeg leta deler til søsterens Oldsmobile :)
 #447487  av Audun F
 
David skrev:Det er ikke forbudt å bytte motor til lik variant av det man allerede har.
fortell meg gjerne hvor i motorvognregisteret produksjonsnummeret på motoren står.
Jeg la merke til at det var en tag plate på motorblokka mi som stemte overens med VIN for bilen. Den tror jeg "datt av" i prosessen, men jeg tror heller ikke det er noe problem så lenge man bytter mellom like motorer.
ArildM skrev:Vet ikke hva shipping fra USA blir, men det er vel kanskje der du har størst mulighet til å få tak i motor. Evt Lennart Anderson på Facebook, om det ble solgt MR2 med 5SFE i Asia noe sted. MR2OC gruppa på facebook ser jeg stadig folk som spør andre om 5SFE motoren er noe som helst verdt etter bytte. Evt feks Prime Preformance, som konverterer til 3SGTE motorer, de har sikkert en busslast med motorer liggende?
5SFE ble bare levert i USA, men da har jeg sendt en forespørsel til Prime, så får vi se om de har noen liggende...
 #447489  av magnesmurf
 
Audun F skrev:
David skrev:Det er ikke forbudt å bytte motor til lik variant av det man allerede har.
fortell meg gjerne hvor i motorvognregisteret produksjonsnummeret på motoren står.
Jeg la merke til at det var en tag plate på motorblokka mi som stemte overens med VIN for bilen. Den tror jeg "datt av" i prosessen, men jeg tror heller ikke det er noe problem så lenge man bytter mellom like motorer.
ArildM skrev:Vet ikke hva shipping fra USA blir, men det er vel kanskje der du har størst mulighet til å få tak i motor. Evt Lennart Anderson på Facebook, om det ble solgt MR2 med 5SFE i Asia noe sted. MR2OC gruppa på facebook ser jeg stadig folk som spør andre om 5SFE motoren er noe som helst verdt etter bytte. Evt feks Prime Preformance, som konverterer til 3SGTE motorer, de har sikkert en busslast med motorer liggende?
5SFE ble bare levert i USA, men da har jeg sendt en forespørsel til Prime, så får vi se om de har noen liggende...

Absolutt ikke noe forbud mot å bytte til lik motor. Har hørt noen historier om at noen på bt er vanskelige når motornummer ikke stemmer med chassinr osv. Gjerne at man blir beskyldt for å bygge opp en bil av stjålne deler osv. Skjedde med en eller annen i subaruklubben, etter han skulle få godkjent et ombygg og ikke kunne vise bilen med orginal motor før ombyggingsprosessen.
Det burde for all del ikke vært noe problem, men det jobber jo et par maktkåte vrangpeiser i dem bedriften. Og er man uheldig og treffer rett person står man kanskje der med skjegget i postkassa.
 #447490  av Zepticon
 
Mazda har ikke VIN på motorene engang. Er vell bare i USA dette var påkrevd på 90-tallet? :D
Ikke at det var ett stort problem, siden jeg kjøpte delebil med skilter og unne vise til hvor bytte-motoren kom fra.
 #447561  av ArildM
 
Bra :) Alt ordner seg, men sjeldent på den måten man trur :)
 #454447  av Makk
 
Skulle kjøpt deg en camry og satt i 3 liter her føler jeg :D

Får kjøpe den braketten som trengs fra england, resten er nesten plug and play :D
 #454451  av ArildM
 
Er du ikke ferdig enda? :mrgreen:
 #454455  av lasse
 
Host, hark: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79271858

Blir vel ikke stort billigere enn det der, får garantert solgt deler fra bilen for ett par tusen, og 3000,- i vrakpant, er jo som å få det gratis...
Svinghjul til v6 motor (evt oppborret 3sgte svinghjul), svinghjulsbolter, 3sgte trykkplate og motorfeste, samt ett par timer med loddebolten på ledningsnettet og turtelleren pluss bittelitt trylling med vann og bensinslanger så er du i mål :wink:
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 73