TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mralps garasje – Corolla KE25 71`mod +mye bilder!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #366456  av Mr_Storbrua
 
legg epoxy grunning på hele kjerra :) Gir best beskyttelse.

Eventuelt legg ett strøk med syregrunning først. for vedheften sin skyld :)
 #366553  av mralp
 
Bare å berolige fruen Arild; Bilen er i gode hender! Siden ebay nevnes; Nå har jeg allerede en del ting i garasjen, og mer er på vei... hehe.

Kjørte på med mer pussing i dag. Pusser ned til stålet. Lakker`n har vært å sett på før jeg starta. Han syntes det var like greit siden det sikkert lå noe potensielle svakheter/rust skjult noen plasser (og det gjorde det også, bla ved sidevindu bak, rundt skruehull til speil, og en hel del ved nedre del av dør og kanaler, samt også noen dårlige sparklinger) Er nok noen kvelder til før jeg er ferdig, panser og skjermer har jeg ikke begynt med enda.

Plukket ut sidevindu i dag, samt alt av lister på dører og v/vinduer. Clips på listene hadde selvsagt vært for enkelt, de var skrudd, så fikk demontert resten av interiørplatene med det samme. Tok ut setene etc, så slipper jeg at disse støves ned. Baksetene ble kun tildekt, da demontering av disse oversteg min intelligens/tålmodighet. Riktignok lokaliserte jeg noe clips bak i bakasjerommet som øvre del av baksete hang fast i, og 2 skruer som nedre del hang fast i, men ikke f om de ville ut. Skal øvre del løftes opp eller? Mulig dette er en 2 mannsjobb, sleit litt med å holde inne clipsa samtidig som jeg skulle rukle på setet. Uansett, no problem! Fortsetter i morgen ;)
Sideruter ute og litt mer nedplukket, mer pussing i morgen!
Sideruter ute og litt mer nedplukket, mer pussing i morgen!
sideruterut.JPG (878.95 kiB) Vist 6335 ganger
Ribbet inne
Ribbet inne
ribbet_inne.jpg (682.77 kiB) Vist 6335 ganger
Fjernet rustfeller i kanalene framme.
Fjernet rustfeller i kanalene framme.
Fjernet rustfeller i kanalene.JPG (548.1 kiB) Vist 6335 ganger
 #366558  av ArildM
 
Ingen tvil om at den er i rette hender nei ;)

Baksetet spekulerte jeg mye på jeg også før jeg fant patenten.
Det er selve setet som må ut først, og det må vippes fremover. Er trangt mellom ryggen og setet så du må dra til ganske hardt for å få det opp.
Selve seteryggen har jeg ikke vært ute med, så den må du nesten bare spekulere på selv, men tror det skal være høvelig enkelt når du har fått ut sittesetet.

Bra du har tatt amatørspakklinga mi samtidig :lol:
Skummelt plass den rustfellen, var ikke klar over den nei.

Følger spent med videre jeg 8)
 #366582  av ke25-toyoglide
 
mener å huske at det "bare" er å dra opp sitteputen i forkant, og ta den ut. (klikkpatent)
Etterpå kommer du til en skrue i hver side på ryggen. (under)
skru ut de, og løft seteryggen pent av.
Stå på dette er god inspirasjon.
 #366601  av ArildM
 
Sitteputen kan ikke dras ut i forkant, men må vippes fremover i bakkant :)
Det er noen vinkeljern som er festet med to skruer nede ved gulvet som ikke kan dras opp med mindre du har sete i vinkel opp bak (vanskelig å forklare).
 #366730  av mralp
 
Aha! Leste det litt for sent, skal få sett på baksete i morgen!

Har fått pusset bort nesten alt nå rundt vinduer og kanaler. Skjermer og panser gjenstår. Føler det går litt sent. Mulig jeg leverer skjermer og panser til sandblåsing; synes det er et h**** å pusse rent panser på undersiden (og det må gjøres, undersiden må også være i bilens farge!), og skjermene har mye sparkel på seg. Pratet med sandblåser i dag, han skal ta en titt på mandag. Selv tar jeg sikte på å pusse rent siste del av det som er igjen på selve bilen i morgen og fredag. Gleder meg til å bli ferdig :D

"Pictures or it didnt happen" som de sier :wink: ;
Phhhew, dette satt godt! Litt withesprit og greier nå så blir de som ny!
Phhhew, dette satt godt! Litt withesprit og greier nå så blir de som ny!
kanaler straks rene.jpg (654.38 kiB) Vist 6272 ganger
Mye slik smårust der lister og diverse har vært.
Mye slik smårust der lister og diverse har vært.
Overflaterust.JPG (552.54 kiB) Vist 6272 ganger
 #366749  av ArildM
 
Begge fremskjermene har vært bulket og det er myyye sparkel i dem...
Derfor jeg håpet at delebilskjermene skulle være reddbare.

Mulig jeg har en mail jeg fikk i fra Morten til en fyr i Finnland som lager glassfiberskjermer, om du vil ha?
 #367121  av mralp
 
re ArildM: Vi får se hvordan de ser ut etter de er pusset ned :)

Går litt framover; Pusset rent siste del og gikk over hele bilen med litt finere papir. Vasket kanaler med whitesprit for å få av siste del av massen.

I påvente av avklaring rundt sandblåsing gikk jeg i gang med motorrommet. Første del ut var motorvarmer med tilhørende. Dette tar mye plass, og jeg kommer uansett ikke til å kjøre denne om vinteren.

Løsnet/ryddet unna alt el, så jeg kan begynne å pusse litt i her ved anledning. Oppdaget også rust under batteriholdern, så det må jeg gripe tak i asap. Ellers ser det bra ut.
Bort med det! Dette alene rydder mye i motorromet :)
Bort med det! Dette alene rydder mye i motorromet :)
IMG_1808.JPG (760.94 kiB) Vist 6236 ganger
Før "rydding"
Før "rydding"
IMG_1751.JPG (678.09 kiB) Vist 6236 ganger
Etter "rydding", klart for pussing (rust venstre side under batteriholder)
Etter "rydding", klart for pussing (rust venstre side under batteriholder)
IMG_1789.JPG (638.72 kiB) Vist 6236 ganger
Slik smårust var det en hel del av, men nå er det game over for disse! :D
Slik smårust var det en hel del av, men nå er det game over for disse! :D
IMG_1810.JPG (424.72 kiB) Vist 6236 ganger
Lur plass for rust dette rett under batteriholderen!
Lur plass for rust dette rett under batteriholderen!
IMG_1758.JPG (662.96 kiB) Vist 6236 ganger
 #367148  av ArildM
 
Den rusta hadde jeg ikke regnet med. Men alt i alt er det vel ikke så ille da :)
Den kupevarmeren har hatt sin siste tjenestetid i vinter da forstår jeg. Den var fankern meg trofast og ja, så den må du ta vare på av ren nostalgisk og historisk verdi (sikkert noen som vil betale for den også hehe) 8)

Følger med i spenning, arti å se fremgangen her :)
 #367486  av mralp
 
Da er alle deler pusset ned, ink panser/bakluke/skjermer etc. Ene skjermen er grei nok, men skjerm nr 2 er virkelig bad. Vanskelig å se på forhånd, men kom virkelig fram i dagen når all sparkel og lakk var tatt av. Ikke godt å si om utbedringene var gjort med sveiseapperat eller hagle :lol:
Er faktisk værre enn bilde viser, er svært tynt mange plasser (ikke bare der det er hull.)
Er faktisk værre enn bilde viser, er svært tynt mange plasser (ikke bare der det er hull.)
skjerm01.jpg (649.85 kiB) Vist 6197 ganger
"What? Me fail sveisebrevet? Ikke bestått? aiai! :("
"What? Me fail sveisebrevet? Ikke bestått? aiai! :("
skjerm02.jpg (527.23 kiB) Vist 6197 ganger
Har sendt noen forespørsler på skjermer i glassfiber, får de i USA for ca 6000 levert i Norge. Et betydelig billigere alternativ tipset ArildM meg om i Finland, har sendt en forespørsel så mulig det blir noe derfra. Uansett tipper jeg det blir kostbart mhp frakt etc, og man vet aldri hvordan plassform er. Jeg liker mye bedre å jobbe med metall enn glassfiber, så jeg kjører på og ser hva jeg får til med det jeg har tilgjengelig:
Å sveise igjen haugvis av hull på tynn plate er et h****. Mye enklere å få til gjennomrustninger oppe ved innfesting av skjermen. Kommer derfor til å bruke skjermene fra delebilen, da dette gir mindre arbeid. Updates kommer etterhvert! :D
Skjermen på motsatt side var bedre, men klabbete å sveise igjen dette feltet hvor "sidedekoren" skal være
Skjermen på motsatt side var bedre, men klabbete å sveise igjen dette feltet hvor "sidedekoren" skal være
skjerm3.jpg (424.67 kiB) Vist 6197 ganger
Øvrige deler og bil er nå tilnærmet ok :)
Øvrige deler og bil er nå tilnærmet ok :)
øvrige_deler.jpg (524.06 kiB) Vist 6197 ganger
 #367500  av ArildM
 
Det skal ikke stå på innsatsen 8) Beklager vandaliseringen :roll: Ser ut som det blir bra til slutt da ;)
Begge framskjermene er grusomme... Tror attpåtil det er to forskjellige skjermer, og som du har funnet ut, jepp de er sveist igjen...
Håper du får til enten delebilskjermene eller får fatt i noen bra glassfiberskjermer, det var i alle fall planen min :)

Lykke til videre :)
 #367876  av mralp
 
Har vært litt høstregn her, så får ikke trillet ut bilen. Har derfor tatt tak i noe småting;

Panser ville ikke i lås. Dette tipper jeg hadde flere årsaker, men hovedsaklig en følge av innfestning og defekt hengsling. Demonterte derfor panserhengslene fra delebilen og fikset disse, da de var i mye bedre stand:
Original hengsel bakerst, og "ny" fra reservebil, klargjort for lakkering.
Original hengsel bakerst, og "ny" fra reservebil, klargjort for lakkering.
ny_gammel_hengselfeste.jpg (595.2 kiB) Vist 6168 ganger
Litt banking og bøying, og voila: Innfesting til karrosseri ok!
Litt banking og bøying, og voila: Innfesting til karrosseri ok!
innfesting.jpg (575.9 kiB) Vist 6168 ganger
Ang panser så kommer til å sveise igjen hullene (for panserlåsene), og bruke det originale systemet da dette gir en cleanere look. Batteriholder og tilhørende ble demontert og fikset opp, regner meg også disse lakkeres i bilens farge.
Tada! :)
Tada! :)
alle4_.jpg (556.58 kiB) Vist 6168 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7