TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica St185 Rallyprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #368019  av celica_st185
 
Starter en ny tråd om den gule celicaen ifra denne tråden : viewtopic.php?f=61&t=15365

Den historien slutta med at jeg "parkerte" den opp ned i ett vann på siden av riksvegen utover mot Sokndal i Rogaland. Kjøpte etterpå en rød Celica som vi pussa opp og satte over deler fra den gule jeg krasja.

I fjor høst gikk Rally Sokndal av stabelen, og der var jeg som tilskuer og ble hekta med en gang :D Tenkte litt fram og tilbake, og kom fram til at nå hadde den gamle Celicaen stått i ro lenge nok og opptatt plass i garasjen :lol:

Begynnte med å kontakte Martin Schance Jr. samt Jensen i NBF om mulighetene for å bygge bil til rallybruk selv. Fikk skriftlig bekreftelse på mail fra Jensen, samt homologeringspapirene til biltypen i posten.

Bestillte hjem selvbyggerbur fra Autosafe i drammen, og Stoler, seler, brannslukkeranlegg, balaclava, hjelm osv gjennom Jr.

Slik så bilen ut da vi begynnte

Bilde
Bilde
Bilde

Ligger flere bilder fra hele byggeperioden her : http://www.facebook.com/home.php#!/albu ... =540676490

Fikk vannvittig mye hjelp av Mads (Faster her på forumet) til blandt annet retting og tigsveising av buret +++++
Fikk lakk sponset av broderen som driver Rasmussen Transport i Egersund. Lakkerte bilen selv hjemme i garasjen med ymse resultat, men er ikke det viktigste når bilen skal brukes til rally :lol:

Fargen ble samme som er på Ambulansen

Bilde


Målet var å rekke Rally stavanger som gikk i vår, men det rakk vi ikke...

Fikk god hjelp av kamerater og skrudde nesten hver dag for å rekke neste asfaltløp som var Hadelandsprinten. Desverre fikk jeg rådebank på motoren dagen før vi skulle avgårde, så da gikk den planen i vasken :x

Tok da å satte i motor med større turbo ++ for å reise på gatebil rudskogen i Juli og leke litt. Tok med ett sett med nankang på 18" og ett sett rallyslicks på 17" og satte bilen på henger. Panseret forble svart, da det var ett midletidlig lån fra den andre celicaen...

Fikk luket ut endel barnesykdommer og kjørt endel runder med bilen på fredagen og lørdagen.

Bilde
Bilde

Lørdagen klarte jeg jo mesterstykket, nemlig å glemme splintene i panserlåsene :oops: Så det fløy av midt på langsletta :?

Bilde

Fikk noen til å hente det på banen så vi fikk kjøre resten av dagen.

Så bar det hjem igjen og begynne å gjøre bilen klar for årets store høydepunkt, nettop RALLY SOKNDAL. Dette er norges lengste asfaltrally og har skikkelig morsomme etapper :D

Skifta tilbake til orginal turbo med restriktor, vannkjølt toppmontert ic, orginalt innsug, radiator osv.

Fikk med Samslått Auto som sponsor før dette løpet, så får billigere reservedeler, samt at di betalte lisensen for kartleseren :D

Jeg og kartleseren, Raymond Larsen, Kjørte ut på fredagen, jeg i celicaen og han med "gjennomkjøringsbil" og fikk celicaen gjennom teknisk kontroll uten problemer :D Fikk utlevert noter og satte igang med gjennomkjøring av løypa. Kjørte bilen hjem igjen og pakket klart verktøy og reservedeler som vi kunne få bruk for.

Lørdags morgen kl. 10.49 kjørte vi over startrampen og begynnte på vårt første rally :D :D :D

Begynnte ganske dårlig, følte bremsene var rare, fikk ulyd i drivakslingen på venstre side foran, samt at kartleseren datt utav notene nesten med en gang :lol:

Kom oss hele i mål på SS1 og kjørte videre til neste. Her ble bare ulyden i drivakslingen ennå værre, samt bremsene var enda værre :lol: Ringte til mekaniker på serviceplassen og ba dem legge klar det som trengtes for drivvakslingbytte og bremselufting. Hadde 20miin. på oss, og etter ca 16-17min sto bilen klar til start igjen 8)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Nå gikk det mye bedre utover dagen, Temperaturen på kjølevannet ble så høyt at vi måtte kjøre rolig på ss3 og ss6 men ellers gikk det helt topp. Fikk 16. beste tid på ss5 og avsluttet som Vinnerbil i debutantklassen og nr. 25 toltalt av 51 startende, noe vi var meget fornøyd med etter den trege starten :D

Kan absolutt anbefale alle som vurderer å kjøre rally å sette igang, mer morro har ihvertfall ikke jeg hatt det i en bil :D

Bilde
Bilde


Neste løp håper vi på at blir Rudskogsprinten i oktober, men mulig vi stiller på gatebil neste helg også, får se hva vi får til.

Hvertfall godt å endelig ha gobilen oppe å gå igjen etter krasjen for 3 år siden :D
Sist redigert av celica_st185 den 30 sep 2010 09:30, redigert 1 gang totalt.
 #368030  av Daniel HS
 
Feita! Dette kan vi like! Celica tilbake til røttene sine :wink: Så forresten bilen på Skogen i Juli :)

Men hadde det ikke holdt med rallyskilter? Da slepper dere å tenke på Eu godkjenninger og BT og denslags?
 #368032  av stianøverland
 
oioi, grattis med seier :)

knalltøff bil! må være utrolig morro å få sleppe seg løs med 4x4 i et skikkelig grus/jordrally
 #368040  av kvass_st215
 
celica_st185 skrev:
Hvertfall godt å endelig ha gobilen oppe å gå igjen etter krasjen for 3 år siden :D
Heia Fredrik, Heia Fredrik, Heia Fredrik :!: :!:

Rakk ikke innom i år, men stiller med dusker å ville heiarop neste år 8)
 #368049  av celica_st185
 
Daniel HS skrev:Feita! Dette kan vi like! Celica tilbake til røttene sine :wink: Så forresten bilen på Skogen i Juli :)

Men hadde det ikke holdt med rallyskilter? Da slepper dere å tenke på Eu godkjenninger og BT og denslags?

Så lenge det er betalt avgifter på den, vil jeg ha di hvite skiltene på. Den eu-kontrolllen er ingen problem så lenge det er årskontroll fra nbf. Sjekker nesten ingenting på Eu :)
 #368051  av celica_st185
 
kvass_st215 skrev:
celica_st185 skrev:
Hvertfall godt å endelig ha gobilen oppe å gå igjen etter krasjen for 3 år siden :D
Heia Fredrik, Heia Fredrik, Heia Fredrik :!: :!:

Rakk ikke innom i år, men stiller med dusker å ville heiarop neste år 8)

Takker, må sette bur i din å :mrgreen:
 #368052  av celica_st185
 
stianøverland skrev:oioi, grattis med seier :)

knalltøff bil! må være utrolig morro å få sleppe seg løs med 4x4 i et skikkelig grus/jordrally

Takker :D

Gleder meg til vinterrally :twisted:
 #368800  av sleeper
 
celica_st185 skrev:Da er bensin bytta ut med e-85, lukter godt og går godt 8)

Alt funket bra eller?
 #369008  av celica_st185
 
sleeper skrev:Alt funket bra eller?

Jepp, Funka bra det. Ikke gjort så veldi mye med tenninga enda (ett par grader opp bare). Må få utav alt bensin av systemet før jeg stikker i benk og tester litt.
Papi skrev:Haha, så det var DU som missa panseret? Fekk det med oss! :D

Stilig det der :D Spennande fargeval!
Har ikke tilfeldigvis bilder fra da det føyk av? :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13