TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 na Tougestuk

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #371116  av john_e
 
Da var det på tide med en prosjekttråd, som skal dreie seg om min revsion2 3SGE.



Prosjektet startet i morgenrushet i Trondheim, da toppakningen røk midt i trafikken.
Fikk bilen hjem så jeg kunne begynne å bytte, da jeg så at sylinderene var i uholdbar stand.
Av disse grunnene + det lurende rådelagerspøkelset ved 200 000km, bestemte jeg meg for å bygge den opp igjen fra bunnen av.
Meningen er å bygge den så den blir pålitelig og litt sprekere, pluss at motorrommet skal være enklest mulig med minst mulig deler og vekt :)
Sist redigert av john_e den 12 jun 2013 19:01, redigert 76 ganger totalt.
 #371125  av john_e
 
Driver å setter opp budsjett nå, og det blir fort mye.
Er allerede oppe i 10 000 nå, så kommer til å vurdere beams før jeg bestemmer meg for å la verkstedet sette i gang.

Kommer motorene fra motorimport.dk med ledningsnett og ecu? Og hvordan er det med komptesting?
Vil beams passe rett på girkassa jeg har?
Hvordan er frakten?

Turbomotor vil jeg ikke ha, så det er utelukket.

Kom med forslag, så jeg får flere synsvinkler ;)
 #371126  av inzane2012
 
du får høre litt med The Ghost her inne på forumet ang beams og girkasse :) siden han nettopp har gjort dette byttet :) men skulle nå tro at ei s54 kasse skal passe siden beams fortsatt er en 3SGE motor...
 #371129  av john_e
 
Ok, kan høre med han :) Mye er avhengig om ecu osv. er med sammen med motoren da.

Har satt opp budsjett nå, og det ser ut til at det på lista blir ca. 14 000kr :mrgreen:
Ganske mye penger det er snakk om :? Da er det snakk om totalt ny stand på motor, så det skal holde lenge.

Fortsett å kom med forslag! :)
 #371131  av inzane2012
 
om det er verksted som skal gjøre jobben for deg kommer du ikke langt med 14 lapper... pluss at the ghost betalte vel mer enn det for beams'n sin enn det... om det er rearcut du kjøper pleier normalt drivverk, ledningsnett og ecu å følge med...
 #371132  av ad92
 
Har du ikke mye $$$$ ville jeg bare oppgradert den motoren du har nå :D
Da får du en som er godkjent også
 #371133  av john_e
 
inzane2012 skrev:om det er verksted som skal gjøre jobben for deg kommer du ikke langt med 14 lapper... pluss at the ghost betalte vel mer enn det for beams'n sin enn det... om det er rearcut du kjøper pleier normalt drivverk, ledningsnett og ecu å følge med...
Det eneste verkstedet skal gjøre er å borre og maskinhone blokka + måle og polére veiva.
Resten er kun deler, siden jeg kan montere alt selv :)
ad92 skrev:Har du ikke mye $$$$ ville jeg bare oppgradert den motoren du har nå :D
Da får du en som er godkjent også
Ja, er bra at den forblir godkjent :)
Er jo litt artig å se hva man klarer å få ut av originalmotoren også ;) (Satser på bedre respons og litt bedre drag)
 #371147  av inzane2012
 
begynne med letta svinghjul, hvassere kammer, større dyser og ny pumpe, samt ett sprut :P hehe
da er du på god vei :P men det sies jo av folk her inne at s54 kassa ikke tåler stort mer enn 250hk, så om du sikter deg inn på 200hk pluss er det sikkert like greit å få tak i ett turbodrivverk :P
 #371151  av john_e
 
inzane2012 skrev:begynne med letta svinghjul, hvassere kammer, større dyser og ny pumpe, samt ett sprut :P hehe
da er du på god vei :P men det sies jo av folk her inne at s54 kassa ikke tåler stort mer enn 250hk, så om du sikter deg inn på 200hk pluss er det sikkert like greit å få tak i ett turbodrivverk :P
200hk er mye arbeid det :P Har ikke råd til datasprut og kammer enda :) Har sett noen som har brukt innsugskammen fra 3gen. da :)
Skal høre med Cylmo om de evt. kan skaffe 3gen. stempler for å øke kompen. Er usikker på om det blir trøbbel med klaringa mot toppen til 2gen da :?:
 #371209  av inzane2012
 
om du skal "trimme" noe særlig mer enn luftfilter, eksos og evt justeringa av tenninga, så bør du gå for å overhale toppen... har lest mange plasser at det er en liten "konstruksjons feil" på toppen til 2gen 3sge motoren, har noe med at den ikke treffer 100% på sylindrene i blokka men husker ikke nøyaktig hva det var, så du bør sjekke det opp før du begynner med noe mer avanserte greier...

fant og en ganske detaljert "guide" om trimming av NA motoren, men finner den ikke igjen nå, men om du søker rundt på div mr2 forum i utlandet så finner du den kanskje, stod vertfall veldig mye interessant om NA og NA trimming samt masse info om vedlikehold av motoren der...
 #371215  av john_e
 
Hva er det som ikke treffer? Men skal lete etter info om den saken, bra at du sier fra :D
Kommer til å lete litt etter guides på 3sge "trimming" utover kvelden ;)
 #371252  av john_e
 
Har lest gjennom en skikkelig god guide for 3sge, og har blitt mye klokere. Fant ut at 2gen. toppen ikke fungerte så bra med kammer som var for ville, pga. litt for smale overflater på shimsene. Både 2 og 3gen. kan bruke kammer med durasjon på opp i mot 270grader uten å oppgradere til datasprut.
Trenger uansett ikke å bytte til 3gen. topp, siden jeg ikke skal bytte kammer i første omgang ;)

Er om å gjøre å øke maks rpm, ta inn mere a/f mix og brenne den bedre, og ikke minst å få slanka vekk roterende masse for mere power :)
 #371273  av inzane2012
 
skal du gå skikkelig tilverks etterhvert så er det bare å spare opp til titan deler for økt respons :) tror en skikkelig trimma NA mr2 er vel så gøy som en turbomata :P
 #371282  av john_e
 
inzane2012 skrev:skal du gå skikkelig tilverks etterhvert så er det bare å spare opp til titan deler for økt respons :) tror en skikkelig trimma NA mr2 er vel så gøy som en turbomata :P
Det blir vel en litt mere moderat versjon i første omgang, med bedre respons og pålitelighet :)
En skikkelig trimma NA høres i alle fall ut som dommedag ved pådrag, så ser for meg at det er skikkelig gøy! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54