TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • et par prosjekter jeg har

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #375706  av David
 
hei

tenkte å starte en prosjektråd her da, har jo ett par biler jeg pusler litt med innimellom
noen av dere har sikkert lest prosjektrådene mine på tscn forumet, men har aldri hatt noe her før

well, here it goes

ke70, min førstebil(!)
brukt endel på gatebil og andre treff med 16v 4age på 150hk ca, klokka 1.08 på rudskogen
hatt 6-7 forskjellige motorer i denne bilen opp igjennom åra og har hvertfall knust tilsvarende T50 girkasser
tenkte å klasse den inn i gatebilracing i 2008 men siden klassen var døende blei det special saloon eller GT racing klasse GT3 som det heter nå

sånn her så den ut når jeg kjøpte den
Bilde

så blei den sånn
Bilde
bytta til 2t motor
Bilde

slik så den ut i 2005
Bilde
Bilde

bytta til 4age 16v 150hk
Bilde

trengte en eukontroll, biltilsynet ville ikke godkjenne 4age
så bytta til 2T-G og fikk den godkjent som GT i vognkort
Bilde

kjørte med 2T-G'n en liten stund men ville jo bytte tilbake til 4A-GE'n.. gjorde det litt mer ordentlig denna gangen
Bilde
Bilde

2007: bilen ferdig, på vei til bauda treff på rudskogen
Bilde

hadde tenkt å lage bredding:
Bilde
Bilde
blei aldri noe av

295x24mm skiver, 4pot alu calipre
sellholm asfalt rally fjørbein
trd bærearmer ( 10mm lengre )

trd clutch kit på 20v blacktop svinghjul
Bilde

hydr. håndbrekk med sellholm ventil
Bilde

etter bauda treffet bytta jeg ut den originale bremsepumpa
Bilde

kjøpte også øhlins dempere
Bilde

bytta til den gamle snuta (2kg lettere i snuta) bilen veide rundt 800kg den gangen med full tank
Bilde

kjørte sikkert tusen runder på rudskogen 2007
slo i stykker noen felger på curbs hopping
Bilde

Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


fikk parkeringsbulk
Bilde
dagen etter jeg fikk retta den kræsja jeg
Bilde

sessongen 2007 var da over

kjøpte blacktop
Bilde

bygger om snuta, kapper vekk skeivt metall osv
Bilde

hadde planer om rundt 200hk
Bilde

bygge om torpedo'n
Bilde

4link kasser bak
Bilde

tenkte å flytte motorn litt lengre bak
Bilde
Bilde
Bilde

ønsket kjørehøyde
Bilde

Bilde
Bilde


dempertårn og nye hjulhus ferdig bak
Bilde

sveisa tanklokket
Bilde

senka 20cm
Bilde

sidepipe for å spare vekt
Bilde

Bilde

trengte bedre plass pga lave kjørehøyden
Bilde


Bilde
Bilde

bygger bur ( 0.25mm klaring mellom hovedbøyle og tak)
Bilde

letter den litt
Bilde
vekter
Bilde
Bilde

lærte meg å støpe glassfiber
Bilde
Bilde
 #375709  av David
 
stasjonsvogna:

kjøpte denna som delebil egentlig men
Bilde
Bilde

glassfiber panser
Bilde

4K med høvla og porta topp
Bilde

hadde egentlig tenkt å bygge en TRD N2 Spec 4K/5K motor, brukte en helvetes masse penger på masse dyre deler, men så blei det jaggu 4A-GE istedet gitt:
Bilde


bladfjører bak på disse
Bilde

Bilde

gult er kult
Bilde

AE86 bakaksel
Bilde

sachs coilovers
Bilde

måtte lage dempertårn
Bilde

nedre staga ferdig, bruker originale fester på aksel og framre bladfjørfeste (modifisert) i chassis
Bilde

hydr. håndbrekk
Bilde

4link kasser
Bilde

ferdig
Bilde

midnightclub treff rudskogen
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde

isbanetreff
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

montert bur
2010:
motorras
Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

fiksa ny motor på så jeg fikk kjørt helga etter såklart..
nå går den som sladde/vinterbil på gata med bur, sellholm rally grus coilovers foran, GAZ coilovers bak på gata
modifisert styring for mer svingradius
 #375710  av Mr_Storbrua
 
Tøft :)
 #375717  av Mr_Storbrua
 
Blir gøy å følge med fremover her ser jeg :)
 #375748  av ArildM
 
Konge bilpark David 8)
 #375756  av David
 
takk takk

planen med den blå er GT1 ja, hadde det ikke vært for felgene (11x16" foran, 13x16" bak) kunne jeg klassa den inn i GT2 (max 10" breie felger tillatt)
skal bygge en beams turbo med rundt 600hk på E85, egentlig er jeg en sugemotormann men da ville alternativet blitt en lexus v8 for å klare over 500 sugehester, vekt og prismessig lønner det seg å bruke beams turbo på denne bilen, må ha litt effekt for å dra disse lissene her rundt..
bilen ikke blitt brukt på 10 år så må bytte litt uniballs, bremseskiver klosser, overhale calipre, nye bremsepumper for de har irra fast, nye bensinslanger og tørrsump slanger osv
planen er å ha den ferdig til sessongstart

den 2dørs ke70'n kommer nok til å bli raskere enn den blå på baner som våler og rudskogen selv med bare en 4age sugemotor, når målet er 670kg inkl fører trenger man ikke så mye effekt for å kjøre fort, rullende chassis pr dags dato veier vel 350kg, men den blir enda litt lettere
250hk blacktop på E85 og 15:1 i CR under 10 000rpm, quaife T50 girkasse, pr dags dato ae86 bakaksel, men sitter og tegner på en double wishbone bakstilling bygd på mr2 mk2 spindler med pushrod dempere for å spare litt vekt(spesielt ufjørbar vekt) litt usikker på hva diff jeg vil bruke. har også vurdert nissan s13 diff, drivaksler og spindler med egenkomponert rammeverk og wishbones, foran forblir det nok mcpherson forstilling

den blå veit jeg ikke eksakt hva veier, alt er glassfiber bortsett fra a b og c stolpe og takplata, men er en mye tyngre bil enn ke70'n..
minimumsvekta i GT1 er 900kg passert mål så noe rundt der sikkert

og fra stasjonsvogna i fjor vinter, en liten filmsnutt
http://david.toyotatuning.no/wagon/movie.avi
 #375775  av sigheri
 
Herlig samling med bøse biler!
 #375776  av ure
 
Stilig bilpark, tøft at noen gidder å bruke tid og kroner på gamle Toyotas som faktisk har bedre rundetider enn mye nyere og påkosta grombiler.... Bare liker det :D :D er drit tøft....
 #375806  av Tribalti
 
Råe biler! Kjenner jeg blir litt småsjalu her jeg sitter :oops:
 #375922  av David
 
jess, har begynt å ribbe bilen og litt sånt, selv om alt fungerte når den blei parkert for 10-11 år sia kommer jeg til å lage nytt ledningsnett så jeg har oversikt og slipper å bekymre meg for ting som kan slutte å virke osv
motorrom ferdig renska og vaska
Bilde
skal ta en runde med avfetting til før rusta blir pussa også skal det et strøk med maling, men det blir først etter nye motorn og alt er tilpassa


så tenkte å få prøvemontert motor med girkasse for å begynne å lage litt motorfester og slikt da..
men da kom jeg ikke så langt for det visste seg at det var W55 - 3S clutchhus jeg hadde liggende, og girkassa jeg har er en W50 stålkasse
grunnen til at jeg vil bruke stålkassa er at den er tettstega og matcher både bakaksel og dekk til den bruk bilen er bygd til..

clutchhus passer perfekt på 3sge beams, som kjent er det forskjellig boltmønster på vanlig 3sge og beams så der ville det ikke passa
Bilde

men mot kassa er en annen sak
Bilde
clutchhuset til venstre er til R motor mot W50 mens det til høyre er til S motor mot W55-58