TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 mk1 4agte " trackday"

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #407999  av steffen karlstad
 
Jepp den lever enda. Etter sessongen 2011 og ikke hatt noe prosjekt tråd ble den kjørt 4-5 Treff feilfritt og masse ble rettet på og fikset etter den hadde vært solgt i et par år. Satt da 1.45 på nye rudskogen som er relativt ok med kun 180 hk på 0,35 bar trykkk haste bremset oss krb i mai med det gamle motor oppsettet med høylomp stempler og tull (gått fra e85 til v99).

Men i vinter er den nå tatt hva jeg føler er helt ut så lang man kan gå så lenge man ikke skal bygge subframe, endre motortype, osv og ha skilt.


Ny spec liste er.

Motor:

Arias lavkomp stempler
H-profil råder
Arp studs/bolter
Garret gt2554r
Hks (style) stål manifold
Simens deka 710cc dyser
Magnaflow eksos
Vannkjølt ic
Alt coustom lagt opp med an koblinger og alurør


Girkasse:

C64 drevsats fra lotus exige/2zzge 6 gir.
Mr2 mk1 4age c52 girhus
Mr2 mk3 1zzfe torsen diffsperre.
Mr2 mk2 3sge drivaksler.

Cs racing shortshift kit med kulelager på girkabler i stedet gummi

Kjøling:
Frosenboost ic med alu radiator front. Drevet av en bosch pumpe.
Org radiator og vifter ( disse holder i massevis)
Stewart racing vannpumpe. Elektrisk (mont under innsug).
2x derale oljekjølere front. Ene har vifte for kjølin mellom heat og er tempbryter styrt.
Alle kjølere og radiatorer er ductet.

Understell/karosseri
D2 coilovere.
Polyforinger
Uniball spissingstag bak
Uniball stabstag
St suspension stabstag front/ bak.

Xxr 8x16 felger med kumho ecsta gateslick very soft.

Wms 300mm bigbrake kitfront med ferodo ds3000 klosser
Wms 280mm bigbrake kit bak med ebs klosser
Earls bremse slanger.
Ebc racing bremse væske.

Ae86 breddere
M3 style bakvinge flip og side luft i inntak flip
Rx7 bak diffuser
Glassfiber under front plate/ splitter

Sparco seter og ratt.

Motorstyring:

Autronic sm4
Msd race coiler
Aeromotive bensinpumpe/bensintrykk regulator
255l i tanken pumpe til fuelswirlspot.
zeitronix wideband, eksostemp, turbotrykk osv


Bilen i vinter etter sessongen 2011 ble strippet ned og tatt rust i gulv. Bygd ny motor, rettet på masse så ting.
Større ting var og få til girkasse uten og gå for gamle og tunge løsninger og få til bremser front og bak
Driver for fult litt gjennom hele ukene som er for og bli klar. Skal bremses oss kai fortløpene.

Bilder kommer.
 #408000  av ArildM
 
Liker dette 8)
Høres meget bra ut!
Spent på girkasseløsningen, ble det mye jobb å få til?
Hvorfor ikke bare bruke en C60 kasse?
 #408002  av Holger
 
hørtes rått ut!
kom med bilder :D
 #408019  av steffen karlstad
 
Hvorfor bygge kasse fra bunn av? Mest pga c64 drevsats passer rett i c52 huset som igjen er bolt on på motor med orginale vannhus, starter, kontakter osv. Gir velger armene på riktig side osv. Og kan bruke mk3 diffsperre. Trenger ikke borre eller mikke til noe. Da passer også kraftigere mk2 aksler rett i.
Ogsa er det en nyere kasse. Riktig utveksling og den er beregnet på 9000 rpm girskift. Får også mye drevsnacks og annet gøy.
Sist redigert av steffen karlstad den 05 mar 2012 01:45, redigert 2 ganger totalt.
 #408029  av MR2i
 
Dette hørtes morsomt ut.
Spes girkassa er noe som sikkert jeg kan låne designet til.. :)

Passer de 3sge akslingene direkte altså? Hmm..

180 hk ved 0,35 bar hørtes også bra ut.
Jeg bremset min til ca 140 hk ved 0,5 bar.. (minimum på wastegate), men måtte da holde igjen litt med gasspedalen for å få så lite hk..
Bør få tak på en annen fjær til wastegaten for å få de lovlige 145 hk.
 #408048  av steffen karlstad
 
MR2i skrev:Dette hørtes morsomt ut.
Spes girkassa er noe som sikkert jeg kan låne designet til.. :)

Passer de 3sge akslingene direkte altså? Hmm..

180 hk ved 0,35 bar hørtes også bra ut.
Jeg bremset min til ca 140 hk ved 0,5 bar.. (minimum på wastegate), men måtte da holde igjen litt med gasspedalen for å få så lite hk..
Bør få tak på en annen fjær til wastegaten for å få de lovlige 145 hk.

Du må sette sammen 4 girkasser. Kan ta over pm om evt kjøp av meg og.
Drivaksler fra 94mod na mr2 mk2 er bolt on på c52 kasse så lenge du bruker 2000 eller nyere diff fra celica eller mk3 mr2 kasse
 #408049  av ArildM
 
Hvor vil en sånn girkasseløsning havne prismessig? Har C52 kassa.
 #408051  av steffen karlstad
 
sendt deg pm. er relativt dyrt siden du må i teorien splitte 3 kasser og kjøpe 3 kasser
 #408054  av steffen karlstad
 
MR2i skrev:Dette hørtes morsomt ut.
Spes girkassa er noe som sikkert jeg kan låne designet til.. :)

Passer de 3sge akslingene direkte altså? Hmm..

180 hk ved 0,35 bar hørtes også bra ut.
Jeg bremset min til ca 140 hk ved 0,5 bar.. (minimum på wastegate), men måtte da holde igjen litt med gasspedalen for å få så lite hk..
Bør få tak på en annen fjær til wastegaten for å få de lovlige 145 hk.
en annen ting med efekten din er også problemene med luft til luft kjøler bak.
har prøvd stor ic bak mellom lamper med vifter. prøvd kjøler under bil ned bak fanger (mr2 mk3) med og uten ducting og vifter. problemene begynner alerede med luftfilteret at man ikke får hentet kald luft.

enenste etter flere år nå er vannkjølt ic med overdim kjøler til vannet front. hvorfor overdrive på kjøleren til ic front er enkle grunnen til at alu absorberer varme noe enormt og bak på siden av motoren på en bil som aledere sliter med varme i motor rom er dette vansklig løse. så hiver du på litt ekstra turbo varme. lotus exide har løst dette ok men krever stor hastighet.

så på min har jeg nå stor vannkjøt ic, stor radiator til vannet front og en effektiv pumpe (fra bugatti veyron faktisk :roll: ). luftfilteret sitter i h.baksjerm og er tett inn til motor rom. (der orginale vifta sitter).

dette er ikke negativt om din løsning bare mange år testing. sikkert ok på effektig gate kjøring men det dreper effekt og ha luft kjølt kjøler bak der du har nå uansett motorlokk, vifter osv. ved banekjøring bikker du over 70-100 grader innsug temp og da kommer tenningsbanken fort. (alle 3 mr2 turbo jeg har hatt av mk1 og mk3 ikke mk2 har hatt denne feilen)
 #408124  av ArildM
 
Flott at vi har en sånn ressurs på AW11 inne på forumet :D
 #408132  av steffen karlstad
 
takk.

skal se om jeg får surret ut noe bilder i kveld/morra.

tatt siste opplegget med oppsett av olje kjølere. (2 stykk front, en på vær side)
montert inn inntriør
 #408174  av steffen karlstad
 
noen bilder fra bane i sommer
Vedlegg
307220_10150811515295455_739760454_20748213_427807037_n.jpg
307220_10150811515295455_739760454_20748213_427807037_n.jpg (49.53 kiB) Vist 4152 ganger
311891_10150808554140455_739760454_20725114_434495900_n.jpg
311891_10150808554140455_739760454_20725114_434495900_n.jpg (56.22 kiB) Vist 4152 ganger
Sist redigert av steffen karlstad den 06 mar 2012 23:27, redigert 1 gang totalt.
 #408180  av Holger
 
den var jo skammrå 8)
 #408182  av DanielJ
 
Bare å legge ut masse bilder, for denne var rå!
 #408184  av steffen karlstad
 
bilde under bil når all plasten (difuser er tatt av).

Bilde

eksos

Bilde


downpipe med eksos temp og wideband lambda

Bilde

bilde møkkete og på bukker uten alt montert av eksos, diffuser osv..


Bilde


bremser front 300mm med 4 pot calipper (280mm bak samme calipper)

Bilde

Bilde

Bilde


girkasse. med mer

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


motorklar for mont

Bilde

meget coustom vannhus med utak til elektrisk vannpumpe

Bilde


saab dynamo.

større reimhjul og mere ampere for lite penger (trenger kun d+ og b+ da jeg ikke har orginale ledsnings nettet)

Bilde
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19