TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460775  av hmsilset
 
Jeg gira aldri hardt ;) men clutch har jeg nok slitt en del. Tror kanskje det ble satt inn ny da Markus satt inn ny motor. Clutchen var uansett ikke veldig gammel da Geir Haavard som var forrige eier satt inn 3gen girkasse.
 #460776  av ArildM
 
Det var Markus som satte inn motoren altså? Da vet jeg det :) Leste litt fra trådene ADHD hadde om bilen, var morsomt å se hvordan den så ut når den kom inn i landet :) Har fremdeles det tyske(?) klistremerket der det står noe ala "har du sjekket at du har nok olje?" i påfyllingslokket for bensin :)

Er vel fare for at jeg er litt veel pirkete da, setter lista høyt 8) Nå er den bare helt perfekt å kjøre :wink:
Kan jo være både hoved og slavesylinderen som også hadde behov for å byttes, er uansett blitt en fryd å kjøre nå :D Går med noen liter drivstoff ekstra bare for å lage litt golyder :mrgreen:
 #460777  av ArildM
 
magnesmurf skrev:Amayama har jo dette :) Koster den nette sum av 20$ per stk, pluss moms og frakt :wink:
https://www.amayama.com/en/part/toyota/5368817010
https://www.amayama.com/en/part/toyota/5368717010
Kjekt, Toyota sa de var ute av produksjon :D Kanskje de skulle ha vært byttet, en gang :)
 #460780  av hmsilset
 
Ja, satt den inn sommeren 2008 tror jeg. Tror han har satt inn en god del sånne motorer i mr2 :) Var ihvertfall skikkelig gjort! Skiftet kun ut slangeklemmer på silikonslanger jeg senere :) Og pluggledninger/plugger.
 #460783  av ArildM
 
Så da ble det gjort i ditt eie om jeg ikke tar feil? Meget godt gjort vil jeg påstå :) Aldri vært noe som helst kluss med Smokey i form av at den ikke ville gå! :) Solid motor og veldig fint gjort bytte av motor og kasse :) Eneste unntak er vel clutch og de gamle turborørene som poppet av en sjelden gang mot slutten før jeg satte inn nye. Ellers er det jo bare flisespikkeri og koseskruing :) Finnes det noe info om hvor motoren kommer fra og hvilken bil(JDM import?)?
 #460784  av magnesmurf
 
Hvordan er det med clutchen i din Arild? Jeg prøvde såvidt den bilen på et treff i valdres når Hans Martin var eier.
Mener å huske at clutchen var temmelig tung. Kan ikke huske at det satt hjelpefjærer der som avlaster pedaltrykket?
 #460786  av ArildM
 
Ingen hjelpefjær der. Du kan godt få prøve en tur en gang det skulle passe :)
Vil ikke si at clutchen er nevneverdig tung i forhold til andre biler jeg har kjørt, dama klager heller ikke, alt er jevnt over ett lite hakk bedre nå enn før.

Om det ble bedre med nye clutchen og utstyret rundt, absolutt. Kanskje ikke lettere siden både gammel og ny clutch var en "standard" clutch, men alt glir litt lettere. Usikker på om extended pushrod på slavesylindern utgjør noen forskjell, kanskje mest forskjell er at den ikke lengre knirker når du trør inn pedalen, og at den tar før pedalen er nesten helt ute :)
 #460787  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Ingen hjelpefjær der. Du kan godt få prøve en tur en gang det skulle passe :)
Vil ikke si at clutchen er nevneverdig tung i forhold til andre biler jeg har kjørt, dama klager heller ikke, alt er jevnt over ett lite hakk bedre nå enn før.

Om det ble bedre med nye clutchen og utstyret rundt, absolutt. Kanskje ikke lettere siden både gammel og ny clutch var en "standard" clutch, men alt glir litt lettere. Usikker på om extended pushrod på slavesylindern utgjør noen forskjell, kanskje mest forskjell er at den ikke lengre knirker når du trør inn pedalen, og at den tar før pedalen er nesten helt ute :)
Orginale turbo clutchpedalen har hjelpefjærer. Så den er nesten like lett som NA clutchen å trå inn. Men din er sikkert bygd om med rearcut, så clutchpedal har ikke medfulgt.
Skal se på å fikse min så den tar lenger ut etter bilen er godkjent.
 #460788  av ArildM
 
Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Kan ærlig talt si at jeg ikke har sett behovet i det hele tatt :)
 #460789  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Kan ærlig talt si at jeg ikke har sett behovet i det hele tatt :)
Tja. Jeg har kjørt Sti subaru i rush trafikk. Da så jeg vrikelig bakdelen med tung clutch.
samt at lett clutch gjør det litt lettere å justere riktig, hvis du ikke har et sabla serkt venstrebein :lol:
 #460790  av ArildM
 
Hehe sant nok, men manuell bil er uansett pes i rushtrafikk :lol: Da er det hærlig med CVT og bare ta det helt med ro :mrgreen:
 #460791  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Hehe sant nok, men manuell bil er uansett pes i rushtrafikk :lol: Da er det hærlig med CVT og bare ta det helt med ro :mrgreen:
Sant, men stor forskjell på å slure på clutchen for å trille sakte, sammenlinet med en clutch som tar brått, er drit hard og en motor som er hissig. Da består køkjøring av 20 meters hopp ved igangsetting :lol:
 #460792  av ArildM
 
Null stress å slure med Smokey, han blir bare litt lei av å daffe i trafikken :D Trives bedre på turtallssperra :lol: :mrgreen:
 #460827  av ArildM
 
Kommet ny spiller til Smokey :) Og original oppbevaringslomme for å ha under 1-din spiller :)
Ble en Pioneer spiller:
https://www.pioneer-car.eu/no/no/products/deh-x8700dab
Så da blir det straks en liten gjennomgang med litt ekstra støydemping og forandring fra 2-din til 1-din spiller igjen :)
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 74