TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #458088  av OleST
 
Ja dette må overvåkes nøye... Her er det noen jeg ikke kan gå glipp av!
 #458105  av ArildM
 
Laga meg en Wallpaper for å ha på jobb, husker ikke om jeg har delt den før :)

Begge bilene er innendørs i nygarasjen for første gang forresten :D
Vedlegg
VuCIDfL (2).jpg
VuCIDfL (2).jpg (38.15 kiB) Vist 2124 ganger
 #458607  av lasse
 
Om vektbesparelse er saken, så hiver du ut den originale downpipen med festebrakettene om du ikke har gjort det allerede, det er svintungt!
Ellers har jeg hatt enkel eksos på vintedrittbilen jeg hadde for noen år siden, det var blitz nür-spec, det bråkte nok med 3vz ihvertfall, en turbo demper jo mye lyd, så sikkert ikke like ille på gte motor.
Jeg regner med at det anlegget der består av en "se rett gjennom" potte, så den er nok rimelig drøy i lyden...
 #458608  av ArildM
 
Har jo Phoenix anlegget, men det har begynt å ruste litt i skjøtene inn på potten, ble forsøkt sveist opp i Latvia, men ser det har begynt på nytt igjen. Så må enten få fiksa det, eller bytte til noe nytt.

Egentlig er det litt ønsker fra både meg og dama etter langtur i fjor;
- Stillere eksos på langtur
- Få bort subbinga i bakdekk, mulig det holder å gå ned til 235/40/17 (245/40/17 nå).
- Få solskjerming i taket (har hatt på soting på t-takene, så denne er fiks ).
- Fikse kontaktfeil på forsterkern (signalkablene som er vakkelfeil på, fant vi ut).
- Ride comfort, alt for stivt med H&R og KGX demperne som er på. Blir enten Koni eller Bilstein, heller mot koni siden man har justeringsmulighet, samt trolig Eibach fjærer, ser disse skal være relativt myke.


Skal sjekke opp om det er org downpipe på den, tipper jeg blir å bestille litt deler på nyåret :) Er faktisk litt usikker her.

Her er dynorun på KO sin singeleksos, så ikke noe effekttap vs dobbel eksos:
Bilde

Videoklipp med demper:
http://www.koracing.net/viewclip.php?clip=13
Uten demper:
http://www.koracing.net/viewclip.php?clip=15

MÃ¥linger:
Stock Exhaust 42 lbs
Idle - 96 db
2500 - 98 db
4000 - 103db
6000 - 109 db

KO Racing R1 19 lbs (WITH SILENCER)
Idle - 101
2500 - 105 db
4000 - 106 db
6000 - 110 db

KO Racing R1 (NO SILENCER)
Idle - 105 db
2500 - 108 db
4000 - 111 db
6000 - 114 db

Ref: http://www.mr2oc.com/61-3sgte-turbo/293 ... haust.html
 #458611  av magnesmurf
 
Støy tallene ville jeg tatt med en klype salt.
Orginalt støyer ikke mr2en mer enn 97db. Som eksempel er maks tillatt støynivå på rudskogen 100db.
Så når det er oppgitt til 101-106db med demper er eksosen fortsatt temmelig høylytt.
Kikket på BERK sin eksos til turboen? Fin diskre lyd på lavt turtall og sint lyd på høyt turtall :wink:

Det subber ikke hos meg med bakdekk på 235. Felgene er 8,5" brede og innpresset er 38mm på felgene mine.

Trenger du targa deksler er det ikke umulig at det blir noen til overs her i den nærmeste fremtiden :wink:
 #458612  av ArildM
 
Gi lyd om du har noen targadeksler, men ble ikke dumt med sota soltak heller, du får jo både åpent tak og solskjerming samtidig da :) Sort interiør og da er det vel stort sett bare gråe å oppdrive såvidt jeg har sett? Men det finnes vel no slags lakk man kan bruke for å få det greit :)

Kjører 245/40/17 på 17x9" , husker ikke om det er ET38 eller ET32 :) Subber såvidt bak, ikke mye, men litt. Tipper at å gå ned til 235 bredde gjør susen :)

Har lyst å stikke meg ut litt, og alle som har skrevet noe om KO eksosen har stort sett bare gode ting å si, så hvorfor ikke. Hvis ikke får jeg sikkert fiksa opp Phonenix eksosen på noe vis :)
 #458614  av ArildM
 
Så du forresten videoen jeg linka til Magne? Synes ikke den hørtes høylytt ut med demperen, men klart vanskelig å bedømme.
 #458618  av magnesmurf
 
Umulig å bedømme lyd på youtube videoer.

Har et par sorte targadeksler liggende, men tenkte jeg skulle prøve å bytte taktrekk og alt annet til svart i min bil også.
Og ta ut det grå taktrekket med tilhørende targadeksler.
Det ser desverre ut til at jeg har fått et sort taktrekk med en liten skade på, så må se om det grå blir beholdt hvis det sorte ikke ser bra ut pga skaden.
Litt surt å ha kjøpt alt til taktrekk og tak i sort, hvis jeg ikke får brukt det. :P

Uansett kommer det nok et par t-tak deksler til salgs etterhvert. Skulle det bli de grå, kan jeg evt selge med hele det grå taktrekket hvis du helst vil ha alt til å matche :)
 #458620  av ArildM
 
Sant nok :) Mulig jeg kjøper bare for å prøve litt :)
Gi lyd når du evt skal selge, blir nok å beholde det svart, synes det kler bilen best :)
 #458627  av lasse
 
Er som Magne sier veldig vanskelig å bedømme lyd/lydnivå fra video ja, og jeg lurer fælt på hvordan de har målt lyden på disse eksemplene, for 103 db på original eksos på 4000 rpm er bare tull.
Mitt KO racing anlegg ( TKO 3" med 7" potter ) har vel ligget på rundt 93-94db ved støymåling før banekjøring, da på 4000 rpm, det blir ihvertfall målt en meter unna og 45 grader fra endestussen på eksosen, og originalt er jævlig mye stillere enn det ihvertfall!
Og sist men ikke minst: husk at en økning på 3db FORDOBLER lydnivået.
 #458628  av ArildM
 
Absolutt, veldig vanskelig å bedømme ut fra videoer.

Noen som har noen gode tall på støynivå på org Mr2 turbo?
Fant denne, men ser også at den opererer med høye DB tall (samt forrige tallene var med en radioshack hjemmekino måler 1ft rett bak eskosanlegget):
Taken from Madpsi.
This is the stock exhaust vs. fujitsubo legalis r
Stock on the left


Piping diameter: 76.3mm
Tip diameter: 101.6mm
Number of tips: Dual
Number of mufflers: Single (horizontal)
Weight: 20 k.g.
Sound level versus stock:
Idle: 70dB vs. 70 dB;
3000rpms: 95 dB vs. 94dB;
5000rpms: 96 dB vs. 96 dB;
4000rpms - 6000rpms: 101 dB vs. 103 dB

En turbobil har uansett en vesentlig dypere eksostone enn en na motor.
Er vel droning på 2-3k rpm som er verst uansett da når det gjelder langkjøring?

Fornøyd med KO sin dobbel eksos Lasse? :)
 #458631  av lasse
 
Er vel ikke så lett å finne ut av nei, er fryktelig mange måter å måle sånt på...
Er fornøyd med KO anlegget mitt jeg ja, måtte justere litt med noen skiver ved innfestingen på brakettene bak når jeg monterte, men det må man jo gjøre med alt av eksos har jeg inntrykk av.
Det har vært tipp topp de årene jeg har hatt det, og det har jo blitt noen år.
 #458633  av ArildM
 
Godt å høre, de har et godt renome ser jeg Ser utrolig mye skryt av singel eksosen deres(inkl Armand med widebodyen) de fleste nevner den som stillegående med demper. Samtidig som det frister å ha noe som bråker på småturer :)

Har lyst å sette eget preg på bilen etter å ha hatt den i noen år nå uten å ha gjort annet enn å pusse den opp :)

Mulig det blir noen forsinka julegaver da :D Må vel til med boostkontroller også nå, samt eibach pro springs og koni dempere. Tror særlig understell er modent for oppfrisking, fant to forskjellige dempere bak feks...

De beste gavene kjøper man jo til seg selv? :)
 #458634  av ArildM
 
Såvidt ute å ser snø for første gang på noen år :)
Vedlegg
IMG_20171224_105451.jpg
IMG_20171224_105451.jpg (3.87 MiB) Vist 1697 ganger
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 74