TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461195  av ArildM
 

En slik rav veier 1600kg ish.
SW20 er 300kg+ lettere.

Plenty raskt nok til å cruise en finfin sommerdag 8)
 #461196  av ArildM
 
Ok, fortsatt gode nyheter fra Marc i alle fall:
Arild,

The U151 is a bit older of a transmission but it has a pretty good gear ratios for this application:
1)4.235
2)2.360
3)1.517
4)1.047
5)0.756
Final)3.08

The U660's ratios really just split the two final gears into three final gears, this is useful when the weight varies due to loading/towing but on the MR2 it won't give much of an advantage
1)3.300
2)1.900
3)1.421
4)1.000
5)0.713
6)0.609
Final)3.685

I will have to make a special tune for you because the tunes on the store disable the automatic trans stuff but that would not be that difficult and i'd be happy to do it.

As far as the donor, there's no reason to get a whole vehicle but try to get the engine and trans assembled so you don't have to worry about dirt & dust in the transmission input. The harness can be gotten separately, there's no advantage to getting it at the same time there.

no worries about questions, feel free to keep them coming. The big thing is i won't be able to offer you transmission mounts or axle shafts for this.
Så jeg trenger såvidt jeg kan forstå kun å få tak i 2GR + U151E kasse fra USA siden det er enklest å få tak i derifra. Utfordringen er igjen feste til girkassen samt drivakslinger, men ser ikke så mørkt på noen av delene.

MÃ¥ lage meg en liste med litt mer endelige planer kjenner jeg :D
 #461197  av ArildM
 
Marc bekrefter også at kassen er styrt av motorens ECU, så elektronikkmessig trenger jeg bare å få laget et custom ledningsnett så bør det være plug and play på denne fronten.
 #461199  av magnesmurf
 
Er jo i prinsippet bare et motorfeste (transmisson mount) som du må fabrikere selv, siden det fra e153 kassa ikke passer.
Det er ikke noe problem å tegne et i CAD eller liknende og få en maskinsjappe til å produsere.

Drivakslene må du lage en egen løsning på.
Letteste der må vel være å kontakte feks drivlinjespesialisten. De kan sikkert lage drivaksler som passer inn på U151 kassa og ut i mr2 turbo nav. Evt så kjøper du løse drivknuter til mr2 turbo nav, og får akslingene med u151 kassa.
Så bruker du indre drivkunter fra medfølgende akslinger, yttre fra turbo og sender de til drivlinjespesialisten. Da lager de en aksel. Eneste du må gjøre da er å oppgi lengde aksel må være, samt hvilke biler/girkasser drivknutene kommer fra.
https://www.facebook.com/drivlinjespesialisten/
 #461202  av ArildM
 
Takk for tipset om drivakslinger! :D Greit å finne ut at det finnes litt firmaer i Norge som kan ta jobben om det ikke går an å matche og trikse til noe selv som du er litt inne på.

Fant endelig en video som viser hvordan man fjerner 2GR og U151E kassen fra en bil.

Ser litt bedre her både kabelen som styrer girkassen, pussig nok ligger den på forsiden av automaten, akkuart slik som på MR2 orignalt. Er også bare en enkel wire som styrer hele sulamitten, så det bør gå an å få til en løsning på dette.

E153 kassa har jo 3 motorfester, ett bak mot traversen, et foran mot torpedoveggen og et 3. som ligger på øversiden av kassen. Ser på videoen ovenfor at U151 kassen har en del ledige bolthull, så det bør ikke være noe problem.

Ser to av festene her:
Bilde
Et på forsiden også.

2GR har også et nedre motorfeste mot subframe, men ser ikke ut til at noen av de andre som har motoren i MR2 bruker dette festet, det gjøres jo heller ikke på 3sgte som er en del kg tyngre.

Dette må nok gjøres en slags mockup på, kanskje bruke CAD til det som du sier:
Bilde
 #461241  av ArildM
 
Har spekulert mye her. Lest mye, prøvd å lete litt org deler. Det er ikke akkurat mye å oppdrive, og de som selger slike deler tar ofte GODT betalt. Samtidig trenger man ganske mye deler både interiørmessig og drivlinjemessig for å få dette originalt ish. Så etter mye spekulering har har jeg og dama tatt en liten risk med å kjøpe oss en billig MR2 automat fra Japan. Da får vi en komplett bil med automat, og alle delene som trengs for å få dette pent.

Firmaet er relativt ukjent, men har funnet en del kommentarer (en av kommentarene på at de er seriøse var på YouTube av alle ting). Ble kostende 30ish, så det er en risiko vi velger å ta. Betalte samtidig med Paypal, så jeg tror det bør gå fint.

Uansett, ble denne bilen:
https://carfromjapan.com/cheap-used-toy ... 5bb83792b7
Har ligget ute lenge ser jeg, lå til over det dobbelte til å begynne med, så er vel ikke sååå mange som ønsker seg en billig Mr2 automat :lol:



Planen er å stikke av med alle delene for å bygge om Smokey til automat slik at dama også får kjøre litt, ble en billigere og litt mer morsom plan enn å selge smokey for å kjøpe seg 1800kg med v8 Lexus SC430 med totalt ukjent stand fra feks USA / Tyskland :lol: Hadde vært veldig leit å selge Smokey :cry: Så nå får han leve trygt i garasjen vår i mange år til :D Samtidig har importbilen gått lite og har en del goodies som bør være salgbare. Bare kuoki lyktene ligger jo for 5-6lapper på Ebay nå ser jeg :roll:

Blir da en urgammel slushbox automatkasse, U241E :lol: Dette er en kasse som strengt tatt ikke er laget for turbomotor, eller V6, men Bob Pham har kjørt ett år med sin ser jeg:

Så det er både mulig, og fungerer. Ikke noe racerbil kanskje, men som en cruiser blir dette konge tror jeg :wink:
Samtidig mulighet for å en liten pilsner som passasjer en finfin sommerdag 8)

Finnes også en "brorkasse" som heter U541E som står i Camry med V6 motor, denne har jeg lest om folk som har fått preppet fra Level10 i USA, så den bør være mulig å oppgradere for å kunne håndtere 500hk ish. Selv i stock form bør den kunne håndtere en 2GR når den tid eventuelt skulle komme. Denne girkassa er STOR, så mulig ene rammevangen må notches for å få dette til å passe, den tid den sorg.

Snakket litt med Japan Auto og de nevner stor risiko for svindel, så vi får se, har jo sendt ikke bare én men TO biler til Latvia i sin tid, og det med en stor risiko det også.

Bilen kommer i så fall til Norge (Drammen) rett før jul, er spente på hva som dukker opp der i så fall. Kanskje en modellbil? :mrgreen: Blir et spennende puslespill. Ser Japanbilen har AC også, hadde vært så konge å få flyttet det over i Smokey :shock: Så vi får se. Er jo en JDM bil også, så spent på hvor mye forskjeller det er ute å går, men bør ikke være værre enn at vi får det til :wink:
 #461245  av magnesmurf
 
Det finnes flere som ettermonterer ac i biler, men mr2 er litt ekstra utfordring mtp motor bak og langt unna varmapparatet. Men alt lar seg løse hvis du vil (har nok penger)
Jeg hadde nok beholdt hvis det var i bilen, men ikke kostet på meg å installere i en bil uten.

Skal bli spennende å se om du får jdm mr2en.
Har fulgt et firma som heter jdm auction watch på facebook lenge. De virker hvertfall seriøse.
Nå som mr2en snart er veteran, du skal ikke vurdere å bygge om en vanlig gti til automat da? Og beholde smokey manuell? Koster jo lite å eie veteranbil :wink:
 #461246  av ArildM
 
Hadde i et øyeblikk en ide om å flytte alt av AC utstyr fra JDM bilen til Smokey, og det er vel teknisk sett mulig, men enda litt usikker på hvor mye jobb det faktisk er. AC komressor ser ut til å kunne flyttes rett over fra 3sge motoren siden det er samme blokka, men er jo en del elektronikk og mikkmakk utover bare AC kompressoren... :lol:

Uansett er planen på sikt å bygge min/vår ultimate grand tourer, lett inspirert av feks Lotus Evora IPS og om man skal dra den enda lengre Ferrari F40/F50 som hengte på gutteveggen i sin tid.

Akkurat nå er planen 2GR, HKS kompressorkit og preppet U541E girkasse. Mellomsteget blir nå 3sgte med U241E Så får vi se hvordan det forandrer seg om noen år :wink:

Veldig spent på JDM MR2n, er jo nesten mistenkelig billig, men vi får bare se hva som dukker opp :wink:
 #461247  av ArildM
 
Ettersom det er en 95modell MR2 så er det vel trolig en 3.generasjon 3sge? 170-180hk altså?
Jaja, blir spennende :)
 #461250  av magnesmurf
 
Ja. 180 hk i rev3 japanmotoren.

Er ikke så mange år siden du kunne få en turbo inn til norge fra japan for ca 30-50k.
Det er en grunn til at du får en fullt brukbar gti i UK for 1500£ og en god turbo for 5000£.
Så hadde vært fullt mulig å kjøpe en, fly over og hente den, og bruke den som delebil for 3000£.
Problemet er jo at alle biler i UK er rustbørser av en annen dimensjon. :wink:
 #461252  av ArildM
 
FÃ¥r sikkert bruk for 3sge motoren etterhvert da :wink:
Har sånn sett nok med en MR2, har jo hatt 2stk tidligere, men fant ut da også at det holder i massevis med en å ta vare på. Kan ikke kjøre med mer enn en samtidig uansett :wink:
 #461253  av ArildM
 
Fant et firma som tydeligvis har peiling på å forsterke A241E (beklager om jeg surrer mellom gammel A serie automat og nyere U serie automat innimellom!).

https://www.importperformancetrans.com/ ... ail&p=5411

Har sendt de en mail for å høre om det er mulig å få denne kassa til å tåle en lett frisert 2GR motor :)
Eller om jeg må gå for en A541E (Camry V6 etc 1mz ) girkasse.

Om det er mulig å få forsterket en A241E kasse så slipper jeg å kappe i rammevangen, usikker på hvor OK det er å gjøre det ifbm godkjenning / eu kontroll i Norge.

Time will show :)
 #461256  av Myklebust
 
Råkult med JDM MR2 då! Sjøl om det er delebil ;) Interessert i prosessen, om frakta går smooth og alt.

Automatkasse i MR2en blir jo... Spesielt! :mrgreen: Har mest lyst å hate litt på det, men passer det deg og dine så harkje eg noke å sei der :P Blir nok kult :)
 #461260  av ArildM
 
Takk takk, blir spennende å følge med fremover om det faktisk dukker opp en bil fra Japan :mrgreen: Er jo en liten drøm i seg selv bare det å få hit en Japansk bil :D

Har trua på en cruiser, mye mer enn en manuell løpsbil for å kjøre som en idiot i svingene med :mrgreen: Har ikke noen skikkelige baner i nærheten, og mesteparten av kjøringen er som nevnt tidligere lange turer. Da blir det helt konge med automat :wink:

Kanskje en litt utradisjonell vei å gå, nå som alle skriker "redd de manuelle bilene" :lol: Men det funker bedre med automat for min del. Sikkert blitt for gammel :mrgreen:
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 74