TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #449462  av ArildM
 
Gikk over koblingene, har vært greit siden det :)

Noen som har prøvd dette?

Vært morsomt å prøve å trykkteste :)
 #452991  av ArildM
 
Smokey er invitert til å stå hos Toyota ei uke i forbindelse med 50års jubileum på Toyota Bilia :)
Ganske kult det da :oops:

Tjuvstarte sesongen litt da :D
 #453042  av GhostRider88
 
Stas! :D Hadde vært moro å overhøre om folk som kommer spør seg selv om toyota har kommet med en ny sportsbil :mrgreen:
 #453507  av ArildM
 
Holder på med nyfelgene på Smokey for tiden.
For de som lurer er polering av alu noe herk!
Dette tar TID! Har trolig brukt rundt 8-10 timer per felg.

Disse var ekstremt forfallne når jeg fikk de forrige sommer, og har brukt mye av tiden på å lære meg og perfeksjonere prosessen med å få de bra igjen. Innerdelen av felgene var mer eller mindre svart, og har trolig aldri sett en vaskekost... Så her ble det pusset ned med 400 papir (våtslipt), og lakkert opp med felglakk. Roterte felgen samtidig som den ble lakkert, så det ble greit resultat uten noe særlig fall i lakken.

Ytterdelen av felgene ble prøvd håntert på mange måter... Prøvde først med elektrisk drill og metallpussesett fra Ebay, med forskjellige mopper som man monterte på drillen. Felgene her hadde alt for mye spor i seg i utgangspunktet, så det ble til slutt nødvendig å kjøre på med 400 papir for å få de jevnet ut, så 800 papir for å jevne ut alt herket 400 papiret gjorde, så ble det moppen på drillen (den grovste først), så den finere moppen og så til slutt en mopp av ren bomull.

Etter å ha gjort alt dette var jeg enda ikke helt fornøyd med finish. Det er SLITsomt å vær perfeksjonist. Kom over en tilsvarende mopp man setter på vinkelsliperen på Biltema når jeg skulle handle meg trykkluftdrevet muttertrekker.

DETTE er løsningen. Dæven den er effektiv kontra moppene som står på drillen. Så i går satt jeg hele dagen, er jo tross alt 17. mai snart og da regner det jo naturligvis! Så nå begynner jeg å nærme meg en skikkelig speilfinish. For å si det slik så gjør autosol felgene matte nå.

Spekulerer til slutt på å få lagt klarlakk på ytterbanene, og å få lakkert sentrene proffesjonelt.

Har også hørt med et par firma i Tyskland ang nye muttre og bolter, men dette er tydeligvis en ikke standard bolt, så må nok lete litt videre. Hvis ikke må jeg evt håndpolere 160 bolter.... :lol:

Planen etter dette er å shine frunk og trunk, lakkere en del motordeler svart, samt rørene til intercooler/turbo/inntak. Skikkelig motorvask og polering, så kan sesongen starte! Og jeg kan begynne med motorbytte på Banditten 8)

Bilder:
WP_20150616_003.jpg
WP_20150616_003.jpg (28.49 kiB) Vist 2832 ganger
WP_20160424_15_13_47_Pro.jpg
WP_20160424_15_13_47_Pro.jpg (25.08 kiB) Vist 2832 ganger
WP_20160507_21_42_06_Pro.jpg
WP_20160507_21_42_06_Pro.jpg (23.54 kiB) Vist 2832 ganger
WP_20160507_21_42_47_Pro.jpg
WP_20160507_21_42_47_Pro.jpg (21.93 kiB) Vist 2832 ganger
WP_20160507_21_43_26_Pro.jpg
WP_20160507_21_43_26_Pro.jpg (21.56 kiB) Vist 2832 ganger
 #453508  av ArildM
 
Lurer litt på å prøve å bytte om på sentrene foran og bak.
Foran er det 17x8 ET32
Og bak er det 17x9 ET38 , hvis det går an å bytte sentre foran og bak så er det kanskje et par mm mindre innpress foran, og et par mm mer bak? Ideelt sett altså ET35 hele veien rundt? Får prøve, usikker på om det er sentrene eller tønnene som definierer inpress, eller en kombo av begge. Skader ikke å prøve i alle fall :)

Hvis ikke sitter de meget fint de som er :wink:
 #453512  av CelicaTurbo
 
Misunner deg arbeidslysten der, for det der hadde ikke jeg orket! Men, motorbytte? Det er da turbomotor på denne så hva tenker du å bytte til?
 #453513  av ArildM
 
Takk! Mye av gleden har vært læreprosessen, og er nok aldri noe jeg begir meg utpå igjen :) samtidig har jeg lært mye om behandling av metaller, så kantkjørte felger betyr ikke lengre 14 dager sorg hehe :)

Ånei, motoren i Smokey skal ikke noen vei :) Er i Aw11en det må byttes :)
 #453514  av ArildM
 
Startet forresten prosessen med å polere hver enkelt skrue med vinkelsliper, tar ca ett minutt per skrue for å få de blanke igjen. Har tatt 40stk, bare 120 igjen :lol: 8)

Noen som har formening om hvilken type mutter som fungerer best? Låsemutter med nylon? Eller bare vanlig mutter med locktite? Tror ikke jeg orker å moment-trekke 160 bolter i kryssmønster...

Det skal bli GODT å bli ferdig med dette endeløse prosjektet. Neste gang verdsetter jeg fagfolks arbeid så mye at jeg gledelig benytter feks Østfold Felgteknikk :)
 #453525  av Philip
 
fy fader du står på!:-)
er jo moro å gjøre ting sjøl, lære litt om alt... men noen ganger kan man vurdere å sette det bort :lol:
 #453529  av ArildM
 
Satt muttrene på elektrolyse med bakepulver :) står å koker fint, begynner å se rusta slippe :) Dama er litt lei av meg, grenser vel til galskap :) Ut å prøve å bytte om på sentrene foran og bak for å se hvordan inpresset endres etterpå :)

Nå ser jeg endelig enden på dette prosjektet. Og jo, neste gang setter jeg slikt bort :)

Blir så digg å endelig få på gummi på disse felgene!
Mangler bare at det er kast i de, bank i bordet :lol:
 #453580  av ArildM
 
Da har jeg levert inn felgene til Sindre på tempe dekk! Kryssmonterte og etterstrammet bolter (160stk) til halv 12 i går og kjørte 1,5 time inn til Trondheim 06:30 i mårrest :) :)
Ble 215/40/17 foran og 245/40/17 bak. Jeg er mildt sagt SPENT på hvordan dette blir :)
Håper felgene er uten skjevheter og at monteringen går fint. Er i alle fall rette folkene som har fått æren av å sette på dekk.

Har bilder hjemme, oppdateres når jeg har tid :)
 #453583  av hmsilset
 
Det er passe brede bakhjul :) HÃ¥per det blir bra og null kast.
 #453587  av ArildM
 
Største jeg noen gang har kjørt med :oops: 8)
Ikke hørt noe enda, så de har i alle fall ikke selvantent eller eksplodert :)
 #453593  av ArildM
 
Hehe, rettelse, blir det største jeg har kjørt med :) Venter på at Sindre skal ha tid til å montere nye ventiler + dekkene. Lever altså enda i STOR spenning :)
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 74