TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #458955  av Makk
 
Fjern alt, legg skikkelig en god kvalitetskabel til strøm, sett jordingen i chassis en plass, mye å velge mellom der, ta memory fra konstantstrømmen du har lagt opp og bruk en ign on linje til spiller/forsterker :)

En god spiller av kvalitet kan fint dra et komponentsett i mr2, legg nytt alt så slipper du signalstøy.
 #458956  av OleST
 
i tillegg så er det ekstremt nice og ha rent fint buntet og oversiktlig organisert ledningsnett til stereoen i en bil, om en noen gang skulle måtte endre noe på det så kan det være greit og slippe kabelsalat.
 #458957  av hmsilset
 
Er bare å spørre når det gjelder sveising :) Liker best å sveise med trådapparat selv.Elektroder venner en seg også fort til, men er etter min mening ikke egnet til 2mm tykt gods.Liker å sette trådmatinga på intervall sånn at det blir akkurat passe gjennomsmelting.Øv på en liten stålplate først.Blir du god på det, så trengs det nesten ikke sliping etterpå ;) vi har kempi apparat på jobb, men bruker det sjeldent selv.Alikevel må lyden, altså trådmating og strømstyrke være perfekt om jeg gjør noe.Null sprut :)
 #458958  av ArildM
 
Takk for alle tipsene, viste ikke at vi hadde så mange dyktige sveisere her inne :)

Blir veldig greit å få rydda opp i stereoen, har jo dobbel din og 4 kanalers forsterker, samt sub som fulgte med bilen. Trenger bare å få freshet opp alt, drit irriterende med dynamo/signalstøy når man skal spille en golåt eller kjøre langtur :)
 #458961  av magnesmurf
 
Har også signal støy på mitt annlegg, også når det er avslått.
Tror servomotor er synderen, uten at jeg har klart å verifisere det 100%
 #458963  av ArildM
 
Kan jo være, men hos meg forsvant det når jeg vikla på signalkablene inn på forsterker, så jeg håper på dårlig kontakt noe sted :)
 #458965  av Zepticon
 
ArildM skrev:Hehe, sant nok :) Får begynne ett sted, så finner en vel ut etterhvert om dette er noe en har tålmodighet til å lære seg skikkelig, greit å starte med en rimelig brukis, så får en lære seg litt på den.
Kjøpte meg nettopp sveiseutstyr selv. Tror pakka kom på 14.000kr, da inkl en 10l flaske med gass som jeg eier selv, selvbrendende maske, og tråd. Selve apparatet er et Migatronic Rallymig 161i og prisen for det kom på 8600. Er laget for proffe/håndtverkere, så det burde være godt nok, men samtidig overkommelig i pris.

Har prøvd en del billige apparater før, og kan si at de billigere apapratene er bare å droppe å kjøpe. Skal du lære å sveise så burde du kjøpe et skikkelig apparat. Kemppi eller Migatronic starter omentrent rundt 8-10.000kr for de små digitale MIG/MAG appartene som man kan bære med seg. Mitt kan jeg sveise både stål, alu og rustfritt som MIG, og jeg kan montere TIG pistol eller elektroder. Med TIG pistolen kan jeg sveise stål eller rustfritt. Og for prisen tror jeg ikke det er mye som matcher.

Å skulle lære seg å sveise med billig apparat er som å lære seg å skru bil med denne:
Bilde
 #458967  av celicat23
 
ArildM skrev:Kan jo være, men hos meg forsvant det når jeg vikla på signalkablene inn på forsterker, så jeg håper på dårlig kontakt noe sted :)
Hvis du har en sånn irriterende lyd (pipelyd eller lignende) som forandrer seg litt i takt med turtall så har jeg alltid fått høre at det er pga dårlig jording.
 #458968  av ArildM
 
Ikke dum pris Zepticon :) Hvor kjøpte du? :)

Gikk gjennom gjordingen til forsterkeren og sjekka dynamoen og koblingene der. Ikke noe å se der, og det har som sagt funka fint, så det er nok ett eller annet som er dårlig kontakt på noe sted. Gidder ikke å feilsøke all den orignale kablinga som ligger der med ledninger i øst og vest, dermed kjører jeg nok bare på å legger opp alt nytt og håper det blir greit :)

Om jeg husker rett forsvant susinga når jeg tok ut signalkablene, så da ligger vel ikke støyen i selve forsterkeren, men i hovedenheten / signalkablene.

Skal demontere halve interiørtet og bytte pærer i dashen (står noen defekte kina røde ledpærer der nå), sette inn turbotrykksmåler, og da tar jeg likegjerne stereoen først :)
 #458969  av Makk
 
På min GT4 lå der en phonokabel og jeg ble så glad for jeg trodde jeg skulle slippe legge opp en.

Hylelyd fra helvette... den ble byttet med en skjermet en asap, stille nå :)
Prøv å unngå og legge phonokabler sammen med strømkabler og god jording som nevnt er uberviktig, velg et punkt med mutter eller skrue på i originalt chassis, ikke borr noe nye greier, kan skrapr av mer lakk på bolten/mutteren, ikke skrap i chassiset, gjengene er god kontakt :)
 #458971  av ArildM
 
Tror forsterkeren nå er jordet i ene bolten som er til setet? Mener å huske det i alle fall, tvinnet godt rundt slik at den ble med ned i gjengene mest mulig.

Ellers skal jeg bytte ut signalkablene, fikk tak i Fokal trippelskjermede kabler på Bilradiospesialisten når jeg var innom, legger de i midten i kupeen der de nåværende kablene ligger mens selve strømmen til forsterker ligger på stolsiden ved døra, tipper de bare er dårlige i koblingene mot forsterker og kanskje også på spillersiden siden de forandrer lyden bare ved å vikke litt på de.
 #458974  av Zepticon
 
ArildM skrev:Ikke dum pris Zepticon :) Hvor kjøpte du? :)
Ressem Maskinservice i Buvika sør for Trondheim.
 #458976  av ArildM
 
Tnx :D Fant noen på Stjørdal også som leverte til ca samme pris :)
Greit å eie flaske selv sikkert, slipper å leie. Er vel neppe noe problem å få den fylt opp heller? Hvor enn det gjøres?
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 74