TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460643  av ArildM
 
Ble litt rotete den guiden sånn sett. Gikk gjennom delenumrene på Toyodiy også fikk Toyota se hva nr gikk overens med etterpå :) Håper alt ble rett.
Merket du noe forskjell etter å ha gått gjennom og freshet opp litt? :)
Har du støydempet din forresten?
 #460646  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Ble litt rotete den guiden sånn sett. Gikk gjennom delenumrene på Toyodiy også fikk Toyota se hva nr gikk overens med etterpå :) Håper alt ble rett.
Merket du noe forskjell etter å ha gått gjennom og freshet opp litt? :)
Har du støydempet din forresten?
Merket at den nye ble vesentlig tightere. Fjærer tilbake til nøytral med en helt annen kraft en før. Tror nok fjæra hadde mest å si. Var litt tricky å få på plass fjæra. Merk deg nøye hvordan den er festet mot girspaken, ellers blir det bare surr.
Ingen støydemping her. Ikke noen vits i å legge merkbart ekstra med vekt når man allerede savner litt hester i den blå. Og den gule har jeg jo bare så vidt begynt på. Stereo er liksom siste pri der :lol:
 #460648  av ArildM
 
Stilig. Gleder meg til å få det fiksa.

Hehe sant nok det da. Har jo spart et par kg på svinghjulet, så kan vel legge til 10-15kg for å få en litt stillere tur nå :lol: Neida, men i all seriøsitet så blir man så bortskjemt når man kjører is300h at det å sette seg inn i sw20 var en hel verden av støy fra alle kanter. Temp fiks er enn så lenge å skru opp stereon, akkurat der overgår den is300h ganske så fint. For ikke å snakke om alle fine lydene fra turbo og dumpventil :twisted:
 #460694  av ArildM
 
Ankommet første delene av støydemping, samt komplett polyforingssett fra Summit Racing :)
Har litt å gjøre fremover ser jeg :mrgreen:
 #460695  av magnesmurf
 
Det som støyer mest i mr2en er jo vindstøy. Så da må du stramme vinduer mot pakninger og du må ha nye speil som er mindre :lol:
Deretter må du finne dekk som er stillegående også. Dunlop sport max rt og yokohama advan fleva er vel de stilleste på amrkedet med rundt 67-68db ;)
 #460719  av ArildM
 
Ikke såå mye vindstøy i min, er jo nye pakninger hele veien og vinduene ble justert i Latvia. Kanskje noe fra taket, mulig jeg tar ned taktrekket og legger dempermatter der, usikker på hvor mye jobb det er. Er nok uansett noe å gå på støymessig for å få stengt ute litt dekkstøy og annen støy fra veien :) Har både 5 og 10mm dempematter på vei, de var overraskende lette også, så det blir nok ikke så mange kg ekstra vekt. Bitumen mattene er vel de som veier litt, men skal uansett ikke dekke hele bilen i de, da disse mest er for å dempe vibrasjoner og ikke nødvendigvis isolere lyd.
Gjorde noe liknende på AW11 prosjektet og merket ganske stor forskjell etterpå, og siden jeg uansett skal gjøre litt endringer på stereo-oppsettet så tar jeg jobben samtidig.
 #460721  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Ankommet første delene av støydemping, samt komplett polyforingssett fra Summit Racing :)
Har litt å gjøre fremover ser jeg :mrgreen:
Hvordan får du ut de gamle foringene?
Har du kjøpt presse? eller sånt foringssett fra biltema? Synes sistnevnte var litt dyrt..
Eller bare brenner du de ut?
 #460723  av ArildM
 
Samme sett som biltema har fant jeg fra ebay i usa til 1500 spenn inkl frakt og mva, så får vi se om det gjør susen. Kan vel fortsatt ikke si noe annet enn at man aldri kan få nok verktøy :) Har jo induksjonsvarmeren for å gjøre metallet glødende varmt om nødvendig, så vi får se hvordan det går. Ser det finnes ball joint press tool på ebay også som også kan brukes på foringer og andre som lager pressverktøy selv av en gammel saksejekk og kopper, så tar det som en liten læringsadventure hehe :D

Kjøpte dette:
https://www.ebay.co.uk/itm/26Pc-Univers ... a4dda15450

https://www.ebay.co.uk/itm/21pc-Univers ... 0935.m2460

Problemet med å aldri ha gjort noe slikt før er jo at man ikke har noe erfaring med hvilket verktøy som funker til jobben, så vi får se og lære :)
 #460724  av ArildM
 
Forresten Mulig noen må brennes ut i følge instruksene som fulgte med polyforingssettet, får se :)
 #460727  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Forresten Mulig noen må brennes ut i følge instruksene som fulgte med polyforingssettet, får se :)
Så lenge du har de koppene, en skrustikke og litt kreativ fantasi. Samt en gassbrenner, så får du alltids ut foringene.
Hvis ikke er nok bord pressa biltema har ganske kjekk.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... 2000040920
 #460728  av ArildM
 
Takk for tipset :mrgreen:
Hmm hmm hmm, kanskje jeg må ha meg en verkstedpresse også etterhvert :lol:
Får se litt når jeg får kommet i gang med jobben :)

Hadde jo egentlig mesteparten av bakstillingen i deler når jeg bytta clutchn... Men samtidig er det jo greit å få det opp igjen nå som det akkurat har vært oppe :)
 #460733  av ArildM
 
Note to self:
90119-10461
Carrier Bearing Locating Bolt

Bilde
 #460765  av magnesmurf
 
Var det bak eller foran du lurte på cancer bars?

Edit:
Så nå at det var foran du lurte på dette.
Han på toyota som sa at det ikke var på venstrerattede biler har nok bommet litt.
Sitter på min turbo også (venstreratt fra 91)
Delenr 53688-17010 og 53687-17010 BRACE, FRONT SUSPENSION LOWER TO STEERING MEMBER
Sikker noen som lager disse som ettermarkedsdel. Er jo ikke noe vanskelig prinsipp å konstruere..
 #460767  av ArildM
 
Foran :) Min kontakt på Yota fant samme nr tror jeg? Uansett ute av produksjon for lenge siden...
Usikker på om min hadde det originalt eller om det er montert i etterkant, de finnes i alle fall, trodde kanskje det var fra en donorbil (i forbindelse med motorbytte), men greit å vite at de også finnes på usdm bilene i alle fall :)
Blir nok å lage noen selv ettersom de ikke lar seg skaffe, finner noen forum som nevner de, men ingen som har laget noe ettermarkedsgreier. Om de er veldig enkle å lage så kunne man kanskje ha startet opp produksjon av de? Får nesten se an når jeg en gang bestemmer meg for å lage nye, enn så lenge holder de :)

Tok jobben med girsjaltern i bilen i dag! De gamle var så slitt at koblingene tok borti hverandre i 1.gir, og var vanskelig å få i 1.gir :lol: Tenkte jeg hadde kødda til noe under clutchbyttet, så gleden var stor nor problemet var så enkelt som det. Har nok vært mye hard giring fra tidligere eier :wink: Som du sier går faktisk girstanga tilbake til midten i fri nå! Ble også mye bedre følelse på girstangen nå. Kurrant jobb som du sa, eneste litt tricky var å få på plass fjæra til slutt. De originale gummiforingene til hele braketten så veldig grei ut, velger å la de være, usikker på helt solide alu foringer, ser ikke helt poenget.

Ellers vært ute å kjørt litt på en finværsdag. Lasta full en minnepenn med bare 90talls techno/trance/house, endelig perfekt musikkmatch for en MR2 :mrgreen:
 #460770  av ArildM
 
:)
Vedlegg
60438936_454070198674729_4207228132119281664_n.jpg
60438936_454070198674729_4207228132119281664_n.jpg (52.51 kiB) Vist 1757 ganger
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 74