TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #458653  av Makk
 
Katalysator er for rompisser :D

Ja det står jo der at den smetter rett på så skulle vel være good shit den der
 #458654  av ArildM
 
Ah, skjønner litt mer etter å ha googlet litt, er vel denne støpejernssaken som er originalt der:
Bilde
Bær med meg da jeg aldri har skrudd noe på Smokey(bare kjørt :lol: ). Kanskje like greit å bare erstatte hele downpipe saken :)



Da har jeg bestilt litt :)
- Ny vinge
- Koni
- Eibach
- MBC
- FCD
- JST 45mm Electric Boost Gauge

Vi får ta den kontroversielle eksoen litt etterhvert sånn at dere ikke får helt hetta :)
 #458655  av hmsilset
 
Katalysatoren er drit tung :) Kjennes ut som noe som er laget hos Jøtul.

Er spent på å se hvordan den blir med ny vinge og senking og eksos :) Blir garantert knallbra! Hadde tenkt å kjøpe hks til min forrige.Ser veldig gromt ut siden mye av potta er så synelig!
 #458656  av ArildM
 
Mulig den kommer derifra? Googla litt og ser ut til at den veier rundt 11,5kg!
BTW, morsomt å høre at det er flere singel-eksos fetisjister der ute :mrgreen:

Lenge siden jeg har kjøpt noe særlig til bilene, så det blir skøy å få litt pakker igjen etter å ha brukt pengene på treverk og spiker resten av året :lol: Senkingen blir vel noenlunde lik som H&R fjærene ut fra hva jeg har sett, ingen ekstremsenk, men heller ikke nødvendig i en drivers car. Skal være en del mykere både demperne og fjærene, så jeg gleder meg til langtur neste år. SW20 takler vel ikke så ekstrem senk uansett, uten å bruke RCA plater etc etc. Var litt inne på KW V3 coilovers en stund, men fant ut at det er nok av ting ellers på bilen som ikke er originalt, så jeg sto over enn så lenge :)

Vingen har jo mye å si for utseendet, så jeg gleder meg til å se hvordan det blir :)

Avslutter dagen med ei slik ei:
https://www.ebay.co.uk/itm/332493202569
:)
 #458657  av hmsilset
 
Har mange fetisjer vi her på forumet tror jeg, hehe :) Jeg har leita etter det anlegget jeg ville ha for ett par år siden.Trodde jeg hadde det på facebook, men er usikker nå.Det er ihvertfall det feteste singel eksos utseende jeg har sett.
 #458658  av lasse
 
Tommel opp!
Hva slags vinge går du for?
Original downpipes er blytung ja, har faktisk en brukt 3" downpipe liggende og slenge i garasjen du kan få for en billig penge om du er intressert.
Men hva i all verden skal du med FCD? For det er vel 3gen motor du har? Er ikke fuelcut før på 1,2 på dem, og over det på original motor/turbo/bensinsystem er jo litt i overkant...
 #458659  av ArildM
 
Haha, trodde jeg trengte fcd... Jaja, sånn er det med amatører uten peiling. Sto ikke noe om det på twosrus, men kosta ikke så ille mye den jeg kjøpte heller da , tror det var 20-30usd :) Holder den 45mm måleren de selger i nøyaktighet til å tune med, eller bør jeg ha en digital? Og hvor mye trykk var det du kjører på din originale 3gen Lasse?

Takk for tilbudet, skal sjekke opp hva jeg trenger.

Poster bilder av vingen når jeg får den, er ikke 100% sikker selv enda :)
 #458660  av lasse
 
Det er fort gjort :)
Ja, holder jo sikkert greit den så lenge man ser greit hvor høyt trykk man har.
Jeg kjører med 1.15bar, men jeg har elektronisk boostcontroller da, litt enklere å sette trykk, da den jobber for holde optimalt trykk hele tiden.
Motoren kvikner veldig til ved rundt 1bar ihvertfall.
Jeg begynte med en analog trykkmåler og manuell boostcobtroller selv ;)
 #458661  av ArildM
 
Takk for svar, er amatør på akkurat dette, men har jo helt rene ark å begynne med, så dette blir gøy å tulle litt med. Slipper vel boost limiter i 1.gir også nå? Vi får begynne litt i det små, og holde det safe til å begynne med.

Raser det er det jo bare grunn til å oppgradere :)
 #458662  av Makk
 
Raser gjør den aldri verden, spanket min hver dag på 1.2 og den elsket det.

Jeg hadde dog apexi computer som gjør jobben en hel del bedre enn originalhjernen.

Hopp fint over piggyback og ikke sett på den fcd'en om du faktisk ikke treffer fuelcut.

Du får ivertfall bort boost restriksjonen med både manuell og elektronisk boostcontroller.

Få på stort åpent luftfilter og få den så langt ut mot luftinntaket på venstresida som mulig, da får du satan til sugelyd når du drar på og fjortissfølelsen brer seg som julefettet.
 #458663  av ArildM
 
Må jo bare si at jeg gleder meg som en fjortiss til å endelig bruke litt penger på SW20en også :D
Har jo på en måte hatt masse "gratis" krefter som bare har vært låst bort, så må vel si som Jan Erik Larsen i Broom, at ved å fjerne en pling og en dært så har man plustelig "500 hk" :lol:

Sendte en mail til TwosRus, spurte om de kunne legge ved;
https://twosrus.com/catalog/product_inf ... cts_id=508
I stedet for FCD, noe som jeg ser at man uansett ikke får til å fungere på 3.gen siden den har MAP og ikke MAF :)

Noen som har sett på denne til en turbobil?
http://racerxfabrication.com/mr2-celica ... intake-box
Har jo et svært K&N filter der nå, etter at det forrige ble slitt i stykker (som var enda større), men synes K&N filteret føles restriktivt ut kontra det gamle, mulig det bare er stillere.
Fikk jo spørsmål på forrige eu kontroll også, om det ikke "helst skulle være en luftfilterboks der det svære filteret var"? :)

Liker forresten å ha ting stealty, så synes det var greit med den boostmåleren som sitter midt i der den orignale ladetrykksmåleren er. Prøvde med en 45mm fra biltema, men den var mye dypere, så det ble mye mekk for å få den til å passe.
 #458664  av ArildM
 
Apexi Power FC? Erstatter den hele hjernen?
Må begynne med org da, så får vi se, holder vel ganske fint, og liker at turboen i 3.gen spooler opp såpass tidlig at man har et relativt stort effektregister :) Hvis ikke kan vel ATS omprogramere org 3.gen hjerne også?
 #458665  av ArildM
 
Twosrus svarte på sånn 5 minutter, fikk refund på FCD, bladene ble for tunge å sende med mtp frakt.
Kode: Velg alt
I can refund the FCD but can’t really make any substitution like that because the FCD weighs almost nothing and this package is going to be a bear to ship as it is.
Spent på hva Camposites sier ang frakt av vingen, ble estimert 125usd, lurer på om det kan bli mer, men hører vel fra han etterhvert om kalkulatoren på siden stemmer.
Ble forresten en slik vinge, har googlet den opp og ned, men klarer ikke å bli helt klok på hvordan den blir seende ut. Dama ble drit lei av at jeg satt 12 timer om dagen på nett og nerda MR2 stuff, så hun sa, bestill den, selg den om du ikke liker :)
Bilde
IMG_2107.jpg
IMG_2107.jpg (52.36 kiB) Vist 1335 ganger
Så da må man vel bare høre etter?

Den flyter i alle fall ekstremt mye bedre med linjene på bilen, selv om den ikke er like "rå" som den andre. Tror det blir kledelig jeg.
 #458666  av Makk
 
Apexi sin om ikke jeg tar feil kommer med et ganske bra map for 3sgte, men blir seff enda bedre om en tar det på tuningfirmaet.

Bytter hele dritten ja, og omprogrammere den gamle er nok dødfødt og gir ingen muligheter for fremtidig bruk om en hiver på mer stash da det er eldgammel tech og kompabilitet med dagens greier er vel ganske ræv, min Motec i gt4'en er jo litt av et sirkus og koble til når man bedømmer etter kablene og papirene som følgte med, windows 98 stuff.

Der er jo andre bedre mer avanserte fuel computere ute og går, spm er om dem er plug and play eller om en nødt på rullende vei før bruk, det vet nok noen andre bedre.

Gen 3 spooler veldig mye fortere enn gen 2, jeg har hatt begge deler og flere av dem, bedre turbo i original form.

Innmaten i min gen2 turbo er byttet og lmm er fjernet, drar som faen men du merker det tar litt tid og få opp trykket.

Originale hjernen er drætt fordi den klarer ikke kompensere riktig når du legger på mye mer morro.
 #458668  av ArildM
 
Du har vel rett i at pengene er bedre investert i ett moderne standalone system enn en omprogramering av org ecu, er ganske kostbart, og som du sier helt låst etter at du har programert den om. Blir vel som ev av disse blitz etc ecuene som finnes å få tak i. Rart å tenke på at bilene ble laget mens windows 3.11 (?) Var det mest moderne os du kunne få, sier jo litt om teknologien som ligger i ecu sånn sett. Enn at ikke en gang windows 95 og pentium var lansert når mr2 var ny :D Enda ser jo sw20 moderne ut, eller kanskje mer tidløs? :) Ser mange sier at fuel cut limiter på 18 psi bare bekrefter at Toyota har laget motoren for å tåle en god del mer trykk enn org :) Gen4 turboen er vel enda mindre? Må i så fall nesten være restriktiv i toppregisteret?
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 74