TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461584  av ArildM
 
Da er det avgjort ganske så greit.

Per i dag finnes det ingen muligheter for å få godkjent Japansk-solgte kjøretøy i Norge.
Her nytter det ikke å vise til delelikheter, avgasser fra andre kjøretøy med samme motor etc.

Det finnes noen alternativ:
- Toyota Norge kan utsende dokumentasjon på at dette spesifikke kjøretøyet innfrir krav til typegodkjenning (sjansen for det da :lol: )
- TüV papirer som viser at kjøretøyet er mulig å godkjenne (dette involverer vel krasjtester etc, ala det et firma i Norge prøvde på når de krasjtestet en Japansk Supra i Tyskland, bare for å finne ut at det var bortkastet ettersom papirene uansett ikke gikk gjennom)
- Amcar har pushet for en regelendring som innebærer at kjøretøy fra Australia, Japan og andre regioner utover USA også skal gå inn under godkjenningsreglene som gjelder for AmCar. Dette er en foreslått regelendring, og tidsramme på noe slikt er alt fra 2-5år +++ . Utrolig stilig om det går gjennom! Men for min del gidder jeg ikke ha bilen stående i garasjen i 5år bare i tilfelle den kanskje blir godkjent når den passerer 30 år...
- Registrering i et annet EØS land, heller ingen garanti for godkjenning når den skal vises i Norge. Samtidig må bilen eksporteres til et annet land, godkjennes i dette landet, og så reimporteres til Norge igjen. Uhorvelig mye jobb for en bil som kanskje ikke er sååå spesiell. Enda.

Dommen er for min del klar, den må brukes til det formålet den ble importert til, deler og konvertering av Smokey.

Puslet litt med en ide om å bruke 3mz-fe, siden 3mz ble levert med automat, men ser ikke så veldig mye poeng i dette siden jeg allerede har 3sgte i Smokey. Men synes tanken om å gå "oem" ish i en SW20 og sette inn 3mz + automatkasse er en slags kombo som kunne ha blitt levert i en GT bil fra Toyota, men SW20 plattformen var aldri helt den rette for en slik kombo. Men å lage noe slik selv i etterkant hadde vært veldig tøft :) Vi får se. Ingenting spikret helt enda. Først å fremst blir det å plukke den Japanske bilen i deler :wink:
 #461585  av magnesmurf
 
3mz er vel ikke noe å lure på når du kan sette i 2gr :wink:
Og turboen er jo langt mer underholdende enn 3mz motoren.

Du får rope ut når du har demontert bilen :wink:
 #461586  av ArildM
 
Nei. Ikke utover at det er tidsmessig korrekt ish? Og ettersom a240 og a540 girkassene er såpass like er det mulighet for at man kunne ha kjørt alt på samme org ecu, så det hadde vært vesentlig enklere elektronikkmessig. Men ingenting sikkert der heller. Jeg venter heller på at noen er gal nok til å prøve å få inn en 2gr og u660 inn i en sw20 :lol: :wink: Så kan noen få trå opp den stien først for meg :wink:

Har jo en 3sgte i knallbra stand, så det var mer en plan som lå i kortene om vi fikk registrert den hvite :wink:

Bilder kommer etterhvert som jeg får satt i gang med demontering :)
 #461602  av ArildM
 
Morsomt å se at A241E kassa har blitt brukt i noe "spennende" i alle fall :)


AW11 ble levert med slushboks i USA, kombinert med 4agze motoren og cruise kontroll!
Ikke så gruelig langt unna det jeg tenker på sikt :)
 #461604  av ArildM
 
Bare litt "note to self":

https://www.mr2oc.com/threads/4agze-man ... 676/page-3

What you need:

- Shifter + Cable
- Brake pedal (it's larger than the m/t brake pedal)
- Transmission with all sensors
- 4AGZE A/T ECU
- 4AGZE A/T wiring harness
- A/T S/C axles
- A/T S/C gauge cluster
- A/T ECT switch
- A/T S/C dash harness


Mye diskusjoner i tråden, men ser at det er en grei oversikt ovenfor på hva som må byttes i AW11 i alle fall.
AW11 har bedre drivstoff økonomi med automat og vistnok raskere fra stillestående og opp til 30-40mph.
Automaten har også en finfin utveksling i motorveihastighet.

Dash og dash harness stemmer nok iht det jeg har funnet tidligere, ser ut atil at det er en analog/digital sak som sender info til hjernen om bilens hastighet i dashen. Ergo må man ha komplett fungerende dash og minimum dash-ledningsnett fra JDM/auto bilen over når man skal konvertere "feil" vei :wink:
 #461605  av ArildM
 
Ser forresten at en del MR2er i USA (selvfølgelig) har Cruise Control.
Ser ut som en egen standalone sak som er mulig å integrere i bilen i fremtiden om jeg har lyst :)

http://www.mr2.com/ARTICLE/AddingCruiseControl.html

https://www.ebay.com/itm/1991-1995-Toyo ... 3416556057
Må nok ha hjerne for denne også, usikker på om standard ledningsnett har uttak for denne. Må sjekke opp en gang jeg får tid. Samme "bryter" som på ALT av Toyota :lol: Inkl Lexus IS300h :lol:

Bilde

Kjekt at den er "dum" og ikke integrert med ECU :wink:
 #461606  av ArildM
 
Delenummer på ledningsnett for cruise-control:
82161-17300
 #461609  av magnesmurf
 
Finnes to forskjellige systemer for cruise control. Har ikke satt meg veldig inn i dette, men skiller så vidt jeg forstår en del mellom usa og jdm utgavene med cruise control.
Usa bilene har cruise control i rattet, mens jdm bilene har den i rattstammen.
På min turbo, som har cruise control er det på rattet, det går ledinger gjennom slepering og nedover rattstammen. Disse forsvinner inn en knontakt på ledingsnettet, og i motorrommet sitter det en aktuator i forbindelse med gassvaieren, nære gasspjeldet.
Mener å ha lest at cruise control på jdm fungerte anderledes enn på US, men kan også være at skillet var på rev3, uten at jeg husker sikkert hva jeg har lest.
Står hvertfall i papirene på min at cruise control ble montert som "dealer option", altså av forhandler etter bilen ble levert.
 #461610  av ArildM
 
Takk :)

Sikkert en slik du har:
Bilde

Som ligger skjult ish nede ved høyre hjørnet i gass-spjeld regionen?
Lærer noe nytt hele tiden da, og kjekt å vite at det er en dealer option :) Altså noe som er relativt kurrant å montere i etterkant.

Ser en del som har beholdt det etter konvertering til 3.gen motor, ser egentlig ganske greit ut, er jo tross alt en helt mekanisk ting som kan legges til som du sier i etterkant av fabrikkmontering. Eksisterende gasswire som normalt går inn på motor flyttes til en brakett som går med wire videre til motor. Så er det en 3. pulley eller hva det heter som styres av en liten motor som flytter gasswire mekanisk såvidt jeg kan se?
Litt trøblete om US utgaven har det på rattet, men samtidig ikke verre enn at man sikkert kan tilpasse det til den "vanlige" cruise controll brytern:
Bilde

Uansett litt opp og frem i tid om jeg blir å bruke noe tid på det, men uansett greit å loggføre litt i tråden om man skulle finne på å gjøre noe slikt. Må se behovet først i alle fall :) Latskapen lenge leve om man ikke en gang gidder å trykke på gasspedalen? :lol: Da er det vel mange som vil si at man strengt tatt ikke behøver kjøre mr2 i det hele tatt :lol:

Men å kunne sette på AC og cruise control på langtur hadde ikke vært heelt forferdelig heller :mrgreen:
Er tross alt 80 de aller fleste steder om man skal på treff til ACR osv osv. Og å kjøre forbi som en anna tulling konstant, som man fort blir fristet til i en kokvarm manuell bil uten AC, kan fort bli kostbart det å :wink:

Føler meg i alle fall trygg på å ha alt jeg trenger til auto swap nå, og nok kunnskap til å få det til å funke. Så får vi se i praksis.

Først å fremst blir det å plukke JDM bilen i småbiter, har mye som skjer i Januar for min del, så blir nok ikke helt enda jeg setter i gang.
 #461611  av magnesmurf
 
Ja, det ser ut som cruisecontrol systemet mitt. Og styringen/bryteren sitter montert inni orginale rattet.
PÃ¥ min har jeg kuttet ut hele greia, siden jeg vil ha uorginalt ratt.

Har forstått det slik at det er mulig å "oppgradere" til et mer moderne toyota ratt og beholde cruise control gjennom enkle grep, og benytte de moderne knappene på det nyere rattet.

Vil jo tro at det er litt mer trøblete å ordne cruise control på automat konverteringen, siden styreenheten til automat kassa garantert trenger noen signaler mtp cruise control.
 #461612  av ArildM
 
Ikke kast det i alle fall :D

Nja, tror egentlig ikke det har noe å si? Cruise Control saken ser ut til å være helt manuell såvidt jeg kan se, så den holder egentlig bare gasswire i en gitt posisjon alt etter hva du gir den beskjed om. På samme måte vil automatkassa prøve å holde korrekt fart alt etter posisjon på gass-spjeldet, sånn grovt sett? Mulig den vil gire ned i oppoverbakker etc, men kan ikke helt si at det skulle ha noen betyning i den grad at det skulle bli farlig. Er ikke verre enn at du gasser på selv om du skulle trenge det. Eneste man trenger er jo bare at spjeldet holder samme åpning når man har behov for det?

Vet ikke hvor mye mer elektronikk som ligger i det, er vel ikke koblet til farts-sensoren på noen måte? Regner med "hjernen" bare er der for å koble ut når den får signal fra bremsepedal? Men mulig den er mer komplisert enn som så.

Motoren er vel bare en "stepper" motor som gradvis trekker til seg wire og skyver den ut igjen basert på hva du selv vil?
 #461617  av magnesmurf
 
Min fungerer hvertfall mtp på fart, så den må få et hastighetssignal av noe slag. Er jo hastighetsignal både fra ecu og fra speedometer, men siden det til speedometer er mekanisk fra girkassa er jo en logisk gjetting at cruisecontrol benytter seg av hastighetssignal fra ecu, som igjen får dette fra abs systemet.
Sikkert såpass enkelt at den manuelle delen av cruisecontrol systemet bare jobber utfra om hastighet øker, synker eller er konstant. Og motoren som regulerer wire til gassspjeld kun jobber utfra at hastighet skal holdes konstant.
På den gamle camryen jeg hadde fungerte hvertfall cruise control på den måten.

INGEN deler blir kastet her i gården. :wink:
 #461618  av ArildM
 
Høres nok rettere ut som du sier :) Kanskje litt veel primitivt som jeg har tenkt meg det.

Men ettersom feks AW11 supercharger auto har en høvelig lik cruise-control funksjon ser jeg for meg at det bør fungere på automatkasser noenlunde like greit som på manuell :) Forresten er det ikke alle SW20 som har ABS (min feks), så speed signal kommer vel ikke nødvendigvis fra ABS (ref min bil)? Mener i alle fall at det er gitt fra en analog-digital konverter av noe slag i dashen på automat-biler, ergo også derfor man må flytte over dash- harness og instrumentpanelet i dashbordet over? Igjen har ikke AW11 ABS, så det underbygger vel teorien min om at A241E kassa i alle fall ikke er avhengig av ABS signal for å få TCU/ECU til å fungere korrekt.

Som sagt, først å fremst blir det å få strippet JDM bilen som er planlagt, så kan slike ting som CC være noe som er langt frem i tid :wink:
 #461653  av ArildM
 
Fensport har faktisk 2stk hybridturboer tilgjengelig:
https://www.fensport.co.uk/collections/ ... urbo-rev-3
https://www.fensport.co.uk/collections/ ... urbo-rev-3
Da CT20B turboen. Bare et mulig alternativ til Turbo Technics om man vil ha hybrid turbo (for Stealth look). Turbo Technics er vel også litt uklare på om det er CT26 eller CT20 de bygger om? Har i alle fall vært snakk om det.

Finnes også Downpipe med katalysator på GT4 play:
https://gt4-play.co.uk/shop/sports-cat-down-pipe

Om det skulle bli behov ifbm EU kontroll noen gang.
 #461655  av magnesmurf
 
Finnes jo plenty av forskjellige turboer, da de fleste som bygger om også tilbyr oppgradering.
Ct21 fåes fra ATS.
Nevnte jo den litt snodige ctx28 saken, som egentlig er en garret turbo, som tilpasses et portet ct20b hus.
Den skaen fra gt4play er nevnt.
Vet mr2 ben har en service med ombygging av turboen, ligger på nettsidene hans.

Burde egentlig laget en egen tråd på forumet med link til alle oppgraderingsdeler i de forskjellige kategoriene :wink:
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 74