TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462081  av ArildM
 
PÃ¥ bytur :)
Parkeringskjeller er morsomt :mrgreen:
Vedlegg
IMG_20200625_110626.jpg
IMG_20200625_110626.jpg (3.08 MiB) Vist 1392 ganger
 #462261  av hmsilset
 
Smokey er så tøff at ingen tør å nerme seg ;)
 #462263  av ArildM
 
Takk :D Bråket så mye at alle El-bilene ikke turte å nærme seg 8) 8) 8)
 #462978  av ArildM
 
Automatprosjektet er enn så lenge skrinlagt.
Elektronikken som stopper, blir en del mer jobb en først planlagt.
Beste løsning er ProEFI som har full styring for A241 og tilsvarende kasser, men må lage ledningsnett fra grunnen av og prisen på motorstyringen blir ganske heftig.

Ellers er det vel 6-7 år siden regreim service, så da ble det litt refreshing av motoren i år :)
Vedlegg
IMG_20201227_100438.jpg
IMG_20201227_100438.jpg (3.91 MiB) Vist 427 ganger
IMG_20201227_143706.jpg
IMG_20201227_143706.jpg (3.16 MiB) Vist 427 ganger
IMG_20201228_100510.jpg
IMG_20201228_100510.jpg (3.13 MiB) Vist 427 ganger
IMG_20201228_100518.jpg
IMG_20201228_100518.jpg (4.06 MiB) Vist 427 ganger
IMG_20201228_100524.jpg
IMG_20201228_100524.jpg (3.8 MiB) Vist 427 ganger
IMG_20201228_100709.jpg
IMG_20201228_100709.jpg (3.19 MiB) Vist 427 ganger
 #462979  av ArildM
 
Biltema sin hydrauliske løftevogn er forresten ypperlig til å ta ut motor på MR2 :)
Bare å plassere vognen under så har du heis både på løftebukken og på vognen. MR2n hang på bukk og så senket jeg bare motoren ned med løftevogn :)

Ellers anbefales det å ta løs drivakslingene fra hubbene før man begynner. Ble litt vanskelig å få de ut når jeg allerede hadde løsnet de fra girkassesiden :lol: :roll:

Jaja, 7 år til neste gang :)

Blir komplett regreimsett nå, alle strammere, alle pakninger (inkl oljepumpe og de på kammene). Ny toppdekselpakning. Ny komplett tenningssett med tenningsmodul, rotor, lokk, pluggledninger og plugger

Har også kjørt komp-test før jeg tok ut motoren. Alt så bra ut. Cyl 1 hadde 8 psi mindre, ellers jevnt over hele linja.

Også har jeg komplette foringer i understell bak som gjenstår, siden jeg bare tok de forran i fjor.

Fint med litt romjuls-syssel :)
 #462980  av Myklebust
 
Så bra den får beholde manuellgiret :mrgreen: :mrgreen: (neida du gjer som du vil!)

Proff-mechanic! :D
 #462981  av Makk
 
Vel alle kan innse sine kjempestore feil, nå er automatgiret avlyst, prise herren, og nå står det bare igjen å foreta en innsamling slik at synderen kan sette på ett eksosanlegg med 2x stusser, slik det står skrevet i den hellige bok :mrgreen:
 #462982  av ArildM
 
Dere altså <3 :lol:
Har brukt en meget ineffektiv dag til å se på sjakk, lakkere 2 brakketter og vaske motorrom :lol:
Men har jo god tid enda før året er omme :mrgreen:

BTW: Har allerede reservert ny eksos, singel exit den også :lol:
BTW: Single exit eksosen jeg har nå droner mindre på landeveiskjøring i 5 gir enn dobbel eksosen jeg hadde før :lol:
 #462983  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Biltema sin hydrauliske løftevogn er forresten ypperlig til å ta ut motor på MR2 :)
Bare å plassere vognen under så har du heis både på løftebukken og på vognen. MR2n hang på bukk og så senket jeg bare motoren ned med løftevogn :)
Kikket på den, men er ikke selve håndtaket i veien når man skal senke ned bilen så motor er i nærheten av brettet?
Har ikke du bestilt samme eksos som meg?? :wink: :lol:

Om girkassen. Tror paul woods kan ordne komplett ledningsnett til deg, men ecu må du nok ha ettermarked for å få det til å virke. Paul er jo guruen på slike ting, og den mest pålitlige fyren som finnes når det gjelder mr2.
 #462984  av ArildM
 
God observert. Tok bare løs selve håndtaket under senkeprosessen. Hvis ikke hadde det vært fint plantet oppgjennom hjulbrønnen/rammevangene :lol: Ikke noe stort problem, selv om jeg skulle ønske den hadde vært mulig å legge ned (har sett det finnes slike over dammen). Finnes i Norge også men da til enda mer uhyggelige priser enn biltema sin som såvidt var forsvarlig å bruke penger på :)

Spørs da om vi noen gang får eksos da :roll:
Men om vi får eksosen så blir det i så fall en slik:
https://www.tcsmotorsports.com/collecti ... ust-system

Etter å ha pendlet litt med MR2n i sommer (og blitt eenda gamlere :lol: ). Så tenker jeg at lavt støynivå er blitt enda viktigere :)

Hvor er merkene (på motoren) til reg-reima på 3.gen motoren?
Følgte Bob-Phams guide på YouTube og gen 4 og 5 hadde klare markeringer på både veiva og og kammene.
MÃ¥ vel kikke litt i BGB i morgen :)

Pakningen på topplokket var forresten så sprø at den knakk i 10 biter når jeg skulle plukke den av.
BTW senter innsug - suger! :lol: Måtte demontere halve innsuget for å få av topplokket :roll:
Men mye drittjobb tatt unna i dag. Stort sett bare montering som gjenstår :)

TCS sitt 9" viftekitt var forresten absolutt ikke plug and play...
https://www.tcsmotorsports.com/collecti ... shroud-kit
Fulgte ikke med skruer for å montere viften fast i ramma de hadde lagt for å montere på IC. Og gjengene var ikke noe som stemte med noe av Toyota boltene jeg hadde liggende... Måtte gjenge opp på nytt igjen. Klippet av OEM viftekontakt og skjøtet den på den nye viften. Et par timer "bortkastet". Men har man ført brukt penger på det er det kjedelig å bare trø det i søpla... Mulig det tvinger mer luft gjennom IC siden jeg ikke hadde "block off shroud" , men vifta flytta ikke noe enormt mer luft enn oem vifta om jeg skal bedømme 100% partisk av følt lufttrykk på hånda mi.
Men den bråkte mer da :lol: :mrgreen:
Lakkerte alt svart, og fikk bytta bensinfilter og igniter i dag. Motorrom = Ferdig :)

Skal prøve å få tatt noen bilder underveis :)
 #462985  av Makk
 
Om du ikke klarer å finne merket på veivakslingen, så kan du løsmontere nedre deksel og løsmontere reimhjul, se bilde :

Bilde

Deretter kontrollerer du at kamakslinger liner opp i TDC også, om ikke må du ta en omdreining til :

Bilde

Sett motoren i TDC før reimskifte, og så bruker du en svart sprit-tusj til å merke en tann på veiven, og også en tann på hvert reimhjul, bruk bremserens først!, matche disse merkene dine bort på blokk/topp med gode opplinede merker, da har du dobbel sikkerhet av hva du har gjort og kan kontrollere deg selv at ingenting har flyttet seg når du knøder på ny reim, slik har jeg skiftet reimer over 10 ganger på flere motorer, du er safe som faen her om du gjør det slik, husk å tre på reima slik at den siden mellom veivaksel og første kamaksling er god å stram, her skal det være INGEN slakke, samt slakke mellom begge kamakslinger skal ikke være tilstede, all slakken din skal være på strammehjul-siden ;)

Når du holder på å drar i dette her, er det veldig lett at noe kan vri seg, holdt ett godt øye opp mot det her, klemme litt på reimen for hånd der strammeren sitter er en god ide, da vi du få enda bedre tension rundt hele reima, sjekk at ingenting slakker noe annet sted enn der strammeren din skal inn, typisk lett at en tann hopper på vannpumpe eller oljepumpe, noe som ikke har NOE å si for akkurat de to komponentene, men om det flytter seg slik at en tann hopper over veivaksel f,eks? Da flytter du begge kammer 1 tann, noe som er bad 4 bizniz.

Roter motor for hånd to hele omdreininger, om du liner opp TDC igjen og dine egne tusjmerker uten problem, da har du vært flink gutt ;) merk : Øøørlite forskjell mellom tusjmerkene dine er forventet, en hel tann er ikke!

Om du absolutt ikke finner TDC merket på noen måte, så er tusj-måten safe uansett situasjon, for målet ditt er å bytte reimen uten at noe som helst flytter seg, har gjort dette også på trassige motorer uten noe særlig merking :)

Benytt også sjangsen til å kontrollere ventilklaring, dette er dritlett når du har motor ute, camshaftloben skal peke rett opp, mål under mellom bucket og kamaksel.

Om du må til å shimse her, så er det NÅ du må gjøre det siden regreim skal av uansett, og siden kamakslinger har merker som peker rett opp og lette å se, sett dem hit før du evt demonterer, siden du har gen 3 har du shim under bucket, å kamaksling MÅ av.

Om du må shimse? Mål shimsene du plukker av å line dem opp, skriv ned hva dem målte på alle å hva du har plukket ut, så trekker du fra hvor mye du må ned i shim, så kjøper korrekt shim, hit me up om du trenger hjelp med slikt, har shimset flere motorer og det er ikke så grusomt vanskelig, men veldig mye trassig demontering på 3sgte, du bør absolutt sjekke/gjøre om nødvendig når motor er utem intervallet på 3sgte er 120 tusen km, dvs de fleste rearcuts er i sonen der dette bør sjekkes, det er ikke en veldig kjent sak at dem blir for tighte, men en vet aldri, do it anyways.

Skift clutch og lagring også, og slavesylinder :mrgreen:

Med motor ute, sjekk alle små rør og slanger bak/rundt turbo, bak toppen under innsug mellom blokk/topp, alle små vannslanger du aldri har sett før, bytt dem og sett på kraftige slangeklemmer, disse er MEGA kuk å komme til med motor i bil...

Og skift grommeten på PCV ventilen din, alltid en trassig en som coater toppdeksel :D

Angående den viften du har kjøpt, sjekk at den oppfører seg som en "puller" og ikke en "pusher" der den står, du vil ikke at den skal presse luft ut mot luftinntakssiden, dette fanger varm luft i Intecooleren din, long story short, den skal suge inn mot motorrom, grunnen til at omtrent alle vifter er montert sånn er at alle puller-vifter er 20% mer effektive enn pushervifter, google it if you want :)

En jeg kjøpte som direct replacement til original radiatorvifte på min gamle ST185 blåste luft FOROVER, dette fanget varmluft i radiator mot luften du møter når du kjører, å bilen ble varm i 80... haha, måtte koble den om så den gikk andre veien, derfor, dritviktig å sjekke vifteretning, spesielt på intercooler for du vil aldri merker det på noen måler eller noen ting.

Btw guys, jekketralle og en palle med en klosse på riktig sted under bunnpanneskruer like ved regreim er super på 3sgte removal, om du har en du kan låne, lang å fin å du kan dra ut motoren å manøvrere den som ønsket :D
 #462988  av ArildM
 
Takk for perfekt svar! Akkurat det jeg lurte på :) Var den nedre delen jeg ikke kunne finne noe merker på. Greit å få en måte å sjekke det øverste også på slik at det blir perfekt :) Ser kammene treffer perfekt, så da må jeg bare se at veiva også er rett. Motoren går jo som den skal så er jo mot formodning at noe er feilmontert, men når man først har alt ute er det greit at alt bilr 100%. Særlig for å få ro i sitt eget hode :lol: :mrgreen:

OEM reim er vel grei på denne måten siden den har markeringer på hvor alt skal treffe, men genialt med tips på hvordan det skal monteres.

Hvilken klaring skal det være på ventilene? Kunne sikkert ha googlet men du er jo guruen her :mrgreen:

Clutch og utløserlager ble byttet for ett eller to år siden? Har funka fint :) Gjorde da det uten å ta ut motor, kun kasse. Anefales ikke vs å ta ut hele motor. Like greit å ta en sånn storjobb/sjekk hvert 10.år eller så :)
Reima som sto på nå var heeelt mint, så kunne sikkert ha kjørt med den en stund til.

Både PCV grommet og PCV ventil er ny :) Org greier der også.

Viften ble dobbeltsjekket, altså først sjekket jeg polarisering på org vifte, og så samme på ny vifte. Ikke noe å sjanse med siden Toyota alltid er så logiske på fargekodene på ledningene sine (org kontakt hadde blå+sort og blå +rød ledning). Ser jo ganske enkelt når en ser på viftebladene om den trekker eller skyver. Tenkte den tanken jeg også :D Gammel lærdom fra når man bygget sin egen stasjonære PC i gode gamle dager (var forsåvidt mye inne på casemodding når det var populært også) :)

Har alle MR2 i EUR bare en vifte på radiatoren foran? Synes så tydelig å minnes at JDM bilen hadde to vifter på radiatoren :? Ikke at bilen noen gang blir varm, men mener Hans Martin slet med heat soaking når han kjørte på bane med Smokey.

Jekketralle, doh :lol: Hadde nok vært mye mer anvendelig enn den jekketralla fra Biltema :lol: Men men, den fungerte ypperlig som en kostbar mobil verkstedbord også så den fra biltema var jo brukende til noe i alle fall :lol: :mrgreen:
 #462989  av Makk
 
Innsug er 0.15 - 0.25mm, legg deg gjerne så nært 0.25 som mulig, innsugsventiler har det med å krype nedover

Exsos 0.20 - 0.30mm - midt i cirka 0.25 er perfekt, eksosventiler har jeg sett på flere typer motorer at dem skjer mindre med.

Om alt er på minimum, gjør noe med det nå.

Om du ikke får ihvertfall 0.10 blad under en ventil da nærmer du deg kritisk.

Når du har målt alle å tegnet inn hva du får på hver ventil (jeg tegner et ventilkart med nummerne i, og en boks ved siden av der jeg kan skrive hvilket shim som står i om det må ut å måles) er det tid for demontering.

Toyota shims som er originale kom i 0.01 increments, så du kan jo også oppleve noen artig 2.97 eller 2.73 verdier f,eks.

Dem du får i handelen er 0.05 increments.

Eksempel, du måler innsugsventil til minimum 0.15, da skriver du ned det og tar av kam når alle andre er målt, ta ut shim og mål det med mikrometer, la oss si at her står ett 2.89 shim..siden du vil ned 0.10 slik at du får 0.25 på ventilen, så kjøper du ett 2.80 shim :)

OM du ikke får under ett eneste føleblad (usannsynlig) får du ikke målt, da må du ut med shimset og måle det, så går du ned med hele maks tillatt klaring, 0.25 på innsug i shim size, monterer alt sammen igjen å måler på nytt.


Dritviktig : kamholderne må på plass samme vei og samme sted, line dem opp!

Disse kan ikke bytte plass ellers kan en rive en kamaksling/opplagring, å akkurat her SKAL du bruke momentnøkkel, for mye tildraelse her ender i katastrofe..
 #462990  av ArildM
 
SuperTNX :D
Blir nok noen timer i kveld :)
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74