TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460579  av ArildM
 
Begynner så smått å bli ferdig med alt under bilen. Fått inn girkassen og fått montert de fleste tingene på plass igjen på undersiden. Fulgte den Japanske videoen, og brukte BGB når jeg var i tvil om moment osv. Var litt spennende å bare la motor henge i ett motorfeste, men det gikk veldig fint. Fikk litt vinkel på motoren slik at kassen var lettere å lure ut.
Har vært myyye jobb, og påskudd til å kjøpe enda litt mer verktøy. Anbefaler å være godt rustet om man skal begynne med en slik jobb.

Tror faktisk det hadde vært enklere å bare ta ut hele motoren sånn strengt tatt. Men er nesten ferdig uansett nå :)

Blir spennende å få startet bilen og testet litt etterhvert, gleder meg til å få montert de nye intercooler rørene også. Har trua på at det blir rett bra etterhvert dette :)

Har brukt ca 5 liter prickbort under, var genialt å bruke som motor/girkassevask!

Bilde av gammel clutchplate og bilde av nytt letta svinghjul montert:
54458185_563693467483253_966250698230464512_n.jpg
54458185_563693467483253_966250698230464512_n.jpg (25.23 kiB) Vist 2185 ganger
53919180_2587567791315918_6060845676730777600_n.jpg
53919180_2587567791315918_6060845676730777600_n.jpg (19.55 kiB) Vist 2185 ganger
 #460582  av Rolla75
 
så lett ut det svinghjulet ditt :D
spent på hvordan du syns det er med letta svinghul på turbomotor :?:
 #460584  av ArildM
 
Vekta er vel på 12lbs eller 5.4kg ish. Originalt er det vel faktisk "bare" 16lbs eller 7.2kg.
Og det kan vel faktisk stemme, ble relativt overrasket når jeg tok ned det originale og hadde forventet en 10-12kgs svinghjul. Men uansett nesten 2kg roterende masse frigjort. Er jo selvfølgelig en del roterende masse igjen i reimhjul og internt i motor, men tipper det utgjør en viss forskjell uansett. Meget spent på utfallet uansett.

Håper jeg ikke får for mye klapring ("flywheel chatter"), ellers kan jeg vel ikke se annet enn at det må bli bra? :)
Forresten verdt å ta med at om det følger med ett lager i clutchsettet når man skal bytte på 3sg(t)e motorer så skal det kun brukes om man har rwd config. Mange takker til David og Roger Håland som gadd å svare på en søndags ettermiddag :mrgreen:

Både gamle svinhjulet og clutchplata var glasserte, kan vel stemme med hvorfor clutchen bare tok de siste cm før pedalen var helt ute. Så jeg gleder meg til å få en skikkelig clutchpedal igjen! :D

Akkurat nå har det lava ned 30-40cm snø på en dag, så testkjøring i vårsola virker fremdeles som en fjern drøm :lol:
 #460594  av ArildM
 
Første oppstart utført. Funker fint så langt :)
Skal få luftet clutch og montert IC rør osv så er ting klart for sesongen :D
 #460595  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Første oppstart utført. Funker fint så langt :)
Skal få luftet clutch og montert IC rør osv så er ting klart for sesongen :D
Clutchen kan være litt tricky å lufte på disse bilene.
Kan oppleve å aldri få ut lufta.
Trikset som fungerte for meg var å holde clutchpedalen nede, samtidlig som jeg brukte en suger for å suge ut det siste av luft og væske.
Denne er hånddrevet, får dyrere utgaver på biltema som man kobler på trykkluft. https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000031634
 #460596  av ArildM
 
Tnx, har den du linker til, likte den ikke 100%. Søkte litt på YouTube/Google og fant denne:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000032440
Som funker mye bedre imho, ser ut til at den selges i flere land under forskjellige merker, men virker å være samme som Biltema fører. Tror det store kammeret fører til mer vakum? Men er usikker, bare min erfaring. Uansett et helt genialt verktøy å både for å brytte bremseveske og å lufte bremsene :)
Skal få dama til å hjelpe til med luftinga, vet det er litt tricky å få til skikkelig :)
 #460597  av ArildM
 
Disse er også en livredder:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000030999

Bilde
Helt geniale om man skal løsne på koblinger som har sittet fast i maange maange år. Feks clutchslangen som går inn på slavesylindermekanismen. Hadde ikke hatt sjans om å få den løs uten disse.
Genialt siden de settes på en skralle, så får du godt moment :D
 #460598  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Tnx, har den du linker til, likte den ikke 100%. Søkte litt på YouTube/Google og fant denne:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000032440
Som funker mye bedre imho, ser ut til at den selges i flere land under forskjellige merker, men virker å være samme som Biltema fører. Tror det store kammeret fører til mer vakum? Men er usikker, bare min erfaring. Uansett et helt genialt verktøy å både for å brytte bremseveske og å lufte bremsene :)
Skal få dama til å hjelpe til med luftinga, vet det er litt tricky å få til skikkelig :)
Jeg har denne fra biltema. Fungerte fint for min del mtp å lufte clutch. Men den bråker litt når den er tilkoblet trykkluft. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000034737
 #460599  av ArildM
 
Meget fornøyd med den jeg har nå i alle fall :) Mener den er litt mindre enn du linket til, så litt på den også.
Uansett, genialt verktøy, og genialt verktøy får du aldri nok av :)
 #460615  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Tnx, har den du linker til, likte den ikke 100%. Søkte litt på YouTube/Google og fant denne:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000032440
Som funker mye bedre imho, ser ut til at den selges i flere land under forskjellige merker, men virker å være samme som Biltema fører. Tror det store kammeret fører til mer vakum? Men er usikker, bare min erfaring. Uansett et helt genialt verktøy å både for å brytte bremseveske og å lufte bremsene :)
Skal få dama til å hjelpe til med luftinga, vet det er litt tricky å få til skikkelig :)
LUftet clutchen på min turbo idag. Enda litt mer tricky enn på NA biler. Anbefaler en slik enveis luftenippel på slavesylineren i tillegg til sugepumpe. Pass på å åpne luftenippel skikkelig. Og få gjerne en 3mann til å konstant etterfylle clutchvæske, da det forsvinner fort når man først suger med full åpen luftenippel.
 #460616  av ArildM
 
Takk for tipset :) Blir spennende å se om vi får det til. Vet det går fort ned på vesken, så egentlig vært greit å være 3stk sånn sett. Er det normalt at hjulene går forover når man slipper ut clutchen og bilen er i fri? Ser det står noe om justering av clutchpedal i BGB, så jeg skal prøve meg frem litt til jeg finner en stilling jeg blir nøyd med og som er innafor kravene til BGB.

Nytt motorfeste er på plass (motorfeste foran), så liiittegrann bedre ut enn det gamle :wink:
Har lakkert ett IC rør, men venter på temperatur nok til å lakkere det andre. Har vært såvidt på pluss-siden her i noen dager og er litt for kaldt til å få lakkert noe skikkelig. Lurer på om jeg skal lakkere toppdekselet på motoren rødt samtidig, får se hvor mye jeg gidder :)
 #460623  av ArildM
 
Da har Smokey kommet seg ut i sola igjen :)

Fått montert ferdig det siste i motorrommet, inkl nye intercooler rør, virket meeget oppegående.
Fikk seg ett lag med sort lakk, for å holde alt under radaren på Eu kontroll.

Alt funker glimrende nå! Ble helt fantastisk med ny clutch, slave/master sylinder og letta svinghjul. Ikke noe knirking i clutchen når man trør den inn, og den tar ikke heeeeelt ytterst slik som den gjorde før. Alt i alt meeget fornøyd.

Nye intercooler rørene hadde ikke tilkobling til AC Idle up valve, noe jeg tipper stammer fra Celicaen (?) motoren en gang kom fra. Skal prøve å bare fjerne hele vakumslangene og tilkoblingen å se, men så langt kan jeg ikke merke at den er koblet fra. Takk til David og Roger som kommer med litt råd når jeg trenger :D

Boost måleren i dashen funker forresten også glimrende, kan absoulutt anbefale denne modden til de som ikke vil ha egen turbotrykksmåler stående å "stikke ut" annet sted i kupeen.

Klar for en ny sesong nå! :)
Vedlegg
57348229_318027108874103_736264764421832704_n.jpg
57348229_318027108874103_736264764421832704_n.jpg (835.45 kiB) Vist 2006 ganger
 #460637  av ArildM
 
Om noen lurer på så er lettet svinghjul på 3sgte motor sterkt å anbefale!

Mulige negative sider med lettet svinghjul:
- Har ikke noe "flywheel chatter" slik som jeg ser på en del videoer på nettet.
- Kanskje ørlittegrann vanskeligere å få en helt jevn start nå i 1.gir, men absolutt ikke noe problem eller vesentlig verre enn oem clutch / svinghjul.

Positivt:
Responsen fra motor er bare helt magisk! Mye av den seige følelsen jeg forbinder 3. gen 3sgte helt borte. Motoren virker mye kjappere på å respondere ikke bare i fri, men også om man skal gi på litt gass. Virker bare generelt sett mye friskere og kjappere responsmessig.

10/10 would do it again!

Neste steg videre:
- Fult bytte av Polyforinger i understell. Koni og eibach demperne er bare magisk, men føler fremdeles at det er litt "vugging" før den er helt på skinner. Så en del foringer (som sikkert er originale...) som er synlig dårlige, så her blir det full utskiftning. Husker enorm forskjell på AW11 etter å ha gjort samme jobben i Latvia. Ble nybil følelse med en gang :)
- Få montert foringene i girsjalteren i kupeen, har alt nytt fra Toyota, blir bra å få fresha opp alt her nå. Ble merkbart bedre bare med nye foringer på sjaltern på girkasseside.
- Støydemping. Har bestilt betyl matter fra tyskland (11.5eur per kvadrat). Samt dempermatter (både 5 og 10mm matter). Satser på en siste gang med full demontering av interiør :roll:

Dette er en av de siste store tingene jeg føler bilen trenger før den er klar for å brukes, mye! :mrgreen:
 #460639  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Om noen lurer på så er lettet svinghjul på 3sgte motor sterkt å anbefale!

Mulige negative sider med lettet svinghjul:
- Har ikke noe "flywheel chatter" slik som jeg ser på en del videoer på nettet.
- Kanskje ørlittegrann vanskeligere å få en helt jevn start nå i 1.gir, men absolutt ikke noe problem eller vesentlig verre enn oem clutch / svinghjul.

Positivt:
Responsen fra motor er bare helt magisk! Mye av den seige følelsen jeg forbinder 3. gen 3sgte helt borte. Motoren virker mye kjappere på å respondere ikke bare i fri, men også om man skal gi på litt gass. Virker bare generelt sett mye friskere og kjappere responsmessig.

10/10 would do it again!

Neste steg videre:
- Fult bytte av Polyforinger i understell. Koni og eibach demperne er bare magisk, men føler fremdeles at det er litt "vugging" før den er helt på skinner. Så en del foringer (som sikkert er originale...) som er synlig dårlige, så her blir det full utskiftning. Husker enorm forskjell på AW11 etter å ha gjort samme jobben i Latvia. Ble nybil følelse med en gang :)
- Få montert foringene i girsjalteren i kupeen, har alt nytt fra Toyota, blir bra å få fresha opp alt her nå. Ble merkbart bedre bare med nye foringer på sjaltern på girkasseside.
- Støydemping. Har bestilt betyl matter fra tyskland (11.5eur per kvadrat). Samt dempermatter (både 5 og 10mm matter). Satser på en siste gang med full demontering av interiør :roll:

Dette er en av de siste store tingene jeg føler bilen trenger før den er klar for å brukes, mye! :mrgreen:
Angående girsjalteren. Gikk over min isted. Den guiden fra NZ siden er litt rotete. Så bommet på et delenr selv. samt at den bare nevner noen deler i forbifarten uten delenr.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 74