TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461151  av magnesmurf
 
ArildM skrev: 2GR + U660E 6trinns automat hadde ikke vært så dumt? :mrgreen:
Evora IPS har noenlunde samme motor og drivverk og pusher 0-100 på under 5 sekunder, og den veier 1400kg ish?
Evoraene har visst hatt litt trøbbel med girkassene sine på de første bilene. Er visst en form for automatisk styrt manuell kasse hvis jeg har skjønt det rikitg?
Ser at flere av lotusgutta bytter til E153 kassa :lol: Så kanskje greit å beholde den, men bytte litt dreving for lavere turtall :wink:
Når det er sagt, 2gr med kompressor hadde vært en drøm.
Denne er svindyr, men hadde vært morro. 2gr topper like over 500hk med den :shock:
 #461156  av ArildM
 
Trodde jeg skulle bli skutt ned når jeg lufta automatkasse på en SW20 :lol:
Joa Lasse, meget interessant spørsmål, har egentlig ikke sett så mye på det, men tenkte bare at ettersom det passer og fungerer i en Evora så bør det jo holde i en MR2 også.
Evora er jo mer en GT bil fra Lotus, noe som etterhvert har blitt behovet mitt også, nærmeste skikkelige Cars&Coffe er 1-2timer unna, og det er lite "mountain passes" her som jeg kan leke meg i. Så hvorfor ikke lage seg en "budsjett" Evora?

Måtte nesten google litt og ser at 6trinns kassen bruker et planetsystem i girkassa, så ikke en tradisjonell "slushbox", men ikke CVT heller. Er vel ingen clutch i en slik kasse? Mer et sett med gir som kobles ut og inn?



I utgangspunktet er jo problemet slik, dama har ikke lappen for manuell, og etter å ha søkt litt om emnet kan hun i verste fall miste kortet om hun ikke får stempla inn manuell i førerkortet. Ikke vil hun eller gidder hun heller. Så stakkars meg kan ikke nyte en MR2 tur og en pilsner uten å havne på alvorlig uføre med loven, eller evt å kjøre frem og tilbake til postkassa :lol:

Tanken da var egentlig å bytte til en Lexus SC430... Meeeen, da må man bytte bil, og mulig den blir for høy for garasjen for å kunne parkere lexusen under om vinteren, pluss at man kjøper en 20års gammel premiumbil, som ingen helt vet standen på. Ergo kan bli kostbart og mye usikkerhet. Men så har jeg jo selv en strøken SW20 som snart er veteran, alt er bytta og shina opp, nada rust osv. Så hvorfor ikke bygge på den?

3sgte motoren har jeg jo plass til i Rav4n også, så vinn vinn?

Så langt vet jeg at det må ordnes med motorfester, ledningsnett, og litt jobb mtp å få girkassen til å gire korrekt. Har såvidt lest at enkelte modeller har styring av girkasse via bilens hjerne, mens andre har egne moduler. Så spørs det om man vil odrne paddle shifters ala Evora og hvor mye man skal ordne, eller om man heller bare skal prøve å få den til å se ut som en stock SW20 auto innvendig.

Mange muligheter å pusle med fremover i alle fall :)
Når han på Roads untraveled, som har kjørt mye MR2, og selv eier en turbo; Sier at 2GR Sw20 er det ultimate, så må han vel være inne på noe?

Enn så lenge så funker 3sgte motoren prikkfritt altså, men dette ble bare et spennende "neste kapittel" tankeprosjekt for Smokey :)
 #461158  av ArildM
 

SÃ¥nn virker en U660E kasse :)
Fancy greier :D
 #461159  av ArildM
 

Ok, da sammenlikner vi Evora med en 911, og finner ut at Evora er best :mrgreen:
Kanskje ikke raskest, men best :wink:

Egenvekt Evora;
1440kg ish

Egenvekt Mr2:
1250kg

Så en helt frisk fin 2GR i MR2, med autolat U660E bør funke heeelt finfint. Få det godkjent i vognkort? Så kan man evt sette inn en kompressor etterhvert 8)
 #461161  av magnesmurf
 
ArildM skrev: Så en helt frisk fin 2GR i MR2, med autolat U660E bør funke heeelt finfint. Få det godkjent i vognkort? Så kan man evt sette inn en kompressor etterhvert 8)
Trenger ikke vente med kompressoren :wink:
Nye reglene fra BT gir jo klarsignal på opptil 200kw (320hk) per tonn.
Så sånn ca 400hk i 2gr med kompressor blir akkurat samme som lotus tilbyr i evora :wink:
 #461166  av ArildM
 
Hmmm, fack det var jo det også jo :mrgreen:
Men hvor i huleste skal jeg finne en komplett automat sjalter til SW20?
Alle som bygger om til manuell kaster vel driten så langt de klarer :lol:
Ser i alle fall at det er relativt enkelt å få byttet til autolat girspaken, er bare sjaltern og dekslet oppå som er annerledes, også kablen da.

Denne så jo ikke dum ut feks?
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... al-rotrex/
Bilde
This kit is a bit of an oddball. HKS designed it for a little minivan called the Alphard but it can be bolted to any 2GR-FE engine

MK2 MR2 2GR:
We haven’t done this install yet, not 100% sure if the sc and intercooler will fit beneath the stock engine lid but it seems likely. The intercooler seems to be in a great spot to draw cool air in through the engine lid. You could also fairly easily route custom pipes to the side mount intercooler location from the original engine.
MR2 med automat ble vel kun solgt i USA såvidt jeg kan finne ut?
Om noen vet av noen huggere eller annet så gi en lyd :D

Neste blir vel å studere noen som har byttet til 2gr med manuell, se litt hva som må gjøres mer spesifikt.
Drivakslinger er vel det eneste jeg vet så langt som må lages custom, tipper Wiregap eller Tweaked kan lage ledningsnett. Lage en plan for hvordan man skal få styrt automatkassa, usikker på om den er operert med kabel eller om det er no slags elektronisk styrt, så har litt å sette meg inn i enda :)

Avgass bør jo være null stress siden 2gr er såpass ny? Bremser og chassis bør jeg jo kunne få dokumentert er likt MR2 turbo, så det kan bli spennende dette :)
 #461167  av ArildM
 
Info:
https://wilhelmraceworks.com/blog/2gr-swap
Stuff:
https://frankensteinmotorworks.squarespace.com/shop

Komplett engine swap kit:
https://www.rat2motorsports.com/product ... ll-diy-kit
Finnes i alle fall et komplett kit her for å sette det inn i en bil med E153 kasse. Sendte de en mail for å høre om de har noen erfaring med autolat kassa :)
Synd dollarkursen er så dårlig for tia :roll:
Kan vel gjøre det billigere om man skaffer alle delene selv, men hvorfor finne opp hjulet på nytt når noen allerede har gjort det før? Her er det jo både ledningsnett, motorfester, eksos, turtelleradapter +++

Ser vel også ut som at en 3sgte veier 190kg ish?
Mens 2GR veier 162kg ish?
Så vekt bør absolutt ikke være noe problem.
 #461172  av lasse
 
Den kassa ser litt spesiell ut ja, men det virker jo som den er ganske direkte drevet med masse clutcher som drar inn de forskjellige drevene? Er sikkert snop 8)
Det første jeg tenkte første gangen jeg kjørte bil med DSG kasse, var jo trossalt at det hadde vært kult å ha i MR2en, men på den tiden var jo alt av DSG allergisk mot høyt moment :lol:
Har merket de siste gangene jeg har kjørt MR2en at det går for mye tid på giring, bilen skyver jo bra, men mister liksom så mye fremdrift når man girer, og i og med at det er vaiere på MR2 så kan man jo ikke bare banke inn girene heller...
Ang vekt så burde det jo gå, man har jo stort sett litt å gå på på akselvekter i utgangspunktet også, men jeg vil jo tro at den kassa der veier en skvett, selvom e153 definitivt ikke er en lettvekter den heller...
Hadde vært sjukt kult med 2GR og en sånn kasse, men ville nok prøvd å få tak i en så komplett pakke som mulig, med motor/gir fra samme bil, med alle styreboksene, for er det som på tyske biler er ECU til motor og gir ganske sammenfletta ang styresignaler, kutter vel tenning for å få omdreininger til å falle perfekt mellom girene, så du bare kan ha full fjøl på pedalen hele tida :mrgreen:
 #461176  av magnesmurf
 
Tenker du skal ta deg en prat med to mennesker:
Paul woods hos woodsport. Han har bygget om en skokk med biler til 2gr i england. Også med 6trinns kasse fra auris\avensis diesel. Han har mye erfaring med å få ting til å passe osv. Og han tar på seg jobber, så lenge du har penger.
Han kan sikkert oppdrive både girkasse og kompressor fra evora, siden de lages i england. Sikker lettere å få tak i der.

Den andre du skal prate med er Mark Libarache, som driver frankenstein motorworks.
Det er han som har hacket og programmerer om alle ECU til 2gr motorene for å få de til å virke med manuell kasse.
Han har ingående kunnskap rundt hvordan motor ecu og ecu til toyota automatgirkassene virker.

Dette er helt sikkert gjennomførbart, men i og med at vi snakker deler fra lotus og ikke fra toyota kan du troligvis ta 10x på prisen. En 2gr fra toyota koster ca 10000kr i US. En 2gr lotus motor ligger brukt på 100-200k på ebay...
Girkassene er nok like forskjellige prismessig..
Når det er sagt lar det seg helt sikkert gjøre å bygge om en toyotakasse for en brøkdel.. Flere US toyota (highlander, avalon, camry osv) er jo levert med fwd og 2gr, så burde jo være mulig å flytte den girkassa bakover så den gir rwd med litt triksing og miksing slik som paul woods driver med :wink:
 #461182  av ArildM
 
Takk for gode tips! Mulig jeg tar gruelig feil nå, men hele cluet med Evora er jo at den bruker 2GR og meget trolig også U660E kassen i sine biler, er i alle fall 6trinns automatkasse i de også (altså de som er levert med automat).

Ergo ser jeg ikke noe poeng i å skaffe deler fra en krasjet evora etc, når man likegjerne kan bruke OEM deler fra de aller fleste OEM biler levert med 2GR, unntak er da Lexus med RWD konfig, og Rav4 med 4WD (går jeg sterkt ut fra).

Paul Woods snakket jeg mye med ang 20v i AW11, og jeg har sett litt på Mark sine produkter. Tipper Mark kan sitte på litt uvurderlig kunnskap om automatkassene, vet i alle fall han fjerner litt feilkoder ved å hacke orginale 2GR ecuer (pluss litt andre mods).

Etter å ha lest "bloggen" til Wilhelm raceworks ser jeg egentlig ikke noen spesielle utfordringer utover et par ting:
Få automatkassen til å sitte korrekt i bilen, altså få laget fester til denne. Få drivakslingene til å passe, og til slutt få styrt automatkassen.

Her blir nok wiregap/rat2/Paul Woods/Mark de som kan hjelpe meg mest. Må finne ut av hvordan kassa styres, om det er rent mekanisk bør det ikke være værre enn å få ordnet en custom girskifterkabel, og få denne knyttet til en orignal MR2 Automat girsjalter.

Dette blir noe jeg vil gjennomføre selv, føler jeg har såpass mye kunnskap og kompetanse til at dette bør gå veldig fint i garasjen hjemme. Samt mye av gleden er jo prosjektet i seg selv 8)

Eneste forskjellen på Evoraen er vel at den kommer med kompressor? Og selvfølgelig litt egne tweaks interiørmessig. Men utover det mistenker jeg at mye er veldig knyttet opp mot V6 og girkasse / elektronikk fra Toyota.

Her ser du feks preformance modifikasjon til kassen som gir raskere girskift:
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... -5-2gr-fe/
Og den står listet til å passe både Evora med automat, og alt annet av Toyota med 2gr og automat (minus nevnte unntak). Så kan ikke se at Evora har noen store motor/drivverksmessige forskjeller fra alt annet med 2GR motor.

Wilhelm raceworks leverer også Y-stykke eksos som har sveiset inn katalysator, og som passer på feks berk sitt doble eksosanlegg, så en evt godkjenning i vognkort bør være lettere med det på plass.
https://wilhelmraceworks.com/2gr-ypipe

Tror planen sålangt er en frisk 2GR, U660E auotmat, og å få det hele til å fungere. Så kan man evt bygge på med kompressor, preppe girkasse, ordne cruisekontroll/paddleshift osv osv etterhvert som man ser behov/ønsket. Eksos med elektroniske spjeld for å endre støybildet hadde også vært konge (slik som Evora har), en for cruising, en for showoff :mrgreen:
 #461189  av ArildM
 
Da har jeg lest alt for mye, og funnet ut veldig lite :lol:

Marc på frankenstein har såvidt jeg kan se kun fått til å hacke 2GR ECU fra Highlander og Rav4 før 2010. Disse bilene bruker U151E og er levert med fwd (U151F er 4x4, mulig 4x4 modulen kan fjernes for å gjøre den om til en 2wd kasse). Så jeg tipper dette blir beste valg. U660E kassen blir nok tilnærmet umulig å styre uten å enten prøve å ta med seg et komplett ledningsnett inn i MR2n fra en krasjet bil (pga immobiliser), og å prøve å hacke bort den funksjonen. Eller å gå for noe standalone oppsett for å få styrt kassen, noe som trolig fjerner muligheten til å bare sette bilen i D og ta seg en kjøretur. Finnes et australsk firma som har laget en sportsbil med 2GR, men de vil ikke helt dele hemmeligheten mtp hvordan kassen styres ser jeg via forum.

Har sendt litt mailer til både Paul Woods, Mark på frankenstein og litt andre folk for å høre litt hva de tenker :)

På den andre siden finnes det i alle fall en bil med eldre U serie automatkasse som er over 400hk, så lenge kassen får nok kjøling skal det gå fint. Hvis ikke finnes det også muligheter for å forsterke kassene.
 #461192  av magnesmurf
 
Nå tenker jeg bare høyt her..
Men i og med at nesten alle toyota v6 motorer passer på e153 kassa, så passer vel automatkassa fra nesten alle v6 motorer også på 2gr motoren..
En del eldre auomatkasser har jo særdeles enkel elektronikk... Kun hastighets signal, turtallsignal og TPS signal som kassa trenger.
Får selvfølgelig ikke noen dobbeltclutch kasse da. Men får en fungerende automatkasse.

Men tor nok du får et mye mer fornuftig svar fra paul woods :wink:

Marc har hacket nyere ecu også, men kun klart å fjerne turtallsperre og justering av turtall/tenning for giring i autokasse. Ikke klart å fjerne startsperra slik jeg har forstått det.
Men vil jo tro at det er enklere hvis du får en 2gr med kassa, ledingsnett og ecu fra en camry/avalon.
Da trenger du ikke å fikle med ecu så lenge du også får med nøkkel, som da brukes for å deaktivere startsperra. Og så lenge alt annet sitter der, handler det kun om å tilpasse til mr2 sitt ledingsnett. Tps signaler får du fra ny pedal og motor ecu. Turtall likeså. Og kassa i seg selv registrer vel hastighet.
 #461193  av ArildM
 
Ekspertene har litt delte meninger ser jeg:

Paul Woods:
Hi Arild, i am afraid converting to auto would require so much time and money that people just don't do it, also to convert to 2gr with auto means notching out the chassis rails in the engine bay, so a bit of structural work needed on top of everything else, this makes it a bit of a no go in most peoples eyes and the reason we don't offer it as an option.

Electronics are also difficult, so people just go manual with the 2gr.

Thanks Paul.
Skurrer litt med trådene der de har prøvd 2GR og U660E i chassiet uten å finne problemer med klaring. Vet det var snakk om problemer med klaring på 1MZ og automat, men de som har prøvd med 2GR og U660 skriver ikke noe om dette. Også rart ettersom MR2 ble levert med U serie automat og 5sfe i USA. Men vanskelig å si noe i mot ekspertene uten å ha prøvd selv.

Marc på Frankenstein:
Arild,

If you enjoy driving manuals but you have an issue with your left foot i'd consider the accessibility stuff that some people have done by using a lever on the gear selector to actuate the clutch. it isn't super simple but it would be way simpler than swapping in an automatic trans into your MR2.

But, as for your actual question, i would just use a complete 2GR drivetrain and ECU solution and let it all work as it should in the stock application but in the back of an MR2 instead. Just keep in mind if you want my help to remove the immobilizer you'll have to use a 2006-2009 rav4 or the 2006-2009 highlander. both use the U151 transmission.

other than that it's exactly as you said, a bunch of fabrication but it should be relatively straight forward to do.
Litt mer optimistisk, og kommer igjen inn på U151 kassa som Rav4 og Highlander ble levert med.

Så jeg tror nå at enkleste løsning er å få fatt i 2GR med mest mulig komplett motor og drivverk fra en Rav4/Highlander og å flytte dette over i MR2 chassiet. U151 kassa skal passe med en kombinasjon av Camry / MR2 turbo akslinger, og bør også være plug and play ish med litt triksing og miksing av Toyota deler. U151 kassa er også simplere som du sier Magne, både på godt og vondt, det er en mer "gammeldags" autokasse, men også en mye enklere kasse. Viktig at den får god nok kjøling, så bør den lett håndtere SW20 chassiet som tross alt er vesentlig lettere enn en Rav4 / Highlander som også er ment for å dra hengere etc.

Hadde jeg fått tak i et rimelig komplett chassis, kanskje i verste/beste fall en komplett skadebil hadde jeg hatt mulighet for å hugge en Rav4 kunne jeg trolig ha solgt en del av delene rundt bilen også, og sånn sett kommet kanskje greit ut av det.

Alternativ to er å "trosse" ekspertene og gå for det du skriver Magne, en mest mulig komplett bil stappet inn i MR2 chassiet. Altså nøkler og elektronikk og startsperre og hele pakka fra en 2GR bil med U660E. Må høre litt med Wiregap / Tweaked Preformance eller noen andre ledningsnettguruer hva som er mulig å få til her i så fall.

Kanskje ala noe slikt:
https://autoparts.beforward.jp/detail/E ... A13901602/
Hvor man får med subframe og ukappet elektronikk fra en Japansk bil med lav KM stand.

Ser for meg at alternativ to blir en del vanskeligere å få løst på en fin måte, men samtidig gir fordeler med en mer leken kasse med 6 gir. Tenker interiørmessig også, usikker på hvordan girskiftermekanismen fra en gammel MR2 går overens med en bil som har helt annet girmønster originalt.

Tredje alternativ er jo å "automatisere" E153 kassen. Det gir litt flashback til en gammel tråd på forumet hvor noen ordnet en ST185 (?) for bruk med rullestol(?). Mulig også Roger Håland har laget en automatisk E153 kasse som ble styrt av hydraulikk/luft? Om noen husker noe kan dette være interessant.

Alle tre har sine fordeler og negative sider, men kjenner nok at alternativ én er førstevalg så langt.
Må undersøke videre hva som er å oppdrive av motor og drivverk i USA først tror jeg :)
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 74