TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461264  av Myklebust
 
Er det løsninga på å kunne beholde den og du har skillsa til å konvertere, for all del! :D Manuell > Automat, men alt har sine sider!

Japanbilen blir nok ønska velkommen med opne armer :D
 #461267  av ArildM
 
Det er en bil både jeg og dama kan kjøre, samtidig morsomt å gjøre noe litt utenom det vanlige synes jeg.
Gå litt mot strømmen :lol: :wink:

Lurer på om man kan feile en EU kontroll hvis bilen er automat men regget som manuell? "Hei jeg har gjort bilen min tregere fra 0-100, og enklere å kjøre siden man slipper å clutche og gire" ... "Statens Vegvesen; Hmm ja, da må den nok avskiltes" :lol:
 #461275  av ArildM
 
Sitter å blar litt:
https://www.mr2oc.com/2-mki-84-89-na-sc ... ility.html

"I talked to IPT today, and they said that a well kept 241E automatic is good for up to 175-200ft/lbs of torque. Their modifications should allow for 400 HP, which is well beyond the OP's target.

They do a lot of things to the transmission.

* Valve body is custom calibrated to provide firm, positive shifts
* High performance pressure regulator boost valve is installed to prevent sluggish line pressure rise
* Extra clutches are installled
* Modified solenoid assemblies are installed
* New one-way clutches/sprags are installed
* Lube system is redesigned for increased flow and cooler operation
* New flat bearings are installed in all locations

If you put a transmission cooler, increased pump, and more clutches like the modifications from IPT do, you will have a better transmission."

Ser ut til at IPT kan bygge en A241E kasse som tåler 400hk. Bør i så fall holde plenty til en 2GR som skal brukes til litt koseturer om sommeren :mrgreen:

https://www.mr2oc.com/61-3sgte-turbo/29 ... matic.html

"Turbos and automatics actually tend to go very well together. You can stay on boost while it shifts and avoid some of the lag that you get when you aren't abuse shifting a manual. Would the ECT in the MR2 be a good match? I have no idea - but I'm not going to simply jump on the 'automatics suck' bandwagon when there are many scenarios in which it wouldn't.

My Corvette has a 4 speed and I wish it were Automatic. The Auto available for my particular car was a Powerglide 2 speed...and I think I'd still prefer it for that particular car."

" You would think a forum of enthusiasts wouldn't be so blind when you mention the word "automatic". Most modern automatic transmissions can shift faster than you can on your best day. What in the hell does having a big torquey motor have to do with anything? Based on people's assumptions, you would think they haven't driven an automatic transmission since 1962...

Given that Toyota has 5 and 6 speed automatics, it's certainly not a matter of not having enough gearing. Seriously, how cool would a 6 speed paddle shifted 3sgte be? I wasn't kidding when I said you can get an aftermarket transmission controller and paddle shifters and have buttloads of fun in an MR2. Screw two-steps and launch control. How about programming a transmission to shift at the right RPM every single time? How about never ever missing a shift again? How about completely predictable runs down the strip every time? How about fast fast fast downshifting on the track without dealing with worn synchros, imperfect rev matching, and tons of weight shift?

Nah, it's a slushbox. Couldn't possibly be any benefits to that. Let's just throw the whole idea out and never explore it. After all, everyone knows that the best of the best innovate by never trying new things and always sticking to the old and familiar and comfortable.

http://www.powertraincontrolsolution...content-4.html "

Litt spennede kommentarer fra et par velkjente guruer i MR2 verden (Bill Strong og David Hawkins), to godt respekterte guruer :wink:

Må bli en preppet A241E kasse skjønner jeg 8)

BTW:
the point of DRIVING an MR2 is driving the car, and that includes shifting it like a man.
Blir vist ikke MANN(!) lengre om jeg bytter til automat :lol: :lol:
 #461277  av magnesmurf
 
Har ikke lest alle trådene du linket til, men det som er veldig greit å merke seg er at at dreimomentet som regel er det som knekker girkassa.
Her snakker de om 200ft/lb, ca 270 nm som maks for kassen du linker til?
I talked to IPT today, and they said that a well kept 241E automatic is good for up to 175-200ft/lbs of torque.
2gr motoren har en fantastisk momentkurve. Den begynner på litt over 200 ft/lb og går godt oppi 270-280ft/lb :lol:
Temmelig sikker på at den knekker det meste av automatkasser som ikke er laget for motoren :wink:
Bilde
 #461279  av ArildM
 
Temmelig sikker er ikke det samme som fakta :wink:

Her snakker vi forskjeller mellom en god original kasse og en preppet/forsterket kasse.

En av tingene med slike prosjekter er jo tross alt å lære nye ting, og det har det jaggu meg vært nok av :)
Ref her:
https://oppositelock.kinja.com/high-hp- ... 1632655274

Så en automatisk girkasse er i all hovedsak begrenset av to faktorer, clutchene og trykket som presses på clutchene (hydraulikken). OEM girkasser har vekt på å gire mykt, ganske likt som en OEM clutch i en manuell bil. Vil man øke effekt må man enten bruke flere clutchlameller eller lameller med høyere friksjon (både automat og manuell). På en automat kan man også modifisere trykket som sendes til clutchene, i ventilhuset der alt reguleres.

Dermed kan man si at en OEM girkasse tåler ca 200hk / 200lbs moment, men dette er også påvirket to ting; kjørestil / bruksområde og av varmen på clutchene/girolje. Derfor er det kritisk for en slik kasse med god kjøling, særlig i varmere miljø. Samtidig avgjør kjørestilen mye for hvorvidt dette vil holde over tid.

Utover det er det jo mye som spiller inn, på samme måte som en 3.sgte kjører på 13(?) psi originalt, tåler den fint 16 psi, bare i en relativt sett kortere periode, altså det korter inn motorens levetid. Her også er det mye faktorer som spiller inn, igjen olje, oljetrykk, kjøling, blandingsforhold bensin osv osv.

Dermed vil man ved å forsterke en automatgirkasse kunne øke hvor mye den tåler betraktelig, samtidig som man får litt hardere girskift, noe som ikke akkurat gjør noe i en sportsbil. Igjen er det en balanse mellom komfort og ytelse.

Så er dermed i dialog med IPT nå for å høre hva de tenker om 2GR / 3sgte koblet til en A241E girkasse. Har ikke noen tall fra de enda, men ser noen nevner 400hk som en mulig grense, igjen uten å vite applikasjonen (er det feks til dragrace?).

Tanken er her at om en forsterket A241E girkasse kan modifiseres slik at den holder så er det en vesentlig forenkling av hele prosjektet, siden girkassen passer rett inn i bilen, fungerer med original girspak/girwire, fungerer med drivakslinger.

Utover det hadde søsteren en Camry 5sfe automat, den gikk vel 550'000km på org automatkasse, og hadde vel også hengerfeste, så en automat er sånn sett med rett hold ikke noe problem å få til å holde. Viktig poeng er igjen at clutchene ikke slurer og slites ut.

Har også som vist tidligere her i tråden eksempel på at en stock girkasse fungerer med 4.gen 3sgte i over ett år (ca så lenge siden Bob Pham bygde om sin), og den fungerer fremdeles fint. Har prøvd å kontakte han for å høre ang detaljene siden han er en av få som faktisk har nåværende biler som har automat i MR2 SW20 (utenom de som kun har org motor).

Mange nevner også at automatkasser og turbomotor fungerer godt sammen siden man holder ladetrykket mye finere og kan få raskere girskift når man behøver. Igjen perfekt for en bil som skal kjøres på vei og ikke på bane :wink:
 #461281  av ArildM
 
Forresten heftig kurve, viser jo litt hvorfor en 2GR er så mye bedre å kjøre med enn en 3sgte som har den mer tradisjonelle turbomotorkurven :mrgreen:
Mulig jeg sender den kurven til folkene på IPT så de får sett hva det er snakk om :)
 #461286  av ArildM
 


What all was needed to mate the gen 4 to the stock 91 auto transmission? How are the shifts controlled? Factory TCU? Thanks and sweet setup! I've seen a nicely done mr2 of yours recently in Houston.
Bob Pham
Bob Pham
For 1 år siden
cj1187 thanks for the kind words. It bolts right up. Just have to modified the flywheel and harness to run dual ecu from 5sfe and cardinals gen4.
cj1187
cj1187
For 1 år siden
Bob Pham Wow! That seems more straight forward then I had imagined. What would need to be done to the flywheel/flexplate to make it all bolt up smoothly? Would you recomend wiregap for the dual ECU harness? Thanks!
Bob Pham
Bob Pham
For 1 år siden
Drill out the flex plate to fir the 3s long block. yes Wiregap is best. of course the dp waterneck and fuel line is a must. if you need these parts let me know bobboy4@gmail.com
Da vet jeg hvordan Bob fikk sin gen4 motor til å fungere med A241E kassa :D
 #461287  av ArildM
 
Svar fra girkasseguruen:
Hi,

That power level should be realistic for a built A240 series unit.

Thanks and Regards, John IPT Transmissions
Bilen fra Japan venter på Export Cerfificate om jeg ikke har nevnt det, bør være ombord på båten ila 1-2uker :)
 #461305  av ArildM
 
Venter svar fra Doug på WIregap ang ledningsnett, er vel stort sett bare det som gjenstår å få i boks.
Er et lite puslespill siden det er snakk om å flytte over alt fra en automatbil til en mauell bil, for så å få alt til å fungere med en motor som verken er laget for automat (ish) eller var levert i MR2n originalt (3.gen motor). Men det skal gå, Caldina ble jo levert med 3sgte og automat i Japan :) Så jeg venter spent på hvor mye han trenger av ledninger :lol:

Ellers er det litt rolig fremgang på girkassesiden:
https://www.importperformancetrans.com/ ... ail&p=1790
Dette er et lite bilde på clutchene og alt som byttes når kassa forsterkes.
Her er valve body:
https://www.importperformancetrans.com/ ... ail&p=1858
Som også modifiseres for å gjøre girskiftene raskere og øke trykket(?).

Blir nok slik at jeg får en girkasseekspert i Latvia til å ta selve jobben med å overhale girkassen, mens ventilhuset (valve body) sendes til USA sammen med Torque konverteren:
https://www.importperformancetrans.com/ ... ail&p=1709

Oppdateringer kommer :)
 #461306  av magnesmurf
 
Ser for meg at jobben blir mye enklere hvis du importerer en caldina med 3sgte og automat i samme slengen :lol:
 #461311  av ArildM
 
Kunne godt ha tenkt meg en Caldina også, men den er 4.gen 3sgte, 4x4 og automat, så da måtte alt ha blitt flyttet til en 1.gen rav4 :mrgreen: Men akkurat det er et prosjekt for en annen dag 8)
 #461334  av ArildM
 
Da har jeg fått bekreftet at Doug på Wiregap kan lage ledningsnett til meg :mrgreen: En stor hindring brutt der altså! :D
Må nok spleise litt lednigsnett fra JDM bilen siden det ligger en del ledningsnett/ledninger i forbindelse med girsjalter og i dashbordet. Mulig rett og slett hele dashbordet med tilhørende ledninger osv til girsjalter og "body harness" mer eller mindre må flyttes over. Får jo i så fall 180km/t speedometer i samme slengen, samt at jeg har et helt nytt "glass" til JDM dashbord liggende.

Blir nok et puslespill, men jeg gleder meg :mrgreen:

Aaron på ATS sier også at det ikke er noe problem å bruke standalone ECU her, så deres PNP ECU kan brukes.

Svakeste punktet blir kanskje automatkassen? Men det er i så fall ikke noe stort problem å bytte til A541E girkasse, må bare kappe litt i ramma på bilen :lol:

Satser på at dette blir bra, venter bare på bekreftelse på at bilen er på båt :mrgreen:
 #461358  av Myklebust
 
Kjempe! :D Framgang!

What, 180kmt speedometer?? :P Går automaten sååå sakte?? :mrgreen: :mrgreen:
 #461359  av ArildM
 
E153 ratios:
3.230 1.913 1.258 0.918 0.731 3.545
Final ratio : 3.9:1
Automaten har følgende ratios:
3.643 2.008 1.296 0.892
Final ratio : 3.034

Så den bør ligge på rundt 2000rpm i 90:

Som sett her.

Alle JDM fanboiiis vet vel at på 90tallet hadde alle produsentene der nede en eniget om at iiingen motorer var over 280hk, og at iiingen biler skulle gå raskere enn 180 :lol: Ergo veeeldig mange biler som er kjempelette å trimme fra den eraen, og veldig morsomt med 180kmt speedometer hvis det er mulig å få til 8)

FIkk forresten beskjed om at det er booket frakt med båten MONOCEROS LEADER V.008 , en fin liten bilfrakter :mrgreen: Estimert ankomst 11. desember 2019. Har sjekket med bilfrakterfirma og tolletaten hva som skjer videre. Venter på importpapirer fra selger når bilen blir endelig avregistrert i Japan.

Fikk også klarsignal på prøveskilter, så det er mulig vi kan kjøre den fra Stjørdal og hjem når den kommer (5mil) :mrgreen:
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 74