TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461666  av ArildM
 
Sant det :)

I gang med hugging av JDM bilen :)

Mye deler er solgt og har kommet til det interessante for vår del.
Er ganske mye elektronikk ifbm både girsjalter og dashbordet, så jeg får en spennende jobb med å spore opp hvor ledningene går og hvilke som må plukkes ut for å videreføre funksjonaliteten til automatkassa.

I verste fall får jeg leve med 3 girs automat (som er det som vil funke rent mekanisk uten styring fra tcu) :lol:
Vedlegg
IMG_20200201_183645.jpg
IMG_20200201_183645.jpg (2.99 MiB) Vist 2475 ganger
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1580661821529.jpeg
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1580661821529.jpeg (187.81 kiB) Vist 2475 ganger
 #461677  av ArildM
 
Neeesten ferdig nedplukket.

Blir litt trist av å se et dønn strøkent chassis være på vei til pressa. Men men...
Har fått solgt unna mye deler! Kjekt med god respons på dette.

Har fortsatt en del bra deler liggende igjen, men håper det forsvinner etterhvert :)

Store ting som gjenstår er plundring med ledningsnett, og å plukke av girkassen/ledningsnett fra motor.
Motoren er allerede solgt. Har aldri sett en så tørr Toyota motor, så her stikker noen av med en forhåpentligvis feilfri og knallbra motor for å ha i mange år fremover :)

Av store ting er det vel bare dørene igjen som jeg håper noen har lyst på, de tar litt plass, men ikke verre enn at de skal få stå en stund til :) Ellers har jeg fortsatt vinge, eksos og litt igjen, men har interesserte på dette også :)

Delene får nok ligge i en stund, satser på ombygging av Smokey i høst/vinter :wink:
Vedlegg
IMG_20200208_192224.jpg
IMG_20200208_192224.jpg (151.53 kiB) Vist 2430 ganger
 #461678  av ArildM
 
Noen som vet forskjellene på EUR / USDM / JDM instrumenthus?
Vet det er forskjell på mekanisk og elektrisk speedo, har funnet et par guider på å bygge om dette, men ikke så veldig relevant siden begge instrumenthusene mine er elekrisk speedometer på. Eneste forskjellen er at JDM har 180kmh fartsgrense og indikator på hvilket gir automaten står i.

Må vel trolig lete litt i BGB og se om det står forklart noe om forskjellene og hvilke inputs dasbordet til automat trenger.

Finner 3 tilkoblinger på selve dashbordet som jeg mener er standard, mens det er en egen kontakt til en ekstra modul som viser hvilket gir kassen står i på automat instrumenthuset. Er 8 ledninger på denne, så må nesten finne ut hva det er av signaler. Regner med i alle fall hvit og sort kabel er jord, men resten er jeg litt usikker på.
Utover dette er det 3 kontakter til selve girsjalter, men ikke så mye ledninger herifra heller, ene går til håndbrekket, ellers skal jeg fortsette å spore opp hva som går til hvor i morgen.
 #461679  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Noen som vet forskjellene på EUR / USDM / JDM instrumenthus?
Vet det er forskjell på mekanisk og elektrisk speedo, har funnet et par guider på å bygge om dette, men ikke så veldig relevant siden begge instrumenthusene mine er elekrisk speedometer på. Eneste forskjellen er at JDM har 180kmh fartsgrense og indikator på hvilket gir automaten står i.

Må vel trolig lete litt i BGB og se om det står forklart noe om forskjellene og hvilke inputs dasbordet til automat trenger.

Finner 3 tilkoblinger på selve dashbordet som jeg mener er standard, mens det er en egen kontakt til en ekstra modul som viser hvilket gir kassen står i på automat instrumenthuset. Er 8 ledninger på denne, så må nesten finne ut hva det er av signaler. Regner med i alle fall hvit og sort kabel er jord, men resten er jeg litt usikker på.
Utover dette er det 3 kontakter til selve girsjalter, men ikke så mye ledninger herifra heller, ene går til håndbrekket, ellers skal jeg fortsette å spore opp hva som går til hvor i morgen.
US og Euro speedometer er like. De passer om hverandre.
På engelsk og JDM speedometerhus er alle målere speilvendt, og derfor er innputs på de forskjellige kontaktene også snudd om, men ikke speilvendt så vidt jeg vet. Så må ha koblingsskjema fra både JDM og euro bil for å sammenlikne og flytte over stikkere.
 #461681  av lasse
 
Jeg har bygd om ett JDM (TRD 300km/t) speedometer til å passe i min bil.
Det finnes jo veldig mange forskjellige versjoner av begge to, og jeg fant aldri noe skjemaer på det når jeg holdt på for noen år siden så jeg gjorde alt fra scratch, la begge instrumentene ved siden av hverandre på benken, og begynte å måle ut en og en pære/styreledning, for så å flytte pinnene i kontaktene.
Ta ett bilde av kontaktene før du begynner, så vet du hvordan alt satt før du begynner :)
Jeg fikk alle lysene jeg trengte til å virke, samt alle instrumenter, men hadde bilen min hatt ABS hadde jeg slitt litt, der måtte jeg ha fått juksa litt med printkortet til å få ABS lampe til å virke som den skulle mener jeg å huske.

Lykke til!!
 #461682  av ArildM
 
Takk begge to :)
Særlig deg Lasse! Moro å høre at noen har fått det til :)
Har en liten jobb å gjøre skjønner jeg.
Er vel ikke nok å gå ut fra fargekodene heller?

Men dette skal gå, ikke noe annet valg nå :wink: :mrgreen:
Særlig spennende blir det med kontakten for automat, siden bilen ikke har det fra før av, men skal finne ut av det også tenker jeg :)
 #461683  av Makk
 
Hadde jeg hatt uendelig med penger så skulle jeg tilbydd deg 500 millioner kroner for å selge bilen til meg sånn det der automatgreine aldri ble til :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 #461684  av ArildM
 
Min bil mitt valg 8)
Supert å irritere noen "purister" :mrgreen:
#dontsavethemanual
:twisted:
 #461694  av ArildM
 
Da var stakars MR2n kommet til sin endelige destinasjon.
RIP og vit at den har reddet mange andre biler og bidratt med mye gode deler :)

Garasjen min er tilbake til normalen, og Smokey har fått oppgraderte seter, dørtrekk, nye gulvmatter og bagasjeromsmatte 8)
Vedlegg
86500933_2832829780073376_7020813421922746368_n.jpg
86500933_2832829780073376_7020813421922746368_n.jpg (3.89 MiB) Vist 2367 ganger
 #461695  av lasse
 
Wow! Den blei plukka rein fort ja!
Som sagt, så er mitt beste tips å gå på med multimeter og måle ut hvor de forskjellige signalene til de forskjellige tingene skal inn, fargekoder er jeg generelt ganske skeptisk til, det kan hende jeg er miljøskadet av å skru på tyskere, der stoler jeg ikke på noenting...
 #461696  av ArildM
 
Gikk greit å plukke ned en bil, ca 14 dager? Med noen timer hver dag :) Var en veldig grei bil å plukke ned, samtidig som jeg fikk en del erfaring fra SW20 jeg ikke hadde fra før av. Kjøpte meg Ryobi sin 18v muttertrekker, den ble konge å ha med i prosessen! Bruker fortsatt en kompakt lufttrekker når det er veldig trangt, men blir nok bare supplement fremover.

Blir verre å skru sammen hehe :wink: Takk for tipset Lasse :) Jeg prøvde å lete ut alle ledningene til dashbord, men etter å ha klippet opp deler av ledningsnettet i kupeen ble jeg raskt klar på at dette er nesten umulig å trace opp uten å bli gal. Så jeg klippet av alle kontaktene og de av ledningene som gikk mellom dash og girsjalter fikk være intakte.

Må nok lære meg litt om hvilke inputs og ledninger som må legges opp for å få alt til å funke, men en god mulighet til å lære :D

Har i alle fall garasjen full av gode deler til prosjektet, og er jeg riktig heldig blir delene bortimot gratis :) Har ikke ført noe nøyaktig regnskap, men ser ut til å sånn høvelig i 0 til slutt håper jeg :)

Planen er å sette i gang med ombyggingen til høsten, noe grunnet at jeg er lei av å skru akkurat nå og resten grunnet at bilen skal på EU til våren, og da passer det dårlig å ha den stående i småbiter.

Fortsettelse følger :)
 #461987  av ArildM
 
EU ok, null hull :)
Daffa litt til jobb noen uker nå for å få kjørt på litt KM :lol:
Kanskje jeg klarer mer en 1000km i år :mrgreen:

Ellers alt i beste velgående :)
Skal få tatt en forhjulskontroll, kjenner at det ikke ble 100% rett i forstillinga etter å ha bytta til polyforinger og nye mansjetter på styresnekka, men hører det er litt kø på de fleste verksteder akkurat nå :)
 #462080  av ArildM
 
https://proefi.com/product/pro-128-ecu-system/

"Transmission Control Comprehensive Transmission Control over any switch Logic solenoid to shift (no linnear trans solenoids) such as 4l60/80, A340 toyota, etc… Converter lockup control with min/max gears and rpm windows for smooth engagement. Full line pressure control, monitor converter slip with no additional Sensors (ECU automatically calculates this). Sequential Gearbox control for drag racing (control the aspects of each gear change based on multiple parameters)."

Støtter i alle fall A340 girkasse, så da bør den ta a241e evt a540 kasse også :)

  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74