TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica st185 90' prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #439606  av donk2k
 
Du kan bytte ut en motstand på selve turtelleren.
Du må ut med turteller, men ny motstand koster ikke mange kronene.
Leit på nettet så finner du info. Skal se om jeg finner det når jeg får tid. (Hvis du ikke har funnet selv)
 #439607  av God
 
donk2k skrev:Du kan bytte ut en motstand på selve turtelleren.
Du må ut med turteller, men ny motstand koster ikke mange kronene.
Leit på nettet så finner du info. Skal se om jeg finner det når jeg får tid. (Hvis du ikke har funnet selv)
Aha, må bare finne ut hvilken type motstand jeg må ha da. Vet du om det er en vrien jobb å ta ut den gamle motstanden? Skal prøve å leite litt på nettet. :)
 #439608  av sleeper
 
Er ganske enkelt å fikse det, men du må lodde om litt på kretsplaten bak turtelleren ;-)
MÃ¥ laske over en resistor der.
Leit etter en på 20 eller 30kohm kretsen til turtall signal
 #439609  av God
 
sleeper skrev:Er ganske enkelt å fikse det, men du må lodde om litt på kretsplaten bak turtelleren ;-)
MÃ¥ laske over en resistor der.
Leit etter en på 20 eller 30kohm kretsen til turtall signal
Okei, da høres det ikke så ille ut. Vet du hvordan motstanden ser ut og hvor stor den er? Har ikke lyst til å ta ut instrumentpanelet mitt enda, da jeg har litt andre ting jeg skal feilsøke på også.

Noe sånt?:

Bilde
 #439613  av sleeper
 
Jepp, strekene er fargekode på hvilken motstand den har.
For å finne riktig så må du følge kretsen til turtall signalet (ig-)
 #439614  av God
 
Takk for bilde og info begge to! Nå må jeg bare få tak i en slik motstand, så ordner det seg. :)
 #439615  av sleeper
 
Bare lag en lask over resistoren.. (fra ene siden til den andre) så skal den fungere.
 #439616  av donk2k
 
sleeper skrev:Bare lag en lask over resistoren.. (fra ene siden til den andre) så skal den fungere.
Jeg bytta den ut med en mindre (10ohm) motstand, men det gjør nok samme nytta. Hvis det funker med en lask er det jo veldig enkelt. Trenger kun ca 2-3cm med ledning. He he.
 #439617  av God
 
Da prøver jeg det! Enkleste er ofte det beste. :lol:
 #439856  av God
 
Da har jeg loddet på en liten kobber ledning og det funker som bare det! Hurra! :)
 #440099  av God
 
Kjørte 1,6 bar for noen dager siden og inni heite for et dragsug og lyd det kom fra turboen! :D

Desverre var det noe på den elektriske delen som gikk galt og tecGT boksen fikk noen brente pinner.. Heldigvis skjedde dette under starting av bilen i en garasje. TecGT boksen er sendt inn til Geir Haugen på Tuningsenteret Diesel-Power for reparasjon. Heldigvis er det en enkel fiks og burde ikke koste så mye. I tillegg har jeg to andre bekjente med samme boksen, så er ikke krise. :)

Hva som er skjedd er enten dårlig jording bak i bilen eller feilkoblet vifterele fordi den slo inn når tenninga var av og skrudde seg av når tenninga var på bla.. Den fikk kommunikasjon med TecGT og aktiverte seg når den passerte 90 grader. Det kan vær at den har sendt spenning inn i TecGT istedenfor til viftene.. Brudd på ledning som har gnisset mot karosseriet er en annen mulighet..

Må gå over ledningsnettet igjen og teipe mer og legge opp sikringer de mest fatale komponentene. I det minste er dette siste etappe før jeg kan begynne på full guff!

Har aldri vert mye til elektriker, men jeg lærer av mine feil. :roll:
 #440181  av God
 
sykoturbo skrev:Elektrisk er ikke og betrakte som morsomme greier på bil. :(
Overhode ikke.. Jeg vil ha fart og spenning! :wink:

Fikk koblet opp sikringer framme per rele og ett til bensinpumpa bak. I dag skal jeg sveise en ramme med jordingspunkt bak i bilen til batteriet og jeg har kjøpt en 70mm2 jordingskabel som skal gå fra batteriet til ramma. Motoren min hadde også dårlig jording, så jeg festet en kabel fra toppen og bort til dempertårnet en stund tilbake. Burde gjøre susen tenker jeg.. Litt teipe og feilsøkingsjobb igjen, så er bilen oppe å går. :wink:
 #441571  av God
 
Jeg har en rar problemstilling til dere..

Har nylig fått hjernen tilbake og den fungerer som den skal, MEN bilen går først på alle fire sylinderene og etter en liten stund går den kun på tre.. Har byttet til nye tennplugger, sjekket tenningsrekkefølge og støt på pluggene, målt OHM på alle dysene og sjekket at dem lager klikker lyd når det er strøm + blåst gjennom dysa og alt fungerer. Har testet strømtilførsel fra ledningsnettet til hjernen og den piper og får strøm på alle dysekontaktene. Mener det er sylinder nr. 1 som ikke går siden det var den som styrekontakten fra hjernen kortsluttet på. Manifoldrøret fra sylinder 1 var hvertfall kald. Lurer på om den dysa er defekt.. Er det mulig at dysen fungerer når den er kald og ikke virker lenger når den blir varm? Dysa hengte seg opp når dyse nr.1 kretsen på hjernen kortsluttet og da hang den ganske lenge..

Prøvde forresten hjernen den på en annen bil med likt oppsett og den gjekk fint på alle sylindrene, så det er ikke hjernen sin feil..

Noen ideer på hva det kan være? Er det siste som gjenstår før den er på veien igjen! :x
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 25