TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica st185 90' prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #451819  av God
 
julepils skrev:Ekstra motor bare for godkjenning? Creds. :lol:
Ja, riktig. Tenker også litt fremtidsrettet. Skulle jeg finne på å selge bilen, så er nok en snilltrimmet st205 motor lettere å selge enn en st185 motor med datasprut og masse uoriginale deler. :P

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Har ikke oppdatert her nå på en stund. Motor er starter og den går fint, men selvsagt, så var det noen små utfordringer som jeg måtte løse. Til oppsummering, har jeg gjort som følger:

- Få vekk feilkode 54 med hjelp av 1k ohm motstander og rele. Vannpumpa er koblet til tenninga, så den går konstant. Har et diagram her jeg har skrevet en forklaring på engelsk:

Bilde

- Koble til vifterele med ettermarkeds vanntemperatursensor
- byttet ut alle vakuumslangene på motor
- Tatt full service med ny motorolje, kjølevann,girkasseolje, nye tennplugger, fordelerlokk, rotor og sånne små ting
- Tenning er justert til 10 grader fortenning.
- Nye MTEC slissa og borra bremseskiver, EBC Yellowstuff klosser, stålomspunnende bremseslanger og overhalt kalipre. Både foran og bak
- Sveist fremre eksos for å tilpasse original plassering
- + Mye anna små snacks, så jeg ikke kommer på nå i farten..

Her er utfordringene jeg hadde:

- Første problem var at motor ikke vil starte.. Starteren kicka inn, men motor gikk rundt uten et eneste host. Tok ut tennplugger og dem var helt tørre.. Fant fort ut at dysene ikke gjorde jobben sin. Fant ut etter mye dilling og dalling at jeg måtte ha en " Fuel pack resistor" som konverterte Ohm signalet til riktig verdi etter hva ECU klarer å lese. Heldgivis hadde jeg den gamle fra gen 2 motoren liggende og koblet den opp. Da starter motor. Jippi!

- Fant deretter ut at tomgangen var helt på bærtur og den fikk ALT for mye bensin! Svart røyken stod ut bak og det luktet plenklipper i hele lokalet. Stilte på tomgangsskruen og den ble litt bedre, men ikke funksjonell. Tok deretter av hele spjeldhuset og renset TPS og tomgangsregulatoren. Den var full i møkk, så regnet med at dette var problemet. Etter påmontering, så var problemet der fortsatt. Sjekket deretter luftslangen til tomgangsregulatoren og den hadde jeg blendet! :lol: Ordnet seg når jeg koblet den til luft på IC. Vil også nevne at bensinproblemet forsvant når jeg fikk riktig tenning.

- st205 starteren hengte seg opp hele tiden, så den byttet jeg ut med st185 starteren. Fungerte utmerket!

- Dynamoen var også defekt og det var null lading.. Prøvde å montere opp st185 dynamoen, men det funket dårlig. Bilen fikk lading, men motoren skrudde seg av etter ca. 15 sekunder. Har kjøpt en ny dynamo som er på vei..

- Turtelleren fungerte ikke. Coil og ECU sendte signal frem til turtelleren, så jeg antok at det var sjølve måleren som var problemet, siden jeg hadde jumpet et motstand i forbindelse med datasprutet. Kjøpte ny måler, men gikk på en bommert å kjøpte et JDM instrumentpanel som var helt forskjellig.. Elektronisk fartsmåler, annen rekkefølge på målerene og ikke minst andre motstander. Neste dag stilte jeg tenning på motor og etter noe rikking på fordeleren, så funket plutselig turtelleren, hehe. :)

- Det som var morsomt er at alle disse små problemene var kombinerte, så det var en omfattende prosess for å peke ut feilene.

Dette var noe av det jeg kom på i farten. Mye tekst dette her, men skal knipse noen bilder når jeg skal ut i lokalet igjen. Det har vert litt av og på arbeid grunnet andre private ting og jobb.

EU-godkjenning skal gjennomføres når dynamo og de nye bremsene er påmontert.
 #451820  av God
 
MOTORSPORTHUSET skrev:Bra jobba :)
Takker, prøver så godt jeg kan! :)
 #451832  av ArildM
 
Nice :)
 #452583  av God
 
Woops, har glemt å oppdatere her, hehe. :P

Byttet ut dynamoen med en st205 dynamo og den funket bra. Bremsene er påmontert og hatt bilen på prøveskilt. Det var noe helt annet med nye bremser! :)


Bilde


Bilde


Fant ut hvorfor motor skrudde seg av etter 15-20 sek. Ser ut som bensinpumpe releet ikke gjorde jobben sin. Releet fungerte jo tydeligvis i starten, så er noe som har skjedd i ettertid. Har bridget FP +B i diagnosestikket og nå går pumpa konstant på max. Da slipper jeg det styret!

Har fått et nytt rart problem.. Når motor blir varm får jeg Error Code 52 (knock sensor) og jeg har prøvd å bytte mellom en OEM st205 bankesensor og ATS GM sensoren uten hell. Hører ingen rangling fra noen av sensorene og jeg får signal fra bankesensor kontaktpluggen fram til KNK på ECU. Har også montert aluteip utpå ledningen i tilfellet det var elektriske forstyrrelser, men det hjalp heller ikke.. Jeg har sjekket Ignition timing med tenningslampe + bridge TE + E1 og jeg får 10 BTDC som er riktig.

Motor maler og går fint på turtall når den er varm. Fikk prøvekjørt, men motor var i mongo-modus.. Fikk bare 0,5 bar, men ellers gikk det bra. :) Er litt fuskete når den er kald, men kommer seg med litt rusing. Er kanskje kaldstarteren som tuller? :roll:

Vet ikke hva bankesensor problemet kan være.. Får jo ikke opp motorlampe når den er kald.. Har en mistanke at kam/veivakslings timingen er feil muligens? Kan være at reg reima har hoppet over en tann når jeg skiftet den. Skal sjekke den til helga ved å sette veiva på TDC og sjekke at kamakslingsmerkene er på linje.

Har prøvd å Google problemet og ser det er andre som har slitt med det samme, men fant ikke noe konkret svar. Har noen av dere en ide, kanskje? :wink:
 #452585  av donk2k
 
Hvis du har en motor som stadig har problemer med motorstyringa som er "tjuv-kobla" etter alle kunstens regler er det sjelden lett å drive feilsøking.
-Tips til aluteip rundt ledning: Den ene enden av aluteipen (helst den inne ved ECU) skal jordes. Ellers fungerer ikke teipen som skjerming av kabel.
-Tips til hele problemet: Du har sprut liggende, du har fått til å koble opp før, du har ledningsnett som nesten passer rett over. Det vil i mine øyne si at du hadde spart deg for times-vis av kobling, forsking og feilsøking (for ikke å glemme x antall norske kroner) når du monterte 205- motor hvis du hadde gått rett på sprut. Jeg synes du burde montere sprutet snarest. Hvis ikke vil det bare gå flere timer og flere tusen-lapper på å prøve å fixe den tjuv-kobla motorstyringa som ikke styrer det så godt for øyeblikket.
 #452599  av God
 
donk2k skrev:Hvis du har en motor som stadig har problemer med motorstyringa som er "tjuv-kobla" etter alle kunstens regler er det sjelden lett å drive feilsøking.
-Tips til aluteip rundt ledning: Den ene enden av aluteipen (helst den inne ved ECU) skal jordes. Ellers fungerer ikke teipen som skjerming av kabel.
-Tips til hele problemet: Du har sprut liggende, du har fått til å koble opp før, du har ledningsnett som nesten passer rett over. Det vil i mine øyne si at du hadde spart deg for times-vis av kobling, forsking og feilsøking (for ikke å glemme x antall norske kroner) når du monterte 205- motor hvis du hadde gått rett på sprut. Jeg synes du burde montere sprutet snarest. Hvis ikke vil det bare gå flere timer og flere tusen-lapper på å prøve å fixe den tjuv-kobla motorstyringa som ikke styrer det så godt for øyeblikket.
Hehe, ja du har et godt poeng. KNK ledningen inne i kupeen til hjernen er allerede skjermet, men eg kan prøve å ta på aluteip her også. ser ikke at KNK kabelen er jordet noen plass inne i kupeen, men jeg kan prøve å klippe den og splitte kabel til jord og KNK? Er den jordet en annen plass mon tro?

Utfordringen med å koble opp datasprut med denne motoren er at jeg vil få problemer med å bruke de originale st205 komponentene. Datasprutet bruker coil-on-plug, top-feed dyser og sensorer på innsug som jeg ikke har tappehull for på original st205 manifold osv.. Må også lage nytt map, koble opp alle rele, sikringer og legge opp ledningene igjen. Klarer jeg derimot ikke å løse feilkodeproblematikken skal jeg vurdere å koble opp datasprutet igjen..

Ønsker helst å bruke original hjerne til st205 motoren når jeg eventuelt skal selge bilen. Det blir mye enklere å jobbe med for neste mann og jeg har dokumentasjon på det meste av jobben jeg har gjort. :)

Får jeg løst bankesensor problemet, så er alt forhåpentligvis i orden. Må bare finne ut hvor problemet er.. :wink:

Takker for tips. :)
 #452729  av God
 
Her er oppdatering:

Begynte med å ta av toppdeksel å sjekke mekanisk timing. Satt veiva på dødpunkt og fikk se dette:


Bilde

Bilde


Både innsugskam og eksoskam har hoppet over en tann når jeg satt på ny regreim med motoren ute. Innser at dette blir en fornøyelse å jobbe med.. :roll: Fasken så trangt..

Skrudde av de 2 boltene på strammeren og løsnet reima etter endel stygge gloser og glipping med fastnøkkel. Deretter løsnet jeg reima på in/ex kamhjula.


Bilde


Etter litt finjustering på kammen og beltet, så satt jeg på strammeren igjen. Tok vel 3-4 forsøk med av/på montering før jeg fikk ut granatpinnen på skikkelig måte. Knekte hele tiden. :P Etter noen få timer ble resultatet ble slik:


Bilde


Bilde


Skrudde sammen toppdeksel, intercooler osv. og startet motor opp igjen. Motor går kjempe fint og ser meg fornøyd med resultatet. Desverre så kom feilmelding 52 igjen når motor ble varm. Gah!

Kjøpte meg en skjermet høytalerkabel og polstret den opp med aluminiumsteip og la den i eit annet hull i torpedoveggen enn hovedledningsnettet. Koblet den deretter på bankesensor og KNK på ECU. Startet opp motor igjen og motorlampen dukket aldri opp igjen. Jippi!! :D

Hev bilen på prøveskilt og tok meg en ny kjøretur. Fikk bare 0,5 bar, så jeg satt på en gammel TurboXS manuell BC. Da fikk jeg 1.1 bar ladetrykk og vel så det.. Gikk bra og det var fet lyd. :wink: Bestilte meg en Blitz Dual SBC Spec R elektronisk ladetrykksstyrer for bedre ladetrykkspresisjon. Manuell ventil er ikke noe pålitelig + mye styr frem og tilbake.. Elles var bilen god å kjøre! :)

Kjørte bilen på EU-kontroll og fikk kun 2 feil. Svakt stopplys bak grunnet LED pærer på alt unntatt stopplys + 2 hjullager fremme. Bedre enn forventet! :)

Har bestilt nye hjullager, så det er i boks.

Da ser det ut som alt har ordnet seg og jeg kan fokusere på andre ting enn motorikk framover. Bilen trenger sårt en vask, polering og voksing. 8)

CS fangeren jeg satt på har solfilm og lakkskade, så den må lakkeres på nytt. I tillegg har høyre fremskjerm en bulkskade etter forrige eier samt en knekk i bakfanger. Vet ikke om dette kan fikses eller om jeg må kjøpe nytt og lakkere opp igjen. Får se hva jeg finner ut.
 #452730  av ArildM
 
DIGG! :D
 #452762  av Andrepedersen
 
Du står på :) kan hende du skrev det ovenfor men hvordan bremser/klosser kjører du med?
 #452764  av God
 
Andrepedersen skrev:Du står på :) kan hende du skrev det ovenfor men hvordan bremser/klosser kjører du med?
Jau, står på. ;)

Kjører med EBC Yellowstuff klosser, MTEC bremseskiver og goodridge stålomspunnede slanger. Bremser overraskende bra. :D
 #452825  av Makk
 
Har dem jeg også andre, på begge bilene, billig og bra :)

Se etter pakkedeals på ebay sida dems eller websida :)
 #453235  av God
 
Liten oppdatering:

Bilen ble godkjent på etterkontroll i 2 nye år, så det er i boks. :) Gjennomførte en full interiør vask og polering + voksing utvendig. Plutselig ble den rød igjen. :) I tillegg lukter det ikke så svett mekaniker inni bilen lenger. Hurra!

Bilde


Fant ut at eksosanlegget er litt for lavt, så må gjøre noe med det.. Driver å skraper nedi med såpass høy bil! :lol: Heldigvis har jeg sveiseapparat til det, så får ta meg en helg å fikse det. Kjenner jeg må ha BC coilovers'a på igjen!

Tenker på å proff sote bakruten og sideglassene, men er fortsatt litt i tenkeboksen. :P

Fremfangeren fikk mye farge igjen etter poleringa, men er fortsatt den irriterende skrammen framme enda. Irriterer meg grenseløst over den!

Kjøpte meg leilighet nå nettopp og ser at pengebudsjettet vil gå litt ned.. Lakkering er jeg ikke flink til, så tror jeg må gi penselen til en som vet hva han gjør. Kan fort bli noen lapper, så får se hvor tid jeg får gjort det.

Ellers går bilen godt, selv om den ville gått bedre med grom motoren og 500hk! :lol: Får se hva jeg pønsker ut etter sommeren... :twisted:
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25