TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica st185 90' prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #421031  av God
 
Andrepedersen skrev:Hehe, ja pengene går utrolig fort.. Men morro er det. Har heldigvis den fordelen av at jeg kan ta all maskinering selv, og der er jo en go slant cash spart. Men, delene koster jo mye :)

Ang. Gt86 blir nokk den rimligere om noen år ja :) og den trenger noen oppgraderinger for å få den sprekere, men, det var en veldig morro bli å kjøre :) kan tenke meg at en slik med 300hk hadde vært mildt sagt skøy :) når regner du med å ha st185'en klar?:)

Har du vært her å sett: turbocelica.nl
Utrolig grom bil :)
Har en kompis av meg som driver med maskinering og det kommer veldig godt med! Han skal bla. lette org svinghjul for meg. :wink:

Har veldig lyst å prøve Gt86, men min lokale forhandler har den desverre ikke. Det virker som at folk som har kjørt gt86 skryter veldig av kjørekomfort, men er effektmessig skuffende. Di har vel ca. 175-180hk på hjula, i følge folk som har dynotesta den.. Er jo ikke all verden det! Vet ikke hvordan det er med trimming av boxer motor.. Har di noe potensiale i det hele tatt?

Planen min er at bilen skal bli ferdig i vår, men du vet hvordan det er med bil! Plutselig går det raskere enn forventet eller stikk motsatt, hehe. :P Fikk desverre ikke tid å jobbe i går, men i dag skal jeg få gjort litt med motoren.

Skjønner at du har gjort veldig mye med din st185, Andre. Har du noen gode råd på hva jeg burde sjekke/bytte på bilen, mens jeg har motor ute? Tenkte litt på polyforinger til motorfestene og bytte ut til polyforinger i hele framstillingen, men det blir muligens litt vanskelig med en som ikke har så mye fagkompetanse. ;) Hele bakstillingen har polyforinger og verkstedet som gjorde den jobben sa det var et helsikkes arbeid! Foringene ville søren ikke på! :lol:

ArildM skrev:Rart om det ikke kommer en turboutgave av GT86, vi som kjører 3SGTE er nok litt fint vant på den fronten :wink:
Hadde disse bilene blitt levert med turbo, så hadde det jammen meg blitt andre boller! *Sikle* :P

Vi får bare krysse fingrene, så får vi se hva Toyota finner på. Lurer på hva prisen på en turboladet gt86 vil ligge på.. Sikkert mer enn 450k. :roll:
 #421036  av ArildM
 
Trimmingspotensiale er det nok flust med og det er allerede utallige kits med både charger og turbo under utvikling :) Ellers er jo FA20 DIT motoren en spennende sak, poster litt om den i GT86 tråden så det ikke blir så OT her :)
 #421038  av God
 
ArildM skrev:Trimmingspotensiale er det nok flust med og det er allerede utallige kits med både charger og turbo under utvikling :) Ellers er jo FA20 DIT motoren en spennende sak, poster litt om den i GT86 tråden så det ikke blir så OT her :)
Ja, kan ikke gå helt av sporet her nå! :lol:
 #421044  av 3rlend
 
Gled deg til du begynner. Montere bare rene fine deler :D
når det gjelder gt86 så finnes et allerede 300hk++ turbo kit til den :p
 #421050  av God
 
3rlend skrev:Gled deg til du begynner. Montere bare rene fine deler :D
når det gjelder gt86 så finnes et allerede 300hk++ turbo kit til den :p
Ja, det skal bli en fryd! :D

Om jeg jobber mye dagene framover, så er det mulig at jeg kan bli ferdig med å demontere motoren til slutten av neste helg. Kanskje før eller etter også.. Må nesten se den an litt. :wink:

Er snart på tide å måle sylinderene og deretter bestille stempler, råder, rådelager og motorlager. Kanskje jeg finner noe annet slitt som må skiftes ut, men vi får se når den tid kommer. Ser du kan få motorlagerene "oversized". Er dette noe jeg må vurdere eller skal jeg gå for standard? Er nok sikkert standard størrelse jeg skal ha tipper jeg.

gt86 er råsaker, bare den får det lille ekstra.. Skal ikke snakke, Har jo trossalt ikke prøvekjørt den. :P

Gt86 praten blir litt OT, så vi kan ta den diskusjonen i gt86 tråden som ArildM sier. ;)
 #421062  av Andrepedersen
 
God skrev:
3rlend skrev:Gled deg til du begynner. Montere bare rene fine deler :D
når det gjelder gt86 så finnes et allerede 300hk++ turbo kit til den :p
Ja, det skal bli en fryd! :D

Om jeg jobber mye dagene framover, så er det mulig at jeg kan bli ferdig med å demontere motoren til slutten av neste helg. Kanskje før eller etter også.. Må nesten se den an litt. :wink:

Er snart på tide å måle sylinderene og deretter bestille stempler, råder, rådelager og motorlager. Kanskje jeg finner noe annet slitt som må skiftes ut, men vi får se når den tid kommer. Ser du kan få motorlagerene "oversized". Er dette noe jeg må vurdere eller skal jeg gå for standard? Er nok sikkert standard størrelse jeg skal ha tipper jeg.

gt86 er råsaker, bare den får det lille ekstra.. Skal ikke snakke, Har jo trossalt ikke prøvekjørt den. :P

Gt86 praten blir litt OT, så vi kan ta den diskusjonen i gt86 tråden som ArildM sier. ;)

Skal du ha overzise stempler må du borre opp nlokka, noe dyrere jobb, men derav mer ccm :)
 #421074  av 3rlend
 
ville ikke anbefalt å borre så mye i 3s blokka, har ikke noen personlig erfaring, men har lest mange tråder på internasjonale forum der blokkene sprekker etter noen hundre hk.
å borring gjør den ikke akkurat sterkere, men såklart, er sylindrene ovale så borr i vei :P

Bare måle veiva?
den har vel neppe blitt slipet tidligere, derfor bruker man oversize lager :)
så jeg er 90% sikker på at du skal ha standard :P
 #421085  av celica_st185
 
Du har ikke vurdert å heller gå for en 98+ 5s blokk, istedenfor å bruke penger på den orginale? Den har en sterkere konstruksjon enn 3s og passer med noen små modifikasjoner. Den har 87mm boring orginalt, og hvis du bruker orginal veiv får du ca 2048ccm, og en blokk som tåler MYE. Blokka sitter i camry 2.2

Når det gjelder lager, så står dimensjonen på lagrene stempla inn i blokk og veiv. Selv brukte jeg 1. lager på alle, for å være sikker på at ikke klaringene ble for trange. Dette siden jeg bruker bilen til bane og rally, med mye hardkjør.'

Vent til du har hatt inne veiva til balansering og polering, så er du sikker på at den ikke trenger sliping. Da må man jo isåfall ha andre lager...
 #421091  av God
 
3rlend skrev:ville ikke anbefalt å borre så mye i 3s blokka, har ikke noen personlig erfaring, men har lest mange tråder på internasjonale forum der blokkene sprekker etter noen hundre hk.
å borring gjør den ikke akkurat sterkere, men såklart, er sylindrene ovale så borr i vei :P

Bare måle veiva?
den har vel neppe blitt slipet tidligere, derfor bruker man oversize lager :)
så jeg er 90% sikker på at du skal ha standard :P
Har ikke tenkt å borre mye, er snakk om 0.5mm, altså 86.5mm tilsammen. Har hørt at om du overskrider 87mm, så begynner det å bli krise, men 86.5mm skal blokka tåle uten problem. Har ikke sett nedi sylinderene enda, men finner ut hvordan standen er ganske snart. :P

Angående veiva, så finner jeg ut av det når veiva skal poleres og balanseres som celica_st185 sier nedenfor. :)
celica_st185 skrev:Du har ikke vurdert å heller gå for en 98+ 5s blokk, istedenfor å bruke penger på den orginale? Den har en sterkere konstruksjon enn 3s og passer med noen små modifikasjoner. Den har 87mm boring orginalt, og hvis du bruker orginal veiv får du ca 2048ccm, og en blokk som tåler MYE. Blokka sitter i camry 2.2

Når det gjelder lager, så står dimensjonen på lagrene stempla inn i blokk og veiv. Selv brukte jeg 1. lager på alle, for å være sikker på at ikke klaringene ble for trange. Dette siden jeg bruker bilen til bane og rally, med mye hardkjør.'

Vent til du har hatt inne veiva til balansering og polering, så er du sikker på at den ikke trenger sliping. Da må man jo isåfall ha andre lager...
Problemet er jo å få tak i en 5s blokk og den må jo uansett bli gjort samme jobben på, som 3s blokka mi. Skal være tipp topp vet du! Koster sikkert litt også å få impotert inn til Norge, om den blir kjøpt i utlandet. Egon fra motorimport.dk har sikkert noe liggende, men spørs om han selger kun blokka..

Vet du hva små modifikasjoner som må gjøres? Litt nyskjerrig! :P

Skal bare borre opp 0,5mm (86.5mm), så det burde gå greit med 3s blokka egentlig. Hadde vert andre boller med 87++.

Da vet jeg hva som skal bli gjort med bærelager, takk takk. :D
 #421094  av God
 


Skal du ha overzise stempler må du borre opp nlokka, noe dyrere jobb, men derav mer ccm :)
Skader ikke med 0.5mm borr, nei. Litt ekstra volum er fin fint! :) EBB har ganske bra priser på borring, planing og balansering! Skal du noen gang gjøre en slik jobb, så anbefaler jeg EBB med varmt hjerte! :D
 #421096  av celica_st185
 
Hvis du finner en i Norge, som bare trenger honing, koster det ikke så mye. Det jeg gjorde med min var: Honing, blende ett oljehull, slipe vekk noe gods der girkassa kommer og borra nye hull til vannkanalene til toppen. Kosta meg totalt under 3000,- inkl. blokka :)
 #421097  av God
 
Har fått demontert av en del dilldall på motoren nå og tatt av girkassen. Utrolig liten motor egentlig! :)


Bilde



Fått av clutchen, men svinghjulet hang så inni granskauen! Ser ut som at jeg må invistere i en muttertrekker.. Har kompressor liggende. ;)


Bilde



Er blitt rotete i garasjen nå, så i morgen tror jeg rett og slett at jeg må sortere deler til sides og få ryddet vekk litt. :P
 #421099  av God
 
celica_st185 skrev:Hvis du finner en i Norge, som bare trenger honing, koster det ikke så mye. Det jeg gjorde med min var: Honing, blende ett oljehull, slipe vekk noe gods der girkassa kommer og borra nye hull til vannkanalene til toppen. Kosta meg totalt under 3000,- inkl. blokka :)
Det var jo en fin pris. :D Kan jo for all del se etter en camry 98+ på min lokale bil-demontering skraphaug. Kan jo være heldig. ;)

3sgte blokka burde vel tåle 86.5mm? Vil egentlig bruke budsjettet på ting som virkelig er nødvendig å gjøre. Skal jo trossalt ikke lage en løpsbil, men kun en sprek lystig st185 med god akselerasjon. ;) Blir jo sikkert Rudskogen og andre gatebil arrangementer når den tid kommer og kanskje noen runder på bane. :)
 #421104  av Andrepedersen
 
God skrev:


Skal du ha overzise stempler må du borre opp nlokka, noe dyrere jobb, men derav mer ccm :)
Skader ikke med 0.5mm borr, nei. Litt ekstra volum er fin fint! :) EBB har ganske bra priser på borring, planing og balansering! Skal du noen gang gjøre en slik jobb, så anbefaler jeg EBB med varmt hjerte! :D

Er cnc-operatør av yrke, så all maskinering hadde jeg gjort selv :) men, balansering av veiv har jeg ikke utstyr til :( men, tror nokk du burde vurdere 5s blokka, kjipt å gjøre ting to ganger + at ting blir mer skuddsikkert. Men, nå er ikke jeg den som vet mest ang trimming av disse motorene. Gleder meg ivertfall til å se bilen din i aksjon :)
 #421107  av God
 
Andrepedersen skrev:
God skrev:


Skal du ha overzise stempler må du borre opp nlokka, noe dyrere jobb, men derav mer ccm :)
Skader ikke med 0.5mm borr, nei. Litt ekstra volum er fin fint! :) EBB har ganske bra priser på borring, planing og balansering! Skal du noen gang gjøre en slik jobb, så anbefaler jeg EBB med varmt hjerte! :D

Er cnc-operatør av yrke, så all maskinering hadde jeg gjort selv :) men, balansering av veiv har jeg ikke utstyr til :( men, tror nokk du burde vurdere 5s blokka, kjipt å gjøre ting to ganger + at ting blir mer skuddsikkert. Men, nå er ikke jeg den som vet mest ang trimming av disse motorene. Gleder meg ivertfall til å se bilen din i aksjon :)
Ahh, da har du det som mandelen i grøten på den fronten! :wink:

Problemet er jo å finne en 5s blokk. Kan jo selvsagt finne meg en delebil og rive ut motor, men det blir så mye ekstra arbeid.. Har jo nok å henge fingrene i på st185'en allerede. Skal tenke på saken. :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 25