TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica st185 90' prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #420460  av God
 
Da var turboen hentet, ser veldig bra ut! Du kan faktisk bare blåse på turbinhjulet, så spinner den som bare det! Rått! :D



CT26 vs GTX3071r:

Bilde



Bilde




Det er ganske lik størrelse, men nå må man huske på at GTX har litt mer avansert teknologi enn CT26 fossilet. Size never matters. ;)
 #420481  av 3rlend
 
"VS" hahhaha, det er jo ikke sammenlignbart :D
gratulerer med VOLDSOM turbo :)
 #420513  av God
 
3rlend skrev:"VS" hahhaha, det er jo ikke sammenlignbart :D
gratulerer med VOLDSOM turbo :)
Ja, det kommer seg! :D


Update: Nå som turboen og ekst. WG er kommet, så må jeg få tak i ny 9 bolt manifold med WG fitting (2 eller 4 bolt) + T3 til turbo. Ny DP må jeg også ha med v-band til turbo og 2-bolt mot eksosanlegget. Har bestilt inlet og outlet flenser til WG, så det hvert fall i orden. Mye styr med flenser, men det må til, om det skal passe sammen. :)

Mulig jeg må kjøpe ny bensinpumpe, siden walbro hadde ganske dårlig rykte på seg pga. bensinflow. Noen synspunkt på dette? Kjøpe Bosch 044 istedenfor?

En annen ting jeg har i tankene, er om bakdiffen tåler effektøkning opp til 350-400hp? Hørt den er litt dårlig.
 #420704  av God
 
Nå er det ikke mye igjen før motor er ute. Har fått koblet ut drivakslingene på hver side, ledningsnettet som går inni bil på passasjersiden, servo, speedovaier, spjeldhus, motorforing senter og andre små ting som vakuumslanger, braketter og noen sensorer. Ser ikke noe mer som går inni torpedoveggen som er festet til motor eller girkasse, så det er jo et godt tegn. Neste steg blir vel å koble fra mellomakslingen og ta ut underrammene som er på kryss og tvers under motor. Neste oppdatering blir vel når motor er ute. :wink:

Bilde

Har også funnet ut jeg skal lage eksosmanifold selv og sette på nye flenser på downpipe. Handler deler fra http://shop.klracing.se/ Her selger di alt av flenser og grenrørsrør. Burde bli bedre enn 304 grenrørene fra kina som ligger på Ebay! Skal ta bilder under prossessen, men først må jeg få tak i deler. :P

Når motoren er ute, så skal jeg plukke ren blokka, ut med stempler, råder, veiv osv. Deretter skal jeg ta det med til EBB i Stavanger å plane toppen, borre sylinderveggene til 86.5mm, polering av veiva, vektjustering av stempler og råder. Deretter balansering av veiv, svingingsdemper, sliping av ventiler og bytte av tetninger.

Mulig at jeg skal ta en overhaling av toppen også, men vi får se. Det blir også pulverlakking av ventiltoppen i rødt med kvit toyota skrift. :wink:

Sikkert mer som ikke jeg kommer på i farta, men etter alt dette, så burde det bli en trofast motor! Mulig at jeg kommer til å gå litt høyere enn 350-400hp.. Blir kanskje 400 på hjula, men vi får se, hehe. :twisted:

Har også bestilt oil catch can og turbobleie.
 #420709  av celica_st185
 
Jeg har alt du trenger av rør og flenser for å bygge grenrør i syrefast 316L til t3 turbo. Alle rør er 44mm 2mm gods. Send en Pm hvis du trenger.

Diffen kan du knekke med 250hk hvis du vil, jeg har selv knekt 3stk + 2 cusco stikkakslinger. Sveisa st165 diff skal visstnok holde bra, viktigste er å ha spenn i drivverket når man dumper clutchen.

Ser ut til å bli bra greier det her, med den turboen der og ett bra oppsett blir det en morro bil :D

Mellomakslingen trenger du ikke bry deg med, den sklir utav når du slipper ned motoren
 #420710  av MOTORSPORTHUSET
 
men diffen kan og holde 900hk.
kommer helt an på hvordan du bruker den. :)
jeg har grenrøra fra min enda??? men et er t4, flens. sveise om?
men di er til 2 gen topp og di flower jo sånn tålig" :) 4 tusen.?
 #420715  av God
 
celica_st185 skrev:Jeg har alt du trenger av rør og flenser for å bygge grenrør i syrefast 316L til t3 turbo. Alle rør er 44mm 2mm gods. Send en Pm hvis du trenger.

Diffen kan du knekke med 250hk hvis du vil, jeg har selv knekt 3stk + 2 cusco stikkakslinger. Sveisa st165 diff skal visstnok holde bra, viktigste er å ha spenn i drivverket når man dumper clutchen.

Ser ut til å bli bra greier det her, med den turboen der og ett bra oppsett blir det en morro bil :D

Mellomakslingen trenger du ikke bry deg med, den sklir utav når du slipper ned motoren
Jeg har sendt deg en PM.

Okei, jeg får vel bare kjøre med bakdiffen til den ryker. Er vel ikke vitsen å fikse noe, som ikke er ødelagt. Jeg kommer ikke til å herje så mye med bilen, men det blir nok noen hurtige akselerasjoner!

Det blir spennende å se hvordan sluttresultatet blir, har troa på dette!

Takk for tipset med mellomakslingen, da trenger jeg ikke å bekymre meg for den biten. :)
MOTORSPORTHUSET skrev:men diffen kan og holde 900hk.
kommer helt an på hvordan du bruker den. :)
jeg har grenrøra fra min enda??? men et er t4, flens. sveise om?
men di er til 2 gen topp og di flower jo sånn tålig" :) 4 tusen.?
Som sagt over, så får jeg kjøre til den sprekker! :P

Jeg har allerede kjøpt manifold flens og T3 flens fra Sleeper her på forumet, så da må jeg nok si neitakk til tilbudet. Takk for at du sa ifra da, i det minste! :D
 #420728  av celica_st185
 
Å satse på at diffen holder kan fort bli kostbart det også. Når jeg røyk den første orginaldiffen, var det med ca 300hk ~390nm i motor. Feilen var å sleppe clutchen brått, uten å ha tatt opp slakken i drivverket. Endte med knust inmat i diffen + ulyd i 1. gir i girkassen. Med en skikkelig lamelldiff eller sveisa diff, er det akslinger\splines som ryker, og da ødelegger du ikke noe mer enn akkurat det.
 #420747  av God
 
celica_st185 skrev:Å satse på at diffen holder kan fort bli kostbart det også. Når jeg røyk den første orginaldiffen, var det med ca 300hk ~390nm i motor. Feilen var å sleppe clutchen brått, uten å ha tatt opp slakken i drivverket. Endte med knust inmat i diffen + ulyd i 1. gir i girkassen. Med en skikkelig lamelldiff eller sveisa diff, er det akslinger\splines som ryker, og da ødelegger du ikke noe mer enn akkurat det.
Var det Torsen bakdiff du hadde eller open diff? En jeg kjenner anbefalte meg å shimse diffen, men vet ikke om det er tilstrekkelig! Jeg sjekket litt på GT4OC og det var det mye snakk om st185 kom ut fra fra fabrikken med torsen diff eller ikke. Det virket som at noen st185 kom med open diff og noen med torsen diffen. Torsen skulle visst være bedre? Eneste måten å finne det utpå, er vel å sprette opp bakdiffen å sjekke. :P
 #420756  av celica_st185
 
Etter hva jeg vet, er alle som ble solgt i europa levert med torsendiff. Det var en slik jeg ødela 1. gangen. Di andre har vært sveisa torsendiffer, som har gitt seg i splinesen på utgående aksling. På Cusco RS diffen jeg har nå, er det akslingene som knekker rett av. Har hørt andre også som har hatt problemer med dette. Aldri klart å knekke noe på banekjøring anda. Sleeper har sveist st165 diff, og kjører jo med ca 800hk og med slicks på drag. Motorsporthuset har også kjørt med slik, uten å ødelegge.
 #420774  av God
 
celica_st185 skrev:Etter hva jeg vet, er alle som ble solgt i europa levert med torsendiff. Det var en slik jeg ødela 1. gangen. Di andre har vært sveisa torsendiffer, som har gitt seg i splinesen på utgående aksling. På Cusco RS diffen jeg har nå, er det akslingene som knekker rett av. Har hørt andre også som har hatt problemer med dette. Aldri klart å knekke noe på banekjøring anda. Sleeper har sveist st165 diff, og kjører jo med ca 800hk og med slicks på drag. Motorsporthuset har også kjørt med slik, uten å ødelegge.
Okei, jeg tar deg på ordet!

Tror jeg rett og slett jeg venter til motor er klar, så skal jeg se hva jeg kan få gjort med bakdiff. Enten blir det sveist, shimset eller skifte til ny forsterket bakdiff. Kan ikke gape over hele kaken på engang, men for all del, det er lurt å planlegge!

Hvordan er drivverket generelt på st185? Takler det 450 gamper med litt røft pådrag inni mellom? :P
MOTORSPORTHUSET skrev:ja er og anbefale men vanskelig og oppdrive..
Det kan stemme, jeg kjenner ingen som har shimsen en st185 diff før.. Enten må jeg lese meg opp til det eller spørre noen om hjelp, når den tid kommer.
 #420906  av God
 
Har kjøpt elefantjekk i dag, så da burde motorløftinga bli en enklere sak! :)

Har også tatt vekk enda flere vakuumslanger i dag.. Har en følese på at Toyota er/var glad i vakuumløsninger.. El-nettet er også tatt ut og da ble motorrommet jammen meg mye tynnere! Girskiftkablene er også tatt av, så nå er det bare motorfestene igjen på hver side.. Skal se om jeg får tatt ut motor i mårra, om jeg får låne en større jekk. 8)
 #420909  av God
 
3rlend skrev:bilder eller så lyger du.
:lol: :lol: :lol:
Tnååå.. Skal ta et bilde i garasjen for deg. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25