TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Inz4ne's Garage MR2 MK1 87

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #422076  av Inz4ne
 
Bakgrunnsinfo; Bilen jeg har nå ble kjøpt av en kammerat som plutselig fikk dårlig råd, så jeg kjøpte bilen av han, da det visste seg å være en del rust som måtte tas og det dukket opp en koksgrå en i bedre stand men med deffekt motor på finn ble den kjøpt og motor plukket ut av begge bilene og den som skulle inn i den grå overhalt. Ventiljustering, bytte av pakninger, reimer og diverse annet.
Så ble den grå solgt til kammeraten min igjen og den røde fulgte med som delebil, og nå har jeg kjøpt delebilen tilbake igjen, så den har per dags dato ingen motor og er blitt ganske ribbet. Jeg har vel det meste av deler som trengs for å få den sammen igjen utenom motor, har forsåvidt motoren men vet ikke hva som er galt med den enda.

Planen er; Ribbe den helt ned og få tatt rusta, enten så blir bilen sandblåst eller syrebadet for deretter å grunnes med et stoff som beskytter mot rust, har hørt mye bra om ferrobet, men er åpen for andre forslag.

Bilen skal da selvfølgelig hellakkeres når den er ribbet, syrebadet/sandblåst, grunnet og sveiset inn nytt der rusta har spist sitt. Jeg er åpen for forslag til farge, men har ikke lyst på noe som er veldig vanlig.

Etterhvert så må jo motor skaffes, eventuelt den som jeg har ståendes nå fikses. Om den jeg har ståendes kan fikses så blir det nok den om ikke så blir det å anskaffe en 4A-GZE.

Dette prosjektet kommmer nok til å strekke ut i en god del tid, da jeg har en del andre prosjekter å henge fingrene i samtidig, men det er nå sånn det er :P

Forhåpentligvis rekker jeg å få ribbet bilen og fikset rust og få gjort karoseriet klart til våren, da er det nemlig en annen bil som skal inn der å skrus på.

Her er noen bilder
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Inz4ne den 07 jul 2014 22:20, redigert 5 ganger totalt.
 #422077  av Mr2mr2
 
Velkommen til forumet :D

Fint å se at enda flere mk1'er blir restaurert og kommer på veien igjen :D
Når du først er i gang med Syrebad, ville jeg også fått helgalvaniser bilen ( om det er mulig ) da har du en rusfri mr2 i mange år frammover. :D

Bare husk å legg ut masse bilder underveis, det er alltid gøy 8)
 #422080  av Inz4ne
 
Takker :D

Om jeg finner noen som kan få galvanisert bilen så skal jeg gjøre det, for det er vel det samme som at den får et sink lag er det ikke det? Isåfall så er man jo avhengig av et slikt basseng som man kjører strøm på for at det så vil legge seg et lag på bilen, om jeg husker riktig da.

Skal prøve å være flink med bilder, men er ikke alltid så lett, man blir plutselig ivrig også har man gjort mye uten å ta bilder, den grå ble det dessverre veldig lite bilder av underveis i motorbyttet. Dette er forøvrig photobucketen min der er det litt bilder av den grå MR2-en og litt annet :P http://s1264.beta.photobucket.com/user/Inz4ne/library/
 #422083  av Mr2mr2
 
Det høres riktig ut :D

Det med bilder er ikke alltid så lett å huske på underveis, men treng jo selvsagt ikke å være bilde av hver skrue du skrur ut :mrgreen: :mrgreen: Bare du får med "hovedtrekkene" så blir det bra :wink: :)
 #422085  av ArildM
 
Har ikke du vært inne på TS-ogn før for en stund tilbake siden? Synes å huske brukernavnet ditt fra tidligere :) Blir spennende å se hvordan dette prosjektet ender opp :)
 #422105  av Inz4ne
 
Mulig jeg har hatt en bruker før, trodde jeg hadde det på det brukernavnet her, men jeg hadde glemt passordet, og ingen av mailaddressene mine var registrert i systemet så da lagde jeg en ny en.

Prosjektet har fått en grei start, men siden bilen står en halvtime unna meg for tiden og jeg ikke er hjemme fra jobb før sent så blir det lite med skruing i hverdagen, hvertfall fram til jeg flytter inn i huset der bilen står. Startet prosjektet midt i flytteperioden min :P

Etterhvert så kommer jeg nok til å bytte en god del av delene som er slitne, skal bestille meg en slik vindaviser, om det er det rette å kalle den, som sitter bak bakruta. Fant en som så veldig bra ut på ebay så har lagt inn bud nå :3
 #422145  av Inz4ne
 
Fikk ikke skrudd noe bil idag, men fikk tette igjen sprekker i garasjen så det er litt varme der om man fyrer opp litt så da er man klar for å skru selv på kalde vinterdager :D

Kom forøvrig til å tenke på at det jo veldig dumt at det samler seg vann i bagasjerommet på bilen om det lekker inn der, så tenker jeg skal lage en form for løsning som gjør at det renner ut om det samler seg noe der.
 #422228  av Inz4ne
 
Fikk gjort litt idag da.

Plukket av dører

Bilde
Bilde

Dørene skal demonteres helt slik at man kan få behandlet og lakkert de også.

Rust :(

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Liker ikke i det hele tatt :(

Fjerning av frontrute Hvittingfoss style :P

Bilde
Bilde
Bilde

Det er slik de profesjonele gjør det sant? :P
Sist redigert av Inz4ne den 08 mar 2014 22:22, redigert 1 gang totalt.
 #422233  av Mr2mr2
 
Ser at det er litt rust å ta tak i, ja :evil:

Er akkurat sånn de gjør det med frontruter ja.... :P :P
 #422278  av Inz4ne
 
Kan og nenves at frontruta var knust fra før så jeg og kammeraten min, som ikke hadde slikt spesiallverktøy for det ville prøve oss som actionhelter.

Må sies at det var ekstremt skuffende at det ikke gikk å bare sparke ut ruta :(

Vi var nødt til å brekke, dytte, vri, skjere og knuse ut bit for bit :P
 #422286  av Inz4ne
 
Er litt jobb med det ja, spesielt siden den var så godt limt :P

Gruer meg til å ha av sidevinduer og bakvindu, de skal jeg jo ha ut hele siden de ikke er knust fra før :P

I morgen så blir det å prøve på å få av skjermer, og fanger framme pluss få ut dashbordet. Får se hvor mye vi rekker.
 #422287  av Inz4ne
 
Bilde

Den Azure metallic der, den fikk jeg lyst til å ha på bilen :D

Hva syns andre om den?
 #422288  av Mr2mr2
 
Synes den så fryktelig dyr ut :P

Men så ganske kul ut :)
 #422289  av Inz4ne
 
Vel, skal jeg først gjøre dette strøkent så får det bare koste det, det koster :P
Så får det heller ta sin tid slik at jeg ikke går personlig konkurs samtidig :P
Også skal jeg forhåpentligvis bli ferdig med 405 prosjektet mitt i løpet av vinteren og da blir den antagelig bruksbil, og da selger jeg 406-en så da får jeg jo litt penger til å bruke på bil :P
Pluss at jeg får betalinga for den andre MR2-en som jeg solgte med jevne beløp i løpet av neste år så da får jeg jo litt penger der og. Men noe sier meg at alt det pluss feriepenger går i bil :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15