TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • wimpy's Yaris D-4D

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #433228  av wimpy
 
Har fått testet bilen en del meir nå. Har hatt problem med MYE sort røyk og litt høy EGT i forhold til hva som er ønskelig. Har en mistanke om at stopp skrua på turboen er stilt opp alt for mye, som fører til for lavt turbotrykk. Begynte å justere litt på den, men når jeg skulle teste bilen gikk den i nødmodus. Har en feilkode P0698 "Sensor Reference Voltage "C" Circuit Low") jeg ikke finner ut hva kommer av, og får ikke slettet den.
 #433352  av wimpy
 
Feilkode problemet løst, viste seg at det var chipen/power boksen som ikke lenger spilte på lag. Kjører nå uten ekstra diesel, så nå er problemet med mye røyk også borte :roll: Har bestilt røyr kit til ic, håper det er på plass i neste uke så større ic kan monteres. Har fått stilt turboen inn ganske bra nå, men har litt høy EGT passerer 800°C under hard akslerasjon.

Fant et par bilde så eg glømte når bilen startet 8)

Bilde
Eksosen før den blei montert på bilen, blir nok lei raka rør snart. Downpipe er 3" resten er 2,5".

Bilde
Dårlig bilde, men skimter EGT sensor og røyret til EMP måler
 #433461  av wimpy
 
Har motert Greenstuff klosser forran å bak, og nye skiver bak. Greenstuff imponerer igjen! :D Har og satt på nogen egenlagte sentringsringer til bakfelger som funker med spacere. (Felg og kaliper kommer i konflikt uten spacer)

Bilde

Bilde
 #433830  av wimpy
 
Ic montering begynt, det blir trangt... Måtte banke en hel del i fronten for å få plass til ic, men tror det skal gå. Fjerner og EGR mens det va så god plass, fy f... så mye sot det var etter den dritten!! Ac er tatt bort, men håper å få lagt opp den på ny helt til slutt.

Bilde


Bilde


Bilde


Bilde
Litt forskjell på ny å gammel ic.
 #433834  av fdfx3
 
Vet du om det går å blokkere EGR på denne bilen?, enkelte biler vil sette feilkode på for lite tilbakeført EGR dersom de blir blokkerte og tette og bilen vil muligens gå i limp mode.

Mens du først har bilen så demontert så bør du nesten plukke av innsuget ög rengjøre det, dem pleier ofte å gro igjen med sot og koks fra blant annet EGR, om innsuget er ganske nedgrodd med sot så vil jeg se for meg at du kan hente noen ponyer bare ved å fjerne dette.
 #433841  av wimpy
 
Får feilkode når EGR er fjernet, setter kansje på stikket igjen bare for å la det gå litt tid før feilkoden kommer. Har fått tilbud om å prøve en annen ECU som gir meir diesel og EGR er slettet. Tror ikke bilen går i nødmodus, men motorlyset lyser så har ikke kontroll på nye feilkoder.

Denne motoren har ikke løst innsug, det er støypt inn i toppen. Såg inn i toppen å ser langt fra pent ut, MYE sot i kanalene. Tenkte det burde blitt renset, men har ingen gode ideer uten om å ta av toppen. Kansje det blir bra med vann/metanol innsprøytning :twisted:
 #433936  av ArildM
 
Forgasserrens? Bare pass på å få det ut etterpå så.
 #433944  av toyofan
 
Forte har noe som heter Diesel intake cleaner.
Det er utrolig effektivt på sot i innsug o.l.

Kan spraye det rett inn i innsuget mens motoren går og løser opp mye!

Er vel bare gassspjeldet du bruker som er orginalt nå?
Regner med at du bruker adapteren min når du plasserer intercooleren slik?

Gleder meg til å se å helst prøve den en tur etterpå!

PS, har funnet frem hjernen og alt med startsperren til deg for prøving... Blir spennende det!


Har du forresten hørt mer om stabilisatoren?
 #433991  av wimpy
 
Jeg må nok prøve den innsugs rensen når jeg får bilen på veien igjen.

Har fått ferdig røyr og slanger til ic, ligger klar til montering. Gasspjellet er flyttet og EGR er fjernet å blokkert. Måtte og åpne ledningsnettet å forlenge en ledning til gasspjellet. Fikk 2 forskjellige shortshift kit i posten, et som er festa under girspaken og et som står på girkassen. Det følgte med en brakket som trenger å bli sveist om litt for å fungere som det skal.

Yaris er en LITEN bil! Har måtte kappe litt av feste til dynamo og splitte og flytte ledningsnettet for å få plass til slanger fra ic til gasspjell. Har banket mye rundt ic for å få plass til den. Luftfilterboksen må løftes for å få grei klaring til slanger fra turbo til ic. Må blende eine utttaket på radiatoren, og flytte ekspansjonstanken.

Det som mangler nå er å finne en løysning ekspansjons tanken og sveise å montere brakketen til shortshiften.

Fikk stabstaget i posten i går, tenkte å ta det med ned til deg når vi prøver å bytte hjernen? Såklart skal du få ta en prøve tur :D

Bilde
Braketten som følgte med shortshiften. Flytter eine kabelen til rett plass, men den andre for langt bak.

Bilde
Kappet og klar til sveising.

Bilde
Wire flytteren på girkassen.

Bilde
Gasspjell adapter.

Bilde
Gassspjell og blindplate til EGR montert.

Bilde
EGR
 #434026  av ArildM
 
Kult at di trimmer en Yaris da :mrgreen: Er liksom ikke det vanligste å modde på denne måten :D
 #434324  av wimpy
 
Hehe, ingen forventer en Yaris skal ha noe under panseret 8)

Har fått kjørt en del med bilen nå, alt virker som det skal. Eineste tingen å sette fingen på foreløpig er en feilkode som kommer pga EGR er utkoblet.
Stabstag er montert bak, er syk forskjell. Bilen svinger med en gang, er ingen antydning til bakdekka skal skli ut lenger.

Bilde
Brakett til shortshift sveiset.

Bilde
22 mm justerbart Whiteline stabstag
 #434325  av celicat23
 
Artig prosjekt. Fikk en rimelig ny yaris med en diesel av noe slag som lånebil hos toyota, og den gikk overraskende greit. Skjønner at du bruker litt på å få stabilisert den dog, for understellet fra fabrikk er forferdelig - i vert fall på den jeg lånte. Han bak skranken på toyota så litt skeptisk ut når jeg klagde over at yarisen kjente ut som understellet gikk en vei og karrosseriet gikk en annen vei når jeg tok en sving i 140km/t :lol:
 #434870  av wimpy
 
Stabstag er et must på yaris :D

Bilde
Har denne liggende klar, så kommer nok på plass etterhver den og :)
 #442752  av wimpy
 
Nå må eg begynne å skru igjen :D

Etter jeg erfarte at billige ebay slanger nettopp er billige og sprekker under høyt ladetrykk så fikk jeg montert skikkelige slanger. Problemet var bare at når jeg fikk tette slanger og rør så blåste tanken av ICen :lol:
Har lagt litt planer for hva som skjer i denne omgang:
Alu IC, større spjeld, porting og flow testing av topp, fjerner AC kompressor (radiatoren er fjernet før) og planen er og å få sveist mest mulig av alu røra for å fjerne potensielle svake punkt.


Bilde
Gammel IC (fra en golf 5) Ny skal tåle 3 Bar.

Bilde
Større spjeld fra en Avensis, ca dobbelt så stort.

Bilde
Klar til å fjerne registeret og toppen nå :D
Sist redigert av wimpy den 18 apr 2015 11:10, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7