TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AEK sin garasje - Toyota mr2 mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #447295  av ArildM
 
Hadde nok sett mørkt på noen av prosjektene, men du har jo vinkelsliper og sveiseapparat, så du får vel mekka sammen enda flere AW11er etterhvert som du får tia :) Og joda, merkes nok at de fleste AW11ene går mot veteranstatus både på godt og vondt, aldri sett de rusta på de stedene du avbilder, men det er nok ikke til å komme unna at disse er 30 års gamle biler som har opplevd litt av hvert gjennom årene :)
 #454480  av Arne rebel
 
Etter en periode med stillstand i bilhobbyen fikk jeg i sommer ny giv og ringte på to mk1 som lå på Finn i mitt lokalområde, men jeg var for sen begge gangene. Neste alternativ var å fikse en av mine egne og valget ble mk1.6eren som også var min første mk1.
Nytt bagasjegulv og delevegg mot motorrommet ble sveiset inn, men trukket tilbake slik at v6eren ville passe om jeg fikk lysten til å remontere den. Festene på gearkassen ble mk2 i karosseriet og mk1 på gearkassen, feste fremme trengte ingen modifikasjon, bakre feste ble forlenget med 4cm for å nå frem til mk2 rammen og på pasasjer siden ble nytt feste laget i rammen. Mk1 feste ligger så langt frem at jeg kunne beholde mk2 festet der også. Jeg har mk2 understell og akslingene fra SC gearkassen passer rett inn i disse.
Før:
Bilde
Etter:
Bilde
Mk2 interiør, mk2 elnett, bur og fester fjernet, hull etter elnett og bur ble sveiset igjenn og mk1 luftspaltene mot vindu ble sveiset tilbake igjenn. Rust og løs lakk fjernet.
Før:
Bilde
Etter:
Bilde
I front ble radiatorplassering ført tilbake til orginal, men dessverre hadde jeg ikke kappet den delen ut av delebilen før den gikk på høggeren så en rett blikkplate ble laget.
Før:
Bilde
Etter:
Bilde
 #454481  av CelicaTurbo
 
Jøss, imponerende!
 #454487  av lasse
 
SÃ¥ bra lysten er tilbake!

Var vel denne jeg så for maaaaaange år siden på dagali, ett hull i girkassa mener jeg ble resultatet den dagen...
 #454510  av Arne rebel
 
Da har bilen fått kjørt noen kilometer med 4age motoren og alt fungerer utmerket. Det er en del år siden denne bilen hadde en slik motor, men den trenger turtall merker jeg. Jeg har samlet de karroseridelene som er okay og montert de for å få justert de og banke ut bulker før jeg tar en kjapp garasje lakkering for å få den til å se mest mulig hel ut før eu kontroll. Da venter jeg bare på nye dempere og nye dekk for å se hva dommen blir på verkstedet.
Motor på plass:
Bilde
Dette hater jeg, pussing er ikke min greie så resultatet blir nok så som så:
Bilde
 #455008  av Arne rebel
 
Fikk tak i noen brukte minilite felger som hadde sittet på en mr2 mk2 og regnet med de vll passe, men da jeg skulle montere de traff de calipperene både foran og bak. Etter litt fundering bestemte jeg meg for å dreie ned en kant på framhjulene og slipe litt av bøylen til calipperen bak. Synes hjulene fyller hjulbuene bra :D
Bilde
Har også tatt mk1.8en ut for å vaske av litt støv og avfette motorromet for å kunne lakke det og frunken slik at den kan bli "rullbar" igjenn....
Bilde
 #455012  av ArildM
 
Gromt stuk 8)
Morsomt å se at disse gromvognene enda eksisterer :wink:
 #456894  av Arne rebel
 
Jeg har måtte rydde litt i garasjen og det slo meg at denne mk1,8 bare står og tar opp plass så jeg tenkte at isteden for å prøve å få en "strøken finish" var det bedre å bare bli ferdig. Lagde luke til tennpluggene:
Bilde
Etter litt sparkel ble et lag med lakk sprøytet på:
Bilde
Bilde
Fordi jeg har flyttet innfestingene til understellet 8cm opp i karosseriet ble vinkelen på drivakslene veldig "bratt" så jeg valgte å heve motoren 5cm slik at jeg får noe bedre vinkel på drivakslene:
Bilde
Da var det bare å lage nye motorfester....
 #456895  av CelicaTurbo
 
Jeg håper du får denne bilen klar til å rulle på veien igjen :) Og både sprøtt og smart med luke i kabinen for bytte av tennplugger! :D
 #456903  av ArildM
 
1uz bilen dukka plutselig opp på en av MR2 sidene her om dagen. Med mye påstander om at den ikke var kjørbar og at v8 ikke var mulig i AW11. Lasta opp noen av banevideoene du har på YouTube, så ble det ganske stille :)
 #456915  av OleST
 
Er V8 mr2'n like hel? :shock:

Trodde den brant opp?
 #456927  av Arne rebel
 
Mk1.8 stod trygt hjemme i garasjen da lageret brant, men min ny restaurerte mk1 som gikk med samt delebiler...det triste var at den var mer påkostet enn v8eren og kjøreklar:) Uansett hvordan en ser på v8eren er karrosseriet så ombyggd at det ikke er noe vanskelig å få ting på plass samenlignet med et urørt/ukappet karrosseri som virkelig ville vært en utfordring for en stor v8er som 1uzfe'en er. Det var også grunnen til at bilen ble senket mye ved å flytte innfestingene til bærearmer ca10cm lengre opp i karrosseriet for å riktige vinkler etter senk:) Uansett var dette veien jeg valgte....Jeg driver nå og bytter over coiloverene fra min andre mk1 silk at den blir mere "Eu vennlig".
Bilde
 #456942  av OleST
 
Det er enklere og få plass til alt i et oppkappet skall men, det oppkappede skallet er jo bygget slik at det ligger lavere på veien (dvs lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper) og det er stivere på grunn av rørrammene og buret. Slik jeg ser det så er det mye større sjanse for og få ett brukbart resultat med ett modifisert karosseri​ enn med ett som ikke er moddet. Ett umoddet karosseri ville heller vert "show price" enn banebil.
 #457015  av Arne rebel
 
Da er bilen "rullbar" for første gang på ca5år.
Bilde
Bilde
Bilde
fortsatt mye jobb igjenn
Bilde