TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AEK sin garasje - Toyota mr2 mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #427574  av Arne rebel
 
Etter at jeg mistet lokalene jeg og broderen hadde i Hokksund har jeg måtte gjøre alt arbeidet med bilene hjemme i garasjen. Den første utfordringen var å finne en erstatter for trucken jeg brukte før ved motorbytte, og jeg valgte en vinsj istenden for en motor løfter da jeg tror den kan brukes til flere oppgaver.
Første arbeidsoppgave var å ta ut den motoren som trenger en overhalling:
Bilde
Har fått hjelp av eldste sønn med arbeidet:
Bilde
Motoren ute...savner fortsatt trucken som gjorde alt mye lettere:
Bilde
 #427581  av ArildM
 
Verktøyet er halve jobben sier de :wink: Men det går da som regel greit :)
 #427686  av ure
 
Godt å se du er igang igjen :D Blir spennende å se hva som kommer til å skje i Norges "villeste" MK1 garasje fremover :lol: :lol:
 #428915  av Arne rebel
 
Er igang og hjelper en bekjent som uheldigvis hadde mellomlagret en 4age blutop (big top) på verkstedet før brannen i Hokksund. Han hadde brukt nesten 1år for å finne en tilsvarende han har i bilen og så skulle jeg bare passe på den :? Uansett så ga vi opp og fikk tak i en smallport fra en ae92 som jeg tenkte kunne tilpasses med toppen fra gamle motoren :roll: Jeg har nå et dilemma angående kompresjonen, for på BT har 9.4:1 og ST har 10.3:1 er det fornuftig å bytte kammene fra ST som har noe høyere løft ? Motoren blir kjørt på 88 mod ECU så minst mulig problemer er ønsket, selv om en ikke får ut alle 140hk...dette har jeg ikke peiling på, men ser på nettet at det er mange meninger og få svar....
Fikk hjelp til demonteringen:
Bilde
Motoren ute på "bakgårds vis":
Bilde
Her et lite bilde av høykomp stemplene på ST...1-1.3mm høyere på midten en BT sine stempel:
Bilde
 #428938  av ArildM
 
Hvorfor ikke bruke smallport toppen?
Litt ekstra kompressjon har jo aldri skadet?
20v motorene har jo enda høyere komp :)
 #428969  av David
 
det er nok best å bruke toppen fra smallport motoren også, da den er bedre enn bigport. i original stand.
bigport kammene er litt kvassere, så om du tar deg bryet med å shimse klaringer kan du bruke de på smallport og få marginalt mer effekt.
å bruke smallport blokk på bigport topp er ingen problem mtp kompresjon, men du har en oljeretur som må blokkeres.

du burde bruke smallport ecu dersom du bruker smallport topp. samme gjelder dyser,
jeg husker ikke helt nøyakte i farta hva som kommer med lav og høy ohms dyser, men da må du isåfall ha ballastene ( og evt ledningsnettet) som hører med.

smallport blokka har flytende 20mm krysspinner og 42mm veiv, samt underspyling, 2.gen bigport har også 42/20 mangler underspyling. 1.gen bigport har 40/18 veiv og pressfit krysspinner, så noe mindre friksjon på krysspinn og noe mer friksjon på rådelager.
blokka i seg selv er også noe stivere, men til normalt bruk har det ikke noe å si. rådebolter er fortsatt svakeste ledd.
det er også noe vektforskjeller på råder, men jeg husker ikke hvor mye det er snakk om.
 #429010  av Arne rebel
 
Takker for gode svar!
Jeg hadde smalltop i mine forrige mr2 og brukte først 240 dysene med motstander i serie (lavohm på ST) og 88 ECU, men da gikk den alt for rikt på tomgang og lavt turtall. Når jeg ga på gikk den bedre og når jeg byttet til 182 dyser gikk den nesten som før. Først når jeg byttet til "data sprut" og 240 dysene merket jeg forskjell.
Han som skal ha denne motoren i sin mr2 ønsker da t-vis, 88Ecu og "alt som det var før" så da blir det St blokk og Bp topp, men det ser ut som tenningen må justeres i forhold til orginal...det virker ihvertfall slik på de som har gjort dette før (på Internett)
 #430018  av Arne rebel
 
Da ble bilen godkjent med 0 feil på Toyota her i Øvre Eiker :) Motorbyttet ble overraskende enkelt med min Reodor Felgen løsning med taljen og litt 2"x4" 8) Etter første kjøreturen oppdaget vi at alle bremsene hadde hengt seg etter 1 år uten å ha blitt brukt, men etter overhalling av alle calipperene føltes fortsatt motoren litt slapp. Jeg prøvde da noen grader justering på tenningen og motoren ble noe helt annet, noe jeg også har lest at andre har måtte gjøre etter parring av topp og bunn med forskjellig kompresjon.
Motoren snart klar for start, legg merke til røret til "sports filteret" en liten stump med takrenne nedløp :mrgreen:
Bilde

Fikk forresten sent avgårde de to siste bilene ifra brannen også, men avgjørelsen om litt overlast var ikke min :roll:
Bilde

Jeg må si jeg gleder meg til å bli ferdig med å leke i leira og fortsette med mine egne mk1ere...bare noen "få" meter med armering og noen "få" kubikk med betong igjenn nå :mrgreen:
Bilde
 #430021  av ArildM
 
Nice :D Kreative løsninger er gode løsninger så lenge de fungerer :)
 #444840  av Arne rebel
 
En update ifra øvre eiker:
Det har ikke vært noe arbeid på mine mr2 prosjekter pga. en skillsmisse som har skjært seg og jeg har fått ansvaret for fire barn som krever sitt. Det har gått mye penger til advokat da vi ikke har klart å bli enige om noe, verken barn eller verdier...uansett noe har blitt gjort da diverse uforutsett utfordringer har gjort at jeg har tatt noen kjappe løsninger for å løse hverdagen :wink:
Første som skjedde var at jeg overførte familiebilen til min eks (gratis) og så oppdaget jeg at min firmabil kjapt rullet nærmer kilometer grensen for leasingen, og jeg hadde allerede økt den en gang. En rask avgjørelse om å kjøre egen bil i to måneder før ny bil ble leaset ble valgt da jeg ikke orket å få enda større leasing utgifter og klager fra jobben. Løsningen ble å bruke min mk1.6 som pendler bil, men oppdaget fort at den var for lav og subbet i alt:
Bilde
En kjapp løsning ble å kappe frontfangeren:
Bilde
Neste problem var at i Oslo trafikken klarte ikke radiatoren å fjerne varmen, selv med vifter på hele tiden. Et impulskjøp av en veteran ble fort et problem da den plutselig stoppet når den følte for det, men det var en gøy og billig bil å bruke når den gikk:
Bilde
Da jeg ikke klarte å finne ny forgasser til gti'en, rasket jeg sammen en del deler for å få en kjørbar mr2. Uheldigvis var kompressoren på den ene bilen jeg hadde stående ødelagt, men det stoppet ikke en naiv optemist som meg. I kjelleren fant jeg et innsug i fra en ae92 4age og ledningsnett, ecu, dynamofeste, bunnpanne, dyser fra en mr2 -85 4age. Effekt anlegg satt på den ene delebilen, men hadde ønsket meg et orginalt anlegg for å slippe alt bråket. Et bilde av motoren i den champagne farga bilen med kompressor:
Bilde
Etter en helgs arbeid fikk jeg en ny fungerende motor som var mer forutsigbar en gti motoren i golfen:
Bilde
Jeg valgte å bytte dører, skjermer, panser etc. som var bedre på bilen med kompressor enn bilen jeg hadde skilt på:
Bilde
I to uker som barna var med mor på ferie hadde jeg litt tid til overs, så jeg begynte å bygge mk1.6eren tilbake til orginal, og samtidig frigjør jeg deler til mk1.8eren. Bremsene ble byttet fra supra og rx 8 skiver til mk2 skiver og mk2 turbo skiver foran. En ser stor forskjell på de:
Bilde
For å få senket bilen nok hadde jeg kappet bort skjermene både foran og bak.
Bilde
Innerskjermen sveiset igjen og hjulbuene fra framskjermer jeg hadde samlet på ble sveiset på utsiden. Hjulbuene bak ble da ca 2cm breier på hver side da hjulbuene på framskjermene bygger lengere ut:
Bilde
Bilde
Glassfiber skjermer var sprayet med palst dip som var utrolig vanskelig å få av. Passformen var heller ikke bra, men trenger mye jobb for å bli bra:
Bilde
Orginal framfanger, men ønsker å ha en +87 mod underdel. Slik står bilen idag:
Bilde
En får se hvor mye en får gjort når ting roer seg eller om det er penger igjen etter advokaten har tatt sitt (2000kr/t) :?
 #444864  av ArildM
 
Kjipe greier med xkona og ungene... Håper det ordner seg på ett eller anna vis.

Ellers godt å se at noen av værstingene innafor AW11 miljøet enda sparker og går 8)
 #446525  av Arne rebel
 
He, he. Det er nok riktig at den ble grillet, men bilen var satt til vinterlagring og skiltene var tatt av og jeg har tatt vare på dem som et nostalgisk minne om bilen. De ble satt på v6 eren for at gårdsplassen her hjemme ikke skal se ut som en oppsamlings plass for "vrakbiler" :wink:
I en travel hverdag har jeg måtte få noe annet å tenke på enn jobb og barn, så jeg har startet litt smått med å gjøre bilen klar for karosseriarbeid og senere lakk. Jeg valgte å begynne på den som hadde en kompressormotor da den var veldig bra for rust under, men hadde de vanlige rustskadene bak og på taket.
Demontering pågår:
Bilde
Rust på de vanlige stedene bak:
Bilde
Rust på taket har jeg ikke erfart før:
Bilde
Bilde
Bilde
 #446526  av mr2pondus
 
Du har et ubegripelig pågangsmot med disse bilene. De er jo ikke akkurat noen kremkaker når du setter vinkelsliperen i dem første gangen.
 #447293  av Arne rebel
 
En liten oppdatering:
Da har vi demontert hele bilen utenom understellet:
Bilde
Det er litt trist å demontere elektriske kabler som er tilpasset Haltec datasprutet. Det skal nok være Flissundet motor som i sin tid utførte jobben....
Bilde
...men da kompressoren ikke var i noe god stand valgte jeg å ta ut hele elnettet og gå orginalt.
Bilde
I den milde perioden etter nyttår kunne jeg høytrykk spyle hele bilen etter en god runde med avfetting:
Bilde
Kun overflate rust fremme, men lakken løsnet i store flak:
Bilde
Etter en liten opprydding på benken i garasjen oppdaget jeg at jeg hadde glemt å levere inn skiltene på den andre "eu bilen" som er en -86 mod. Planen var jo at jeg skulle pusse opp den som jeg trodde var -85mod, men som viste seg også å være en -86mod, til å bli en billig veteranbil å ha stående....Uansett ble et valg tatt i all hast da det var meldt mye snø et par dager etter jeg oppdaget "fadesen". Jeg byttet om "eu bilene" før snøen kom og har nå to "karrosserier" stående som må eu godkjennes :? To biler står nå på 2"x8" rammer i byggegropen som ikke har blitt ferdig utbygget (nok et prosjekt som var i "Store ambisjoner, liten forstand" sin ånd.... :mrgreen: )
Bilde
Da står det nok en bil i garasjen som må ha en del jobb før den går igjennom eu kontrollen som var i fjor...
Bilde