TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Phinex sin 1986 Celica st162

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #435782  av Phinex
 
Hei! :D

Tenkte jeg skulle skrive litt om min 1986 Celica 2.0 GT.
Denne Celicaen har tidligere gått i Stavanger, Narvik og Tromsø, det jeg vet. Kjøpte den for 12,000,- av en kar i Tromsø vinteren 2010/2011 som forøvrig også hadde en st165 stående 8)

Litt historikk:
Valgte til slutt å selge min gamle at160 da jeg kom over denne Celicaen her inne på forumet. Mener og huske at jeg merket stor forskjell i 3s-ge blokka fra min slitne 4a-ge da jeg prøvekjørte den. Har hatt denne bilen i 3-4 år nå og har fått gjort en del jobb med den. Har ingen større planer enn å ta vare på den til den blir veteran da jeg ikke er så veldig kyndig når det gjelder bla.a motor og drivverk. Motoren som står i bilen nå er motor nr. 3 ifg. forrige eier om jeg ikke husker feil, og den ble gjennomgått og overhalt før den ble satt inn. Den har nå gått ca. 200,000 km mens bilen har rullet om lag 430,000 km.

At160

St162
68720_491881356118_7817223_n.jpg
68720_491881356118_7817223_n.jpg (68 kiB) Vist 3065 ganger
Eksteriør:
Lakkert i 2007
Fjerna listverk
Fjerna soting rundt om
Hella linser i front
LED pærer rundt om
Hvite sideblinkers
Kobla om baklys
Polert opp frontruta
Custom made OEM dekaler på bakluka og langs sidene
Nye skilter

Interiør:
Hatt ut og rensa interiør
Momo Millennium ratt
Ny girspakmansjett
TRD Girkule
Kappa girspak og sveist på nye gjenger
Fjerna film på siderutene
Bytta ut jalla skinninteriør mot originalt st162 stoff
Rød instrument/interiør belysning
Rydda opp i ledningsnett
Fiksa styring til sentrallås

Karosseri:
Reponerte og lakka opp fronten sensommeren 2011 etter at forrige eier hadde drivi å knødd bilen en del
Montert original frontspoiler
Frest og malt kanaler med sort hammerlakk 8)
Fjerne lakkrust på takluke, lista under frontruta og skjermbuer bak
Bytte til facelift front
Skifte frontrute

Understell/Drivverk:
Bytta demperinnsatser foran (KYB) og bak (Monroe)
Bytta til orignale fjærer foran
Hatt av, rengjort og lakkert travers, bærebru, stag etc foran og bak
Polyforinger rundt baut
Nye lenkearmer foran og bak
Overhalt og lakka opp bremseklav i rødt foran og bak
Skifta skiver og klosser
Skifta tannstang
Firehjulskontroll
Skifte styreledd venstre foran (Liiten slakk)
Skifte drivakselmansjetter
Tectylering

Motor:
Original 3S-GE blokk
Motorvask
Nyoverhalt dynamo
Nyoverhalt startmotor
NGK pluggledninger
Iridium plugger
Oljetrykksgiver
K&N åpent luftfilter
Skifte Radiator
Registerreimsskift

Mer kommer!
Sist redigert av Phinex den 21 sep 2014 13:24, redigert 6 ganger totalt.
 #435796  av ArildM
 
Fin bil :) Bra noen tar vare på disse :D
 #435814  av Myklebust
 
Flotte biler! Imponerende at 162en er så fin etter 400000km! Skal nok ta meg sammen og kjøpe meg en T16 igjen en gang :)
 #440402  av Phinex
 
Det må du gjøre! 8)
Bilde
Mitt siste bilde av den røde at160 jeg hadde.

Har hatt start på Celicaen og flytta litt på den, ellers skjer det fint lite med den dessverre. Disse bilene blir bare mer og mer sjelden virker det som? Har kommet over noen, men de har vært såppass herpa at det ikke har vært noe å ta vare på. :roll: Jeg spora opp den røde at160 jeg hadde før i tia... Fant ut at bilen var blitt solgt videre til en kar nordpå som heiv den til hugging fordi han trodde toppen var gåen :shock: Dette stemte ikke, viste det seg. Folka på huggeriet hadde hatt start på bilen og kjørt rundt på tomta med den. Motoren gikk helt fint, var bare en bagatell mente de... Avtalte at de skulle la være å hugge den inntil videre, så skulle jeg komme opp og kikke på den, men imellomtiden hadde en eller annen hadde fått det for seg at bilen skulle fjernes, så da jeg dro innom for å se var bilen vekk. Utrolig kjipt!!!! :shock:

Bilde
Celicaen slik den ser ut nå.
 #440406  av ArildM
 
Kul bil, begynner nok å bli sjeldne disse ja. For noen år tilbake ble de solgt for en slikk og ingenting, de fleste full av rust. Nå er det nok ikke så mange igjen etterhvert :)
 #440413  av Myklebust
 
Blei bra med faceliften! Har masse med fargen på bilen å gjere. Ville ikkje satt facelift på min gamle grønne, men på svart bil er det heildigg :D
 #440777  av Phinex
 
Bilder av bilen slik den var da jeg henta den i Tromsø...Bilde[/url]
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Litt sliten ja! :wink:
 #440806  av Myklebust
 
Kunne vore langt verre! :D Er bilen akkurat sånn endå?

Du må lakke viskerarmen bak ;) var det einaste utvendige eg reagerte på! Slitte seter framme?
 #440807  av Myklebust
 
Langt verre skriver eg.. bilen er jo nesten strøken den ser det ut som :D
 #445171  av Phinex
 
Hehe, langt ifra strøken denne her :P
Begge dørene er sundrusta i nerkant. De var begynt å gå i oppløsning allerede da jeg henta bilen. Tenkte jeg skulle prøve å få dem sveisa men tror ikke det går an å redde dem. Lettere å bare bytte dem ut, om man skulle være så heldig å komme over noe i god stand. Frontruta burde også ha vært skifta, og lakken er helt forferdelig.

Sånn så den ut da jeg henta den i sommer. Stått lagret en stund nå.
En drivakselmansjett foran bør byttes, og bremseklavet på venstre side foran må overhales. Hadde faktisk et repsett liggende, så får fikse det når jeg får tid.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Phinex den 28 sep 2014 23:13, redigert 4 ganger totalt.
 #445172  av Phinex
 
Celicaen hadde virkelig behov for en real shine etter å ha stått lagra såppass lenge. Lå et tjukt lag med støv over hele bilen. Ser litt bedre ut nå etter en motorvask og rens av interiøret. Kommet en del rust i reservehjulbrønnen, så jeg slipte dette ned med stålbørste på bor og la et lag Owatrol etterfulgt av noen strøk med hammerlakk. Frontfangeren er slipt ned og lakkert opp. Venter på nye Hella linser før jeg monterer den igjen.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Slik den står i dag.
Bilde
 #445174  av Myklebust
 
Ser ut som det blir mykje framgang no! :) Eg måtte lakkere i hjulbrønnen på min og. Tectyler gjerne rundt tappehullet.. Virker som det ruster verre akkurat der.
 #445746  av Phinex
 
Vel, det spørs om ikke tiden er inne til å gi slipp på denne...
 #445755  av Myklebust
 
Korleis det? :|
 #445800  av Phinex
 
Har ikke mulighet til å ta vare på den lenger desverre. Bilen har nå stått i 1 år uten å bli brukt. :shock: Har fått lagringsplass til den for vinteren da, så nå står den trygt sålenge til våren kommer. :wink: Får se hva som skjer da, om jeg beholder den, eller ferdigstiller den og legger inn en salgsannonse.