TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Informasjon fra medlemmer om deres pågående bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #439428  av Audun F
 13 feb 2014 06:39
I januar 2013 var jeg med på et veldedighets-"race" i India hvor vi kjørte 2800km i tuk-tuk fra nord til sør. På turen skjedde det mye spennende og selv om man kan tenke seg at trafikken er et mareritt og man er garantert å stryke med før eller siden gikk det Ganske bra. Ingen kolisjoner, men et par nesten-ulykker når dama kutta noen svinger etc.

Bitt av basillen fant jeg en tuk-tuk på blocket.se og høsten 2013 tok jeg turen over til Sverige for å hente et pent eksemplar.

For de som ikke har kjørt denne doningen vil jeg sterkt anbefale å prøve. Det er mye bråk, rister og blåser godt på norske veier, men er en herlig følelse å rase avgårde i noe ingen andre har her til lands :)

Det viser seg i ettertid at trehjulingen har litt tekniske utfordringer - så det blir å kjøre full demontering og oppbygging av denne også. Jeg vet at dette er et Toyota-forum, men antar det er takhøyde for å dokumentere jobbing med denne hissige inderen :mrgreen:

Bajaj RE 2S - 1993 modell
  • Type: Two stroke, forced air cooled, SI engine
  • Bore x stroke: mm 57 / 57
  • No. of cylinders: One
  • Displacement: 145.45 cc
  • Compression ratio: 10.0 ± 0.7 : 1
  • Max. Power: 5.24 kW @ 5000 rpm
  • Max. Torque: 12.17 N.m a@ 3500
  • Clutch Type: Wet multidisc type
  • Transmission: 4 Forward + 1 Reverse

Jeg har så smått begynt å kjøpe inn deler, men dette kan by på utfordringer da man ikke finner mye her i Norge... I tillegg så har jeg ikke fått skilter på denne enda da jeg må ha en støytest for å få skilter på den. Biltilsynet fant ikke noe e-merking på potta merkelig nok :mrgreen:

Ikke stort med bilder enda, men enn så lenge...

NC_tuk_001.jpg
Sist redigert av Audun F den 25 mar 2014 05:07, redigert 1 gang totalt.
 #440314  av Audun F
 13 mar 2014 05:28
Har da fått kjøpt inn litt deler fra kontakten min i India.

Foreløpig så ble det ny
  • frontrute
  • skvettlapper
  • lys og hornreguleringsbrytere som sitter på styret
  • Nye Bajaj merker siden de som sitter på nå skal av i forbindelse med lakkering
  • Ymse
Alt til den nette pris av 330,- NOK. :mrgreen: Så var det bare å finne en måte å få sendt det hjem på da...
 #440594  av Audun F
 23 mar 2014 17:06
Har nå fått byttet inmat i potta. Det var bare metallsponn og tjafs i potta fra før, så jeg kappet opp ei ny mc potte og flytta over innholdet. Det var saker! tuktuk'en gikk mye bedre med én gang! River jo ikke skinnet av pølsa, menmen :mrgreen:
 #440600  av Sarlacc
 23 mar 2014 20:07
Vanvittig kult prosjekt!
Har blitt fraktet rundt i tuk-tuk i diverse byer i India, de er veldig morsomme!
-Har du fått skilt på den der?

Jeg har lekt med tanken på å prøve å importere en ny Ambassador
Bilde
Den burde jo være typegodkjent som en Morris Oxford 1959...
 #440609  av Audun F
 24 mar 2014 15:45
Ambassador er sjef bil, ikke mange som går av den typen her til lands i alle fall! :D

Har ikke fått godkjent den enda. Jeg må ha støytest på den først, og det var det bare en I Fredrikstad som kunne gjøre etter det jeg skjønte. Han har lovt flere ganger å stikke innom, men har ikke hørt noe fra ham nå i det siste. Jeg må ha tuktuken klar til 20 juni, så det er bare å komme i gang egentlig...

Litt bilder kanskje?
NC_tuk_002.jpg
Skifte av innmat i eksospotta

NC_tuk_003.jpg

NC_tuk_004.jpg

NC_tuk_005.jpg
Skikkelig styre!

NC_tuk_006.jpg
Ingen tvil om at det er mye gamp på gang her!
 #440615  av ArildM
 24 mar 2014 17:47
Har kjørt Carina veteranbil i flere dager nå, MR2en får stå. Er noe deilig med enkelheten i en veteranbil som bare gjør at man vil kjøre med den hele tia :)
Tuk tuken ser jo ikke akkurat så veldig komplisert ut den heller :mrgreen:
 #440617  av Sarlacc
 24 mar 2014 19:07
Lykke til med godkjenningen! Håper virkelig du får denne på veien!
I Dehli er alle Tuk-tuk'ene konvertert til CNG. Din går vel på bensin?

Ikke meningen å kapre tråden din, men jeg fikk så lyst å dele to fotos fra Dehli:
IMG_6355-s-c-small.jpg

IMG_6358-s-c-small.jpg

Omtrent sammen modell, er det ikke det da?
 #440620  av Audun F
 24 mar 2014 22:00
Sarlacc skrev:Lykke til med godkjenningen! Håper virkelig du får denne på veien!
I Dehli er alle Tuk-tuk'ene konvertert til CNG. Din går vel på bensin?
[...] Omtrent sammen modell, er det ikke det da?


Jeg tror alle modellene siden 60 tallet ser ganske like ut :D

Det skal ikke være noe problem med å få skilter på denne. Det eneste jeg må ha er en støytest, og så kan jeg hente ut skiltene.

Det er forbudt med bensin i de store byene i India, mens den jeg har går fortsatt på 2 takts-bensin.

Forslag til fargevalg mottas med takk forresten - den skal sendes til lakking neste uke :D
 #440768  av Audun F
 30 mar 2014 07:26
Det er fryktelig vanskelig å velge farge, særlig når man er 2 om det... Jeg tror vi har kommet fram til en løsning, så får vi se om noen ukers tid om det var et godt valg :D

Har bestillt opp mer lyddemping fra http://www.raamaudio.com/ også. Noe skal brukes i MR2'n, men skal også prøve å dempe noe i tuktuk'en. Ja, vet det er en åpen løsning, men mottorrommet kan med fordel dempes litt.

Er på utkikk etter nye lykter på denne også, da de som sitter der nå har dårlige glass. Stikker vel innom http://www.bilutstyr-drammen.no/ på mandag for å ta en titt, der har de det meste. Kan jeg slippe å bestille noe på net er det jo greit...

NC_tuk_013.jpg
Motor!

NC_tuk_014.jpg

NC_tuk_015.jpg
Tuk i solnedgang...