TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Freebirds Mr2 Mk1a

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #440962  av Freebird
 
Freebirds 1986 Toyota Mr2 Mk 1 a
Bilde

Som flere her inne har fått med seg så startet jeg i fjor en ønskes kjøpt tråd her på forumet, hvor jeg prøvde å få tak i en Mr2 Mk1 i god eller OK prosjektstand. Desvserre viste det seg å bli vanskelig å klare å finansiere det i fjor sommer da jeg fikk en større verkstedsregning på bilen jeg kjører til daglig.

I år derimot hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle ha en Mk1 og jeg startet å lete tidlig. For ca. to uker siden fant jeg en på andre siden av landet som så ut til å passe meg svært godt. Jeg snakket med selgeren på både mail og telefon og jeg har kolleger som kjenner selger. Jeg bestemte meg derfor på å ta sjansen på å kjøpe bilen usett. Bilen ble sendt med biltransport fra Drammen til Bergen.

I går fikk jeg en telefon rett før lunsjtider om at det var kommet en bil til meg med toget her i Bergen. Jeg fikk hentet bilen og kikket over og sett at ting så ut som de skulle. Jeg kunne konstatere at bilen var akkurat som jeg hadde håpet. Det er noen ting å ta tak her og der, men det var også meningen. Dette skal være et prosjekt hvor jeg utbedrer ting litt etter hvert.

Bilen er en Toyota Mr2 Mk1a 1986-modell. Den har 185 000 km på telleren og har hatt (så langt jeg har klart å finne ut) 5 eiere siden den var ny. En eier siste 13 år og en eier fra 1989 før det.

Bilen er svært bra når det kommer til rust, den har vært Tectylbehandlet gjennom årene og ser ut til å være greit vedlikeholdt. Forskjermene er også byttet.

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Freebird den 27 apr 2015 20:16, redigert 2 ganger totalt.
 #440963  av Freebird
 
Og allerede før det er gått èn dag som Mr2-eier har jeg støtt på mitt første problem. Jeg hentet bilen hos transportøren i går og kjørte den til jobb. Alt gikk helt knirkefritt og jeg hadde meg et par korte turer etter dette også. Jeg kjørte også bilen hjem etter endt arbeidsdag og parkerte den hjemme. Når jeg skulle kjøre en tur senere samme ettermiddag vil ikke bilen starte. Jeg begynner med å sjekke tenningsdeler (fordelerlokk, rotor og plugger) da viser det seg at pluggene er helt tørr. Noe som vel tyder på at bensinpumpen ikke går som den skal.

Ettersom at det begynte å bli sent i går kveld fikk jeg ikke mulighet til å feilsøke så mye utover å sjekke sikringer. Tanken er derfor å fortsette etter jobb i dag. Da blir det å koble av slangen fra bensinpumpen inn på innsprøytningen og åpne diagnosekontakten og laske Fp og +B, med tenningen i ON-posisjon (i henhold til instruksjonsbok og verkstedsmanual). Dersom dèt ikke fungerer blir det å fortsette videre, demontere midtkonsoll og sette strøm rett på pumpen derifra. Dersom det heller ikke fører frem kan vi vel konstatere at bensinpumpen er død.

SÃ¥ til sakens kjerne:
Dersom jeg blir nødt å krype til korset og kjøpe ny bensinpumpe; hvor kjøper jeg i såfall dette? Jeg har sjekket med Norske forhandlere og for det første viser det seg at den er vanskelig å skaffe i det hele tatt, for det andre er den dyr. Jeg har sett Rockauto har blitt nevnt her inne flere ganger og jeg har sjekket der. De har pumper til ca. 600 kroner + mva. og frakt, men de fleste av dem er merket med Amerikansk og Kanadisk flagg, men ikke EU. Har dette noe å si? Kan jeg f.eks bruke denne pumpen på min bil: http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1276770?
 #440964  av tojo2
 
dobbelpost..
Sist redigert av tojo2 den 04 apr 2014 11:02, redigert 1 gang totalt.
 #440965  av tojo2
 
Gratulerer med nybil

nummer fra linken din:
Alternate/OEM Part Number(s): 1511060B00, 1511061B00, 2322016084, 2322016190, 2322016270, 2322019015, 2322043070, 2322116390, F2G813ZE0, G60713ZE0

dette er Toyota org delenr som pumpa skal kunne erstatte.

Sjekk på toyodiy hvilket delenr bilen din skal ha. Står sikkert ett nr på pumpa di også
 #440966  av Freebird
 
Forutsatt at jeg har valgt riktig bil "02/1986 TOYOTA MR2 (AW11L-WCMQFG) - GT EUR FRG CP LHD 4AGELC MTM 5F" så skal den ha delenummer "23220-19015" noe som betyr at pumpen fra RockAuto skal passe. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte? Dette er min første Toyota og jeg er lite kjent med forkortelser samt. modell og motorkoder. :)
 #440967  av tojo2
 
står i vognkort kansje ?
 #440972  av Freebird
 
Det sto i vognkortet ja. Da kan jeg trygt bestille bensinpumpe fra RockAuto dersom det skulle bli nødvendig. Takk for hjelpen. :)
 #440981  av Freebird
 
Da har jeg fått feilsøkt mer og kan konstatere med at bensinpumpen er død.

Bestilling er sendt på følgende:
- Bosch bensinpumpe
- Bosch sil til å feste på bensinpumpen
- WIX bensinfilter
 #441000  av Freebird
 
Ettersom at jeg uansett må vente på deler før jeg får gjort noe mer med bilen så har jeg i dag hatt muligheten til å begynne på litt andre ting.

I dag har jeg satt i gang med litt rensing av deler i bagasjerommet. Siden jeg ikke har rensemaskin selv, men må låne på jobb har jeg i dag bare tatt deler som kunne vaskes i henholdsvis dusjen og badekaret. Resten blir tatt i løpet av kommende uke med rensemaskin.

Her er alle delen vakkert dandert utover baderomsgulvet. Flere av delene var tilgriset med Tectyl og noe som lignet på karosserikitt. Jeg brukte asfaltfjerner (white spirit) på Tectylflekkene, Meguiars APC 1:20, Chemical Guys Fabric Clean og BioTex håndvask på det resterende.
Bilde

Bilde

Her har stoffet løsnet fra bakplaten. Det skal limes sammen igjen med kontaktlim på spray når stoffet er tørt.
Bilde

Bilde

Jeg brukte en detailerkost (malerkost for de uinvidde) på flekkene som ikke satt så hardt. Tectyl og andre hardføre flekker fikk smake på den noe mer brutale neglebørsten.
Bilde

Delene som det var plass til og som hadde skum eller plast på baksiden fikk bade i badekaret. Tectylflekkene forsvant som dugg for solen ved hjelp av BioTex og neglebørste. Etter den stive busten til neglebørsten ble noen av hårene i stoffet trukket litt langt ut, de får en runde med nuppefjerner når delene har tørket.
Bilde


Jeg har også fått handlet litt ting i dag til kommende prosjekter. :)
Bilde
 #441033  av ArildM
 
Gratulerer med grombil :-) kjipt med bensinpumpen, regner med du har sjekka sikringer osv? En fattig trøst er vel at gammelpumpa yrolig er original og at evt ny varer i 30 år til :-) ellers greit at den ikke kutta under aktiv kjøring slik at du slapp motortull:-) ser ut som at denne er i meget gode hender :-)
 #441043  av Freebird
 
ArildM skrev:Gratulerer med grombil :-) kjipt med bensinpumpen, regner med du har sjekka sikringer osv? En fattig trøst er vel at gammelpumpa yrolig er original og at evt ny varer i 30 år til :-) ellers greit at den ikke kutta under aktiv kjøring slik at du slapp motortull:-) ser ut som at denne er i meget gode hender :-)
Takk for det! Kjedelig at bensinpumpen skulle ryke så tidlig ja, men samtidig så er det jo som du sier; positivt at den ikke røk under kjøring.
Jeg skal prøve så godt jeg kan å ta vare på bilen. :)
Edit: Relèer og sikringer er selvsagt sjekket. Med en lask mellom Fp og +B i diagnosekontakten og tenningen i ON-posisjon, målte jeg med multimeteret at det var spenning frem til kontaktene til bensinpumpen foran girspaken. Selv da var det ikke antydning til liv, så jeg er vel temmelig overbevist om at det ikke kan være noe annet enn selve pumpen. Bensinfilter blir selvsagt byttet samtidig. :)

Dagens prosjekt ble litt mer vasking. I dag demonterte jeg skiltlysene, baklyktene og blinklysene/parklysene foran. Skiltlyshusene ble badet i zalovann i vasken på kjøkkenet. Baklyktene og blinklysene/parklysene foran fikk samme behandling før de ble polert med maskin for å hente frem igjen gammel glans. :)

Før vask. Som dere ser så har en av reflektorene fått oppleve noe syre eller større mengder vann som gjorde at den har begynt å ruste. Jeg tror ikke det skal ha så mye å si for lystbyttet så den får være som den er. I allefall inn til videre.
Bilde

Her er baklyktene under demontering. Tanken var egentlig å plukke ut glassene og vaske de hver for seg, men ettersom at de er limt fast i tillegg til å være skrudd så bestemte jeg meg for å droppe det. Jeg hadde dessuten ikke noe lim til å lime de sammen igjen tilgjengelig.
Bilde

Jeg fikk også vasket og smurt opp det originale verktøysettet. Dette ligger til tørk nå. Bilder kommer.

Bilder av resultatet kommer når jeg har fått montert delene på plass igjen. I morgen blir det å kjøpe nye lyspærer hele veien rundt, montere lyktene igjen og få renset siste rest at tekstiler i bagasjerommet. :)
 #441047  av Mr2mr2
 
Gratulerer med ny bil :) bra det kommer flere mr2'er i Bergensområdet!

helt sikker på at bensinpumpen er død? tatt av slangen ved motoren og sett at det ikke kommer bensin?
Når min en gang ikke startet, trodde jeg der var bensinpumpen... men så var det ikke det allikevel :P

Husker ikke lenger nøyaktig hvordan deg gikk for seg :P
 #441054  av Freebird
 
Tusen takk for det Mr2mr2. Mk1 er vel et ganske sjeldent syn i trafikken her i Bergen så man får nok noen blikk. :)

NÃ¥r det gjelder bensinpumpen siterer jeg svaret mitt til ArildM.
Freebird skrev: Relèer og sikringer er selvsagt sjekket. Med en lask mellom Fp og +B i diagnosekontakten og tenningen i ON-posisjon, målte jeg med multimeteret at det var spenning frem til kontaktene til bensinpumpen foran girspaken. Selv da var det ikke antydning til liv, så jeg er vel temmelig overbevist om at det ikke kan være noe annet enn selve pumpen. Bensinfilter blir selvsagt byttet samtidig. :)
 #441058  av Mr2mr2
 
Ok høres bra ut :)

må vel kanskje ut med tanken for å få byttet den? husker ikke om det var nivåføleren eller pumpen tanken må ut for å få byttet?

Er visst mye jeg har glemt hvordan var, etter jeg holdt på med min mr2 :P
 #441060  av Freebird
 
Mr2mr2 skrev:Ok høres bra ut :)

må vel kanskje ut med tanken for å få byttet den? husker ikke om det var nivåføleren eller pumpen tanken må ut for å få byttet?

Er visst mye jeg har glemt hvordan var, etter jeg holdt på med min mr2 :P
Tanken må ut ja. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9