TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Aspen's supra mk4

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #447159  av aspen
 
Da skal jeg begynne med en litt omfattende ombygginga. Bilen er en 96 supra, turbo, auto hardtop jdm og det er ett par ting her som må endres før den blir som jeg ønsker og mener en supra burde være. Venstrestyrt, turbo, manuell og hardtop.
Har kjøpt et vrak i USA som går på båten om ikke lenge. Jobben blir utført av meg (Melhus bilskadesenter) følg oss gjerne på facebook og i samarbeid med Toygarage.

Bilen er forhåndsvist til biltilsynet, plombert og søkt ombygd. De krevde en hel haug med dokumentasjon fra Toyota samt visning til Toyota etter bilen er ombygd slik at de kan dokumentere at det er brukt riktige deler. Hvor lett dette er å få til om man ikke jobber til Toyota vet jeg ikke, men det er noe jeg slipper og bekymre meg for iogmed at jeg pr dags dato jobber der, og fått klarert dette med ettermarkedsjefen. Jeg og to andre starter nemlig Melhus bilskadesenter fra 1 februar, ett topp moderne skadeverksted med ny lakkboks i kliss nye lokaler. Litt reklame der altså ;)

Det som er planen fram til Holger fra Toygarage og jeg skal kjøre Modball rally i sommer er:
Sjekk forresten ut Modball sin hjemmeside http://modball.com/europe/ Vi har også reklame plass på bilen ;)

- Ombygging fra høyre til venstre styrt ( Dele bil fra usa er innkjøpt)
- Fra auto til manuell ( v160 kasse innkjøpt, men mangler: spakestell, Clutch pedal, gir boks travers, Tripod, mellomaksling og utløserlager og clutch fork. så om noen sitter på deler er jeg interessert)
- Coilovers ( Fikk kjøpt tuv godkjente coilovers fra Olav Susegg. Takk for det Olav)
- Bilen blir hellakkert, men har ikke helt bestemt meg for farge, men heller litt mot mørk grå. Bare ikke hvit som den er idag
- Felger. ikke bestemt, men har vært inne på xxr 527, xxr 521
- Facelift hovedlykter ( Er anskaffet)
- Facelift baklykter ( Har ikke fått i enda, men heller ikke vært prioritert. Dette prosjektet koster gryn)
- Fjerne det øgle stygge bodykittet og kjøre original fram fanger med ramm leppe eller lignende, originale sideskjørt, original bakfanger, trd bakvinge.

Om penger og tid strekker til:
- Recaro sr 3 stoler
- Diffuser bak
- Rav 4 sport ratt. Det Kom faktisk inn ett vrak på jobb, så om det blir huggeren som får det vraket, kanskje det blir ratt raskere en planlagt
- Led i instrumenter og brytere

Dette er i hovedtrekk det som skal på bilen, men det spinner jo til enhver tid 1000 tanker og planer.
Værsting motor blir det, men der driver jeg og sanker deler. Motoren i bilen havarerte nemlig 10 dager etter jeg tok over den, så jeg kjøpte en motor i deler fra en som skulle bygge en heftig motor, der fikk jeg med smidd innmat og lager, som ligger nytt i eske. fikk i veiv fra USA, så egentlig har jeg det meste til og sette opp en long blokk med smidd innmat, Men ikke prioritert pr dags dato.

Jeg har aldri laget noe prosjekt tråd før og jeg vil tru at jeg ikke er den beste til og oppdatere tråden, men skal gjøre mitt beste, så får jeg bare beklage på forhånd :P
Vedlegg
bilen i dag, støgg som ett helvette!
bilen i dag, støgg som ett helvette!
supra.jpeg (40 kiB) Vist 9211 ganger
Vraket fra USA
Vraket fra USA
kræsj supra.jpg (112.26 kiB) Vist 9211 ganger
kræsj supra 4.jpg
kræsj supra 4.jpg (119.91 kiB) Vist 9211 ganger
kræsj supra 2.jpg
kræsj supra 2.jpg (103.97 kiB) Vist 9211 ganger
Sist redigert av aspen den 27 des 2016 11:49, redigert 2 ganger totalt.
 #447160  av celicat23
 
aspen skrev:Motoren i bilen havarerte nemlig 10 dager etter jeg tok over den
Kjenner igjen bilde fra annonsen når den lå på finn... Var det derfor forrige eier solgte den så billig (180k eller hva den lå til), han visste at det var noe på gang med motoren? Du fikk vel igjen en del penger pga dette?
 #447162  av Holger
 
orginal framfanger og rmm leppe ble montert i sommer :) så den ser sånn ut idag

Bilde
 #447163  av Holger
 
celicat23 skrev:
aspen skrev:Motoren i bilen havarerte nemlig 10 dager etter jeg tok over den
Kjenner igjen bilde fra annonsen når den lå på finn... Var det derfor forrige eier solgte den så billig (180k eller hva den lå til), han visste at det var noe på gang med motoren? Du fikk vel igjen en del penger pga dette?
solgte den ikke billig på grunn av det, forrige eier "viste" ikke noe om tilstand på motor å satte vel heller et spørsmålstegn når motor røyk 10 dager etterpå.
 #447166  av aspen
 
Om forrige eier viste eller ikke viste om det, kommer jeg nokk aldri til å finne ut av. Selger satte seg på bakbena å hevdet at han ikke viste noe om det så jeg orket rett å slett ikke å starte ett helsikes styr over det. Bilen har vært annonsert ved flere anledninger til forskjellig priser, men jeg kjøpte den når den lå til 180. Da sto den uten skilt, uten eu, ett hælvetes rabalder i bakstilling, ikke mappet å stygg som dagen er lang, men ett bra utgangspunkt, for den er meget bra karosseri messig med tanke på rust og skader. Ved grundig gjennom gang av bilen, finner jeg ikke tegn til noe tidligere skader.

Og ja som Holger så fint spesifisere her, original fanger med leppe ble montert på seinsommeren ;)
 #447168  av samejon
 
Beklager off topic, men du hadde lett vunnet saken! Uansett om bilen ble solgt "som den er " osv, så skal ikke slikt skje. Måtte nettopp ta tilbake en bil etter at den begynte å bruke olje. Det var en v50 som hadde gått 230 000. Bilen brukte ikke olje da jeg hadde den. Som kjøper står man ufint trygt i slike saker! Selger hadde tapt i dette tilfellet hvis det ikke står noe om problemer ved motor i kontakt.
 #447169  av Espen.R
 
Jæh, blir litt av ett bygg!
Men regner med dere klarer dette på nullkommaniks!
 #447170  av aspen
 
Fikk netopp i clutch, hoved og slavesylinder :)
Sist redigert av aspen den 07 jan 2017 18:49, redigert 1 gang totalt.
 #447236  av aspen
 
Fikk taki ett par deler til idag. Spakestell short shift og tripod. Mangler fremdeles noen små ting, men det nermer seg :)
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (18.26 kiB) Vist 9124 ganger
image.jpg
image.jpg (161.42 kiB) Vist 9124 ganger
 #448474  av aspen
 
I påsken her nå, har supran fått seg en liten oppgradering. Nå kan jeg gå sommern i møte, uten å bli flau av å kjøre rundt i supran.
Det står enda igjen og få av de forferdelige side skjørtene og den inn sparkla bakfangern, men dette blir litt mer omfattende, for å få delt bakfangeren fra bilen, må begge bakskjermene,tak og bak fanger lakkeres. For å fjerne sideskjørtene må begge framskjermene og innvendig dører lakkeres. Da står det igjenn 2 dører, panser og framfanger så er bilen hellakkert :P Vraket fra USA er endel forsinket, så ombyggingen skjer ikke år, for da ryker denne sessongen.
Det som ble gjort nå er:

-Coilovers (ikke justert til rett høyde enda)
-Felger
-Kappet og lakkert front leppe
-Trd vinge
-Facelift hovedlykter

Facelift baklykter er bestilt og påvei :D
Vedlegg
supra.jpg
supra.jpg (65.84 kiB) Vist 9050 ganger
supra2.jpg
supra2.jpg (79.17 kiB) Vist 9050 ganger
 #448481  av ArildM
 
Så bilen på Toygarage sine sider :)
Ser veldig bra ut :)
Blir enda bedre jo nærmere OEM spec den kommer, men ser det blir myye jobb med å få fjerna skjørtene og fangeren.
Men heck, du har en SUPRA jo, drømmebil! :D
 #448491  av aspen
 
Er oppretter og Lakkerer så det skal nåkk hå bra, men holde på å starte firma. Mangler endel timer i døgnet. Kjerring å unger tar endel tid også :p
 #448505  av Freebird
 
Herlig å se en Supra som blir satt tilbake slik en Supra skal være. Det finnes dessverre alt for få igjen av disse bilene i området OEM - OEM+. Følger med videre her. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10