TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Daniels IS200 SportCross

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #451860  av Nugatti
 
Juli 2015
Finner en Britisk IS300 SportCross delebil på finn.no og ser den har de sjeldnere mørk-krom baklyktene.
Bilde

Kjøper dem og kjører kjører resten av sommeren med dem (y)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Kjøper Rallyarmor uretan-skvettlapper ikke lenge etter.
Bilen får litt mer rally-look, men enda viktigere er at det nå blir mye mindre sprut fra hjulene.
De originale skvettlappene var alt for små til å fungere skikkelig, og tålte kulde og is dårlig. Uretan holder seg fleksibelt og mykt ned i mangfoldige minusgrader og er latterlig slitesterkt. Måtte legge hele vekta mi på den for å klare bore med skarpt stålbor gjennom den 5 mm tynne skvettlappen.
Bilde
Bilde
BildeBilde

Slapp av, de holder seg ikke blanke lenge...
Bilde

Original til høyre,Rallyarmor til venstre:
Bilde
BildeBilde

Foran måtte jeg sette inn to poppnagler med gjenger:
BildeBilde

Bilde
Bilde

Stikker til fjells igjen på sensommeren

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #451861  av Nugatti
 
Kjører 1700 km nordover gjennom Sverige og Finland til Alta

Bilen er sånn passe fullpakka:
Bilde

Min lillebror er med som kartleser og medsjåfør.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Like etter Höga Kusten-broen på E4 rundt kl. 02:00 om natta kjører jeg på et dødt dyr som ligger i veibanen. Gjetter på grevling eller lignende.
Lastebilen som lå like foran meg passerte greit over dyret så jeg rakk ikke reagere da klumpen plutselig dukket opp foran meg.
Bilde

Plastplatene er revet av i front
Bilde

Må åle meg under bilen og få dem løs. Har heldigvis litt basic verktøy med meg.
Bilde
Lanolinolje (rustbeskyttelse) OVERALT, så vi pakker de digre platene inn i dopapir (det eneste vi hadde) og legger dem i baksetet.

Bilde
Bilde

Bilde
Sist redigert av Nugatti den 12 des 2015 22:40, redigert 1 gang totalt.
 #451862  av Nugatti
 
Bilde

Treffer Mika i Alta med sin blå IS200 sedan:
Bilde
Bilde

Bytter ut sigarettenneren med USB-uttak kjøpt på eBay. Passer PERFEKT:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Monterer et eget 12V-uttak i hanskerommet for de få gangene jeg faktisk MÅ ha sig-tenner-plugg.
Det er koblet direkte fra batteriet med solid ledning, egen sikring og relé som slår det på når nøkkelen er i ACC eller ON.
Bilde
Bilde
Bilde

Nøklene knekker for n-te gang og jeg er lei.
Finner ingen nøkkelsmeder hverken i Alta, Hønefoss eller andre steder som har den "fresen" som skal til for å slipe IS200-nøklene. Alle sier de "må sende den inn".
Finner et firma i England som heter keysinthepost.com.
Ved hjelp av ingenting annet enn et høyoppløst bilde tatt rett over nøkkelen kan de analysere seg frem til nøkkelkoden min og slipe meg nye 2 nye nøkler, som de sender i posten. Transponder-chippen flytter jeg bare over.
For å hindre at de nye nøklene også sprekker grunnet misting på bakken osv, kjøper jeg inn silikon-cover til nøklene på eBay.
Bilde
Bilde
Sist redigert av Nugatti den 12 des 2015 23:19, redigert 1 gang totalt.
 #451863  av Nugatti
 
Toyota Trackday 2015!

Video fra banekjøringa mi her:


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #451864  av Nugatti
 
29. September kræsjer jeg.
Like sør for Vøyenengakrysset på E16 står trafikken plutselig stille og jeg fikler med radioen akkurat lenge nok til ikke rekke å bremse tilstrekkelig mye... Vil tro jeg har 20-30 km/t i det jeg treffer bilen foran.
Jeg braser rett inn i rompa på en Skoda Octavia med unger i baksetet, som videre braser inn i en Ford Focus stasjonsvogn. Alle kommer fra det uten skader og ingen er sinte.
Tilhengerfestet på Octavian bøyer inn frontfangeren og fangerbjelken som om den skulle vært smør, men treffer heldigvis ingen vitale komponenter. Bilen går og tilogmed lampa fungerer, selv om den nå lyste skeivt som bare det.

Bilde
Bilde
BildeBilde

Taksten ble på 61.000, noe forsikringa aaaaakkurat dekka. Sånn PASSE glad for at jeg bestemte meg for å investere i fullkasko fremfor delkasko denne våren.

Bilde

Nye deler:
Bilde
Bilde

Benytter anledningen til å bytte BEGGE lampene siden den på førersiden var blitt veldig matt og gul. Må dekke denne lampa selv, men får den til "innkjøpspris" av oppretter og sparer en god del allikevel.
Bilde

De fikser også lyktespyleren på passasjersiden, som forrige eier hadde tukla med, og ødelagt.

SÃ¥ god som ny!
Bilde
Bilde

DEFA-pluggen blir plassert litt mer hensiktsmessig i denne nye fangeren:
Bilde


Bilde
 #451867  av Nugatti
 
Batteriet tar nå kvelden og det er så vidt jeg får startet bilen hver morgen.
Kjøper nytt batteri med bedre kapasitet og bedre kaldstarts-ampere på Biltema.
Må skjære bittelitt i plastbrettet batteriet står i for å få plass, men ellers går det bra,
Bilde

Kjøper nye dekk og felger fra Byttdekk.com
Nokian Hakkapelliitta 8, 205/55/R16 med OVM All Star felger.
BildeBilde
Bilde
Bilde
Bilde

Dekkene bråker som et rent helvete. Kjører dem inn 7-800 km, uten forbedring. Er som å sitte på med et fly som tar av. Byttdekk.com sier at det er vanlig. Jeg tror dem ikke.
Kontakter Nokian Norge. De synes dette virker rart. De setter meg i kontakt med Vianor Hønefoss (eies av Nokian) som tar inn bilen for en sjekk.
De er enige i at dette bråker mer enn det skal. Setter på et sett helt nye Hakka-8 dekk fra dem og lyden er drastisk bedre. Vistnok produseres Hakka 8 i både Russland og Finland, og den russiske gummien er visst underlegen. Disse nye kommer rett fra Vianor/Nokian og den finske fabrikken.
Husk å spørre om opphavsland om du kjøper Nokian-dekk! Nå som jeg har uttalelse fra fageksperter på at det er noe galt er det mye større sjanse for at Byttdekk.com aksepterer reklamasjonen min og gir meg pengene tilbake (som så går til Vianor for det nye settet de "gav" meg).
 #451869  av Nugatti
 
Fikk bilen vaska utvendig og innvendig i dag (12. Desember), og tok en liten photoshoot :)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
BildeBilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #451876  av ArildM
 
Interesant det du skriver om Nokian dekkene. Lønner seg tydeligvis å handle hos de kjente sjappene i Norge :)

Ellers bra du holder den i så god stand da :D Ser utrolig velholdt ut :)
 #451885  av Nugatti
 
ArildM skrev:Interesant det du skriver om Nokian dekkene. Lønner seg tydeligvis å handle hos de kjente sjappene i Norge :)
Ellers bra du holder den i så god stand da :D Ser utrolig velholdt ut :)
Absolutt. Sparte dog mye penger på å handle på nett Byttdekk.com gav meg OVM All Star-felgene du ser på bildene pluss Hakka 8 pluss alt av monteringsdetaljer for 8500-ish.
Det er en sabla god pris. Man må bare gamble på at det ikke er noe galt med dem, for skal du klage og evt. ha dekkene inn til reklamasjon, har de ingen ordning med "lånedekk" eller lignende mens dekkene dine er borte. Lite trivelig å bare ha sommerdekkene dine tilgjengelig når det er speilblankt ute :P
Heldigvis var Nokian og Vianor ekstremt service-innstilte her, på tross av at jeg hadde handlet av en tredjepart, og de virket virkelig innstilte på at jeg skulle bli fornøyd. Nå gjenstår det å se om Byttdekk.com gjør som de skal mtp reklamasjon og pengene tilbake.

Hyggelig at du synes bilen ser velholdt ut :)
Da har jeg vært heldig med bildene. :D
Så har jeg helt ny frontfanger og nye lykter etter kræsjen også, da ;)
 #454074  av Nugatti
 
Lenge siden forrige oppdatering.

Ang. Hakka8-dekkene:
ByttDekk.com er elendige på kundeservice, tok ikke telefonen, brukte halvannen måned på å svare på eposter. Kontaktet forbrukerrådet som tok saken videre. Brått ble ByttDekk.com enige med meg og gav meg full tilbakebetaling.
Godt å være ferdig med det firmaet.

Litt bilder fra vinteren:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Kreativ sjel, denne karen...

Bilde


Og litt GIF-moro helt til slutt!
Bilde
Bilde
 #454075  av Nugatti
 
Bruker bilen til mye ting som ikke er veldig Lexuriøst...

Bilde
Bilde

Trenger virkelig et hengerfeste... Toyota (Egentlig Brink/Thule) lager dem ikke mer, ingen andre lager til SportCross og de finnes kun på brukte biler..

NÆMMEN!!!!
En fyr på Jaren (35 minutter unna) har SportCross! MED hengerfeste! OG han vil selge meg det og ledningsnettet!
Bilde

Montasjen i gang på min bil:

Bilde
Bilde

Ble virkelig bra!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Fått på "sommer-baklyktene" også ;)
Bilde
Bilde
 #457704  av Nugatti
 
Lenge siden forrige update nå...
Skal vi se. Hengerfeste tidlig sommer 2016, ja. Da plukker vi det opp derfra.

Finner ut at geometrijustering er rusta fast. Såpass fast at de ikke får løs noen ting hverken med rustløser, varme eller enorm latmannsarm.. Foran sitter camberen fast, men spissinga kan justeres. Det er bra nok for å unngå unødig dekkslitasje.
Verst er det bak. Jeg bestiller opp komplett aksiell-justerbar 6-delers bakstilling fra KFD i Russland. Disse justeres med linksgjenger og kontramuttere og er dermed litt snillere. Poly-foringer i alle delene også.
De kommer i rosa farge, så det første jeg gjør er å maskere og male svart.
Bilde
Bilde

20 Juni 2016
Drar på sommerferie til Sørlandet.
Bilde

Stikker innom Arendal. Der bor det en fyr jeg kjenner gjennom facebook-gruppen Lexus Owners Group Norge. Han har bukk og vi jobber på spreng gjennom hele natta for å få bytta delene. Etter enormt mye om og men, banning og grining, får vi i 4 tida om morgenen endelig alt på plass slik at jeg rekker den på forhånd bestilte 4-hjuls-kontroll-verksted-timen i Arendal morgenen etter.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Denne sommeren er jeg ganske lei bilen. Legger den ut for salg, får litt bud (bl.a. ett på 80k!).
Leiter rundt etter ny bil som kan erstatte Sølvpilen. Kikker blant annet på CT200h, men finner at den er for liten.
Oppdager Prius Plug-In. Genial bil. Denne kan vi lade og kjøre kun på strøm innad i Jevnaker, som sparer oss for en drøss med drivstoffutgifter til hverdagskjøringa!
Vi beholder dermed Lexusen som mitt personlige leketøy og ønsker velkommen denne her!
Bilde
2012 Toyota Prius Plugin, i Premium utstyrsgrad som betyr ALT av utstyr (LED drl-lys, LED nærlys, HUD, DAB, fullskinn-seter, adaptiv cruise control etc etc). Kun gått 21000 km (praktisk talt ny og koster 235,000 kroner (med rentefritt billån fra mine snille foreldre). Bilen kjøper vi fra Toyota i Hammerfest (null veisalt!) og jeg kjører den ned til Jevnaker.
Bilde
Sist redigert av Nugatti den 07 jul 2017 11:33, redigert 1 gang totalt.
 #457705  av Nugatti
 
Vinteren 2016/17 får jeg tilbud om ny jobb i Alta (Her bor både mine og madammens foreldre og her har vi nettverk). Jeg sier opp på Jevnaker og vi begynner planleggingen av flytteprosessen. Huset selges ikke med det første (for kort tid og ønsker ikke brenne alle bruer med en gang), så planen er å flytte så mye som mulig opp med bilene og leie huset til noen eks-kollegaer som langtidspendler. Ny jobb skal starte 1. Mars 2017.

Det er nå Januar 2017.
Vi starter med å kjøpe en stutt, men høy og bred takboks til Priusen:
Bilde

Jeg har tilhengerfeste på Lexusen, så jeg reiser til Tønsberg og kjøper en brukt tilhenger vi tenker å bruke til flyttelasset og så selge i Alta:
Bilde

Også denne bilen får egen takboks:
Bilde

Monterer ekstralys for de mørke, elgfylte svenske skogene:
Bilde

Alt virker godt tilrettelagt for turen nordover helt til jeg kjenner lukta av bensin en morgen jeg går til bilen...
Tanken er lekk.... Jeg finner ut at tanken har hull i falsen mellom øvre og nedre halvdel (altså ren gjennomrusting og ikke noe steinsprang eller lignende.. Gode råd er dyre..
Bilde

Ringer Ricky Smith i England. Han driver huggeri og delesalg kun for førstegenerasjons IS.
Han har en drøss med tanker, men vi sliter med å finne noen som kan frakte dem grunnet bensindamp og "farlig gods". Jeg kjøper hans beste tank (han lar bensinpumpa stå i og lar meg få den på kjøpet, just in case. Den har gått sånn 100k færre kilometer enn min) og vi får overtalt FedEX om at tanken er godt nok utlufta til å fraktes. Får Ricky til å slenge med tank-stropper og karosseriavstivningsbraketter (som også sitter under tanken) når han først er i gang.

24. Januar henter jeg tanken på mitt lokale postkontor. Det er nå en måned til avreisen nordover.
Bilde
Bilde
Bilde

Det er nok lenge til denne tanken vil ruste igjennom (spesielt siden det saltes svært lite i Alta), men jeg pusser ned den lille overflaterusten jeg finner og kliner til med en drøss med hammerite.
Bilde
Bilde

8. Februar settes den nye tanken inn av de flinke folkene på BilXtra på Jevnaker.
Bilde og det er ingen ting galt med bilen med bare to uker igjen til avreise.
Vi sender jenta vår nordover med fly til Svigers.

Tilhengeren pakkes helt helt full (vi har en stor presenning i bunnen for å holde fukten ute).
Bilde
Begge bilene pakkes til bristepunktet :P
Bilde
Og vi starter turen mot Alta den 24. Februar
Bilde
 #457706  av Nugatti
 
24-25 Februar 2017
Vi velger den indre ruta nordover (E45), både fordi den er generelt mindre trafikkert og fordi det ikke saltes der, som det gjør på E4 (langs Bottenviken, som egentlig er den raskeste ruta).
Bilde

Reservehjul til Priusen (et sommerhjul, plugin-Prius kommer ikke med reservehjul fra fabrikk!) og to kanner med bensin får plass på draget til hengeren. Her ser vi ekspedisjonsbilen i all sin prakt!
Bilde
Bilde
Bilde

Slike roadtrips får meg til å gjenoppdage hvorfor jeg elsker bil... Følelsen av å være på tur. Kameratskapet med maskinen som jobber jevnt og trutt med det den er ment å gjøre. Frakte deg trygt og komfortabelt til din destinasjon. Jeg elsker slike turer...

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Og timer på timer med Radioresepsjonen-podcasts <3
Bilde

Her er vi i Nord-Sverige og skal snart kjøre inn i Finland:
Bilde

Temperaturen synker også, jo lengre nord vi kommer:
Bilde

Sent kvelden 26. Februar er vi endelig fremme og et nytt kapittel begynner.
 #457707  av Nugatti
 
I Alta er det vinter. Skikkelig vinter.
Bilde

Finner ut at gassdemperene fra Volvo 860/V70 faktisk passer perfekt på SportCross. De er nøyaktig like lange, men litt sterkere enn de originale. Perfekt for å løfte bakluka med fire millioner tonn snø på :D
Best av alt koster de en knapp brøkdel av hva Toyota skulle ha for originaldelen.
Bilde

Bilde

I Mars bytter jeg en foring i bakstillinga som ikke ble gjort noe med da vi bytta geometri-armene forrige sommer.

April 2017:
Har lenge irritert meg over rusten jeg har over frontruta, som stadig blir verre:
Bilde
Ruta må ut for å gjøre arbeidet, så da bytter jeg like greit rute i samme slengen.
Når jeg først er i gang med nedpussing og rust-fiks av taket, må det lakkeres. Hvorfor ikke lakkere svart?
Jeg forhører meg rundt om kring og finner et firma som kan fikse rusta, bytte ruta og lakkere taket og midtre del av spoileren svart (fargekode Toyota 202 "Astral Black", som IS200 kunne bli levert med) for 11.000 kroner (ikke medregnet egenandel for rutebyttet fra forsikringsselskapet).
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Finner sprekker i mine sommerdekk (Nokian Hakka Blue) som knapt er brukt en eneste sesong (Sommeren 2016)
Bilde

Kontakter nok en gang Nokian Norge og Vianor og de fikser nye dekk pronto :)

Setter på igjen mine rødlakkerte baklys:
Bilde
Setter inn nye LED-enheter som skiltlys:
Bilde

Mai 2017:
Senket og hevet på en gang
Bilde
Bilde

SÃ¥ litt diverse bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde