TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Daniels IS200 SportCross

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #448207  av Nugatti
 
Mer IKEA
GÃ¥r det inn, mon tro?
Bilde
YEAH BABY
Bilde
Bilde
Madammen må sitte bak
Bilde

Fant en Model-T
Bilde

Juli 2014
Ble lei av rånerstempelet som kommer med baklyktene på disse bilene. Ja, Lexus var først ute, men det toget har gått nå.
Bilde
Bilde

Anbefaler INGEN å bruke film på lyktene sine. Er drøyt slitsomt å få til, selv med masse vann og hårføner på full blast.
Bilde

Joda, ser greit ut på avstand, men lenger inn?
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

UGH
Bilde

Kjøpte en tørketrommel. Passet AKKURAT.
Bilde
Bilde
Bilde


Baklykter Round 2
Bilde
Bilde
Bilde

Mer enn fornøyd! Kanskje kommer det litt klarlakk endag også :P
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bremser henger seg opp for tredje gang.
Denne gangen har jeg ikke rørtenger tilgjengelig for å bli sterk nok... Må bli "kreativ"
Bilde
Bilde

Kjøper helt nye calipere (noe jeg skulle gjort for lenge siden) og maler dem svarte, før jeg setter klistremerker på <3 <3 <3
Bilde
 #448208  av Myklebust
 
Då har eg fire år å ta deg igjen på! Lån må alle ha ;)
Nugatti skrev:(valgte K&N innsatsfilter)
Godt valg! Har sånt på alle mine.
Nugatti skrev:NÃ¥ ser den slik ut. No worries, jeg vet hvor knappene sitter.
Ai! Kjip kvalitet, Lexus!
 #448210  av ArildM
 
Snakker om flerbruksbil :D
"nyfelgene" kledde også bilen bra :)

Tunellbiler lever et tungt liv, det har jeg hørt en del historier om :lol:
 #448214  av Phinex
 
Er det noe jeg savner med min IS200 sedan, er det nedfellbare bakseter. Fiffig at også stolen foran går an å slå ned, det visste jeg ikke ;)
Hvor kjøpte du de caliperne...?
 #448229  av Nugatti
 
Phinex skrev:Er det noe jeg savner med min IS200 sedan, er det nedfellbare bakseter. Fiffig at også stolen foran går an å slå ned, det visste jeg ikke ;)
Hvor kjøpte du de caliperne...?
De nye fremre caliperne kjøpte jeg av Bilutstyr på Hønefoss.
De er Budweg-calipere. Praktisk talt nye, men de er EGENTLIG brukte. Ganske fiffig.
De er originalkalipere som har fått fullstendig do-over.
Et firma kalt Budweg tar inn gamle kalipere fra kunder og verksted som kaster sine (det er for øvrig 150 kr pant på dem), tar dem fra hverandre, syrebader dem (tror jeg), remaskinerer dem, setter inn nye stempler eller annen mekanikk og overflatebehandler dem. De ser helt flunkende splitter nye ut og fungerer som helt nye, men er altså EGENTLIG brukte. Og ikke minst er de utrolig mye billigere enn Toyota.

Den ene bakbremsa mi hadde hengt seg opp nå i Januar (vi snakker metall-mot-metall på den ene bremseklossen)...
Bilde

Og da tok jeg en ringerunde for å finne ut litt priser på calipere bak,

- Toyota skulle ha 2884,- pr caliper (5768,- for begge) og 2400,- for arbeidet med å montere dem.

- Bilutstyr (de jeg kjøpte de fremre caliperne av i fjor) skulle ha 1371,- pr caliper (2742,- for begge).

- Heggen Bil (et firma som holder til på Lunner, like sør for Gran) skulle ha 1150,- pr stykk (2300,- for begge).

Jevnaker Bilverksted kunne ta jobben med å skifte caliperne for 2000 kroner (var opprinnelig litt billigere, men de sleit med rustne bolter).

Totalt sett sparte jeg dermed over 4300 kroner på å handle calipere hos Heggen (Budweg det også forresten) og ta arbeidet hos mitt lokale verksted i forhold til å bestille alt hos Toyota :!:
 #448230  av Nugatti
 
2. September 2014
Med nye bremser setter jeg kursen for Rudskogen og mitt første Toyota Trackday :D
MASSE KULE BILER!

Alltid vært keen på å møte flere bilinteresserte, som atpåtil kan like japanske biler.
Avtaler å møte Rune (Runeådl her på forumet) og tar med grill, kjøleboks og campingstoler.
Har sedanene 12V i bagasjerommet forresten?
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Kom over denne flerbruksbilen:
Bilde

Bilde
Bilde

Etter mye styr hvor vi forsøkte tenne grillen med sigarettenneren fra bilene, fikk vi etterhvert lånt lighter av noen andre :)
Bilde

De jævla driftebilene skal nå absolutt legge igjen så grasat mye gummi i veibanen som oss vanlige dødelige plukker opp :lol:
Bilde
 #448233  av Nugatti
 
Midten av September 2014
Hyttetur til Eggedalsfjellet :)

Bilde
Bilde

Oktober 2014

Varmerkretsen i lambdasensor/O2-sensor nr. 1 på Bank 2 tar kvelden og dashbordet får brått et nytt og trivelig gult symbol som varsler om "motorfeil".
Jeg har heldigvis en OBD-II dings med bluetooth plugga inn i bilens diagnose-port til enhver tid, så etter noen tastetrykk på telefonen finner jeg synderen.

Sitter ufattelig kronglete til..
Bilde
Bilde
Prøver WD-40, rå makt og bønner til Vårherre.
Den rikker seg ikke. Kryper til slutt til korset og oppsøker mine etterhvert godt bekjente mekanikere på Jevnaker bilverksted som har verktøy og krefter nok til å få den løs.

Det begynner å bli høst 2014...
Bilde
Bilde

Og da må det handles......

wait for it....



VED!

Bilde

Nå tenker jeg støvsuger'n får kjørt seg litt ja
Bilde

Bakluka har en liten flapp på seg som sitter mellom bakluka og den uttrekkbare hattehylla. I 99% av SportCross-modeller er klipsene denne er festa med knekte. Og man får ikke kjøpt dem separat fra Toyota, men må ut med mangfoldige tusen for en helt ny flapp. Gjennom facebook-gruppa for SportCross-eiere finner jeg en kar fra Australia som har 3D-scannet intakte klips og så 3D-printet dem ut i hard ABS-plast. Jeg får tilsendt disse og voilla! Endelig kan jeg ha flappen min på! Klipsene bør kanskje males, men..
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


November og vinterfelgene må på igjen. Grusomt stygge.
Bilde
Bilde

Kjøper inn noe sjampo og forsøker å få bilen ren. Funker sånn passe, men var nok litt kaldt og mørkt.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Den første snøen melder sin ankomst
Bilde

Stikker til Langedrag en tur i slutten av November for å se på nisser og dyr
Mmmmm, deilige vinterveier uten salt <3
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde



Bilde
Bilde

Henter mer ved
Bilde

Artig mønster på taket hvor isolasjonen er dårligere og varmen fra kupévarmeren kommer gjennom
Bilde
 #448508  av Freebird
 
Jeg har alltid lurt på hvordan disse Lexusene ville sett ut dersom de ikke hadde klare baklykter. Du har nå bekreftet at de ser bedre ut. I allefall i mine øyne. :P Det er også fint å se at du tør å bruke bilen selv om den blir godt ivaretatt. :)
 #449447  av Nugatti
 
FÃ¥r vel fortsette litt :P

2015!

Kjøpte 2004+ spylerdyser fra Ricky Smith i England. Disse sprayer en bred spray, fremfor 3 stråler.
Bilde

En CT200h på Gjøvik. Man ser hvor designet i bakfangeren kommer fra!
Bilde

Bilde
Bilde

Sandpose i tilfelle glatte bakker, samt en alt for lang feiekost.
Bilde


SKITTENT-->"rent" for rundt 20 kroner i selvvasken:
Bilde
Bilde

Setter på VVT-i merker fordi bilen jo faktisk innehar denne teknologien. Da er det ikke ricey, ok?
Bilde

"vår"rengjøring:
Bilde
 #449448  av Nugatti
 
Februar/Mars 2015

Kjøpte meg Hatchbag fra England!
Dette er et skreddersydd bagasjeromstrekk i veldig slitesterk PVC som festes til interiøret med god borrelås og stropper rundt nakkestøttene.
Perfekt til skitne støvler, barnevogn, plantejord etc, om man vil unngå å skitne til eller vøte interiøret. De var også snille og stanset ut hull til høyttalerne og subwooferen :)
Bilde
Bilde

Siden Hatchbag'en dekker for bagasjeromslyset og bagasjeromslyset alltid har vært i svakeste laget tok jeg også steget å kjøpe meg et sett "LEDBERG" ledlys fra IKEA. De går på 12V og kan kobles i serie, for de som ønsker slikt. Jeg festet én i taket over bagasjerommet og la opp ledninger inne i taket ned på venstre side til original-lyset slik at det går på når døren åpnes og kan skrus av ved bruk av knappen på det originale lyset.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #449449  av Nugatti
 
Så at nye Lexus NX har fått trådløs "qi"-lading og ble inspirert.
Bilde

http://en.wikipedia.org/wiki/Qi_%28indu ... tandard%29

Fant også ut at min Nokia Lumia er forberedt for trådløslading via bakdekselet. Litt forenklet fungerer det slik: Ladeplata produserer et magnetfelt som induserer strøm i spoler som ligger i bakdekselet på telefonen. Den kan lade telefonen med en avstand på så mye som 5 mm.

Fant en billig ladeplate på Clas Ohlson med tre spoler i (mange har bare én spole, men jeg ville ha bedre fleksibilitet med tanke på plassering) og startet planleggingen.
En annen grunn til at jeg valgte denne var at den var beregna på veggstrøm og en AC-kladd som gav 12V. Altså mer juice enn det USB-ladeplatene leverer (USB har bare 5V).
Bilde

Jeg hadde allerede en antisklimatte i toppen av midtkonsollen for å unngå at ting skle hit og dit. På turer har jeg til nå hatt telefonen der, med en USB-kabel hengende ned til sigarettenneren.
Ideen er bygge inn ladeplata slik at den ligger flust med gulvet/plata i midtkonsollbrettet på toppen der og kan bli dekket av antisklimatta.

Hylla/midtkonsollbrettet:
Bilde
Bilde

Uten gulvplata:
Bilde

Bilde

Mockup
Bilde
Bilde
Bilde

Som dere ser fjernet jeg filten som egentlig dekker denne plata.

Hadde som vanlig ingen skikkelige verktøy, så prøvde meg på hullsaga. Ikke enkelt.
Bilde

F***
Bilde

En arbeidskollega hadde bedre verktøy:
Bilde
Bilde


Bilde

STORE mengder SikaFlex:
Bilde
Bilde
Bilde

Ser bra ut. Ikke direkte vakkert, men det dekkes av antisklimatta uansett.
Bilde
Bilde

En liiiten hump pga vanskeligheten med å kontrollere tørkinga til SikaFlex'en.
Bilde
Bilde


Den opprinnelige AC-klumpen til ladeplata. Jeg var "heldig" og valgte en ladeplate som gir 12V DC output (og dermed er direkte bil-kompatibel). Jeg fjernet AC-klumpen, brukte en dert SikaFlex for å holde pluggen fast i ladeplata, identifiserte hvilken ledning som var (+) og (-) og startet fjerningen av stereo og klimakonsoll i søken etter en god strømkilde.
Bilde

Fant ut at sigarett-tenneren får strøm gjennom en rosa ledning som kommer ned på høyre side av midtkonsollen. Kobla (-)-lederen til nærmeste umalte mutter jeg fant.
Bilde
Strømforbruket er langt fra høyt, så er ikke bekymret for sikringer.

Koblet det hele opp og teipet pluss-lederen godt for å unngå kortslutning.
Bilde

Bilde
Bilde


Det FUNGERER!

Fant en batteri-app som overvåker ladehastighet. Den lader omtrent like raskt som en vanlig USB tilkobling, men naturligvis noe tregere enn en skikkelig vegglader.
Bilde

Skulle jeg ombestemme meg og fjerne det hele ved et senere tidspunkt er det altså bare denne plata som må byttes og alt vil se normalt ut igjen:
Bilde
 #449460  av ArildM
 
Cool :D
 #449833  av Nugatti
 
23. Mars 2015

Gjennom Lexus Owners Club Norway-gruppa vi starta på Facebook blir jeg kjent med nok en IS200-eier i området, og vi møtes på Hønefoss for en vask og bilsnakk :)
Hans bil er vistnok en av de aller første 99-modellene som kom til landet!
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

19. April 2015
JEG BLIR PAPPA!!!

FÃ¥r endelig bruk for ISOFIX-festene i baksetet :P
Bilde

Og takket være bakrutas kurvatur får jeg akkurat inn barnevogna uten å demontere den fullstendig :)
Bilde
Bilde
Bilde


Mai 2015
"Treffer" på en Subaru Impreza og det slår meg hvor like bilene er.
Bilde

En ettermiddag foran Randsfjorden
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
 #449834  av Nugatti
 
Vi organiserer et større "IS200-treff" i Mai

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

runeådl og de kule felgene hans!
Bilde

Bilde
 #449835  av Nugatti
 
Juni 2015

Daniel kjøper seg plasti-dip :shock:

Går for en litt mer diffuser-aktig look på bakfangeren.
Bilde

Første strøk
Bilde
Bilde
Bilde

Plastidip er skummelt når det kommer til maskering. River du tapen rett av, ødelegger du alt. Så må skjære millimeter for millimeter med en skarp tapetkniv langs kanten, så dippen slutter der tapen slutter...
Bilde
Bilde

Resultatet!
Bilde
Bilde
Bilde


FØR
Bilde
ETTER
Bilde


Grillen får også gjennomgå
Bilde

Bilde
Bilde