TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #459981  av Makk
 
Eu godkjent til 11.2020 :8 det var bra for da slipper jeg skru i vinter, har tusen ting og gjøre i huset mitt hehehe.

Byttes i Ducati 1198 :mrgreen:
 #460545  av Makk
 
Motoren på vei ut, skal ned til David for sjekk og forhåpentligvis bare en slip og ny toppakning, er toppløft på den :(

Ny clutch og div pakninger/simmerringer i samme slengen.

Friske opp og vaske motorrom for hånd mens motoren er borte.

Om motoren har alvorlig skade så må jeg ha ny motor... Eventuelt så er et ekstremt bra gt4 chassis til salgs.
 #460546  av ArildM
 
Huff huff. Svinkjørt for mye i snøen nå eller?
Enhver breakdown er vel påskudd for å oppgradere?
Håper du finner ut av det. Bilen er aaalt for bra til å bli til delebil i alle fall!
 #460547  av Makk
 
Har ikke brukt den i det hele tatt i noen vintre, bilen har stått innendørs i drittvær siden 2004 og ikke brukt i noe vintershit.

Det bare kom plutselig, men motoren er bygd for 10-12 år siden så kansje det er forventet levetid på en smidd sak.

Om det er grei fix på motoren som den er så blir det gjort pluss alt som bør gjøres når en sånn er ute av bilen.

Om den er skrap blir bilen lagret for da må jeg faktisk kaste inn håndkleet og spare til ett motorbygg da det gjerne går fint opp i 100k.

Bilen er så kraftig modifisert overall at eneste løsning er et frontcut eller delebil med god motor om denne ikke kan fikses, er et eldre motec sprut i bilen og jeg frykter 10k pluss mapping også ved bytte av det.

Skal skifte 3 tenner i kjeften og betal all oppussing hjemme så detnpasser litt dårlig haha.
 #460549  av ArildM
 
Huff huff huff.
Har drømt litt om motorbygge i MR2n også, men ser at det fort baller kraftig på seg om man skal ha noe litt heftig.
Swappe til standard 3.gen / 4.gen 3sgte er kanskje litt kjipt også?
Håper på det beste, men som du sier 10-12 år med en godt trimma motor er kanskje ikke så urimelig før det skjer noe.
 #460600  av Makk
 
Motoren på vei sammen hos David, ble en kostnad men sånn er livet.

Toppen totaloverhalt med nye ventiler/sliping av seter og planering å alt av tetninger på motor blir nytt, må få pusla den sammen i bilen når den blir ferdig m/ny clutch å ta meg en biltur på mapping etterhvert.

Noen som har en ebc til salgs? Komplett kun, jeg må ha ny da min mbc er så trollete og jeg er lei av manuelle boostcontrollere som ikke kompenserer for noenting av hverken utetemp eller noe, må ha en som tar sikte på og levere fast boost hele tiden uten og må jekke panseret med 5-6 grader luftsforskjell...

Sett litt på greddy sin nye profec trust, har hatt profec b spec ii før, men kanskje en nyere utgave er enda bedre, husker spec ii var noe knotete i bruk.

https://www.ebay.com/itm/NEW-GREDDY-TRU ... ctupt=true
 #460601  av ArildM
 
Lite å komme med av innspill, men si fra hva du finner ut av.
EBC kan sikkert være lurt for min del også om mbc er såpass følsom som du sier :)

Mightycarmods og Skid factory bruker mye GFB greier ser jeg, uten at jeg vet noe mer om det:
https://www.gfb.com.au/products/boost-c ... ler-detail

:)

Hobby skal vel koste litt forresten? Var det bare toppen som hadde fått seg en smell eller?
 #460604  av Makk
 
Hovedsaklig, men hele bunten var god for overhaling sånn generelt, lakk fra det meste, lukter clutch ved bruk å knirker ved bruk :p

Stempler/ringer og bottom end forblir da dem var ikke så gale ved lekkasjetest, holder nok mange år til før en får noe merkbar effektreduksjon, når slikt er tilslitt så holder det jo greit.

Blir nok en god sommerbil i mange år til fremover etter dette :)
 #460606  av ArildM
 
Kjenner meg igjen i knirkende clutch :lol: Blir greit å få det satt sammen bra nå, så har du som du sier meget oppegeådende morobil i mange år til :mrgreen:
 #461020  av Makk
 
Oppdatering.

Bilen er ferdig sammenskrudd, etter mye om og men...

Begynte med toppløftet som måtte utbedres, tok ut motor og sendte den til David på Underground for jobben + jeg ville ha ny clutch.

Dem slet litt med toppen på maskineringsverkstedet for whatever reason, men heldigvis ble det i orden til slutt, fikk motoren tilbake med nye ventiler, alle tetninger og simmerringer og pakninger på motor, med slipt eksosmanifold som var skeiv også.

Puttet tilbake i bilen og den startet og kjørte helt fint, småutbedringer av mindre lekkasjer i diverse slanger etc... Så gikk utløserlageret til helvette, etter bare 2 dager, har ingen anelse hvorfor, men det virker som det har ligget på for kraftig hele tiden.

Bestilte et nytt toyota lager, det som kom så annerledes ut enn det som var levert med ACT clutchen, jeg har også skiftet slaven til en ny, også original, bare sånn for å være helt sikker..

Når jeg var på vei opp til mitt garasjeområde for å ta ut motoren igjen og skifte dette her, så blir jeg altså pårygget av nabokidden med sin lille astra, jesus christ jeg var sjangseløs da bilen kom fortere bakover enn jeg kjørte forover på uoversiktlig utkjørsel, der skal man altså stoppe å se seg for når man skal ut, men ikke der i gården.... Rett ut på veien, problemet var bare at der var noenting i veien der, pang.

Heldigvis har karosseriverkstedet fått tak i dør for meg, og jeg fikk tak i en skjerm med en dude i Mo i Rana.

Nå har jeg hatt ut motor med girkasse for andre gang og skiftet lagring inni der, pusset og smørt over utløseraksling og målt alt etter BGB sine specs, i demonteringsprosessen/monteringsprosessen ble det også skiftet mye diverse dingser som : Polyforinger i de akslingsdeler som taes av foran under demontering, skiftet bensinfilteret, skiftet bremseklosser og smørt opp igjen bevegelige akslinger, skiftet gamle morkne slanger i motor, skiftet diverse slangeklemmer som var gamle og tvilsomme.

Motor ut, girboks av, clutchlager av, pusset opp, smørt opp, nytt lager montert, girkasse tilbake på motor, motor hengt inn i bil klar for montasje av resten, 4 timer må være en slags rekord 8)
 #461022  av ArildM
 
Skulle ha montert org utløserlager i min også tror jeg :lol: Har begynt å knirke når jeg trør inn clutchen igjen. Men men.
4 timer må være rekord! :shock: :lol:

Kjipt å bli påkjørt, men bra du har fått fiksa opp i skaden! Og bra så lenge du ikke får noen alvorlige strukturelle skader på bilen :wink:
 #461023  av Makk
 
Er ikke utbedret enda.

Stolpen ble en ørliten bulk i, men denne tar han med magnet sa han....

Priser herren at det ikke var bak på bilen... helvalsa panelside som ikke kan skiftes, i widebody.... hadde garantert blitt kondemnert.

Ferien rasert er vel det værste, et sant helvette å få avbestilt alle fergene og hoteller å få bestilt en ny tur med fly på det som var tilgjengelig... som så seint er bare rævva datoer til mindre hyggeoig prisee.
 #461026  av ArildM
 
:(
Skulle til å si at du kan bare gjenoppbygge den enda bedre, men var vel i grunn veldig bra som den var :!:
 #461027  av Makk
 
Er det stuerent å forlange hele bilen nylakkert? Dem sier dem skal lakkere hele siden så det unngås fargeforskjell.

Jeg kan da for faen ikke kjøre rundt med en ny side å en gammel side det ser jo helt idiot ut.
 #461028  av ArildM
 
Rød bil er tilnærmet umulig å fargematche, i alle fall om lakken er noen år gammel.
Med grunnlag i det bør du jo kunne stille krav om at bilen ikke skal se verre ut etter at alt er ferdig ordnet :wink:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19