TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #452530  av Makk
 
Jaja.

Siden de fleste legger ut sine prosjekt så får jeg vel gjøre det samme.

Fra show & shine så er det vel de fleste som veit at jeg har både en MR2 Turbo (godkjent) og en Celica GT4 90 mod.

Jeg skriver da en tråd her da jeg legger ut mine planer og hvordan det går med dem.

Første post blir oppdatert etterhvert.
Oppdatert første post : 27.7.2019 - Jeg er lat, I know
Oppdatert første post : 24.3.2016
Oppdatert første post : 21.4.2016
Oppdatert første post : 21.5.2016
Oppdatert første post : 11.6.2016

Specs :

90 Modell Celica GT4, rustfri og behandlet under, oppgradert Turbo av turbokarlsen, smidd motor, frontmontert intercooler datasprut med mapsensor og fjernet AFM, tunet av Løberg tuning, totaloverhalt understell engang for LENGE siden (Derfor jeg gjør det igjen!) Slipper ivertfall de tunge tinga som bakakselgummien etc. Drivledd har vært skiftet ivertfall det ser jeg her jeg står nå :D

Planer :

Motor :
Skifte Regreim med tilbehør(Strammere, hjul, simmerringer) til HKS reim FERDIG
Sette på alu-radiator for bedre kjøling, alu-wrappe innsugsrør, nye silikonslanger for kjølesystem FERDIG
Enginebay dress-up FERDIG
Skifte olje på girboks/transfer og bakaksel : FERDIG
Skifte Clutchvæske : FERDIG
Sette på skikkelig eksosanlegg fra midten bak (fra før er det racecat under og 3* dp) : FERDIG
Skifte kjølevæske motor og flushe FERDIG
Reparere defekt peilepinne FERDIG
Skifte "Hose from hell" og "Hose from hell on earth" FERDIG
Montere ekstra kjølevifte foran radiator på andre siden vekk fra den andre vifta FERDIG
Flush og enda et motoroljeskift til slutt før tur FERDIG

Understell :
Skifte alle 4 støtdempere og tårnlagre : FERDIG
Skifte begge hjullager høyre side og Venstre foran : FERDIG
Skifte diverse foringer under og lenkarmer : FERDIG
Skifte styrekuler : FERDIG
Skifte komplette parkbremser bak : FERDIG
Sette på oppgraderte slissede/borede skiver med yellowstuff helt rundt og flushe bremsevæske : FERDIG
Skifte mansjetter for drivaksler foran, begge ytre, smøre opp indre&ytre : FERDIG
4 nye dekk og 4hjulskontroll : FERDIG

Interiør :
Sette inn System 10 dørtrekk med oppgradert komponentsett : FERDIG
Sette inn komponentsett bak og 6x9 i hattehylle : FERDIG
Sette inn Subwoofer og forsterkere : FERDIG
Skifte til originalt turbo 4x4 ratt : FERDIG
Generell nedvask av interiør og vindusrens : FERDIG

Looks :
Installere ST182 USDM grøftelykter i CS framfanger FERDIG
Kurumi klistermerke i bakvindu 8) FERDIG

Status PDD :

Står på coilovers fra BC racing, komplett polyforing kit under, alle 4 hjullagringer skiftet (2016), nye bremser og alle væsker 2019, overhalt topp m/ventiler og toppakning byttet og ny clutch m/accessories rundt den.

* Skiftet polyforinger i armer under bil foran
* Skiftet bremseklosser foran og bak, EBC Greenstuff
* Skiftet bremsevæske alle fire hjul, flushet gjennom nesten en liter
* Skiftet original Toyota slavesylinder m/bolt, originalt Toyota utløserlager og clutch er skiftet til ACT Extreme av David på Underground, ny bremsevæske på clutchsystemet.
*Alle 16 ventilene skiftet m/tetninger og fresing av seter
* Toppen frest og ny 1.4mm cometic toppaking
* Komplett registerreimskift m/vannpumpe
* ALLE simmerringer på motor og pakning toppdeksel og bunnpanne
* Ny termostat og ny frostvæske komplett flush
* Ny ATF olje på servo
* Ny motorolje og filterskift etter 2x flushing m/filter siden toppoverhaling.
* Ny olje på girboks, 75-90NS Redline
* Diverse vakuumslanger byttet
* Diverse slangeklemmer byttet, samt kjølevannskabler
* Pakninger på throttlebody og formstøpt o-ring på tomgangsventil skiftet
* Diverse touchup av el-kabler og legging av kabler
* Nytt bensinfilter og fjernet kulltanken pluss diverse ubrukte rør.
* Bygget om toppdekselventilasjonen fra toppdeksel->catch-can->innsug, til toppdeksel, ->catch-can->atmosfære under bil
* Satt på 4 nye dekk 225/40/18, vurderer 235/40/18 neste gang for og fylle mer ut felgene.

Gjenstår :

* Mapping for og ta ut maks, venter på kabel fra Motec og ble nedkjørt så står litt halvparkert
* Speedowire røk av, ny bestilles asap.
* Karosserifiks på verksted etter en ble pårygget i fremskjerm og dør venstre side av en kuk

Ellers er bilen i bra stand pdd.



Ellers, bilder :

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 7369_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 7079_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1590_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 2575_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57636426
Sist redigert av Makk den 05 okt 2020 15:20, redigert 11 ganger totalt.
 #452537  av Makk
 
Overhalt begge drivaksler idag, skiftet ytre gummier og smørt opp begge, indre på begge aksler hadde veldig lite/dårlig med grease igjen i seg, så jeg reingjorde og smørte begge to, klare til og settes i igjen når jeg får montert resten, ingen slark i begge aksler så jeg har nok reddet dem og spart ganske mange penger her :D

Også skiftet begge støtdempere (inserts) i fronten, var veldig selvforklarende hvorfor det var så jævla dårlig veiegenskaper når det renner olje ut av fjærbeina når jeg snudde dem oppned, fullstendig "shot to hell" :D

Imorgen skal jeg gjøre ferdig system 10 Celica door audio med nye komponenthøytalere mens jeg venter til mandag for og bestille spindelen med hjulboltene i, det ødelagde lageret på høyre forside har knust og hengt på innerside så det har slipt ned ene sida, hvis jeg setter det i nå så varer det sikkert 1 uke og så er det nye lageret kaputt.
 #452540  av Andrepedersen
 
Morro å se et gt4 prosjekt igjen og liker planene. Har en selv, litt som et neverending prosjekt so skal få ny motor etter hvert.
Hvor mye hk har du på ditt oppsett nå?
 #452541  av Makk
 
276 på hjul ved dynobenk, cirkus 320-350 på motoren, er bygd for 600+ med dyser,motec datasprut,fjernet afm, smidd etc etc. Jeg har en "CT27" oppgradert innmat på CT26, for og ta ut alt trenger jeg mye større turbo, manifold og remapping.

Som sagt, satser på "GT Build" blir en komfortbil i original-look med wicked power.

Har ikke bestemt meg om jeg skal skifte turbo eller hva, om jeg holder den slik så vil den nok vare ganske lenge til det jeg ønsker bilen skal være... Jeg har ingen planer om å vinne noe race så sånn som den er nå passer meg kjempebra !
 #452545  av Andrepedersen
 
Makk skrev:276 på hjul ved dynobenk, cirkus 320-350 på motoren, er bygd for 600+ med dyser,motec datasprut,fjernet afm, smidd etc etc. Jeg har en "CT27" oppgradert innmat på CT26, for og ta ut alt trenger jeg mye større turbo, manifold og remapping.

Som sagt, satser på "GT Build" blir en komfortbil i original-look med wicked power.

Har ikke bestemt meg om jeg skal skifte turbo eller hva, om jeg holder den slik så vil den nok vare ganske lenge til det jeg ønsker bilen skal være... Jeg har ingen planer om å vinne noe race så sånn som den er nå passer meg kjempebra !

Er faktisk akkurat det samme jeg tenker, ting blir mye mer holdbart og man slipper å leve på maksgrensa. Satte meg et mål på 300-400hk hjul så får vi se hva det blir. :)
Har du orginalt manifold forresten?
Er du fornøyd med motec spruten?
 #452547  av donk2k
 
Veit ikke helt hvor holdbart det egentlig er å tyne mye hester ut av en liten turbo. Dersom man kjører litt større turbo og legger seg på et fornuftig effektuttak (gjerne på det nivået du ligger nå ) blir det mye mer holdbart.
En liten turbo som makes ut vil lage bra med mottrykk ut av motoren og varme hoper seg opp.
Dersom det nivået du kjører på nå er med en del margin er det jo ikke noe problem, men "lite" hk er ikke alltid ensbetydende med holdbart. Verdt å tenke litt på mener nå jeg.
 #452548  av Makk
 
Det er skiftet dyser og slikt, ellers ser manifolden original ut, jeg blr vel leite litt i papira over hva som ble oppgradert engang i tida :D

Motecen funker den, jeg har ikke koblet den på datamaskin eller noe enda, det letteste er vel å holde den slik den er, turboen leverer stabilt 1.6 pga annen innmat som nevnt, men jeg må ha mer dysing og en remap, mappet til 1.4 nå, det er heftig forbedring over en standard ct26 som jeg hadde i gamlebilen og kjørte med 1.1

Det bare drar og drar haha, på ingen måte er en nødt til og ha 5000+ rpm for og få fres, det tar godt fra 2500 og opp.

Bygget skal tåle 600+ med større turbo og oppgradering av tenning/manifolder etc men den går jo så fint og bra nå uten tull at det kan bare få være slik inntil videre :)
 #452552  av Makk
 
Støtdempere som har gjort sitt for lenge siden! Hvorfor bilen gynget så jævlig ble enkelt forklart når en åpnet di her.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=575DF942

PÃ¥ vei sammen med ny lagring og nye dempere

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=575610FE

System 10 med oppgradert komponentsett, installering mens jeg venter på deler til drivverket :)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5759DA7A

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=576D0872

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57268397

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=576BFF9A

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57245334

Takk himmelen for trekkesnor! Var et lite kukhelvete og få det igjennom gummien i dørene på skikkelig vis.
 #452554  av ArildM
 
Flott bil :) Blir morsomt å følge med videre :wink:
 #452559  av Makk
 
Rævkjørte jo selvfølgelig en styrekule under skruinga så bestilte alle sammen fra fensport idag, like greit da jeg skal ha 4hjulskontroll til slutt og slikt uansett.

Sku jo ha 1000 kroner stykk på Toyota.... 220 for stykk fra fensport og 200 i frakt herrigud.. Og det er med superhøy pund kurs.

Så heldig jeg var og få hele 25 prosent rabatt på den spindelen til hjulboltene fra Toyota her (ha ha) Fortsatt over dobbel pris men jeg kan ikke vente så lenge på akkurat den som det tar og få ting fra England.

Noen må sitte med et forjævlig mellomlegg enplass på dette råtne berget.

Demonterte sånne camberplater oppe i tårna foran igår og skiftet til originale tårnlager, dem camberplatene vil jeg ikke ha.

Spindelen kommer Onsdag så jeg får lime inn tweeterne i dørene og sette sammen andre siden av forstillinga og montere på de oppgraderte bremsene mens jeg venter idag :D
 #452564  av ArildM
 
Får 20-30% på alt jeg handler hos Toyota, så det er vel liten tvil om at de sitter med grei fortjeneste på ting.
Men uansett, Norge er et dyrt land å holde på med småtterier som deler i, vet det selv når vi skal selge smådeler på jobb (Elkjøp).
Lønner seg nesten aldri, har gjerne et norsk mellomledd som skal ha norske ansatte og sende pakker til norske priser, til enda ett ledd med norske ansatte og plutselig er varen 2-3 ganger dyrere enn hva den egentlig trenger å være :wink:
 #452566  av Makk
 
Dagens :

Glemte koblingssettet mitt på jobben så det ble hjularbeid istedenfor, ser litt sintere ut nå bakom der hehe, ett hjul med alt oppgradert, 3 to go. :)

Jeg holder på hver dag i denne uka så derfor ganske så hyppig, blir litt mindre mas fra meg her når jeg reiser på anlegg igjen.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 6365_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 2364_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8323_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1677_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1978_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8102_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8813_o.jpg
 #452581  av Andrepedersen
 
[quote="Makk"]Dagens :

Glemte koblingssettet mitt på jobben så det ble hjularbeid istedenfor, ser litt sintere ut nå bakom der hehe, ett hjul med alt oppgradert, 3 to go. :)

Jeg holder på hver dag i denne uka så derfor ganske så hyppig, blir litt mindre mas fra meg her når jeg reiser på anlegg igjen.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 6365_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 2364_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8323_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1677_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1978_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8102_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8813_o.jpg[/



So far so good! Hvor kjøpte du bremser ifra?
 #452586  av Makk
 
Mtec Brakes i England.

Dem forhandler til hyggelige priser EBC klosser og lager sine egne skiver, litt kjekkere priser enn mye andre skiver.

Som jeg nevnte i en annen tråd, dem har avogtil skivepakker med alle 4 til diverse biler. Kan få alle 4 for 1500-1800 ish.

Ellers så er system 10 ferdig montert, ble knallbra lyd nå i kombo med 6x9 i hattehylla, komponentsett bake og en ground zero sub :D

Får spindelen idag så jeg får sammen andre sida også, deretter skal jeg begynne bake og skifte komplett på begge sider der også.
 #452588  av Makk
 
7000 for regreimskift på toyota.

Det var jo en hyggelig pris for dem og være.

Blir vel tradisjonell gjerrig sunnmøring og gjør det sjøl!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19