TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #453523  av donk2k
 
Kan gjøre det enda enklere og tryggere hvis man har sprut. Kan da ofte sette egendefinert fuel-cut ved for høyt ladetrykk.. Men, ja lurt å ha oversikt over hva som skjer med motoren.
Ang. ustabilt trykk: kan det være en dumpventil som ikke lukker seg 100% hver gang? Slik at når den står litt åpen må du skru opp BC for å få ønsket trykk og når den da plutslig lukker 100% så lader du for mye?
 #453524  av Makk
 
Jeg har sprut hehe, men det er nok ikke programmert for kutt.

Dumpen høres ut som den gjør akkurat det den skal, det har ingen effekt og skru på boostcontrolleren, den må være dau inni, synes den er litt brun også som om det har vært vann i den, mulig den har kilt seg da.

Trykket er ikke ustabilt, det er full pinne hver gang, som om mbc'en ikke er der engang, jeg har stilt den helt ned nå, null forskjell, får fullt ladetrykk uansett og altfor mye.
 #453526  av donk2k
 
Har du motec i mr2'n også? Du kan laste ned programvaren å se om det finnes en boost-cut eller lignende du kan aktivere der.Gratis forsikring mot dyrt motorhavari... (Hvis noen andre kjører eller du kjører på bane feks så er det ikke sikkert de/du merker at den lader for mye).
Du kunne prøvd å koble bort hele MBC'n for å se om det faktisk var den som gjorde det. Men er den rusten og fæl er det jo like greit å bytte uansett...

Nå husker jeg ikke hvordan turbooppsettet på mr2'n din er, men om det er ct2(×) turbo så kan du sjekke at WasteGate-armen beveger seg som den skal og at (dersom du har blendet VSV) blendinga til uttak nr. 2 på wastegaten er tett...
 #453527  av Makk
 
Apexi FC II :p 3rd gen turbo.

Tror jeg prøver og bytte den mbc'en først ja siden den har vært noe med før.

Skulle en ikke få andre problemer om den armen ikke går som den skal? Bilen går helt perfekt lader og slipper trykket som før, bare at en får for mye trykk om en presser gassen helt i bunn seff.

Overboost merker jeg, for jeg har boost gauge som blir rød og hyler som en gal ved oversteget 1.25, innjustert på det av yours truly :)
 #453533  av donk2k
 
Det er jo den armen som til syvende å sist justerer/bestemmer ladetrykk.. Mener å huske at mange med ettermarkedsDownpipe hadde problemer med at "klaffen som tetter wastegatehullet" stanga i downpipe slik at den ikke kunne åpne helt. Det vil gi lignende dine symptomper...
MBC er jo bare enn innretning som gir trykk-klokka, som dytter på staget som flytter på klaffen et annet trykk enn det du har ut fra turboen.
 #453534  av Makk
 
Ja nå er det ikke lenge igjen til 30 juni da jeg reiser til europa og det jeg har er 2x vrak i garasjen :mrgreen: lover så jævlig bra...

Men om det skulle være det staget og klokka så såg det ikke allverden ut og bytte heldigvis... bare mer penger, som vanlig.
 #453536  av donk2k
 
Har du dårlig tid ville jeg prøvd å koble vekk MBC for å se hva den vil lade med slange rett fra turbon til wastegateklokka.
Om alt ellers er i orden vil den da lade det du har som grunntrykk. Det den skulle lada med MBC skrudd helt mot minus. Dersom det ikke hjelper er det på tide å sjekke opp at klaffen har mulighet til fri bevegelse og at wastegate klokka ikke lekkerr på noe vis.
Dersom dette forsatt ikke hjelper kan du lage en pakning i eksosen (dersom du har en type freeflowing effekt anlegg). Bytt ut en pakning i anlegget som er lett å komme til men en du lager selv. Du lager da et hull i midten som er litt mindre enn størrelsen på anlegget ditt. Dette skaper litt ekstra motstand i eksosen. Noe som hjelper på å holde turbotrykket nede. På subaruen min får jeg ikke lavere enn 1.5bar med 3" anlegg. Setter jeg i extra-demper i enderøret klarer den å begrense trykket til 0.6 bar. Ved å gjøre dette roer lyden seg ned littegrann også. Sikkert ikke dumt om du skal kjøre langt/lenge på ferie.
Vil den forsatt ikke ned i trykk bør du begynne å sjekke at tenninga er stilt riktig og at ikke registereima har hoppa noen hakk på kam-hjulet/kamhjula.

Greit å få sjekka med rein vakumslange fra turbo til wastegateklokka så fort som mulig slik at du har bedre tid til å gjøre resten jeg foreslår hvis det ikke hjelper. (Hvis det ikke hjelper med slange rett fra turbo til wastegate vil heller ikke den nye MBC hjelpe desverre).
 #453539  av Makk
 
Motormessig eller regreimmessig er utelukket, da hadde den aldri i verden gått så reint og fint, ingen tull whatsoever.

Jeg har 3* dp og berk anlegg, skal sjekke aktuatoren imorgen og koble av mbc'en for og se om det roer seg litt.

Var på Nordschleife i fjor med dette her så jeg skal prøve og reparere det slik det var ja, har virket knirkefritt fram til nå.

Får jeg radiatoren i tide og får kjørt noen testturer med gt4'en så tar jeg den istedenfor 8)
 #453622  av Makk
 
Fikk endelig den erstatningsradiatoren, den er grundig testet og varmkjørt flere ganger nå, prøvemontert kjølevifta fra mishimoto... Kan med en gang si at det er litt chinafeel over mye av det dem lager, de monteringsbrakettene av plastikk som ikke tåler at du skruer dem på en gang var jo over middels awesome og jobbe med!

Har også hatt en problem med verdens mest vinglete bil, totalt umulig og kjøre på tradisjonelle norske rævaveier.

Fant ut av det når hjernen fikk kobla litt, har vært kun spacere bake fra da jeg kjøpte bilen, det har nok gjort underverker for sporingen kan en tro! Kastet møkka i søpla i dag og har nå kjørt med verdens mest stabile kjøretøy.

Nye dekk er på, 225/40/18 UHP skal gå over litt understell og skifte noen foringer til før 4hjulskontroll, da nærmer det seg faktisk :D

Oppdatert første post..

Pics :

Bilde

Ny og fin (Igjen)

Bilde


Her ligger gamleradden, rett på skroten med møkka! Og de hjernedøde kun-bake-spacerne, til spott og spe :p

Bilde
 #453641  av ArildM
 
Er vel en grunn til at det ikke er lov med spacere? 8)
Godt jobba! :)
 #453656  av Makk
 
ArildM skrev:Er vel en grunn til at det ikke er lov med spacere? 8)
Godt jobba! :)
Var sikker på dem var satt på fordi hjula tok inni, men det går visst helt fint med 18 tommere, sikkert bare for og fylle hjulbuen eller noe sånt.

Ubrukelig var det iallefall for veiegenskapene :p

Furthermore, fikk meg en gledelig overraskelse når jeg fant ut at stabstab bake er oppgraderte til white line 20mm, noe som visstnok ifølge internetz er en meget god oppgradering på st185 da originale bak er litt pinglete på denne bilen.
 #453687  av Makk
 
Vel vel... Enda en produktiv dag.

Skiftet diverse foringer under til poly idag, fikk bort klunkelyder <3 <3

Jeg trodde at jeg hadde gjort en elendig jobb på bakhjulslageret fordi der var fortsatt en sær rotasjonslyd da jeg kjørte i dag og hjulet var slakkete, men det viser seg at det var nok og spenne opp mutteren til drivakselen sånn lagerskålene legger seg sammen slik dem skal, pusta lettet ut! Jeg må ha rota da jeg satt det sammen...

Monterte på grøftelysa, DET hjalp iallefall på looken :D

Monterte kjølevifta fra Mishimoto, skal koble den på når termostat-kittet mitt kommer 8)

En ting jeg har oppdaget som jeg er misfornøyd med er at bilen er ganske så bouncy, høy fart og bremsing på ujevn vei er ikke helt stabilt.... Jeg funderer med tanken om og bare kline til på et coilover sett.... Den er helt nydelig og kjøre i vanlig fart og i cruising, men skulle så gjerne hatt litt mer performance også... Middels valg og gå for OEM spec støtdempere ivertfall, får se etter tur, skal jo egentlig bare cruise uansett :)

Må sikkert sette på høyere grade plugger, kan dra på mye og slikt men om du gjør det hele tida blir det litt sputtering og slikt av og til under hard pulls i høy gir, har vel ikke vært bytta siden krigen uansett, så kan hende bare det hjelper også.

Pics pics :

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Sveise på flattjern på grøftelysramma, kappe av de andre festa som ikke passer noen plass, bore hull og skru det i festehull i CS fangeren 8) Meget bra for en kar som laget begge to på øyemål, like a baws 8) 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #453689  av ArildM
 
Men men men men, du må jo ha spacere, STANCE MANN! STANCE! :lol: :lol: :lol:

Neida, tuller, ser bra ut 8)
 #453690  av Makk
 
Ro ned nå, ække på soperforum her vett (VAG) :mrgreen:

Internasjonalt forsikringsbevis bestilt, nå må det vel bli tur snart :D
 #453809  av Makk
 
Hjulstillingskontroll done, steike der var det mye gæli haha :D Ikke annet og forvente når en skifter rubbel og bit.

Skrudd på Mishimoto vifta også, påkoblet og testet den slår inn slik den skal etc

Fått montert i USB uttak, litt diskre for lading på turen.

Som en drøm på veien nå, blir bra og toure europa med denne skjønnheten, med ei skjønnhet ved siden av :8

Neeeesten ferdig som prosjekt, blir bytta over til show @ shine etterhvert :D

Bilde

Bilde

3 utenfor på ene camberen, justeringen var litt småtricky, men siden det skal ligge innenfor 40 (er 43) så er det greit nok på en gammel sommerbil :)

Må iallefall si at fyren på Brages var jævlig proff og særdeles hyggelig type, fikk bli med inn også no probs.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19