TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #456399  av Makk
 
Vel, dagens gjøremål ble for det meste husoppussing, men jeg klarte jo og plukke ned hele høyre hjulnav og ta det ut.

Så var jeg så ultraheldig og finne noen brukte nav fra England tidligere for en skarve tusenlapp jeg kan ta spindlene fra, bare skifter alt når jeg først holder på, jeg har holdt på med dette før, men spindlene på disse bak er gått ut av produksjon og sist gang måtte jeg bare banke det sammen med nytt lager og slitt spindel da jeg skulle på tur å finne dem var vanskelig.

Siden den gang kjøpte jeg meg egen løftebukk så jeg kan henge så LENGE jeg vil, så nå er det litt mer givende og holde på uten at der står en jævla hippie fra familia og skal skifte olje på drittbilen han gir zero fucks about akkurat den dagen jeg holder på.

Hjullager må være et problem på disse, var plaget med dem på gamle gt4'en min også.. Spacere fra tidligere eiere har nok ikke hjulpet heller!

https://www.dropbox.com/s/p99z8q3hc1f7u ... 9.jpg?dl=0
 #456400  av ArildM
 
Corolla E100'n jeg hadde var ikke glad i 15x8 ET20 foran, kvinte og peip i hjullageret. Satte på org stålfelg, alt i orden!
 #456423  av Makk
 
Ikke noen bilder tatt, men jeg har fått hengt på bakstillingen på høyre side med komplett nytt hjullager og brukt spindel i god stand med begge tetninger nye og oppsmørte + polyforinger..

Begynner demonteringen venstre side bak i morgen!

Fikk nytt caliper foran på venstre side som hang som helvette, lakkert det rødt og snart klar for og henge det på.

Gjenstår og stille inn coilovers foran, ta venstre hjullager bak, torque opp igjen alle drivakselbolter, sette på de stålomspunnede slangene og henge på coilovers bake for justering der så kan jeg ta for meg motoren som jeg har tappet olje av i samband med innsetting av oljetempføler, ventiljustering, pluggbytte, innsugsrengjøring og montering av oljecatch can :D
 #456439  av Makk
 
Whoop whoop, det går unna nå :p

Her henger vi igjen, venstre bak som står for tur! På vei ned så fant jeg flere slappe foringer, skiftet dem til nye poly så jeg skal ta ned noen armer på høyre bak som egentlig var ok og skifte der også sånn det blir lik fartstid på dem!

Bilde

Bilde

Passelig lei av den operasjonen her ass!

Bilde

Bilde

Jeg hadde tenkt og hoppe over venstre bak, men etter litt tenking og knøding med hjulet så synes jeg det slakket litt allikavel, mulig det var bare placebo men jeg er glad jeg tok det.

For her på bildet kan du se tidligere mekanikers kjempe-ekspertise... Simmerringene for dritt og støv er satt feil vei, på BEGGE sider og all greasen i lageret er kastet ut av lageret... Det rumlet greit det lageret også ja!

Bilde


Og en added bonus : Sliter du med trassig bolt til drivaksel? Har du en felg du ikke gidder plukke plastikkoppen av og er du for lat til og heise bilen ned igjen bare for og løse denne bolten? FORTVIL IKKE LENGER, for bare 4995,- pluss frakt kan du få tilsendt denne ultra spesial hjemmemekk supernav holderen som vil garantert løse dine mutterproblemer på få strakser!

Bilde
 #456442  av Philip
 
4995!? er det ink mva? Billigste jeg har sett hvertfall! :lol:
 #456444  av ArildM
 
Bør bli bra en stund dette nå! Er vel derfor man må gjøre det selv om det skal bli bra :wink:
 #456450  av Makk
 
Philip skrev:4995!? er det ink mva? Billigste jeg har sett hvertfall! :lol:
(Passer kun celica)

For den nette sum av 3495,- i arbeidspenger pluss skiven du trenger og 1200,- for jernstangen kan den lages til DIN bil!
 #456456  av Makk
 
Vel vel vel, dagene går og ting blir gjort når en først får "modus" for og gjøre det

Coiloversene er nå kommet på, men den ble jo svinelav og 18 tommere passer bare akkurat inni der, sving + hump betyr smadret skjerm garantert så her må jeg stille opp :D

Første bud i dag var jo at overgangen for bunnpannepluggen kom i posten og jeg kan dermed gå igang med å smette inn tempføleren!

Bilde

Bilde

Bilde

Hvorpå etterpå jeg hengte på igjen venstre bakstilling med nytt lager, spindel og foringer som var gåen, tok også ned på høyre side og skiftet de der som nevnt tidligere sånn det blir lik fartstid!

(Hater parkbrems inne i skiver!)

Bilde

Coiloversene bake også kommet på, skruer strammet og alt sjekket!

Bilde

På med hjula for test på bakken :

Bilde

Og så begynner morroa, det ble litt vel lavt, her legger jeg ut et bilde av før med kraftigere dempere og senkefjører kun

Bilde

og her er det når jeg droppet bilen ned, etter man kjører litt vil det også sette seg litt og kansje synke litt ekstra ned.

Bilde

SÅ, noen med personlig erfaring på justering av coilovers? Disse justeres som nevnt tidligere med og skru ned tuben sånn en slipper og fucke med innstillinga på fjøra, hvor mange vindinger skal man prøve seg på for og heve bilen til cirka det nivået en ser på det øverste bildet?

Tenkte 2 vindinger ut foran og 3 ut bak
 #456457  av donk2k
 
Makk skrev:SÅ, noen med personlig erfaring på justering av coilovers? Disse justeres som nevnt tidligere med og skru ned tuben sånn en slipper og fucke med innstillinga på fjøra, hvor mange vindinger skal man prøve seg på for og heve bilen til cirka det nivået en ser på det øverste bildet?
Du kan da sjekke hvor mye høyde det tilsvarer med 2 stk gjenger inne på "stammen" på coiloveren. Det er ganske lite den heves av en eller to runder så tipper du må opp litt mer enn det.

Finn ut i mm hvor mye du vil ha den opp også teller du bare hvor mange gjenger det går på det målet du vil opp. Eks: Du vil opp 18mm og på 18mm er det 12 gjenger. Da betyr det at du må snurre den 12 ganger for å heve 18mm.
 #456458  av Makk
 
Nice, takk :)

En ting til, på toppen så kan en snu plata alle 3 veiene og hullene vil passe, men antar jeg rett at det er riktig når justeringen kan justeres rett ut og inn? :P
 #456459  av donk2k
 
Makk skrev:Nice, takk :)

En ting til, på toppen så kan en snu plata alle 3 veiene og hullene vil passe, men antar jeg rett at det er riktig når justeringen kan justeres rett ut og inn? :P
Ja det er i utgangspunktet riktig. Mulig at demperen ikke står i senter av hullet sånn fram og bakover messig når justerings slissa peker inn og ut. Da vil det endre seg utifra hvilken side du monterer hver coilover på. Mulig de er merket med R/H og L/H. Da blir saken lettere å få riktig.

Du kan også fikle med åssen du monterer toppene. Jeg bytta topp fra venstre til høyre side og monterte de slik at slisse-sporet peker inn og bakover på skrå. Da får jeg justert både caster og camber. Det hjalp veldig på styrerespons på min. Anbefales, men man må lese seg opp litt på åssen detta med hjulstilling fungerer. Finnes mye fint å finne om det fra feks autox forum osv. Eller her: http://www.alltrac.net/phpBB2/viewforum.php?f=8

Konklusjon:
- Rett inn og ut er det mest vanlige/riktige. Pass på at du monterer riktig coilover på riktig side av bilen (dersom ikke slissesporet er helt i midten av hullet i dempertårn sånn framover og bakovermessig.)
- Gidder du å sette deg inn i sakene er det masse å hente på å justere så du får litt mer caster.
 #456460  av Makk
 
Dem var heldigvis merket så jeg tror dem er nokså riktig påsatte, selvom alle 3 hullene passet i alle retninger så er det jo kun en av dem justeringen står "riktig" i så.

Det blir aldri en ekstrembil det her så jeg er fornøyd med det som blir nå vil jeg si, langcruiserbil med mulighet for trackdays!

gleder meg til og få vekk den myke bestemorbilfølelsen haha.

Skal ha den på 4hjulskontroll helt til slutt hos Brages som tok den sist, dem fikk alt innenfor spec på oppgraderte dempere og senkefjører så med mer justeringsmuligheter i coilovers burde det vel gå fint med det her også.

Standardinnstilling som bilen har originalt er vel greit det selvom en har coilovers vel?
 #456498  av Makk
 
Enda en dag med fremgang :P

* Fått justert coiloversene i den høyden jeg vil ha og fått den på bakken igjen
* Plukket av toppdekslet for pakningen svettet så den skiftet jeg og sjekket alle ventiler og dem var innenfor minimum spec (happymode)
* Luftet bremser
* Skiftet tennplugger, motorolje, motoroljefilter
* Koblet på føler for oljetrykksmåler
* Funnet egnet sted og montert på catch-can, må bare ha noen 45 grader koblinger pga det står rett i et rør
* Skiftet diverse skruer som var brunstige og plukket av for skaffing dem jeg ikke hadde i reserve
* Torquet alle 4 drivakselbolter som holder hjullagrene


Gjenstår veldig lite :

* Gjøre ferdig Stolpemålerne
* T'e ut for turbotrykk til boostgauge
* Koble på catch-can
* Interiør-rens og skikkelig utvendig vask

* 4 hjulskontroll til slutt

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Favorittposisjonen for og skifte 1x skru....

Bilde

Bilde

Hva synes folket om pluggene? Dem var nye før tysklandsferden og det var bare full gass kjøring nesten, når jeg kom igjen ble det gradvis fjusking ved pådrag igjen, dette er Grade 7, bør jeg prøve en nnen grade eller kan det være pga dem er litt oljete? Jeg håper catch-can'en skal ta seg av litt av oljen som kommer inn i innsuget.

Bilde

Bilde
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19