TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #456626  av Makk
 
Vel, det her forklarer jo saker og ting :p

Bilde

Litt over 1.6 i boost, forstår seg det når papirarbeidet sier den skal ha 1,4 for 1.6 er ikke stabilt fordi den ikke får nok bensin pga for små dyser :p Var litt hesitation og spytting på full flagring og høy RPM i 3-4-5 gir

Justerte ned mbc'en med 1/4 omdreining, får se om det ble litt mindre neste gang det blir fint vær!

Oppkobling

Bilde

Bilde

Bilde

Fin testtur i dag, stabilt oljetrykk, oljetemp og boost, må bare finstille det ned litt!
 #456628  av ArildM
 
Godt jobba :) Greit å finne ut av slike småting som lager krøll :D
 #456691  av Makk
 
Spørsmål :

Har oppgradert stabstag bak, med 3x hull for hundebeina.

Se for deg at du tar av hjulet og ser rett på demper og hundebeinet

Lenger ut/bakover og beinet blir mer liggende og stabstaget blir høyere.

Lenger inn/frem og beinet blir mer stående og stabstaget vil ligge lavere.

Hva er optimalt??
 #456694  av donk2k
 
Dess lenger ut mot enden du monterer lenkearmen dess mindre vridningsstabil/stiv blir den.
Du får prøve deg fram litt.. Jeg ville nok testa på innerste hakket først..
 #456720  av Makk
 
Sommeren nærmer seg og bilen er 99%!

Recap av det utførte arbeidet denne vinteren :

* Skiftet til polyforinger i understellet, mange var poly fra før av, men jeg byttet de som var dårlige og smørte opp igjen de som var i veldig god stand, har resten i reserve

* Satt på coilovers og justert/tilpasset høyden på bilen slik jeg vil ha det

* Skiftet begge hjullagre bake med komplett skift av støvringer og simmerringer, skiftet en bremseskjoldplate bak som var skeiv og rustet innvendig, fått tak i 2x brukte spindler og fått satt dem i, kassert den ene gamle og tatt vare på den andre da disse er ute av produksjon!

* Skiftet toppdekselpakning da denne var svett, kontrollert ventilklaring på motor, skiftet plugger og gappet til anbefaling herfra

* Service motor, 5-50w mobil 1 rally formula og Blitz racingoljefilter

* Montert stolpemålere, lagt ledninger og vakumslanger, satt T stykke og tatt ut for oljetrykk, modifisert bunnplugg til at tempføler passer rett i

* Skiftet mange stygge skruer i motorrom, plukket av deler og rengjort/pusset og lakkert opp igjen, tatt av vindusviskerarmer og slipt ned, lakkert og hengt på igjen, manglet plastdeksler på skruene så fått kjøpt nye muttere og plastdeksler

* Diverse klips, plugger for tektylering som manglet er byttet og satt på igjen skikkelig, mindre ramlelyder nå og bedre samvittighet for ingen hulrom blir fylt med dritt!

* Vasket punkter under bilen der tektylen var slitt og tektylert det opp igjen

* Fått på Catch can i motor, rutet slanger som tåler oljedamp i riktig dimensjon

* Skiftet venstre caliper foran som var bom fast etter vinteren, demontert alle de andre og smørt glidere på alle sammen

* Fullstendig flush av bremsevæske gjennom hele bilen, helt ny igjen nå

* Fjernet svampehelvettet som er montert inni bak panelene på disse 90s toyotaene, takker skaperen for at det ikke var rustet der, men fuktige var dem faen meg, og da har bilen stått i garasje siden i fjor...

* Dekklekkasje høyre bak, ventilen var revnet... Skiftet ventil og bøyet & bendet alle de andre for inspeksjon, så greie ut.

* Funksjonskontroll på hele kjøretøyet

Utsatt eller hoppet over :

* Stålomspunnede slangene jeg hadde kjøpt passet ikke, kassert til når jeg gidder og kjøpe nye

* Tårnstagstabilisator foran kom med feil plater under som ikke passer, disse må jeg få en kompis som er platearbeider til og lage nye fra scractch eller bearbeide dem litt da dem var litt for store også

* Bigbrakes og 205 bakre er utsatt da begge caliperne bak er fullstendig faste og må kjøpes nye og bigbrakes foran som er direkte bolt-on er ikke så lett og finne, skal ikke ha spacere.... Mulig jeg bare gir faen da jeg har kjørt noen år til Tyskland nå og er gått vel lei det.


Gjenstår og kjøre den på 4hjulskontroll når været tillater det!

Og ellers har jeg fått tak i tskjorter som blir påbudt kjøreutstyr når ej skal av sted å vise fram både brud og bil 8)

Bilde
 #456723  av CelicaTurbo
 
Det var litt av en liste med ting som er gjort! :D
 #456897  av Makk
 
Ut med dyret, lakkrens og voksing :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og endelig fant en dings som laget lyd i bilen nært førerdøra, tatt ut å peist på med sika, stille nå :D

Bilde
 #456901  av ArildM
 
Ser strøkent ut ! :D
Hærlig å finne syndere som knirker og bråker!
Selv om det har en tendens til å være en evig jakt :lol:
Om det er noen trøst knirker det og bråker det akkurat like mye, eller mer, i Priusen, enda den er sånn 20-30år nyere enn mye av bilene her :roll:
 #457082  av Makk
 
Vel, saker og ting er ikke alltid dem passer fra butikken, spesielt på sånne gamle skrothuver av noen biler, men er det noe problem da for en som kan absolutt alt? (Tror han)

Bilde

Ringene jeg fikk var jo altfor store og hullene passet ikke engang, samt stabstaget stakk jo så inni helsikes høyt opp at panseret ville absolutt ikke igjen!

Løsningen ble jo selvfølgelig og laserskjære ut nye ringer i passelig dimensjon, merke av og borre hull, kappe av ørene på ringene som følgte med, sveise dem på ringene jeg laget og grunne/lakkere/klarlakkere.

Ble ubertøft med stabstag foran ivertfall :D

Bilde

Bilde

Bilde utenfor det horehuset jeg kaller hjem

Bilde
 #458260  av Makk
 
Vel, lenge siden jeg har skrevet, vært lite annet en flere blå slanger. samt vask og puss uansett, til jeg fikk meg en dårlig brun overraskelse i form av et lokalisert rustangrep på en eneste plass.

Skar opp hele skutesiden og fikk sett godt etter og fjernet alt brunstigt, grunnet og lakkert/tektylert hele kanalen innvendig også sendt den på karosseriverksted så dem fikk sveise igjen og lakkere opp igjen.

Andre siden ble lyst med slangekamera og der var ikke antydning til samme angrepet, merkelig!

Jobb og lakkering begge sider, pluss plastdeksler bak og dem foran kom på hyggelige 6000,-

Rimelig i dagens samfunn for all den jobben.

Bilde

Bilde

Bilde

Ferdig vare :

Bilde
 #458285  av ArildM
 
Bra du tar tak og ordner skikkelig :)
Ingen upris heller! Nesten heller utrolig rimelig? Men mulig jeg bare er blitt vant med at alt som har med lakk å gjøre er svindyrt i Norge :lol:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19