TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1975 Corolla KE20 4A-GE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #453631  av Rolla75
 
Hallo, driver å setter sammen en 4A-GE til KE20'n min nå, litt usikker på det ene og det andre så tenkte det var like greit å poste her da eg veit det er mange som kan myyeee mer en meg inne her :)
Bilen står nå med 4A-GE uten topp, T50 fra AE86, Mellomaksling fra AE86 og bakaklsing og stikkaslinger fra TA22 med sveisa diff fra TA60 og TA60 bremser bak, 240z bremsepumpe, AE86 fjørbein forran med coilovers og TRD dempere, stivere og kortere dempere bak, 25mm swaybar forran, og ettermontert swaybar bak, bøttestoler, 4 punkt og bur innvendig, fortsatt skilter :roll:

motor er en Bluetop bigport fra en AE86 fra Malaysia om eg ikke husker feil, monterte kammer før eg tok av toppen, så fikk målt klaringer mellom kamm og løftere så lurer litt på hva som er innafor der,
det var 0.25mm på eksos og 0.15 på insug, eller om det var motsatt?
uansett kammen eg har er 266/260 durasjoner og 9.5/9.0 løft, lurer da på om eg skal fjerne Tvis plata eller la den vere der? det blir også TRD 0.8mm metalltoppakkning, skal den strammes med like my som orginalt?
skal ha på ITB etterhver har "kjøpt" en manifold av en danske, men har ikke rå til å kjøpe den enda,
slik står den nå for øyeblikket
Bilde
må vel rense toppen litt mer før eg kan montere toppakningen
Bilde
Bilde
har også problemer med for høyt bensintrykk, hva slags bensinpumpe kjører folk med på 4A-GE?

poster flere bilder senere har så dårlig nett her i værste så tar så lang tid å laste opp :)
om noen har innsugspakkningen liggendes så er eg interesert i å kjøpe :)
 #453640  av Holger
 
Jeg kjørte med orginal ae86 pumpe. har også kjørt med walbro 255 og andre pumper i den duren... aldri vært noe problem, er bensintryksregulatoren din i orden da?
 #453648  av ArildM
 
Står vel noe om klaringer i verkstedmanualen til 4age motoren?
TVIS har vært anbefalt å beholde i en del tilfeller, da det rett og slett øker effekten på bunn, samtidig som du har godt med power på toppen. På motor med mye trim kan du ta bort TVIS og få en mer linær effektkurve, men du taper nok en del på bunn og midtregisteret :)
 #453684  av Rolla75
 
Hmm nei pumpa mi pumper ut 8 bar trykk så det blir vel litt i overkant, skulle vell hatt ei ny pumpe, har sett opp bensinsystemet med en surge tank og løftepumpe inn til den ,så en alt for kraftig in-line pumpe, så vis noen har ei pumpe liggendes billig som har omtrent rett trykk så send meg ei melding :)

trur regulatorn skal vere bra, var Tor erling som hadde mtoorn før meg og han sa iallefall ingenting om at den ikke var som den sku, så regner med den er god, kjører også med en malpassi bensintrykkregulator etter orginale men eg får ikke justert det mer ned..

ja får vel beholde tvis en intill itbene er på da :)
fikk dratt til toppen, fant no i TRD sin katalog om at en skulle dra til med 10nm mer om en brukte metalltoppakningen deres...
Bilde
må takke Arild for utmerkede ITB'er, mangler bare 16v manifold nå , håper bare ikkje den bygger alt for mye ut for det var knapt med plass her med 20v manifold :D
Bilde
og et lite helhetsbilde siden det tross alt er en prosjekttråd
Bilde
 #453685  av ArildM
 
Blir bra dette :D
Morsomt at ITBene kommer til nytte :) De produserer mye godlyd :)
 #455041  av Rolla75
 
BIlen funker, har ikke fått ITB manifolden min enda men Dansken sa han sku sende den inen 2 uker nå så da kommer den vel snart, må få neri kammene mine også i vinter!
videosnutt av en av de første kjøretura, skal ikke på grus igjen før den er heva, moste bunnpanna mi i siste klippet :lol:
og girkassa er gåen( som du hører) så har bestilt meg ei "ny" ei :)
 #455044  av ArildM
 
Begynner å flytte seg greit til å være en KE20 dette 8) Hjelper vel "litt" at det er en 4age motor :wink:
 #455078  av Rolla75
 
skal ha bluetoppen som satt i den i første innlegget neri ae86'n når den skal godkjennes så kasta i en orginal redtop i denne istede , så er ikke no mer en en orginal redtop i den på videoen :) men siden girkassa havarerte dro eg ut hele greia igjen :P , driver å bytter kammer nå til 266 kammene med 9.5 i løft, og har bestilt ITB manfiold så eg får på itebene, og må få i ny clutch så blir det nok litt fres ja, håper på rundt 160 eller mer slik den kommer tilå være :)
Bilde
sprekk i bunpanna
Bilde
 #455079  av ArildM
 
FÃ¥tt litt juling ser det ut til :lol:
Bunndelen i blacktoppen du kjøpte skal vel være krutgo den også om du skulle trenge bunndel :)
 #455082  av Holger
 
det vanlige ser det ut som! :lol:

enten er du veldig uheldig med alle motorer/girkasser eller hva det måtte være, eller så gjør du noe rart, får jeg har aldri tadd livet av verken motor eller girkasse, å kan skrive under på meget aktiv å stygg kjøring med alle gamle toyotaer jeg har hatt :lol:

men bra motet er på topp å jeg liker å følge med på prosjektene dine! :D
 #455213  av Rolla75
 
blir fort litt når en lærer av å gjøra :D

toucha opp motorrommet og motorn imens eg venter på nye kammer, fått itb manifolden min men ikke fått prøvemontert enda så er bare 20v manifolden på bildet for å se hvordan det blir, trur det blir bra! :)
også fått montert kammene mine og målt klaringene, bare en ventil som er 0.05mm feil, så det blir jo lett å årne!
enkelt og greit med bengalakk :roll:
Bilde
 #455473  av Rolla75
 
Itb manifold ihus
Bilde
Gull
Fikk kobla opp alt snudde tps'n og fikk start, har bytta kammer så har jo hatt ut fordeler så må få justert den så blir det bra :)
Bilde
Bil ha mer vinkel...
Endeledd tar inni bærebrua å hjulet tar inni ramma så da må bærebrua forlenges og det må lages rom til endleddet
Bilde
Forlenge 30mm
Bilde

Bilde

Bilde
Bytte ut siste rest av de orginale i forstilligna
Bilde
Hakk til endeleddet
Bilde
Blei bra, med mindre dekk får eg enda mer så må vel skaffe det eller kaste i en liten spacer å se om det hjelper :D
Og ja forsterka de på undesida
Bilde
 #455474  av Holger
 
kult :D
 #455509  av Rolla75
 
litt bedre bilder..
blei bra med camber iallefall
Bilde
ett strøk til med lakk, fikse litt ledningsnett å montere radiator så går det kanskje ann å prøve starte å få juster til alt
Bilde
sitter fint og lavt i motorrommet
Bilde
må få rydda litt inni bilen :?
Bilde
fikk rydda litt i værste iallefall :D
Bilde
 #455510  av laffy
 
Råkul bil, grei samling motorer du hadde og :) Men vær så snill, sett på orginale speil igjen, får vondt i kroppen av panserspeil :lol: