TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Roy Egil's 92 mr2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #453808  av shymirror
 
Da er det vel på tide å lage en prosjekttråd for mr2'n min, skulle vel egentlig vært gjort for lenge siden med alle de problem som har vært med den. kjøpte den i juli 2014, det virket som den var i i ganske brukbar stand da jeg hentet den. av de nå snart 2 årene jeg har hadd bilen har den vel fungert i knappest 4 måneder av dem blir laget en kort oppsumering under her for hva som har skjedd fra jeg kjøpte den til dags dato

Info om bilen:
Dette er en original mr2 turbo importert fra Usa
Den går gått ca 134 000km
Den er registrert på 1.15 grunnlag, det vil desverre si at den skal holdes dønn original som fra fabrikk, Det er veldi restriktivt hva man kan gjøre med de, (men så lenge politet ikke bryr seg får man bare holde på)


Bilde
slik så den ut da jeg hentet den. var foliert lyseblå, og montert en ikke fullt så fin vinge :P folierings jobben var ikke så bra gjort heller fant jeg ut da jeg ikke ville ha den folien lenger, var verken vasket eller noe før folien ble montert, fant måse skit osv under folien. så litt rust hadde begynt å danne seg
Bilde

Bilde

Som sagt var bittelitt rust under folie grunnet måseskit som måtte fikses litt på
Bilde

Bilde

og den store vingen fikk ikke overleve lenge denne heller, jeg liker så mye bedre den originale vingen, men det skulle ikke være det letteste å få av den vingen, var både skrudd fast å sikkert lima fast med 2cm med masse mellom luka å vingen :P heldigivis fulgte det med original vinge til bilen
Bilde

Bilde

Bilde

ikke lenge etter, så begynte jeg desverre å få problemer med fjusking og at den ikke dro skikkelig, og til slutt mista turbotrykket, det var da det viste seg at bilen ikke var så god stand å tatt vare på som man trudde, absolutt alt av rør og slanger var sprukket og smuldret opp bare jeg tok på det, så da ble det, utskiftning av alt som var av rør nedi der,
Bilde

skiftet også ut plugger, fordeler lokk, rotor, og pluggledninger, måtte også skaffe ny o2 sensor da pakningen manglet og det ikke gikk ant å kjøpe pakning separat
Bilde

Bilde

det ble også bestillt en ct20b turbo på ebay siden vi trudde turboen var gåen.
Bilde

så da var det duket for fjerning av ct26'n å montere ct20b turbon
Bilde

Bilde

måtte ogs bytte oljeretur da gummi slangen den var montert med var sprukket, å var vanskelig å finne slange som passet der. så ble det bestillt oil feed and return kit fra kinugawa
http://shopping.kinugawaturbo.com/turbo ... 0ct26.aspx

og fikk alt montert sammen til slutt, alt dette tok vel et år å gjennomføre
første tur etter alt var montert sammen
Bilde

Bilde

HAdde kjørt helt fint å rolig i 2 timer bare for at ting skulle bli vandt til bevegelse igjen, å skikkelig varmt
så skjedde dette, Skulle prøve å kjøre fra en bmw da (hadde ikke kjørt såppas at bilen hadde fått skikkelig boost enda, med en gang bilen kom i boost, kom det et smell å bilen mistet alt turbotrykk igjen... (Doh) da ble det å kjøre hjem gå over alle slanger dumpventil osv, lese på nett hva problemet kunne være, brukte vel 2 måneder på det, så fant jeg ut at jeg skulle sette på gamleturbon, da vi faktisk fant ut at det var wastegaten som var problemet, så skrudde av ct20b turboen, å tok av wastegaten for å montere den på ct26'n, da hørte jeg plutselig kompisen min,
''uhm du roy??, vet ikke helt om det skal være slik men jeg trur turboen din mangler bladene''
slik så den ut på innsugs siden av turboen, takke meg til for at ingenting gikk inn i motoren
Bilde

så da ble ct26'n montert og prøvekjørt å alt fungerte perfekt igjen, kunne endelig begynne å nyte kjøring med bilen, tok meg 1,5 år men fikk den endelig i gang januar 2016
legger ved noen bilder av nytelses tiden av bilen
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

(Dette skjedde ganske god stund før turbo styret)
så begynte politiet å bli interessert i meg en kveld, å det endte med at eg måtte finne original eksos, å fjerne na potetkanonen e hadde bak på bilen
Bilde

Bilde

brukte et par måneder på å finne ut hva jeg skulle gjøre for å komme gjennom teknisk, siden bilen er en 1.15 bil så godtar de ikke hva som helst så,
men fant en N/a back box som jeg og en kompis fikks sveist til å passe til b-røret,
Bilde

Bilde

Men følte jo at det ikke ble så god lyd i den lenger med sa sugerørene der,

så på nett å finne noe mer brukbar lyd eksos, endte opp med Ko Racing sin Tko 2,5 exhaust med 7'' silencer & 2x4'' endestusser, kjøpte også Ko Racing sin 2,5'' Downpipe
Bilde

Bilde

Her er eksosen påmontert bilen
Bilde

jeg kappet også av de rillene som er bak på bilen for å få eksosen mer fram, dette var etter jeg hadde pusset eksosen en dag
Bilde

å må bare si, det er utrolig grom lyd i eksosen når man drar ut girene, er litt droning nede rundt 1-2000rpm men over det er den bare helt amazing

men så i vinter, fant jeg ut at ganske free flowing exhaust og kulde ikke passet sammen, jeg nådde hele tiden boostcut og bilen gikk i nødmodus bare jeg så på gasspedalen (blaaah fler problemer)
så da ble det investert i både Hks FCD & Apexi Avc-r boost controller, bestillte meg også en in dash måler fra tcs motorsport, en av de siste dem hadde
her kommer noen bilder fra montering av de
Bilde

Bilde

Bilde

demontering av cluster for å få montert boost gauge
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

End Result
Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har også montert Ko Racing hot pipe, med en Hks ssqv satt i resirk til luftfilteret
Bilde

setene som sto montert i bilen var noen biltema bøttestoler som var helt forjævli å sitte på, så mens jeg satt å tråla finn kom eg over en mr2 turbo (ikke godkjent) til salgs som hadde de sexy skinnsetene, så da ble det å kjøpe den bilen, litt dyrt med 22k for seter, men håper man får solgt den røde bilen igjen siden jeg har nok med den grønnen-
bilde av den bilen først
Bilde

Bilde

Her er setene som sto i den bilen, som ble montert i min sin
Bilde

Bilde

Så da var man up to date med alt som har skjedd fra den ble kjøpt til dags dato, til høsten så blir det å demontere bilen i nanobiter å absolutt alt skal byttes til ting som er splitter nytt der det gjøres vær minste skrue skal skiftes ut
denne skal bli 200% strøken når man er ferdig, og ganske mye godbiter har planene om å finne veien inn i den Blir å skaffe rearcut med rev 3 motor å bygge motor derifra

I dag fikk jeg også BGB bøkene som jeg bestillte fra Ebay, betalte en del for dem, (Ja jeg vet de finnes som pdf, men føler meg mer spesiell å ha dem i virkelig bøker)
Bilde

Bilde

Bilde
 #453812  av CelicaTurbo
 
Det var jo en liten saga, men får håpe det nå bare blir slik skruing som man kan like å gjøre da. Altså oppgraderinger :)
 #453816  av shymirror
 
hehe ja, får håpe det, var en kompis som anbefalte å skaffe mr2 turbo, for det e så gode motorer å de detter ikke sunnj, men eg har vel bare vært max uheldig med kjøp av bil, er jo utrolig gode motora, men han får høre det med na kommentaren om at dem aldri detter sund, vær gang e ser han, syns ikke na motoren min har gjort noe annet enn å finn noe å gå sund på :P
 #453819  av CelicaTurbo
 
Motoren er ganske solid og pålitelig den, sammenlignet med andre lignende motorer fra samme era. Men, med dårlig vedlikehold og/eller ved trimming så påvirker man jo det i negativ grad. Og, de begynner jo å bli gamle etterhvert. Jeg må si jeg er litt overrasket over hvor mye som er gjort med den bilen innenfor de importreglene. F.eks spoileren bak kan da ikke ha vært i tråd med reglene :)
 #453822  av shymirror
 
hehe det er sant, som sagt har vel bare vært max uheldig med bilen, men dette har blitt et så love/hate relationship at nå har e bestemt meg for at denne skal bli dønn strøken koste hva det koste vil egentlig :P
ja sant, eneste som er negative med bilen er den jævla 1.15 regeln, men men, er bare å ''prøve'' å holde den så anonym som mulig, eneste som e har fått klage på av bilen min var eksosen, å når e va på teknisk på biltilsyne sa dem ikke noe om vingen, dem bare klagde på at e hadde for mye dekkstrekk på vinterdekka mine (var eneste e hadde)
men håper man er ferdig med alt tullet på bilen nå så
at det er bare ting man har lyst å gjøre framover, er litt kjedlig å bare ha kjørt bilen 4 måneder av de snart 2 årene man har eid bilen, men har vertfall fått nyte den på finværsdager nå i sommer, er så digg å kunne ta av takbitene når det er finvær
 #453835  av ArildM
 
Godt jobba!
Har samme forholdet til 86modell MR2en min, er på 4, motorbyttet på den?
Så du har jo litt å gå på enda :lol:

Stå på videre :)
 #453837  av shymirror
 
takker for det, ja har vært veldi motløs de siste 1,5 årene eg har eid den, fikse en ting så detter det bare sunnj noe annet, men mr2 er blitt min absolutte favorittbil, sikkert brukt 20-25k bare for å få bilen kjørbar siden e kjøpte den, men har fikset så å si alt utvendig på motoren nå så kanke være mye mer som kan dette sund, :P
driver å funderer på å skaffe rev 3 rearcut å totaloverhale motor også satse på kansje lakk til neste år, spørs kor dyrt det blir.
 #453840  av ArildM
 
Kommer ikke unna etterhvert at MR2ene er blitt brukt og brukt og brukt. Nå er de nok på et punkt der mange er mye oppbrukt, og man rett og slett må bite i det sure eplet og kjøpe en del nye deler.

Delene varer lenge, men ikke evig. Koster du på å få den i god stand har du nok en veldig driftssikker bil som du kan ha glede av i mange år :)

Er jo som å kjøpe en Hilux eller Hiace som har gått 3-400'000km, kanskje alle delene har vart i 300'000km, men når du kjøper den må du bytte omtrent halve bilen, men da har du kanskje en bil som varer i 300'000km til før neste ting ryker, sånn for å ta et grovt eksempel :)
 #453841  av shymirror
 
sant så sant, uten vedlikehold duger motoren ikke, er ikke det ordtaket er? ;)
ja er sant det, når e ska begynne med den til høsten skal ikke en eneste gammel del påmonteres igjen, absoluutt alt skal bli splitter nytt,
koster sitt, men dette er en bil som aldri skal selges, selv om eg har sagt det annen hver uke det siste året :P haha
 #453856  av ArildM
 
Bra :) Lykke til videre :)
 #453946  av shymirror
 
ja da ser det ut som at det blir gen. 3 rearcut på meg (Y) blir å ta ut motor å få den shinet totalt opp, absolutt alt skal skiftes til nye deler osv, lei av at na motoren detter sund hele tiden :P så nå vil man starte helt på ferskt igjen
Bilde
 #453947  av ArildM
 
Kult :) Original eksos på den der?
Evt ser det ut til å være en del annet snacks der som er salgbart /brukbart :)
 #453949  av shymirror
 
Det er original eksos osv ja, skal bare ha motoren ledningsnett og hjerne jeg så, resten blir solgt , så satse på at jeg tjener inn litt av summen e brukt på rearcuttet, ;)
 #453953  av ArildM
 
Kan være meget intr i eksosen!
Skal på eu kontroll i mårra :lol: :mrgreen:
 #453971  av ArildM
 
Tar som sagt gjerne eksos komplett fra downpipe.
Gjerne også original luftfilterboks, om det mot formodning finnes :)