TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota mr2 3sgte ombygg HJELP!?

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455003  av steffizta
 
Makk skrev:0059266 er chassisnummeret ditt på slutten der høyere enn det nummeret der så har du ikke en rev 1
0050728 har lavere.
men var i kontakt med teknisk avdeling i går, dem mente at det bare var å sende inn søknad og komme på visning, trengte ikke noe annen dokumentasjon enn at det var effekt økning o.O
 #455004  av Makk
 
Viss det er så enkelt helt plutselig så go for it! Du får håpe det er samme fyr som skal sjekke over bilen som det der for det hørtes for godt ut til å være sant :D
 #455005  av steffizta
 
Makk skrev:Viss det er så enkelt helt plutselig så go for it! Du får håpe det er samme fyr som skal sjekke over bilen som det der for det hørtes for godt ut til å være sant :D
hørtes altfor godt ut! :D haha men får se hva svaret på søknaden blir, for jeg et enkelt svar som "kjør på" så er det jo ikke noe å lure på xD men tviler på det, men hadde vært kult og få et ja og komme på kontroll så får vi se hva dem sier ^^^^
 #455015  av ArildM
 
Følger spent med her.

Kanskje FRP faktisk har gjort noe bra for en gangs skyld og banka opp litt folk her og der mtp hvor strenge de skal være for å få godkjent turbomotor i en bil som ble levert med turbomotor :)
 #455019  av steffizta
 
ArildM skrev:Følger spent med her.

Kanskje FRP faktisk har gjort noe bra for en gangs skyld og banka opp litt folk her og der mtp hvor strenge de skal være for å få godkjent turbomotor i en bil som ble levert med turbomotor :)
det hadde hvertfall vært veldig kult :lol: bare søke og komme på sjekk :mrgreen: and its all good
 #455064  av steffizta
 
"Her er noen generelle retnings linjer for ombygging:

Hjemlene for hvem som evnt må dokumentere en slik ombygging finner man igjen i Kjøretøyforskriften § 7-2.7:

§ 7-2.7 Dokumentasjonskrav: For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøy-ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. –avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøy fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjon/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøregenskaper, og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionkontoret.


Bygge om motor:
I forhold til ombygging av motoren i kjøretøyet som du beskriver, kan denne bygges om med inntil maks effekt av hva kjøretøy produsenten har konstruert Chassiset for å tåle.
Det må foreligge en godkjent effekt test i henh til overnevnte, samt at kjøretøyet skal tilfredsstille gjeldende avgass krav som var gjeldende første gang kjøretøyet ble registrert.
(Syklus test)
Kjøretøyet må eller bygges likt, et tilsvarende med den nye effekten. Skal det brukes andre ikke originale deler eller kit, må dette dokumenteres opp mot kjøretøyet med den nye effekten.

Bytte motor
I forhold til ombygging av kjøretøyer, kan man for eks bytte til større motorer. Man kan benytte motor størrelser, inntil det kjøretøy produsenten har satt som maks av effekt.
Om man monterer en motor av samme eller nyere års modell, som er i original forfatning, (dvs ikke ombygd) kan denne benyttes uten å dokumentere avgass og effekt.
Kjøretøyet må eller bygges likt, et tilsvarende med den nye effekten. Skal det bruke andre deler eller kit, må dette dokumenteres opp mot kjøretøyet med den nye effekten."

Fikk bare et generelt svar om nei igjen -.-"
De sier jo at man må dokumentere alt?
Hvor skal jeg kunne få ta i all denne dokumentasjonen? D:
Toyota norge melder seg bare helt ut og sier at de ikke har dokumentasjon og ikke har peiling på hvordan noe av dette skal godkjennes osv -.-"
 #455065  av CelicaTurbo
 
Saken er vel at man må dokumentere godt nok til at regionkontoret med rimelighet kan vurdere ombyggingen selv, da slipper du dokumentasjon fra fabrikant (for det får du ikke Toyota til å levere til deg). I praksis må du overbevise at bilen din er ombygget slik at den er lik bilen hvor motoren kom fra. Det innebærer vel lister fra Toyota med delenummer for de to chassisnummerne for bremser og hjuloppheng, og ved det vise at dette er likt eller byttet. Siden du har 2. gen motor så er det stor sjans for at bremser er like de du har på bilen. I tillegg kan det jo være problematisk å dokumentere at den motoren faktisk er den motoren du sier at den er (chassisnummer fra donorbil). Avgass føler jeg det er en stor usikkerhet om hvordan andre har klart å dokumentere. Av en eller annen grunn så blir det veldig stille fra dem som klarer det, etter at bilen er godkjent. Hovedproblemet er at MR2 ikke ble typegodkjent og solgt ny i Europa, hverken med 2. gen eller 3. gen motor. Det betyr at det ikke finnes en syklustest for avgass som biltilsynet henviser til i svaret til deg, ikke for det karosseriet. Men, motor ble levert i både st185 (2. gen) og st205 (3. gen) Celica, så det er mulig at man kan henvise til registreringsnummer på en slik og benytte det som dokumentasjon på at motoren er innenfor avgasskravene. Det må den aktuelle personen du har dialog med svare på.

Jeg har selv en 3. gen bakpart som ikke er montert, og jeg vurderer å starte søknadsprosessen på den. Bilen min er en 92+ så bremser er likt med 96-bakparten, men hovedproblemet mitt er at det ikke står noe chassisnummer på bakparten, så det kan være vanskelig å dokumentere hvilket karosseri motoren kommer fra (for å dokumentere forskjeller). Jeg har kun kjøpskvittering. Ja, og så er det dette med syklustest av avgasser da.
 #455066  av Makk
 
Hvorfor godkjent ombygde eller originale turboer er høyt i pris er vel kansje mer eller mindre selvforklart nå :p
 #455076  av Zepticon
 
I mitt tilfelle var det nok å vise til at den aktuelle motoren var levert i en tilsvarende bil på samme årstall (eller nyere) enn min (jeg hadde en donorbil). Spesifikt skal den være innenfor samme EURO krav på utslippene.
Å dokumentere at MR2 Turbo finnes på skilt fra samme årstall burde være nok.

Hovedpoenget er å skrive en ryddig og god søknad, med så mye dokumentasjon du får tak i. Snakk gjerne med de andre som har fått godkjent.